A hallgatóimmal együtt tanultam az online kurzusok műfaját

Krivarics Ditta lakberendező, az Otthonkommandó bloggere az elsők között kezdett online kurzusokat tartani hazánkban több mint tíz évvel ezelőtt, s mára többezren tanultak tőle a lakberendezésről, otthontervezésről. Háta mögött egy kiégéssel arról beszélt, hogy szintet lépni nem is olyan egyszerű, s elárulta, hogyan fér meg egymással a tervezés és az intuíció a vállalkozásban.

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő
hallgatoimmal-egyutt-tanultam

A hazai blogok első hullámában, 13 éve indult az Otthonkommandó, amely ma már nemcsak lakberendezési iránytű, hanem „online iskola” is. Ditta az elsők között indított kifejezetten átlagembereknek szóló online kurzusokat, miközben hallgatóival együtt tanulta, mit jelent az online tudásátadás, a strukturált tanítás. Ma már az edukáció adja a vállalkozása gerincét, több mint tízféle online kurzussal, a 3-5 alkalmas minikurzusoktól a komplex, átfogó tanfolyamokig, a lakberendezés alapjaitól a világítástervezésig.

Pedig amikor elindította a most 13 éves Otthonkommandó blogot, még nem tudta, hova fejlődhet az akkor még gyerekcipőben járó műfaj. Ennek ellenére, bár ellentmondásnak hangzik, az első perctől nagyon tudatosan alakította a blogot.

hallgatoimmal-egyutt-tanultam-1

“Már hónapokkal előtte elkezdtem marketinggel foglalkozni, pörgettem a posztokat a Facebookon, hogy legyen követőtáborom, bár még nem tudtam, mit fogok tudni erre építeni. Pedig az elején nagyon nem volt komfortos, mintha a fogamat húzták volna, amikor írnom kellett… Azt tudtam, hogy két kisgyerek mellett nem fogok tudni sok tervezői megbízást vállalni, s kevesebb mint egy év múlva megtartottam az első személyes workshopomat a lakberendezés alapjairól. Hamar felmerült, hogy a vidéki követőim nem jutnak el hozzám egy-egy ilyen alkalomra, akkor ütött be az online tanfolyamok ötlete. 2012-ben még úttörő voltam ezzel, hasonló kurzusok inkább csak vállalkozásfejlesztés, marketing témában voltak, abból sem sok” – mondja Ditta.

Kell a visszacsatolás

Kezdetben nehéz dolga volt, mert nemcsak az embereknek kellett megtanítani, mi is az az online tanfolyam, hanem ő is menet közben tanulta a műfajt. „Ma már viccesnek tűnik, de kezdetben még DVD-n küldözgettem a tudásanyagot…”, meséli mosolyogva. „Úttörő volt a téma is, mert addig hobbi szinten nem lehetett hozzáférni hasonló a szakmai tudáshoz, akit érdekelt a lakberendezés, az csak OKJ-s tanfolyamon tanulhatott.”

Ditta szerint az online kurzusok sikerének egyik titka az, hogy odafigyel a hallgatói visszajelzésekre. Kérdőíveken monitorozza az igényeiket és a tapasztalataikat, keresve, hogyan lehetne még jobban átadni a tudást, de volt, hogy arról is megkérdezte őket, milyen témáról szóljon a következő tanfolyam.

“Ha az ember nem kér és kap visszacsatolást, szerintem könnyen el tud csúszni az irány… Fontos visszajelzés volt például, hogy a korábbi hosszabb előadások helyett tagoltabb tartalomra, több rövidebb, tömörebb anyagra van igény. Jelenleg ezen dolgozom, de nem könnyű, mert egyben alapos tudást, sok információt is várnak tőlem.”

Tekintve, hogy az Otthonkommandó blog egyik célja a szemléletformálás, az edukáció, nem könnyű megtalálni az arányt az ingyenes tartalmak és a pénzért hozzáférhető tudásanyagok között. „A kezdetektől fontos volt, hogy használható tudást osszak meg a blogon, a több mint mint 1200 bejegyzés nagy része informatív, szemléletformáló poszt. A visszajelzések szerint sokan ezekből is rengeteget tanultak és profitáltak”, árulja el Ditta. Szerencsére sokan vannak, akik a posztok elolvasása után úgy érzik, mélyebbre mennének a témában, így egészíti ki egymást az Otthonkommandó ingyenes és profitot termelő ága.

hallgatoimmal-egyutt-tanultam-2

Megtalálta, amiben kiteljesedhet

A blognak és a tanfolyamoknak köszönhető, hogy Ditta az oktatásban megtalálta magát és a szakma igazán neki való szeletét. „Ezt kiegészítettem a kizárólag a hallgatóimnak tartott konzultációkkal, amelyek megadják a személyes kapcsolatot, olyankor 150 százalékon pörög az agyam. Így tényleg azt veszem ki a szakmából, amit élvezek és amiben ki tudok teljesedni!”

Bár sok kreatív szakembernek a marketing és a stratégia a gyenge pontja, Ditta kifejezetten élvezi a vállalkozói létnek ezt az oldalát. „A tervezést szeretem, csak legyen mellettem valaki, aki a rutinfeladatokat leveszi a vállamról! Próbálok új irányokat keresni, kiszervezni feladatokat. Március óta van egy kolléganőm, Szabó Eszter, a Lakáskultúra volt főszerkesztője, aki segít abban, hogy megvalósítsam a tervemet: átalakítani a blogot online lakberendezési magazinná. Ez egy komoly szintlépés, ami nem jött könnyen”, mondja Krivarics Ditta.

Az elhatározást ugyanis hosszú vívódás és egy kiégés előzte meg, amiről a vállalkozó őszintén beszél.

“Egy ideje elértem azt a szintet, ameddig egyszemélyes vállalkozásként, bloggerként el lehet jutni. El kellett döntenem, hogyan tovább. Azt tudtam, hogy ugyanazt, ugyanúgy nem szeretném csinálni, mert az taposómalom lenne, visszalépni sem akartam. Egy évet szántam rá, hogy kitaláljam a vállalkozásom jövőjét. Leraktam a napi munkát, hogy ne vigye el semmi a fókuszt a tervezésről, ami azért is nehéz volt, mert a férjem is a vállalkozásban dolgozik, így a visszaeső bevétel duplán érintette a családot… Nagyon nehezen született meg a döntés. Közben felmerültek olyan tervek, amelyeken hónapokig dolgoztam, mire rájöttem, hogy nem nekem valók és mentek a kukába… Akkor ezek feleslegesnek tűntek, de ma már látom, hogy minden vakvágány az út része volt.”

Ditta ugyan nehezen rázódott bele újra a napi munkába, de hamar elkapta a gépszíj, s ma már annyi terve van, hogy ha tíz embert venne fel, az sem lenne elég…

“Évek óta éreztem, hogy egy helyben toporgok, de meg kellett érnem a változtatásra. Most már biztos vagyok benne, hogy menni fog, tudom, merre van az előre, van motivációm és újra élvezem, amit csinálok. A tanfolyamok lesznek a fókuszban, amit jól kiegészít az online magazin. Úgy látom, egyre több embernek van igénye a minőségi környezetre. Az a célom, hogy minél többen megértsék, a lakberendezés nem azért fontos, hogy jól nézzen ki a lakás, hanem mert más életminőséget jelent olyan otthonban élni, amely minden részletében élhető és visszatükrözi a benne élők személyiségét” – vallja Ditta.

A siker titka Krivarics Ditta szerint:

  • Intuíció: „A férfi vállalkozók talán nem értenek vele egyet, de nekem sokat segít, a döntéseimben legalább 50%-ban a megérzéseimre hallgatok. Mindig bejött.”
  • Tudni kell nemet mondani: „Nem kell minden lehetőségre ráugrani! Az életünkbe észrevétlenül kúsznak be olyan szálak, amelyek viszik az időt és az energiát, de nem hoznak annyit, amennyit beleteszünk. Évekig én is görgettem magam előtt ilyen projekteket, de szerencsére időben felismertem, hogy időről időre felül kell vizsgálni a feladatainkat és megszabadulni attól, ami már nem épít minket, csak szétforgácsol.”
  • Tanulni a kudarcokból: „Szerencsés típus vagyok, soha nem éltem meg katasztrófának, ha valami nem sikerült. Voltak anyagi bukásaim, de mindegyikből tanultam valamit. Abban a pillanatban persze rosszul éltem meg őket, de hamar átfordítottam pozitívba az érzéseimet.”
  • Megszűrni a véleményeket: „El kell dönteni, kinek a véleménye a fontos, a többivel pedig nem foglalkozni. Kezdetben sokat támadtak a szakmából, mondván, ki vagyok én, hogy ’osztom az észt’, mert nem volt tízéves tapasztalatom és szokatlan dologba fogtam. Megviselt, de aztán eldöntöttem, hogy nekem a hallgatóim visszajelzése a fontos. Látni, hogy inspirálom őket és hasznosítják a tudást, amit kaptak tőlem, felemelő érzés és mindig átlendít a holtpontokon.”

szerző:Pomaranski Luca