Akad olyan válogatott futballista, aki gyerekkora óta nálunk veszi a cipőjét!

Jövőre lesz harminc éve, hogy elkezdődött az Absolute Teamsport Focivilág története; 1996-ban egy aprócska balatonföldvári boltban nyitott meg az akkori Fürge Nyuszi. A tulajdonos, Kresz Zoltán megélt jó néhány hullámvölgyet, ám sportolóként soha nem jutott eszébe, hogy feladja.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Kresz Zoltán 11 éves volt, amikor szerelembe esett a labdarúgással. Szülőhelyén, Balatonföldváron kezdte a focit, aztán Siófokon utánpótlás szintig jutott. Az érettségi után azonban úgy látta, sportolóként nem tudja azon a szinten megalapozni a jövőjét, ahogyan azt elképzelte. Szülei kereskedők, így nem meglepő módon ő is ebbe az irányba fordult.

Az elsők között indított webshopot

Egy negyven négyzetméteres üzlethelyiségben árult sportruházatot és kiegészítőket, akkor még nem csak a futballra specializálódva.

„Egy mai huszonévesnek szinte hihetetlennek tűnhet, de töredéke áruból lehetett válogatni – idézi fel Kresz Zoltán a kezdeteket. – Hajnali három-négy körül már a budapesti nagykereskedés előtt parkoltunk, hogy az elsők között juthassunk be, és bizony így is előfordult, hogy csupán három-négy pár cipővel és egy-két szabadidőruhával tértünk haza. És ennek is örülni kellett. Sok brandből építettem fel az árukészletet, én voltam sport témában a mindenes.”

Később Balatonföldvárról Siófokra költöztette az üzletet, ahol már felmerült – az országban az elsők között – a webáruház ötlete .

„Gyakran előfordult, hogy betértek hozzánk a Siófokon nyaraló turisták, és máskor is szerettek volna vásárolni, viszont ezért nem akartak órákat utazni. Az egyik kollégám autodidakta módon tanulta meg a weboldal készítést, így az elsők között indult el az internetes boltunk 2004-ben.”

A 2000-es évek elején aztán a gombamód szaporodó plázákat vette célba, ám kis boltként a budapesti áruházakban nem kapott lehetőséget, mivel a nagy világmárkákat sorolták előre.

„2004-ben azonban megnyílt az első vidéki bevásárlóközpont Pécsett és ott lett üzlethelyiségünk. Ugyanakkor azt sem hagyhattam figyelmen kívül, hogy egyre-másra jelentek meg itthon a multinacionális sportboltok, és azzal az óriási termékpalettával nem tudtunk volna versenyezni. Így jött az ötlet, hogy forgalmazzuk kizárólag futballhoz kapcsolódó termékeket. Sorra nyitottuk az üzleteket; Pécs és Siófok mellett Kaposváron, Veszprémben, Szekszárdon és Miskolcon is.”

A nemzetközi versenyben kell helytállni

A szépen fejlődő vállalkozást azonban egy csapásra bedöntötte a 2008-as gazdasági világválság. Zoltán sorra zárta be az üzleteket, végül a pécsi plázából is kiszorultak egy kis üzlethelyiségbe.

„A hat üzletnyi áruból egy kevés készlet maradt. Emlékszem, amikor bejött egy régi vevőnk, és nem tudtunk neki semmilyen focicipőt ajánlani 42-es méretben. Még ma is hallom, ahogy azt mondja: „Hát ide jutott a Fürge Nyuszi…”, ami akkor amúgy már Focivilág néven futott. Az a mondat nagyon fájt, de még jobban a százmilliós hiány, ami a fejem felett lebegett. Ez volt az a hajtóerő, ami előre vitt, bármennyire is mélyponton voltam.”

A visszakapaszkodásban sokat segített a sportélet – és azon belül is a futball – fellendülése, a sportfejlesztés és az, hogy az egyesületek pályázhattak támogatásokra.

„Emellett 2011-től nagyon komolyan fejleszteni kezdtük a webshopunkat; akkortájt a forgalom 60 százaléka az internetes rendelésekből származott. Ugyanakkor ma már ezen a területen is szembe kell nézni kihívásokkal; a nemzetközi weboldalakról Magyarországról is tudnak rendelni, és az ár-összehasonlító oldalak kíméletlen versenyt generálnak. Hiszen amellett, hogy a magyar vásárlónak fontos a bizalom vagy akár a magyar nyelvű alkalmazás, rendkívül árérzékeny is. Mi nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a bizalomra. A chatvonalunk másik oldalán nem robot, hanem egy hús-vér munkatársunk ül, egyszerű a termék cseréje és a visszaküldés is.”

Értékesítő kollégák, mint influenszerek

Bár az eredeti terveiben nem szerepelt, de 2023-ban a pécsi mellett megnyílt a budapesti üzletük is, az Absolute Teamsporttal karöltve.

„A giga sportszergyártók sokkal szívesebben tárgyalnak a nagy vállalatokkal, így nekünk is előnyös volt csatlakozni ehhez az Európában ötven üzletet magában foglaló cégcsoporthoz. A németországi központ nemcsak a közös arculat használatát várja el, de havonta ellenőrzik, hogyan dolgozunk, sőt, a közösségi médiában is figyelemmel kísérik a tevékenységünket. Amellett sem mehettünk el, hogy ma már – főleg a mi célcsoportunkat jelentő fiatalok körében -, videós tartalmak nélkül nem létezik marketing. Naponta kerül fel friss tartalom a Facebookra, a TikTokra és a Youtube csatornánkra, amelyeket saját fotós-videós kollégánk készít. A legjobb visszajelzés pedig az, amikor egy állásinterjúra érkező azt mondja, hogy a TikiTaka tévé szponzoraként hallott rólunk. Nem titkolt célom, hogy felépítsek olyan értékesítő kollégákat, akik egyben az Absolute Teamsport Focivilág arcai lehetnek. A vásárlók gyakran őket keresik, sőt, volt, akitől már autogramot is kértek. Az üzletben amúgy is csak olyanok dolgoznak, akiknek van futball múltjuk vagy jelenleg is fociznak. Azt gondolom, hogy így tudnak valóban segíteni a megfelelő darabok kiválasztásában.”

Gyakran előfordul az is, hogy éppen azok a kis – akár megyei szinten – játszó csapatok is a cégnél szerzik be a futballszerelésüket, akiknek egy-egy tagja itt dolgozik. Ma már közel ezer csapattal állnak kapcsolatban; három NB1-es csapatot öltöztetnek, de kis klubokat is. Zoltán számára fontos, hogy az amatőr sportot is támogassák; rendszeresen szponzorálnak amatőr és utánpótlás tornákat. Nagy büszkeséggel tölti a cégtulajdonost az is, hogy a magyar futballválogatott tagjai közül heten is az ő általuk fogalmazott cipőben játszanak, a 2024-es Európa-bajnokságon pedig Csoboth Kevin egy olyan cipőben lőtte a skótok elleni gólt, amelyet náluk vásárolt.

„Jövőre harminc éves a cég és több nagy játékos pályáját a kezdetektől végigkísérhettem. Sallai Roland kisfiúként tért be először a siófoki üzletbe az édesapjával, de Dibusz Dénes is gyermekkora óta nálunk vásárol. Ezt a harminc évet – noha voltak nehézségek -, nem cserélném el semmivel. Kaptam nagy pofonokat, voltak bukások és akadályok, de ezek adják a legnagyobb muníciót: a tudást, amit senki nem vehet el és az érzést, hogy feladni soha nem szabad.”

5 tipp, amivel talpon maradhatsz a folyton változó üzleti világban

  1. Játsz csapatban — építs erős hálózatot
    Ahogy a pályán sem nyer meg senki egy meccset egyedül, az üzletben is kulcs a jó “keret”: partnerek, szakértők, mentorok. Ha baj van, legyen kihez passzolni.
  2. Olvasd a játékot — figyeld a piaci trendeket
    A jó középpályás már előre tudja, hova érkezik a labda. Ugyanígy figyelned kell a változó fogyasztói igényeket, új technológiákat, versenytársakat.
  3. Fókuszálj a kondícióra — fejleszd folyamatosan magad
    A profi játékos minden edzésen javít. Az üzletben ez tanulást, skill-fejlesztést, új eszközök elsajátítását jelenti. Aki nem fejlődik, kiesik a ligából.
  4. Építs bizalmat, ne csak márkát.
    Az emberek nemcsak terméket, hanem kapcsolatot vásárolnak.
  5. Ne félj változni, de maradj hű az alapelveidhez.
    A piac változik, de a becsület, a szenvedély és a sport iránti alázat örök.

Az Absolute TeamSport focivilág vállalkozás a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.

szerző:Radó Tamás

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak