Alapos piacelemzést és körültekintést igényel webshopunk elindítása külföldön – hogyan kezdjünk neki?

Mivel a webshopok nem szükségszerű, hogy kötődjenek fizikai boltokhoz, azaz városokhoz, országokhoz, ezért azt hihetnénk, hogy a sikeresebb hazai szereplők egyből a külföldi piacokat is megcélozzák a folyamatos növekedésért. Mégis az adatok azt mutatják, hogy valamiért mégsem ilyen egyértelmű a helyzet: kirívóan kevés hazai webshop próbálkozik külföldön. Cikkünk ennek járt utána: hogyan kell elindulni egy webshoppal és mik azok a legalapvetőbb feladatok, amelyeket az esetleges külföldi terjeszkedéshez el kell végeznünk. Nézzük, milyen feltételeknek kell megfelelnünk, ha hosszabb távon az országhatáron túl is nyereséges vállalkozást szeretnénk.

{{ formattedDate }}9 perc olvasási idő

Manapság nagyon népszerű a webshopok üzemeltetése, s bár szakemberek szerint egyre telítettebb a hazai piac, egyszemélyes kisvállalkozásként kezdetben minimális tőkebefektetést igényel. S ha idővel kellően stabilnak, versenyképesnek tartjuk vállalkozásunkat, a külföldi terjeszkedés is lehetséges – sőt egyre inkább ajánlott.

Webshopunk külföldi nyitásához elkerülhetetlenek az itthon lefektetett alapok

Persze bármennyire is egyszerűnek tűnhet egy webáruház elindítása, nem árt tisztában lennünk a részletekkel, mert vállalkozásunk sikeressége éppen a részletekben rejlik.

„Összetett a kérdés, mert nagyon sokan már az elején hibás döntést hoznak – kezdte Laczkó Balázs, a netmarketing.hu és a sneci.hu alapítója. – Csalogató ugyanis, hogy egy webshop elindításához nincs más teendőnk, mint egy társas vállalkozás, mondjuk egy kft megalapítása, a tevékenységi kör meghatározása után megkapjuk a TEÁOR-számot, és már mehet is az üzlet. Csakhogy. Nulladik lépésként nélkülözhetetlen az alapos piackutatás elvégzése, kulcskérdés, hogy jól válasszunk, hogy milyen terméket, termékeket szeretnénk forgalmazni, milyen árréssel lehet vagy kell kalkulálnunk. Figyelembe kell venni a piaci környezetet, a nagyobb webáruházakat, különösen az egyre nagyobb teret nyerő ázsiai cégeket, amelyek közül a Temut rejtélyes okból kifolyólag a tavalyi hárommilliárd dollár veszteség sem küldött padlóra, sőt…”

A cégalapítás részét képezi továbbá szerződést kötni egy könyvelővel, aki a számlákat és bizonylatokat a törvény által meghatározott formában rögzíti, illetve a kapott számlákat ellenőrzi, hogy megfelelnek-e a számviteli törvénynek. A bankszámlanyitás is a vállalkozás elindításának részét képezi

„Biztosítanom kell még a leendő vásárlónak az előírt tizennégynapos elállási jogot, illetve a termékek garanciális cseréjét vagy visszavételét – vette át a szót Perényi András, a webshippy.hu alapító ügyvezetője. – Ha mindezek megvannak, lényeges kérdés, hogy a webáruházam hogyan jelenik meg az interneten. Ehhez kezdő vállalkozóként ideális a hagyományos webáruházmotorok valamelyikének használata. Ilyen a WooCommerce, a Magento vagy az OpenCart. Ezeknek a motoroknak a használata nem ingyenes, ráadásul minél több funkciót állítunk be, annál többe kerül, de muszáj részletesen kidolgozni mindent. Szükséges a simplepay fizetési rendszer biztosítása, mint ahogy egy számlázási rendszer is, mindezeket pedig össze kell kötni a webshopommal.”

Amennyiben kiválasztottuk, milyen terméket szeretnénk forgalmazni, a megfelelő beszállító felkutatása a következő lépés.

