Home office-ba szorultál? Akkor fontos, hogy ismerd a távmunka íratlan szabályait!

{{ formattedDate }}4 perc olvasási idő

A világban jelenleg tomboló járvány fenekestől forgatta fel a mindennapjainkat, melynek egyik következménye, hogy egyre többen kényszerülünk az otthoni munkavégzésre. És habár a home office sokaknak kellemes újítás lehet, a legtöbbünknek elsőre mégsem egyszerű megbirkózni vele.

Az otthoni munkavégzés együtt jár a hétköznapi rutin felborulásával, és rengeteg új, leküzdendő akadályt is magával hozhat. Éppen ezért hoztunk néhány hasznos tanácsot, melyek segítenek abban, hogy feladatainkat home office idején is gördülékenyen, hatékonyan végezhessük, anélkül, hogy fennakadást okoznánk akár saját, akár kollégáink munkarendjében.

Alakítsd ki a megfelelő munkarendet

Az egyik legkellemetlenebb dolog a home office-ban az, hogy habár otthon vagyunk, mégsem tölthetjük kedvünkre az időt, hiszen nem szabadságról, hanem értékes munkaórákról beszélünk. Sokunknak ezért nehéz lehet az, hogy legalább olyan intenzitással és hatékonysággal végezzék feladataikat, mintha azt nem saját lakásukból, hanem az irodában tennék.

A rettegett halogatás elkerülésére a legjobb módszer nem más, mint ha megfeledkezünk a jól megszokott, napi nyolc órás munkarendről, és ha feladatkörünk engedi, inkább határidőkben gondolkodunk.

Szervezzük úgy a napi teendőket, hogy minden egyes elvégzett feladat után tarthassunk egy rövid szünetet, hiszen ez nem csak a motivációnak, de koncentrációs képességünknek is jót tesz.

Arról nem is beszélve, hogy a jelenleg kialakult helyzetben a mentális egészség szempontjából is elengedhetetlen.

Annak érdekében pedig, hogy valóban effektíven tudjunk haladni a napi teendőkkel, lehetőleg alakítsunk ki magunk körül egy olyan dolgozósarkot, mely minden figyelemelterelő dologtól mentes. Napközben kerüljük a tévézést, és a céltalan netes böngészést is hagyjuk az utánra, hogy az aznapi munkával végeztünk.

Ne csak a saját kényelmedre figyelj

Attól függetlenül, hogy otthonról kell dolgoznunk, a fontos munkahelyi megbeszélések továbbra is elkerülhetetlenek. A személyes meetingeket azonban felváltják az online konferenciák, melyek kizárólag akkor működhetnek hatékonyan, ha a résztvevők tekintettel vannak munkatársaikra.

  • Mielőtt bejelentkeznél egy virtuális meetingre, mindenképp teszteld, hogy számítógéped mikrofonja megfelelően működik-e. Sok laptop és asztali gép beépített mikrofonja nem adja át ideálisan a hangot, visszhangzik, vagy épp recseg. Ezért érdemes lehet inkább egy jó minőségű headset-et használnod.
  • Habár senki sem várja el tőled, hogy otthonról öltönyben és nyakkendőben dolgozz, fontos, hogy egy videókonferenciára ne atlétában és melegítő felsőben jelentkezz be. Öltözz úgy, ahogy az alkalom megkívánja, és viselkedj úgy, mintha továbbra is az irodából dolgoznál, hiszen a munkád nem, csak a munkakörülmények azok, amik megváltoztak.
  • Mielőtt bejelentkeznél, figyelj oda arra, hogy megtaláld a megfelelő helyet a videóhívás lebonyolításához. Ne ülj ablakkal szembe, hiszen a hátad mögül jövő fény zavarni fogja a képet, és lehetőleg ne is a legsötétebb sarokban rendezd be a home office idejére fenntartott munkasarkot. A lényeg, hogy mindig jól látható legyél, és lehetőleg egy nem túl merész, neutrális háttér elől jelentkezz be a közös hívásokba.
  • Fontos, hogy ha videókonferencia során épp nem beszélsz, némítsd el a mikrofonod. A háttérzaj megnehezíti ugyanis a kommunikációt, ez pedig feleslegesen komplikálja túl az egyébként sem egyszerű, kialakult helyzetet.
  • Ne feledkezz meg arról sem, hogy nem csak a hang a fontos, hiszen egy konferenciabeszélgetés során érdemes kamerát is használnod. Különösen akkor, ha a résztvevők többsége így tesz, hiszen ha csak te nem használsz webkamerát, az ilyen szituációkban illetlen lehet.
  • Ha nem alkalmazott, hanem cégvezetőként dolgozol otthonról, a videóhívásokhoz lehetőleg olyan platformot válassz, mellyel dolgozóid vagy ügyfeleid is rendelkeznek. Legyen egyszerűen elérhető, mindenki által könnyen kezelhető, megbízható és stabil. Kézenfekvő megoldás lehet például a sokak által használt Microsoft Teams, de nagyon jó alternatívát jelent a Whereby, melynek nagy előnye, hogy telepítést sem igényel és egyenesen netes böngésződből is használhatod.
  • Ne feledkezz meg az online naptárak használatáról sem. Fontos, hogy a meetingeket, fontos konferenciabeszélgetéseket előre jelezzük egy olyan platformon, melyet cégünknél mindenki használ. Erre az egyik legjobb megoldást a Google naptár jelenti, ahol az időpont mellett bármilyen fontos megjegyzést is hozzáfűzhetünk az emlékeztetőnkhöz.
  • A projektek kezelésére szintén rengeteg online alternatívát találhatsz, ezekkel egy korábbi cikkünkben már mi is foglalkoztunk. A Trello segít abban, hogy minden aktuális projektet hatékonyan kezelj, a Google Drive és az Office 365 a legjobb megoldást jelent arra, hogy minden határidős dokumentumot és munkához szükséges fájlt a leghatékonyabban tudj kezelni.

Ha jól csinálod, rengeteg pozitív változást hozhat

Habár a jelenleg kialakult helyzet pozitívnak semmiképp se mondható, de a legrosszabb dologban is találhatunk egy egészen kevés jót. A világjárványnak köszönhetően a munkáról kialakult képünk jelenleg napról napra formálódik.

Rengeteg olyan munkakört kell most online végezni, melyről korábban talán nem is gondoltuk volna, hogy lehetséges, ez pedig sok esetben hozzájárulhat a munkafolyamatok hatékonyabbá tételéhez, a régi rendszer sikeres átalakulásához.

Ha megfelelően kezeljük a szituációt és betartjuk az online munka írott és íratlan szabályait, nem csak könnyebben vészeljük át ezt az időszakot, de nagy az esélye annak, hogy kollégáink, dolgozóink és cégünk is amennyire csak lehet, egyaránt profitáljanak az új tapasztalatokból.