„A legfontosabb tervünk, hogy továbbra is szeretettel csináljuk azt, amit csinálunk” – a BP Shop sikersztorija

Lenkey Ákos igazából grafikus, de már jó ideje ruházati termékeket árul, nem is akármilyeneket. Vállalkozásában a kínálatban ott sorakozik több saját tervezésű kollekció, a közös bennük, hogy valahogyan kapcsolódnak a városhoz, ahol élünk, azaz Budapesthez. Ákosék voltak az elsők, akik lokális márkaként a fővárosra utaló ruhákat és kiegészítőket kezdtek forgalmazni, még 2011-ben. Aztán a covid-járvány évében leálltak és újragondoltak mindent. Hogyan jött a repülőrajt? Mi tette sikeresé a márkát? Mivel tudják most fenntartani a népszerűséget? Erről kérdeztük Ákost, a BP Shop alapítóját.

{{ formattedDate }}6 perc olvasási idő

A Dunaújvárosból induló srácok a rap és a hip-hop rajongóiként kezdtek a zenei szcénához kapcsolódó ruházati termékek forgalmazásába. Miután Ákos a 2000-es évek elején Budapestre költözött, a korábban a kisvárosban jól működő üzletet ki akarta próbálni a nagyvárosban is – ebből az indíttatásból indult el a rövid idő alatt komoly vásárlóközönséget felépítő és még külföldön is népszerűségnek örvendő BP Shop története.

Na de miért éppen BP Shop?

„Korábban árultunk New Era sapkákat, például a webshopunkban, ahol népszerűek voltak a Los Angeles, vagy New York logókkal ellátott sapkák. Arra gondoltunk, miért ne lehetne Budapestnek is egy ilyen sapkája, saját logóval? Így született meg a márka. Egy lokális márka lettünk, lokális életérzéssel” – meséli a kezdetekről Ákos. Az első üzletüket a Wesselényi utcában nyitották meg, 2011-ben, stílszerűen november 11-én. Akkor még csak három embert foglalkoztatott a vállalkozás – hét évvel később már 48 fősre nőtt a dolgozói létszám.

Ákos azt mondja, nem volt különösebb tapasztalata sem a kereskedelemben sem a saját márkás termékek terén: „Grafikus vagyok, a BP Shop előtt grafikai tervezéssel foglalkoztam. Amikor elindult ez az új vállalkozás, alkalmazkodni kellett, figyelni, folyamatosan tanulni, hogy melyik terméket keresik vevőink és hogy hol és hogyan találjuk meg a vásárlóinkat. Aztán eltelt pár év és szépen belejöttem a folyamatokba.” Például azt is hamar felismerte, milyen nagy szerepe lehet a védjegynek – a BP Clothing és a BP Shop neveket nemzetközileg levédették, ennek köszönhetően nemcsak másolni nem könnyű őket jogvita nélkül, de nekik sincs problémájuk sem a fővárossal, sem az olajvállalattal, hogy épp ugyanúgy a B és P betűket használják.

Amit a zenészek hordanak, az a ruhadarab a rajongóik szemében is menő

rajongói válogatnak kedvükre a kedvenceik logójával, fotójával vagy dalszövegrészletével ellátott pólók, pulóverek, vagy akár zoknik és sapkák között.

A gyors népszerűséget is az hozta meg a BP Shop számára, hogy ismert előadók viseleték a cuccaikat: „Amikor indultunk, még nem volt Insta vagy TikTok, a Facebook is gyerekcipőben járt még. Az ismerősi körömhöz tartozó zenészek, népszerű előadók hordták a termékeinket, amelyeket szponzoráció keretében felajánlottunk nekik. Ezt látva kerestek ránk a rajongók és megtaláltak minket. Akkoriban nem volt nehéz ráismerni a márkára, mert nem volt jellemző még a hasonló szponzoráció, talán mi voltunk az elsők, akik elkezdtük ezt. Ráadásul a mi lokális márkánk egyfajta patrióta életérzést is adott” – magyarázza Ákos, mitől volt ez igazi repülőrajt a BP Shop számára. – „Az együttműködéseknél mindig azt tartjuk szem előtt, hogy a márkánk és a követőink tudjanak azonosulni az adott személlyel, legyen közös metszet az előadóval. Ez nem mindig sikerült, azt el kell mondjam. A sikeresség mérhető, hiszen a collab termékeket, amelyek az együttműködések alkalmával születnek, értékesítjük, és az eladásokból látszik, melyik mennyire fogyott, azaz mennyire volt sikeres.”

2020-ban benyomták az „újratervezés”-gombot

A márka népszerűségének egyik jó fokmérője, hogy Facebook oldalukat ma már 178 ezernél is többen követik, de az Instagram oldalukat is közel 50 ezren lájkolták már. Nem is volt elég egyetlen üzlet a Wesselényi utcában, nyitottak még a Westendben, az Árkádban és a Hercegprímás utcában is saját boltot. Felfelé ívelt minden, a 2019-es volt a legjobb évük, rekordbevétellel zártak. Aztán jött 2020 és a koronavírus mindent vitt – Ákosék bezárták a boltot. De milyen jól jött, hogy már akkor is volt webshop – az online vásárlásokat ugyebár nem korlátozta a COVID terjedése. „A webshopunk előbb született, mint az első üzletünk, mert már akkor is nagyon hittünk az online értékesítésben. 2017 körül már 60-40% volt az értékesítési volumenünk, utóbbi volt az online értékesítésünk aránya” – idézi fel Ákos, miként lett üzleti stratégiájuk része az online kereskedelem is.

A 2020-as év azonban vízválasztónak bizonyult: „A lezárások miatt úgy döntöttünk, hogy adunk magunknak egy kis időt arra, hogy újragondoljuk az egész működésünket, létezésünket. Teljesen bezártunk, a webshopot is, és visszavonultunk egy időre. 2022 júniusában tértünk vissza, akkor indult újra a webshop, idén júniustól pedig a Madách téren fizikailag is elérhetők vagyunk.”

„ Nem kell, hogy mindenki a mi cuccainkat hordja, elég, ha olyan helyeken látjuk viszont őket, ahol teljes szívből értékelik azt, amit csinálunk” – ez a BP Shop mottója, ami a weboldalukon is szerepel a bemutatkozásukban. Hogy hol tartanak ennek a célnak az elérésében? Ákos szerint szépen alakulnak a dolgaik, a jelenlegi helyzetben megnyugtatónak találjak, hogy nem kell három üzletet fenntartaniuk 50 kollégával, de nincs visszafizetendő hitelük, vagy gyors hasznot remélő befektetőjük sem. Arra koncentrálhatnak, ami fontos számukra és élvezik, hogy minden nap szeretettel foghatnak hozzá álmaik megvalósításához.

A legfontosabb terv: szeretettel csinálni azt, amit csinálunk

A BP Shop kezdettől fogva zászlajára tűzte a fenntarthatóság kérdését, és ez számunkra nem holmi „green washing”, nemcsak hangzatos elhatározások kapcsolódnak a gondolathoz, hanem tettek is: „A 2011-es indulásunkkor felírtunk egy táblára 5-6 hívószót, amelyet kifejezetten fontosnak tartottunk. A természet és annak védelme – ez volt a harmadik gondolat a táblán. Ez számunkra a legtermészetesebb dolog, hogy foglalkozunk vele. Nem divatból ültünk rá erre a kis hajóra, mint manapság sok cég teszi. Mi a Föld napjára a kezdetektől készítettünk például limitált kollekciót, most pedig műanyagcsomagolás nélkül értékesítjük a termékeinket, ami jelent azért kihívásokat.”

„A tervünk az, hogy nincs tervünk” – fogalmaz Ákos a jövővel kapcsolatban. – „Azaz nagyon egyszerű tervünk van: szeretettel csináljuk azt, amit csinálunk. Szeretnénk az üzletünket a lehető legjobban belakni, sajátunkká formálni. Szeretnénk olyan teremékeket előállítani, amelyek boldoggá tesznek minket. Szeretnénk olyan emberekkel dolgozni, akik építik a márkánkat. Szeretnénk jól érezni magunkat és a mostban élni. Na jó van, még egy tervünk: ezt minél tovább csinálni.”

Lenkey Ákos, a BP Shop alapítójának három legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

  1. Legyen nagyon feszes a pénzügyi gazdálkodás!
    Fontos, hogy már az elején mindent számítások alapján kell csinálni.
  2. Nagyon hinni kell abban, hogy amibe belevágjuk a fejszénket, az sikerülhet
    Csak akkor szabad vállalkozást indítani, ha biztosak vagyunk benne, hogy működni fog és nincsenek kételyeink. A kételyek ugyanis megölik a sikert.
  3. Ne akarjunk túl gyorsan, túl nagyra nőni!
    A türelem, a lassú és megfontolt építkezés vezethet sikerre. Így garantálható, hogy amikor már magas a torony, akkor is biztos alapokon állhat és nem lesz kilengése. Az ugyanis félelmetes tud lenni.

szerző:Ganzler Orsolya