A vaktában lövöldöző vállalkozások elbuknak – így pörgette fel a forgalmát a Home&Design24 webáruház

Nem hozta a számokat, így az alapjaitól kellett rendbe tenni a Home&Design24 lakberendezési tárgyak árusításával foglalkozó webshop digitális hátterét. Az új tulajdonosok a Google Analytics segítségével nem csupán a hirdetési költségeiket optimalizálták, de rövid időn belül felpörgötték a webáruház forgalmát is. Cikkünkben megmutatjuk, hogy miért éri meg mérettől függetlenül minden vállalkozás számára hangsúlyt fektetni az analitikára. Mindezt informatikai tudás nélkül és ingyenesen.

{{ formattedDate }}6 perc olvasási idő

„Noha működő webshopot vásároltunk meg, mégis azt tapasztaltuk, hogy nem jönnek az általunk remélt és tervezett számok, ezért mindent a nulláról kellett felépítenünk” – így emlékszik vissza a három évvel ezelőtti helyzetre Ónosi Andrea, aki családi vállalkozásban viszi a Home&Design24 lakberendezési tárgyak árusításával foglalkozó webshopot. Ennek okait végül az információhiányban találták meg, aminek az volt az oka, hogy az előző tulajdonosok nem használtak analitikai rendszereket a weboldal forgalmának méréséhez és a kapott adatok elemzéséhez. Ez azért jelentett problémát, mert ennek hiányában nem állt rendelkezésre arra való információ, hogy a webáruház hogyan teljesít az online térben; milyen a forgalma, kik, milyen jellemzőkkel és honnan érkeznek az oldalra, milyen eredményekkel futnak a hirdetések, hogyan alakulnak az organikus elérések számai. Első lépésben az organikus eléréseken próbáltak javítani a SEO-szempontok betartása mellett, ám a keresőoptimalizálás sem járt a várt eredményekkel, mert a számok továbbra sem az elvártak szerint alakultak. Viszont Ónosi Andrea nem adta föl, ezért többek között elvégzett egy online marketing tanfolyamot is, ahol először szembesült azzal, hogy adatgyűjtés és elemzés, a hirdetések paraméterezése nélkül nem tudnak megfelelő mértékben növekedni.

Google Analytics: amikor vége a vaktában lövöldözésnek és jobb helyre megy a pénz

„Miután létrehoztuk az ingyenes Google Analytics fiókunkat és elkezdek ömleni az adatok, akkor szembesültünk azzal, hogy addig csak vaktában lövöldöztünk és dobtuk ki a pénzt az ablakon” – mondta Ónosi Andrea. Ugyanakkor az adatgyűjtés mellett beelvágtak a számukra releváns kulcsszavak kutatásába és a kapcsolódó keresési trendek megismerésébe is. Ám ezek mellett a legfontosabb lépésük a hirdetéseik és a hírleveleik paraméterezése volt, mert ennek segítségével tudják pontosan nyomon kövezni egy-egy hirdetés teljesítményét. „Így pedig a költségeket is tudjuk optimalizálni, mert ha valamelyik hirdetés nem teljesít megfelelően, akkor azt akár ki is kapcsolhatjuk, míg a jobban pörgők mögött növelni tudjuk a büdzsét” – említett meg egy lényeges szempontot Ónosi Andrea.

Nagyon gyorsan jöttek az eredmények

Az ingyenes és felhasználóbarát felületű Google Analytics rendszeres használatával gyakorlatilag nyitott könyv lesz előttünk, hogy a weboldalunkat kik, miért és milyen gyakran látogatják, ez pedig a megfelelő döntések meghozatalában támogat bennünket vállalkozókén. Éppen ez történt a Home&Design24 esetében is, mert az Analytics használata alapjaiban változtatta meg a webshop működését és mindössze három hónap múltán az eredmények is szépen jöttek. Jobban megismerték a vásárlóikat, a piaci trendeket, amire egy kkv-nak mindenképpen szüksége van, ha versenyben akar maradni egy nagyon erős szereplőkkel teli piacon.

Fodrász, manikűrös, pék: bárki számára elérhető és üzletileg hasznos eszköz

Az online világ egyik legfontosabb jellemzője, hogy a megfelelő analitikai eszközökkel a benne zajló valamennyi folyamat mérhető és így ahogyan azt a Home&Design24 esetében is láthatjuk, ma már bárki számára adott az adatalapú döntéshozatal lehetősége, ami jelentősen támogatja a kitűzött üzleti célok elérését. „A Google Analytics pedig arra alkalmas, hogy mérni tudjuk a weboldalunk forgalmát” – mondta Takács Dávid PPC specialista.  

Már az alapvető beállítások elvégzésével, illetve minimálszintű felhasználás mellett is tényleges adatokon alapuló, valós válaszokat kaphatunk olyan kérdésekre, miszerint:

  • pontosan hányan látogatják a weboldalunkat?
  • a látogatók milyen különböző forrásokból érkeznek?
  • mennyien használják az oldalunkat asztali számítógépről, táblagépről vagy okostelefonról?
  • átlagosan meddig maradnak a látogatók a honlapunkon?
  • illetve mekkora az úgynevezett „visszafordulási arány”, avagy hányan távoznak úgy az oldalunkról, hogy csak egy oldalmegtekintést tesznek?

„Ez a tudás pedig abban segíti a vállalkozót, hogy a kommunikációját megfelelően tudja optimalizálni” – tette hozzá a digitális szakember. Vagyis az adatok alapján, ha például a célcsoportot a budapesti, 25-45 éves férfiak alkotják egy adott témakör mentén, akkor meghatározható az őket leginkább elérő online csatorna és hogy melyik hirdetési platformra szükséges nagyobb hangsúlyt fektetni.

A nulladik lépés: a paraméterezés

A kommunikáció és a hirdetések optimalizálásnak nulladik lépése a már említett paraméterezés. Takács Dávid arra hívta föl a figyelmet: egyetlen analitikai eszköz sem képes annak pontos meghatározására, hogy melyik Facebook-posztra vagy hirdetésre kattintott egy felhasználó, mielőtt az oldalunkra érkezett. „A paraméterezés viszont abban segít, hogy minden egyes posztot és hirdetést nyomon tudjunk követni, lássuk, hogy melyik váltotta ki a legnagyobb aktivitást, melyikről érkezett az oldalunkra látogató s melyikből indult el vásárlás” – tudtuk meg a specialistától. A paraméterezés valójában egy nagyon egyszerű művelet: a weboldalunkra mutató linkbe – legyen szó posztról, hirdetésről vagy hírlevélről – szövegesen bármilyen információt beírhatunk, ami alapján azt az elemzés céljából azonosítani tudjuk az Analytics felületén.

Miután a legtöbb előre gyártott weboldal- vagy webshop motor már alapértelmezetten támogatja a Google Analytics integrációját, semmilyen előzetes informatikai tudása nincsen szükség az induláshoz (erről részletesen ebben a cikkünkben írtunk). „A mérőkódot az admin rendszer megfelelő helyére kell bemásolni és egy kis idő elteltével már jönnek is az adatok, amiket a rendszer tizennégy hónapig el is tárol” – mondta Takács Dávid. Ő egyébként minden eseten azt javasolja a vállalkozók számára, hogy az adatgyűjtés miatt mindenképpen hozzák létre az ingyenes Analytics fiókjukat. „Így a jövőben bármilyen kihívás jelenik meg, a felhasználóink adatai több mint egy évig elérhetők, így azok segítségével tudjuk optimalizálni az aktuális kampányunkat vagy promóciónkat” – mondta a szakember.

Óriási segítség a kicsiknek a nagyokkal szemben

Ónosi Andrea szerint minden vállalkozás, de leginkább a tőkeerős versenytársaikkal szemben hátrányos helyzetben lévő mikro- és kisvállalkozások számára javasolja, hogy rendszeresen kövessék nyomon az online forgalmuk alakulását, mert az ezen adatokból levont következtetések és az így meghozott célzott döntések jelentik az üzleti eredményességük alapjait. A Home&Design24 sem tud és nem is akar a nagy lakberendezési láncokkal versenybe szállni, viszont az analitika révén olyan adatokhoz jutnak hozzá, amelyek ismeretében időben képesek a változtatásra; akár még a hirdetéseik szövegeit is optimalizálják aszerint, hogy a célcsoport budapesti vagy egy kisebb vidéki település lakói alkotják. „A kisvállalkozások számára nagyon fontos, hogy célzottan tudjanak hirdetni és így megmutatni egyediségüket, ebben pedig a Analytics óriási segítséget jelent” – hívta föl a figyelmet Ónosi Andrea.

Összefoglalva:

  • A weboldal forgalmának nyomon követése és az adatok elemzése az üzleti sikeresség alapja
  • Az adatok lehetővé teszik az ügyfélkör megismerését, a pontosabb célzást és a költségek optimalizálását
  • A Google Analytics a kisvállalkozások egyik legfontosabb eszköze a versenytársakkal szemben
  • A Google Analytics alkalmazása nem igényel informatikai tudást

Te is szeretnéd tudni, hogy kik és milyen forrásból érkeznek a weboldaladra, webshopodba? Használj Google Analyticset és paraméterezett URL-eket a méréshez! Mutatjuk a lépéseket Andi D tervében , a letölthető anyagban pedig egy paraméterezési sablont találsz.

szerző:Lippai Roland