10 pontos csekklista SEO-barát blogcikk megírásához
Ha azt szeretnéd, hogy a blogcikked ne csupán érdekes legyen, hanem látogatókat is hozzon a weboldaladra (és végső soron vásárlókká is váljanak), akkor érdemes tudatosan építeni a keresőoptimalizálásra (SEO). Egy jól megírt blogbejegyzés nemcsak informatív és értékes tartalommal látja el az olvasókat, hanem segít abban is, hogy a célközönséged könnyebben megtaláljon a Google-ben, és így növeld az oldaladra érkező forgalmat.

A SEO megfelelő alkalmazásával a cikked idővel egyre több látogatót vonzhat, hiszen a keresőmotorok előnyben részesítik azokat az oldalakat, amelyek releváns, jól strukturált és kulcsszavak szempontjából optimalizált tartalommal rendelkeznek. Nem elég azonban csupán kulcsszavakat elhelyezni a szövegben – fontos a jól megfogalmazott cím, a figyelemfelkeltő meta leírás, a belső és külső linkek megfelelő használata, valamint a felhasználói élmény optimalizálása is.
Ha blogolásra adod a fejed, és szeretnéd, hogy írásaid ne csak elérhetőek legyenek, hanem valódi eredményeket is hozzanak, akkor érdemes követni egy bevált stratégiát. Íme egy részletes, lépésről lépésre haladó csekklista, amely segít abban, hogy blogbejegyzéseid ne csak jól olvashatók, hanem SEO szempontból is hatékonyak legyenek!
1. Válassz egy releváns kulcsszót
A kulcsszó az a kifejezés, amelyre a célcsoportod keres, és amelyet a cikkben többször is használnod kell. Olyan kulcsszót válassz, amelyre van kereslet, de nem annyira túloptimalizált, hogy esélyed se legyen jól szerepelni vele a találati listákon. Az ingyenes Google Kulcsszótervező vagy az Ubersuggest segíthet a megfelelő kulcsszó kiválasztásában.
Példa: Ha kézműves szappanokat árulsz, akkor a „natúr szappan” kulcsszó túl tág lehet, itt nagy lesz a verseny. Ehelyett a „kézzel készült levendulás szappan” egy jobb választás, mert szűkebb, és pontosan azt írja le, amit kínálsz.
2. Használj keresőbarát címet (H1)
A cikk címe az első, amit az olvasók és a keresőmotorok is látnak, ezért fontos, hogy tartalmazza a kulcsszót, legyen figyelemfelkeltő és ösztönözze az olvasókat a kattintásra. Jó megoldás, ha kérdést teszel fel, listát ígérsz (mint ahogy ez is:), vagy megmutatod a téma előnyeit.
Példa: Egy rossz cím lehet: „Levendulás szappanok készítése”. Egy jobb cím: „Miért jobb a kézzel készült levendulás szappan, mint a bolti változat?”. Ez utóbbi információt és összehasonlítást ígér, ami érdekesebb az olvasóknak.
3. Az első bekezdésben szerepeljen a kulcsszó
A keresőmotorok az első 100 szót különösen fontosnak tartják, ezért a kulcsszót érdemes itt elhelyezni. Ne tűnjön erőltetettnek, hanem természetesen illeszkedjen a szövegbe. Az első bekezdés célja, hogy felkeltse az érdeklődést, és megmutassa, miért érdemes tovább olvasni.
Példa: „A kézzel készült levendulás szappan nemcsak kellemes illatú, hanem a bőrödet is kíméli. Ha unod a szintetikus anyagokkal teli bolti változatokat, itt az ideje, hogy felfedezd a természetes alternatívákat.”
4. Használj alcímeket (H2, H3)
A jól tagolt szöveg könnyebben olvasható, és a keresőmotorok is szeretik a logikusan felépített struktúrát. Az alcímek segítenek az olvasóknak gyorsan átfutni a cikket, és megtalálni a számukra releváns részeket. Ha teheted, ide is szúrd be a kulcsszót.
Példa: Ha a cikk a kézzel készült szappanokról szól, az alcímek így nézhetnek ki:
- H2: Hogyan készül a kézzel készült levendulás szappan?
- H3: A természetes alapanyagok előnyei
5. Írj értékes, könnyen érthető tartalmat
A SEO nem csak a kulcsszavakról szól, hanem arról is, hogy valódi értéket adj az olvasóknak. Ne írj túl általánosan, hanem próbálj részletes, hasznos információkat megosztani, amelyek valóban segítenek a célcsoportodnak. Ne feledd, értéket kell adnod, és szakértőként pozícionálnod magad.
Példa: Ne csak annyit írj, hogy „A levendulás szappan nyugtató hatású”, hanem magyarázd el, hogy miért: „A levendula illóolaj nyugtató és gyulladáscsökkentő hatású, így segít a stressz oldásában és a bőrproblémák enyhítésében.”
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből
6. Használj belső és külső linkeket
A belső linkek segítenek az olvasóknak további releváns tartalmakhoz jutni a weboldaladon belül, míg a külső linkek hitelességet adnak a cikkednek, ha megbízható forrásokra hivatkozol.
Példa: Ha van egy korábbi blogcikked arról, hogy „Milyen olajokkal készíthetsz szappant?”, akkor érdemes ezt belinkelni a szövegben. Külső linkként egy tudományos forrás is szóba jöhet, például egy tanulmány a levendula jótékony hatásairól. Igyekezz nem a konkurenciádtól linkelni tartalmakat, az kevésbé lesz előnyös számodra:)
7. Használj képeket, és optimalizáld őket
A képek nem csak vizuálisan teszik vonzóbbá a cikkedet, hanem a SEO szempontjából is fontosak. Az alt text (alternatív szöveg) segít a keresőmotoroknak és a látássérült felhasználóknak megérteni, mi van a képen. A képek legyenek jó minőségűek, és ne túl nagy méretűek, hogy ne lassítsa be túlságosan az oldaladat.
Példa: Ha egy levendulás szappanról töltesz fel képet, az alt text lehet: „Kézzel készült levendulás szappan természetes összetevőkből”.
8. Írj cselekvésre ösztönző zárást (CTA: call-to-action)
Egy jó blogcikk végén mindig legyen egy egyértelmű lépés, amit az olvasó megtehet, legyen az egy vásárlás, egy feliratkozás vagy egy másik cikk elolvasása.
Példa: „Próbáld ki te is a kézzel készült szappanokat! Nézd meg a legújabb levendulás kollekciónkat itt: [link].”
9. Írd meg a meta leírást (meta description)
A meta leírás az a rövid összefoglaló, amit a keresőmotorok a találati listákon megjelenítenek. Max. 160 karakter hosszú legyen, és tartalmazza a kulcsszót. ezt a weboldalad admin felületén tudod megtenni, amikor feltöltöd a bejegyzést.
Példa: „Tudj meg mindent a kézzel készült levendulás szappanokról! Ismerd meg előnyeiket és a legjobb felhasználási módokat.”
10. Ellenőrizd a kulcsszósűrűséget
A kulcsszó legyen természetesen elosztva a szövegben, és ne ismétlődjön túl sokszor, mert az rontja az olvasási élményt és a Google is büntetheti. A cél, hogy 1-2%-os arányban szerepeljen a teljes szövegben.
Példa: Ha a cikk 500 szóból áll, akkor 5-6 alkalommal elegendő megemlíteni a „kézzel készült levendulás szappan” kifejezést.
Ha ezt a csekklistát követed, nemcsak informatív és értékes blogcikkeket írsz, hanem SEO-barát tartalmat is készítesz, ami hosszú távon több látogatót hozhat a weboldaladra. Ezzel pedig hatékonyabbá teheted a marketinged (kisebb költségből több eredmény).
Írta: Matykó Noémi, a Chiro Marketing marketing specialistája