„Rengetegen a könnyű pénzkereseti lehetőséget látják a webshopokban, aztán elakadnak, amikor a beszállítóval tárgyalnak – részletezte Laczkó Balázs. – Léteznek beszállítók, akik csak akkor állnak szóba egy kezdő vállalkozással, ha első alkalommal például, hárommillió

forint értékben vásárolunk. Ez rengeteg pénz, és adott esetben ez csak egy beszállító. Hogy kicsit árnyaltabb legyen a kép, mi jelenleg harminchét beszállítóval dolgozunk. Megint mások bizonyos mennyiséget írnak elő, ellenkező esetben nagyon kedvezőtlen kondíciókat kapunk, és akkor még nem beszéltünk a haszonkulcsról, mert korántsem mindegy, mennyi bevétel marad az értékesítés után. Márpedig az első pár évben a bevétel jelentős részét ideális lenne visszaforgatni a vállalkozásba, hogy felvehessük a versenyt a piac előrébb járó szereplőivel.”

Érdemes ugyanakkor figyelembe venni, hogy a nagyobb webáruházakkal képtelenség versenyezni, s nemcsak a több ezer termékkínálat, hanem a rendkívül alacsony ár miatt is. Éppen ezért kezdő vállalkozóként, de akár egy már meglévő kisvállalkozásként is a megfelelő piaci rés megkeresése az elsődleges cél. Magyarán olyan terméket forgalmazni, amellyel itthon a mamutcégek, mint például a Shine, az Aliexpress, a Notino vagy az eCipő nem foglalkoznak.

Külföldön üzemeltetett ügyfélszolgálat a mesterséges intelligencia segítségével

Mindezek a meglévő alappillérek hatványozottan érvényesek, ha a határon túl is szeretnénk terjeszkedni. Hazánkban az elmúlt években a kínai Temu, a román Emag vagy a cseh Alza egyre nagyobb teret szerzett magának, ezért is szűkült a hazai piac mozgástere. Adódik tehát a kérdés, hogy az itthon megerősödött vállalkozásunkkal nyissunk-e külföldre. És ha igen, mégis hogyan?

„Hatalmas veszteségtől kímélhetjük meg magunkat, ha alapos piacelemzést végzünk adott országban – figyelmeztet Laczkó Balázs, a Webshopok feketén-fehéren című könyv szerzője, s amely könyv nemcsak elméleti ismereteket ad, hanem konkrét, gyakorlati lépéseket is a webáruház útvesztőjében. – Mindenképpen érdemes utánajárni, hogy adott országban hogyan néz ki a piac. Melyek a piacvezető webáruházak, milyen hatást gyakorolnak szegmensükre, mert az első piackutatási adatok nagyon megtévesztőek lehetnek. Célszerű megvizsgálni a helyi árazást, és ehhez mérten beárazni a termékünket. A helyi adózásról is fontos, hogy teljes képet kapjunk, de érdemes helyi bankszámlát nyitnunk, miként helyi ügyfélszolgálatot is. Legyen az telefonos vagy e-mailes, mindenképpen elengedhetetlen, mégpedig natív nyelven. Biztosak lehetünk benne, hogy a vásárlók részéről lesznek problémák, és ha nem vagyunk elérhetők, cégünkről negatív visszajelzést kapunk. Legalább ennyire fontos a szállítás, illetve a helyi nyelvű, és a szokásokhoz, elvárásokhoz illeszkedő marketing”

Külföldön elindított webshophoz tartozó ügyfélszolgálat esetében a mesterséges intelligencia segítségével az e-mailes verzió tökéletes megoldást biztosít, telefonos kapcsolattartásra nagyon nincs is szükség, de a hazai jogszabályokhoz hasonlóan a tizennégynapos elállási jogot külföldön szintén biztosítani kell. Ebben az esetben felvetődik a kérdés, hogy a vevő hova küldi vissza a terméket, mert Magyarországra postázni meglehetősen költséges lenne, s a későbbiekben biztosan nem a webshopunkról rendel.

„Fontos figyelembe venni, hogy az online piac átalakuláson megy keresztül – hangsúlyozta Perényi András. – Itthon az elmúlt években rendre negyven-ötven százalékos bevételnövekedést lehetett elkönyvelni, jelenleg azonban tíz-tizenöt százalékos a visszaesés. A nemzetközi konkurencia térnyerése egész Európában érzékelteti hatását, márpedig a piaci trendnek megfelelően egy sikeres vállalkozásnak muszáj külföldre is nyitnia. Ennek legfontosabb szegmense szintén a logisztika megoldása, versenyképes áron. Ha korábban itthon szerződtem egy fullfilment céggel, lényegében mindegy, melyik ország felé nyitunk, de célszerű a környező országokat megcéloznunk. Külföldi vállalkozásunk sikeressége múlhat a megfelelő logisztikán, éppen ezért nem mindegy, ki csomagolja be a terméket, illetve ki, hogyan és milyen határidővel szállítja ki. Szintén nem mellékes, hogy hol tárolom a

megrendelt termékeket. Egy vállalkozó idejének jelentős részét a logisztika megoldása viszi el, akár hazai, akár külföldi üzletről beszélünk. Éppen ezért elkerülhetetlen külföldön is a már korábban említett fullfilment szolgáltató igénybevétele, amely a teljes logisztikát intézi, így rengeteg energiát spórolhatunk meg. A vásárlót egyébként is el kell kényeztetnünk, mert azonnal akarja a terméket, esetleg csomagpontra akarja szállíttatni, szóval célszerű egy ilyen céggel kapcsolatban lenünk. A kiválasztott országban a marketplace jelenléte is meghatározó lehet, mert a nagyobb vállalatok is egyre inkább nyitnak az e-piac felé. Az Emag marketplace például lehetőséget biztosít kisvállalkozóknak is termékeik értékesítésére. Bérleti díjat nem kell fizetni, eladás utáni jutalékos rendszerként működik.”

A költségek csökkentéséhez szükséges influenszerré válnunk

Hogy mégis mekkora összeg szükséges egy kisvállalkozás külföldi elindításához? Nos, a válasz nagyjából úgy írható körül, mint amikor felteszik a kérdést, hogy mennyibe kerül felnevelni egy gyereket. Bármennyibe. Már a kezdőtőkét is nehéz meghatározni, mert ha csak szigorúan néhány termékre koncentrálódik a kínálat, akkor is számtalan részletet kell figyelembe venni.

„A webáruházunk felépítéséhez külföldön is elengedhetetlen a marketing, illetve az árukészlet felmérése – folytatta Perényi András. – Mindenképpen ajánlatos meghatározni, hogy mit szeretnék árusítani. Ideális lenne a saját márka bevezetése, mert akkor nincs konkurencia, ennek hiányában azonban a különleges, az egyedi termékek a célravezetők. Mindez persze a hazai webshop-üzemeltetésre szintén igaz. Telefontokok, apró kiegészítők vagy kozmetikumok árusítására senkit sem bíztatnék.

Megfelelő marketinggel felvirágoztathatjuk webshopunkat, márpedig a tartalomgyártás is egyfajta marketing, amely manapság megkerülhetetlen, mert a webshopot értelemszerűen az interneten lehet üzemeltetni. Az esetleges külföldi megrendelők esetében célszerű az egyértelműsített videós tartalom.

„Alapvetően a kattintás alapú hirdetések, mint a Google Ads, Facebook Ads, a keresőoptimalizálás, tartalom- és e-mail marketing voltak egy webshop leggyakrabban használt eszközei – jelentette ki Laczkó Balázs. – Manapság egyre nagyobb szerepet kapnak a videók a marketing kommunikációban. Korábban szkeptikus voltam a TikTokkal kapcsolatban, de a különböző videós tartalmakkal hét-nyolcszázezer horgászt érünk el. Meglepően magas az idősebb korosztály jelenléte ezen a felületen, miként a YouTube-on is, nagyjából száz- és hétszázezer közötti az elérésünk, ráadásul rengeteg pénzt megtakarítunk, mert így nem költünk hirdetésre.”

Mindezek az adatok a hazai piacra érvényesek egyelőre, de a lényeg, hogy a videós tartalomgyártással külföldön is előnyt szerezhetünk. Ráadásul, ha spórolni szeretnénk a költségeken, úgymond influenszerré kell válnunk, és a különböző közösségi média felületeken hirdethetjük vállalkozásunkat.

Laczkó Balázs hozzátette, a sneci.hu webáruházat ötmillió forintos hitelből indította, öt év alatt piacvezetővé vált Magyarországon, de az első három évben a teljes bevételt visszaforgatta, hogy a vállalkozás fejlesztését elősegítse. Elmondása szerint, akkor még a kedvezőbb piaci környezet miatt ezt megtehette, de ma jó szívvel senkinek sem ajánlja, hogy hitelből indítson új vállalkozást. Külföldön meg különösen ne.

Hogyan érdemes külföldön webshopot indítani

  • itthon már meglévő és működő vállalkozással
  • adott országban végzett piackutatással
  • a helyi árszabályozás megvizsgálásával
  • a helyi adózási feltételek elsajátításával
  • a kinézett ország nyelvén üzemeltetett ügyfélszolgálattal
  • megbízható beszállítói kapcsolatokkal
  • fullfilment céggel kötött szerződéssel
  • a logisztika gördülékeny lebonyolításával

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatban más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

szerző:Németh Erik

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak