Airbnb tegnap és ma: menj vagy maradj az idegenforgalmi bizniszben?
Nem csupán a világjárvány, hanem a rövid távú lakáskiadás legújabb szabályozása is megpecsételheti az airbnb vállalkozások sorsát. Ha befektetőként te is érintett vagy, érdemes folyamatosan figyelemmel kísérned a trendeket. Készíts menekülő útvonalat, B tervet, mert ami tegnap biztos jövedelemforrás volt, mára bizonytalanak tűnik.

Alig néhány éve robbant a magyar ingatlanpiac, mikor sokan felszálltak az „airbnb-vonatra”, és turistáknak adták ki a lakásokat a nemzetközi hálózaton keresztül. A budapesti belváros vételi és kiadási árai emiatt elérhetetlen magasságokba emelkedtek, és sokat nyertek azok, akik jókor voltak jó helyen. Mára a tendencia megfordulni látszik. Először jött a turisták által elözönlött kerületek lakóinak csendes, majd egyre hangosabb tiltakozása, az önkormányzat reménytelen küzdelme az átmenő idegenforgalom és az állandósult zaj ellen. Majd a hivatalos szállodák ellenlobbija következett, de mindez nem vezetett a jól jövedelmező üzlet visszaszorításához. A járvány azonban súlyos csapást mért a biztosnak hitt bizniszre, hiszen a turisták eltűnésével a könnyen szerzett pénz, az esetleges lakástörlesztésre szánt összeg is odalett. Nem csak a tulajdonosok, de számos részvállalkozás, a takarításra és a vevők kiszolgálására szakosodott cég közelít a csőd felé, de legalábbis kénytelen új utakat keresni. Milyen következményekkel jár mindez?
Rövid és hosszútávú hatások
Friedmann Tamás ingatlanszakértő szerint ha az airbnb-s vállalkozóknak nem is, de az általános gazdaságnak jót tesz, ha a válság miatt kiegyenlítődik a piac és elérhetőbb lakásárak lesznek. – Megfigyelhetjük a belvárosi árak csökkenését, az agglomerációban és Budán viszont enyhe növekedés tapasztalható. Amíg tart a hiteltörlesztési moratórium, addig kevésbé esnek be az árak. Úgy vélem, az igazi lejtő januárban fog elkezdődni, mikor az emberek nem tudják majd fizetni az airbnb-s lakások részleteit, és kénytelenek lesznek eladni azokat. Addig viszont van idő cselekedni, és kompromisszumot kötni. Jó megoldásnak tartom a féléves, negyedéves lakáskiadást. Azért is, mert ez a megoldás eddig viszonylag ritka volt az albérletpiacon, és az emberek most mindennél jobban vágynak a rugalmas megoldásokra a bizonytalan jövő miatt. Nem tudni, ki, mikor, miért veszíti el a munkáját, meddig tud fizetni egy albérletet, mennyit bukhat egy esetleges egy éves szerződésen, így sokan hajlanak a rövidebb távú elköteleződésre. A másik fontos tényező pedig az önkormányzatok döntése lesz: ha egyes kerületekben megszavazzák az évi 120 napban limitált rövid távú kiadást, az újfent a kínálat erősödéséhez, így az árak mérséklődéséhez vezet majd- és persze az airbnb magyar hanyatlásához – magyarázza a szakértő.
A rugalmasság lett a legfontosabb
Vajon mi lesz az airbnb-t kiszolgáló vállalkozások sorsa? Hiszen sok cég szakosodott kiadott lakások takarítására, a turistákkal való kapcsolattartásra, esetleg a rövid távú kiadásra alkalmas lakások átalakítására. Friedmann Tamás szerint az építési vállalkozók itt is jól járhatnak, hiszen más a lakások kialakítása rövid távú bérlésre, és más hosszú távú, berendezkedett életvitelre. –Vannak gyönyörű ingatlanok, amiken például nincs ablak, de tökéletesek, ha az ember csak mulatni szeretne egyet a Gozsdu udvarban. Ha viszont minden reggel sötétben ébredünk, az már kevésbé vidám. Gyakori, hogy nincs saját mérőóra egy-egy lakáshoz, mert egy nagyobb, egy tulajdonoshoz tartozó ingatlanból lett kialakítva több kicsi. Ezeket mind át kell rendezni, a folyamat pedig munkát adhat a felújítással foglalkozó cégeknek. A takarítók már nehezebb helyzetben vannak, a home office miatt sok iroda is lemondja a szolgáltatásokat. Ők a megnövekedett otthoni terhek miatt járhatnak jól: a home office, a gyerekek esetleges újbóli iskolai tanítása extra terhet ró a felnőttekre, akik ha megtehetik, örömmel engedik át a takarítást megbízott cégeknek. A válsághelyzet mindenkit rugalmasságra, együttműködésre tanít. Egy csónakban evez az egész világ, mindennél fontosabb az összefogás, hiszen a sikeres üzlet mindkét fél nyereségéről szól. Kompromisszum, kommunikáció a kulcsszó.
Azoknak, akik nem adják fel
Az Airbnb magyar weboldalán találsz számos ötletet, ha a nehéz körülmények ellenére is szeretnéd megtartani a vendégeket. A szerzők extra tippekkel látják el a vállalkozókat, hogyan csalogathatnak minél több vendéget saját küszöbükre.
* Érdemes rugalmas lemondási feltételeket alkalmaznod, hiszen sok vendég óvatosabb az utazással, de nagyon is vágyik rá. Ha a vendég tudja, hogy lemondhatja a szállást, szívesebben foglal majd.
*Nyisd meg a naptárt a hosszabb foglalások előtt. A heti vagy havi kedvezmények új vendégkört csalogathatnak be, és persze kevesebbet kell vesződni a takarítással, készletek rendezésével, átadással. Sokan összekötik a hosszabb nyaralást a távmunkával, ezért vonzóak a család- és munkabarát szálláshelyek. A home office kialakítása, a gyerekbarát felszerelés által több célcsoportot lehet megszólítani.
*A honlap ajánlja az önálló bejutás biztosítását kulcsszéffel vagy intelligens zárral, így kevesebb a személyes kontaktus, kevésbé terjed a vírus. És persze érdemes reklámozni a tökéletes tisztaságot, a higiéniai szerek meglétét és elérhetőségét.
Új szelek szárnyán
Eleged van az idegenforgalom bizonytalanságából? Inkább hosszútávú kiadásban gondolkodsz, esetleg valami teljesen új ötletedet szeretnéd megvalósítani az üresen tátongó ingatlanban? A kiadásnak számtalan módja lehetséges. A lakásokat felkínálhatod tanfolyamok lebonyolításához, workshopok megtartásához, co-working irodának, állandó irodának is. A türelmes kivárás az óvatosabbaknak való, de biztos bevételt ad, mely fedezheti az esetlegesen fennálló hiteleket. Megpróbálkozhatsz az eladással is, hiszen egy hirdetés feladása semmiből sem áll, viszont bármikor besétálhat valaki, aki beleszeret az egykori turistafészekbe, és még jó időben átrakhatod a pénzedet egyéb befektetésekbe. Esetleg a párnahuzatba.