A nagy cél, hogy bárhol meg lehessen tölteni a kulacsot – a Markunion ügyvezetőjét ez lelkesíti

A Markunion kaposvári vállalkozás ballonos víz palackozásával és vízadagolók forgalmazásával foglalkozik. Egy csepp víz nevű edukációs programjukkal az ivóvízfogyasztás fontosságára hívják fel a figyelmet elsősorban a helyi iskolák körében. T. Máli Orsolya igazgató a Telekom Hello Biznisznek beszélt a vállalkozás kezdeteiről, a vízadagolós piac helyzetéről itthon és külföldön, a szemléletformálásról, illetve céljaikról.

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő

AZ EGYTŐL AZ EZER VÍZADAGOLÓIG – SZŰK HARMINC ÉV ALATT

„Már 1997-ben elkezdtem vízadagolókkal foglalkozni egyéni vállalkozóként, amikor még nulla, azaz nulla darab vízadagoló volt a megyében; én tettem ki az elsőt – ecsetelte T. Máli Orsolya, a Markunion ügyvezető igazgatója. – Utána, ahogy bővült az ügyfélkör, az évek során egyre több munkatársunk lett; ma már 13-an vagyunk, kaposvári központtal Dél-Dunántúl és Budapest a szolgáltatási területünk, illetve van egy nagykanizsai palackozó üzemünk, ahol a saját gyártású Markunion forrásvizet palackozzuk. Sikerült elérnünk, hogy ma már 1000 vízadagolót üzemeltetünk évente – a ballonos vízadagolónál a ballon élettartama alatt legalább 600 másfél literes pet palackot tud kiváltani, míg a hálózatos vízadagolók még nagyobb fejlesztést jelentenek, hiszen ezeket csak rákötjük egy szűrőre, amit fél évente, évente kell tisztítani és cserélni; utóbbi a jövő! Ez olcsóbb megoldást is jelent és kevésbé terheli a környezetet, hiszen egy hálózatra kötjük rá az eszközt, és duplaszűrős rendszerrel már szűrt víz kerül a vízadagolóba – homokszűrő és aktív szénszűrő van benne, amely minden káros anyagot kiszűr. Egyébként eladunk és bérbe is adunk vízadagolókat, sőt utóbbiakat karbantartjuk, szervizeljük is.” 

A BALLONOK VÍZIVÁSRA MOTIVÁLTÁK A GYEREKEKET

De hogyan alakultak a kezdetek, egyáltalán honnan és mikor jött az ötlet Orsolya számára, hogy vízadagolókkal kezdjen foglalkozni?

„Az ötlet nagyon régről jött – folytatta az ügyvezető. – A gyerekeimnek mindig csomagoltam vizet, mivel edzésre jártak, de nyilvánvaló volt, hogy ez nem elég. Sajnos 25 évvel ezelőtt az iskolákban nem volt kulturált a mosdó (büdös mosdóból büdös vizet ittak a gyermekek), s már akkor elkezdtem gondolkodni azon, hogy egy kulturált vízfogyasztási lehetőséget teremtsek. Vízadagolóval már akkoriban foglalkoztam, ezért úgy gondoltam, hogy ha a gyermekek látják a kitett ballonokat, akkor az vízivásra motiválja őket, megtöltik a kulacsot és nem cukros üdítőket fognak inni. Ez így is lett, az persze nyilvánvaló volt, hogy az iskoláknak, óvodáknak nincs pénzük ezek üzemeltetésére – maximum a tanáriba raknak be vízadagolókat – ezért elkezdtem propagálni a szülők körében, hogy az iskolai alapítvány, vagy jómódú szülők, illetve cégek megvásárolhatnák a vízadagolót (amelynek darabja jelenleg kb. 150ezer forint). Persze emellett az iskolavezetőséggel és az SZMK-val (szülői munkaközösség – a szerk.) is el kellett fogadtatni ennek fontosságát. 2024-ben jó néhány Somogy megyei iskolába és óvodába tudtunk vízadagolókat kitenni, városi iskolákba és falusiakba is; nem volt különbség a településtípus tekintetében. Nehézséget jelent, hogy a NÉBIH fokozott ellenőrzést végez az iskola vízadagolók körében, vízvizsgálatra kötelezi az iskolákat és ezek olyan költségek, amelyekre az iskoláknak nincs pénzük.

AZ „EGY CSEPP VÍZ” EDUKÁCIÓS PROGRAM A TUDATOS VÍZFOGYASZTÁSRA HÍVJA FEL A FIGYELMET

Orsolya a Bridge To Benefit 7 alkalmas képzése során közepes- és nagyvállalatok vezetőivel találkozott, akik elmondták neki, hogy mások hogyan valósítanak meg hasonló programokat. És kitalálta az „Egy csepp víz” nevű edukációs programot.

„A BTB-programban ki kellett dolgozni egy olyan projektet, ami a környezettudatosság, s a fenntarthatóság témaköréhez kapcsolható; rögtön tudtam, hogy mi lesz az én programom! Civil szervezetek, illetve kkv-k bevonásával kidolgoztuk a projektet, ez lett az „Egy csepp víz” nevű edukációs program, amelynek célja, hogy a tudatos vízfogyasztásra hívja fel a figyelmet a gyermekek körében az iskolákban, különböző felhívásokkal, kampányokkal. A közelmúltban zajlott a sulikban a „Happy hét”, ahol az iskolák programokkal készültek a gyerekeknek a környezettudatosság jegyében és a vízfogyasztásra is nagy hangsúly került – az „Egy csepp víz” összefogta, összegyúrta ezeket a tevékenységeket. Egyébként a mi beszállítóinkat még nem vontuk be a programba, mert szerintem ezt csak akkor lehet megtenni, ha már kidolgozott, pontos, folyamatos programunk van, amihez lehet csatlakozni; az eseti tevékenységnél ez még nem jellemző.”

Orsolyának tehát nagy vágya volt a projekt, azonban úgy véli, hogy még nem tartanak ott, ahol kellene – ez utóbbihoz egy alapítványt kellene létrehozni, amely hosszútávon is összefogná az egész programot.

„Fontos lenne a jövőben ez a keretháttér, mert összességében a program jelenleg nem hozza azokat az eredményeket, amiket elképzeltem – mondta Orsolya. – Az alapítvány egy civil szervezettel közösen összefoghatja a tevékenységünket és kiterjedhetne az edukációs program; persze sok pénz is kell ehhez. Kaposváron egyébként működik a Roxínház Alapítvány, amelynek fő tevékenysége a színházi előadások tartása, nekünk pedig célunk egy olyan alapítvánnyal együtt dolgozni, ahol gyerekek tanítanak gyerekeket.”

A PET-PALACKOK VISSZAVÁLTÁSA ÓTA MEGNŐTT A MAGÁNSZEMÉLY ÜGYFELEIK SZÁMA

A vízfogyasztás és a vízadagolók létesítése, illetve használata az utóbbi időszakban a pet-palackok visszaváltásával megváltozott. A visszaváltások miatt már kevesebben gyűrik össze a palackokat, viszont sokan vannak olyanok, akik nem akarnak állandóan élelmiszerboltokba járkálni, hogy visszaváltsák a palackokat.

„A visszaváltás bevezetése óta megnőtt a magánszemély ügyfeleink száma – mutatott rá Orsolya. – 25 évvel ezelőtt abszolút értékben jóval drágább volt egy vízadagoló, mint ma (körülbelül összegszerűen ma is annyiba kerül, mint 25 éve), ezért érhető el egyre több ember, vagyis családok számára is. És jó látni azt is, hogy egyre inkább más szemmel gondolkodnak az emberek – van egy szemléletformálódás, egyre fontosabb a környezet és az egészséges életmód. Eddig 85-90 %-ban vállalkozások, intézmények, szolgáltatói helyiségek (kozmetikától kezdve a fodrászaton és az orvosi rendelőn át a patikáig), s önkormányzatok voltak az ügyfeleink, de ez az arány csökken, mivel sokan a saját házukba vásárolnak vízadagolókat. A ballonok elhelyezése egyébként intézményekben azért is egyre népszerűbb, mert sokan az ügyfeleiknek adnak ezzel plusz szolgáltatást, sőt van, ahol a kötelező védőital adását oldják meg ezzel. A bérlés-eladás aránya nálunk 70-30% a bérlés javára, azonban van olyan cég, amely csak bérléssel, s van, amelyik csak eladással foglalkozik.”

A NAGY CÉL, HOGY MINDENHOL MEG LEHESSEN TÖLTENI A KULACSOT

Orsolya szerint Magyarország vízadagolós cégek tekintetében azért is speciális, mert nálunk néhány nagy, továbbá sok közepes és kisvállalkozás viszi ezt a piacot. Más EU-országban viszont nincsen ennyi cég, sok helyen egy-két nagy cég uralja az egész ország piacát!

„Érdekesség, hogy itthon a „szódások” piaca megcsappant az utóbbi években, így ők is áttértek a vízadagolós ballonok forgalmazására – ecsetelte az ügyvezető. – Az viszont pozitívum a piacot nézve, hogy eléggé elterjedtnek tekinthető az egész – ma már nem kell elmondani, hogy mi ez, hanem arra kell válaszolnunk, hogy miért jó ez az adott intézménynek és miért van rájuk szükségük rá? Külföldön a görögök, a törökök, s az olaszok nagyon jók ebben a tekintetben, utóbbiaknál nagyon tetszik, hogy létezik az egy olyan ipari, nagyteljesítményű, ütésálló hálózati vízadagoló, amiből az utcán is fel lehet tölteni tiszta vízzel a palackot. Európa-szerte egyébként a hálózatos vízadagolók aránya nő, igaz, még kisebb a „ballonoshoz” képest. A szívem vágya, hogy Magyarországon belül is mindenhol elérhetővé tegyünk az egészséges, kényelmes vízfogyasztás lehetőséget; minden munkahelyen, hivatalban, de akár az utcán is! A nagy cél az, hogy mindenhol meg lehessen tölteni a kulacsot – engem lelkesít ez!”

T. Máli Orsolya végül hozzátette, hogy vállalkozásuk számára a digitalizációnak fontos szerepe van: növeli a hatékonyságot és a termelékenységet, segít a túraútvonalak optimalizálásában (ami közvetlenül hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez) és a papírmentesség eléréséhez. Továbbá a digitalizáció javítja az ügyfélszolgálatot is, hiszen pontosabb munkavégzést tesz lehetővé.

Összefoglalva:

  • a vízfogyasztás népszerűsítésében motivációt jelentettek és jelentenek a gyerekeknek a szemükkel látható vízadagolók
  • a hálózatos vízadagolóké a jövő, mivel ezeket csak rá kell kötni egy szűrőre, amit fél évente, évente kell tisztítani és cserélni (olcsóbb és kevésbé terheli a környezetet) 
  • a vízadagolók létesítése, illetve használata az utóbbi időszakban a pet-palackok visszaváltásával megváltozott – ma már sok család otthonra is beszerzi az eszközt
  • örömteli, hogy egyre inkább más szemmel gondolkodnak az emberek – van egy szemléletformálódás, egyre fontosabb a környezet és az egészséges életmód

szerző:Füzesi Bálint

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak