Az egyik fontos célom, hogy ha valamelyik kollégánk Costa Ricáról szeretne dolgozni, azt is megtehesse!

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő

Tóth Marcell a zöldenergiával foglalkozó SolarKit ügyvezetője jó pár évet lehúzott a Google-nél Írországban, ahol ügyfélközpontú, vállalkozószellemű, nyitott cégkultúrát neveltek belé. Ezt a pozitív szemléletet hozta haza öt éve és valósította meg a saját cégében is. Erről az útról mesélt nekünk.

„Legfőképpen a honvágy miatt jöttem haza Dublinból, de új kihívásokra is vágytam. Hazahoztam magammal viszont azt a sokszínűséget és pozitivitást, amit a Google-nél tapasztaltam.” – meséli a szakember, aki a napelemekkel, hőszivattyúkkal és energetikával foglalkozó SolarKitnél olyan munkahelyet szeretne létrehozni, ahol baráti jellegű kapcsolatok vannak, ahol kevés a hierarchia és a bürokrácia, de annál több a dogozók és a vezetők között a közös gondolkodás, az egyenrangú együttműködés. „Amikor hazaköltöztem 2018-ban egy régi, közgázos barátom felhívott és közös vállalkozói ’hullámvasútra’ invitált. Ő akkor már napelem projekteket fejlesztett, de a lakossági- és céges ügyfelek kiszolgálása, valamint a regionális nagykereskedés még csak halvány gondolat volt akkoriban.” – eleveníti fel a kezdeteket Marcell, aki cégtársával együtt fiatalos, dinamikus, rugalmas cégkultúrát álmodott meg, ami erősen ügyfél-, és dolgozóközpontú, ahol kollaboratív, participatív döntéshozatal van.

Marcell a Corvinus egyetemen vállalkozásfejlesztés mesterképzést végzett, előtte pedig kereskedelmet és marketinget tanult. Az egyetem rengeteg jó lehetőséget adott neki: barátságokat, gyakorlatias tanulmányokat, inspiráló tanárokat. Erasmus ösztöndíjjal járt több helyen külföldön, Münchenben és Spanyolországban pedig élt is egy ideig, majd Dublin-ba költözött, ahol a Google-nél kezdett el dolgozni. Itt a kelet-közép-európai cégek marketing illetve sales tevékenységét támogatta és ennek során olyan cégekkel működött együtt, mint a BioTechUSA, vagy az Euronics. Emellett globális projektekben is részt vett, így megfordult a világ 16 Google irodájában New Yorktól kezdve, Tel-Avivon át San Franciscoig. Mivel Dublinba egyetemistaként került, ezért egyúttal ’egyetemi nagykövetté’ is vált, ami azt jelentette, hogy számos egyetemen adott elő arról, hogy hogyan működik a tech óriás. Az oktatás innentől fogva nagy szenvedélye lett, ezért hazaköltözését követően a Corvinuson is tanított, ahol a hallgatókkal megosztotta a nemzetközi tapasztalatait és inspirálta őket, hogy merjenek külföldre menni, vállalkozni, de igyekezzenek hazahozni a tudást!

„Türelmetlen és impulzív voltam régen, ami negatív hatással volt időnként a kollégákra, így ezen finomítanom kellett!”

A jelenlegi vállalkozását a demokrácia jellemzi, saját magánál mindig jobb, tapasztaltabb szakemberekkel igyekszik körbevenni magát, és ügyel a cégen belüli diverzitásra is. „A HR-esünknek például nemcsak jogász és gazdasági, de pszichológus végzettsége is van. Detti egy háromdiplomás, kétgyerekes családanya. Egy szuper csaj!” – meséli lelkesen a szakember. Szándékosan választotta őt, mert a pszichológus végzettsége hozzásegíti a cégüket ahhoz, hogy a kollégák ’meghallgatva’ érezzék magukat, és minél ellenállóbbak, reziliensebbek legyenek ezekben a turbulens időkben is. Célja egy otthonos és családias légkör kialakítása, mely ezzel együtt szakmailag alázatot és profizmust is követel. Számára fontos, hogy a SolarKit egy olyan hely legyen, ahova az emberek szeretnek bejárni, és ahol nemcsak kollégáik, de akár barátaik is lehetnek. Azért, hogy ezt megvalósíthassa, ő maga is sok órát fektetett vezetői önismeretbe, EQ (érzelmi intelligencia) tréningeken vett részt, pszichológusokkal konzultált: „Türelmetlen és impulzív voltam régen, ami negatív hatással volt időnként a kollégákra, így ezen dolgoznom kellett. Most már igyekszem inkább becsatornázni ezeket az energiákat motiváló, kreatív ötletekbe.” – magyarázza.

„Egy nagy hullámvasút az egész, de én szeretek felülni rá, adrenalin kereső személyiség vagyok!”

Azt tapasztalta, hogy leginkább a következetes, megbízható munka, a meggondolt kockázatvállalás, a tőke visszaforgatása, és a megfelelő emberek megtalálása tudott igazán nagyot lendíteni az üzleten. Azt sem titkolja, hogy az elmúlt években sokat segítettek a forgalom növekedésében a lakossági- és céges pályázatok, a szaldó elszámolás, de legfőképpen, hogy az emberek egyre inkább energiafüggetlenségre vágynak, ’zöldülni’ szeretnének, törekedve a pénzügyileg is megtérülő beruházásokra. A jelenlegi kihívások között a szakember megemlítette a nehezen kiszámítható gazdasági- és szabályozói környezetet, a gyorsan változó, innovatív iparágat, valamint azt, hogy az infláció kapcsán kialakuló fluktuáció, a toborzás és a munkaerő megtartása egyre komolyabb feladatot jelent. Ezen kívül úgy látja, hogy a nemzetközi kereskedelem is elég hektikus napjainkban, így van némi bizonytalanság és kockázat, de úgy véli ehhez hozzá lehet szokni: „Lényegében egy nagy hullámvasút az egész, de én szeretek felülni rá, adrenalin kereső személyiség vagyok!”- teszi hozzá Marcell.

„Nagy konkurenciaharc van, de egyúttal az inspiráló versenytársak ösztönöznek is a jobb teljesítményre. Ha kell, összefogunk és segítjük egymást!”

A SolarKit és a másik vállalkozásuk, a Wosser szakemberei már több mint 3.500 napelemes és hőszivattyús rendszert telepítettek az évek során, ami rengeteg tapasztalatot eredményezett. Kezdetben sok hibát elkövettek, de mindent mindig lelkiismeretesen kijavítottak és addig nem hagyták abba a munkát, amíg minden tökéletesen nem működött. Pár éve aztán úgy döntöttek, hogy ezt a felhalmozott tudást tovább szeretnék adni a hasonló cégeknek, akik egyúttal a SolarKit nagykereskedésétől az alapanyagokat is beszerezhetik. Ez egy meglehetősen furcsa helyzet, mivel azt eredményezi, hogy egyszerre tekintik egymást konkurenciának, és partnereknek is, ami végeredményben nagyon pozitív jelenség: „Jellemző az energiahatékonysággal foglalkozó iparágra, hogy nagy konkurenciaharc van, de egyúttal az inspiráló versenytársak ösztönöznek is a minél jobb teljesítményre. Ha kell, összefogunk és segítjük egymást!”– magyarázza a szakember.

„Ha egy étterem lennénk, biztosan te is bejönnél hozzánk!”

A cégükkel sokféle közösségi platformon jelen vannak, melyek közül a YouTube vált be nekik leginkább, mivel itt részletesebben tudnak mesélni, magyarázni, vagyis edukálni, ami számukra egy kiemelten fontos szempont. Fent vannak ezen kívül a Facebook-on, az Instagram-on és a Tiktok-on is, jelenleg pedig egy nagy arculati és honlap megújítási projekten dolgoznak, mivel a most aktuális regionális terjeszkedésük frissességet és fokozott versenyképességet kíván tőlük.

Marcell a Google-nél digitalizált, automatizált környezetben dolgozott, ahol azt ’mantrázták’ nekik, hogy törekedjenek ’súrlódásmentes’ flow élményhez juttatni az ügyfeleket, és a munkatársakat is. A SolarKitnél is ezt a szemléletet követik. A szakembereik már 2018-ban is drónokkal jártak felmérni, és több millió forintos szoftverbe táplálták be az adatokat kiértékelésre, de emellett például már az SAP vállalatirányítási rendszerét is beintegrálták. „Az egyik fontos célom, hogy ha valamelyik kollégánk például Costa Ricán szeretne dolgozni egy kávézóból azt is megtehesse.” – fűzte hozzá a szakember.

A visszajelzésekről Marcell elmondta, hogy főként pozitívak: „Ha egy étterem lennénk, biztosan te is bejönnél hozzánk, mert 4,8-as értékelésünk van, több, mint 370 Google értékelés alapján! Lelkiismeretes munkamorált tűztünk a zászlónkra! Azért nincsenek negatív értékeléseink, mert a vége mindig happy end!” – teszi hozzá. „Azt tapasztaltam, hogy nálunk a céges siker nagyrészt azon múlott, hogy remek kollégák jöttek hozzánk dolgozni.” – avat be az egyik legfontosabb tapasztalatába. A cégcsoport éves forgalma az elmúlt pár évben folyamatosan nőtt, többek között a dolgozóbarát és lelkiismeretes cégkultúrának, a nagykereskedelmi szegmens növekedésének, a fenntarthatóság és a megújuló energia iránti érdeklődésnek köszönhetően. A tulajdonosok minden eddig keletkezett eredményt szisztematikusan visszaforgattak a cégbe. A 2021–es évi 1,7 milliárd, 2022-ben már 5 milliárdra nőtt, 2023-ban ez az árbevétel a 6 milliárd környékén fog mozogni. Igaz azonban, hogy az árbevétel arányos eredményt csökkenti idén az infláció, a cég külföldi terjeszkedésének befektetései és néhány piaci nehézség kezelése. Marcell végezetül elmondta, hogy akkor fogja igazán sikeresnek érezni magukat, ha a hazain kívül a nemzetközi piacokról is tudnak majd hasonlóan elégedett ügyfeleket, árbevételt és eredményeket hozni.

Tóth Marcell tippjei olyan fiatal, kezdő vállalkozóknak, akik hasonló karrierben gondolkodnak:

  1. Becsüld meg és szeresd a kollégáidat!
  2. Invesztálj az önismeretbe!
  3. Fektess nagy hangsúlyt a HR minden aspektusára!
  4. Törekedj ’súrlódásmentes’ ügyfélélményt nyújtani!
  5. Tiszteld a konkurenciát és meríts inspirációt belőle!

szerző:Mekis Csilla