Amikor a hiba hozza a sikert: karácsonyi sztorik, amelyekből minden cég tanulhat

Tévedésből született sikertermék, a technika ördöge által generált véletlen „leárazás” és rosszul tervezett év végi akciódömping: három cégvezető osztotta meg velünk őszintén a karácsonyi vállalkozási baki sztoriját.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

A karácsonyi baki, ami bestseller lett

Ipsits Anita ügyvezető, Szafi Group

2023 decemberében épp az új instant pudingjaink bevezetésének utolsó simításain dolgoztam. Gyönyörű lett a csomagolás, büszke voltam a receptre, és már futott a kampány előkészítése: időzítettem a hírleveleket, készült a grafika, minden a helyére került — vagy legalábbis azt hittem. Aztán egyszer csak, miközben az utolsó pillanatban még átfutottam az összetevőket, rádöbbentem valamire.
Ez a puding a Szafi Reform albrand alatt jelenik meg – amely jellemzően csökkentett szénhidráttartalmú, édesítőszeres termékeket takar –, de annyit finomítottunk a recepten, annyit kóstoltunk, variáltunk, hogy végül az édesítőszer nélküli változat maradt a végleges. Ott ültem a gép előtt, hírlevelek félig készen, grafikák lementve… és rájöttem: ez így teljesen más, mint amit terveztünk...
Elsőre azt gondoltam, ebből nagy kavarodás lesz. Mert hát mégis: egy Reform-termék édesítés nélkül? De már nem volt értelme visszalépni. A termék készen volt és őszintén hittünk benne.
És ekkor jött a meglepetés. Az első vásárlói visszajelzések szinte egyszerre érkeztek - és szinte mind ugyanarról szóltak. Hogy milyen jó, hogy nincs benne édesítőszer. Hogy végre mindenki úgy édesíti, ahogy neki megfelelő: van, aki eritrittel, van, aki mézzel, van, aki gyümölccsel, és olyan is, aki csak gluténra diétázik, így egyszerűen cukrot tesz bele.  A puding pedig pillanatok alatt az egyik legsikeresebb újdonságunkká vált. Annyira szerették így - „véletlenül jól” -, hogy végül úgy döntöttünk: marad Szafi Reform márkanév alatt, ha már ilyen szépen alakult a története.
Ez a karácsony arra tanított, hogy néha épp azok a hibák, amelyektől elsőre megijedünk, mutatják meg, mire vágyik valójában a közönségünk. Van úgy, hogy a legnagyobb ajándék pont egy váratlan fordulatból születik.

„Véletlen” árcsökkenés az ünnepekre

Laczkó Balázs tulajdonos, Sneci.hu, Webshopok feketén-fehéren

Kínos karácsonyi baki tavaly történt velünk; igaz, nem mi hibáztunk, de rajtunk csapódott le... Az egyik nagykereskedő partnerünk rendszerébe valami hiba csúszott, és a tőlük érkező összes termék – horgászbotok, orsók, székek - ára az ezredrészére csökkent, a 90 ezer forintos ár például 90-re. Mindez a legjobbkor, pont karácsony előtt esett meg.
Az árat, ahogy a többi termékparamétert is, automatikusan adja át a forgalmazó számukra, s automatikusan kerül rá a kiskereskedelmi szorzó is, ezért nem is vettük észre azonnal, hogy mi történt. Szerencsére egy törzsvásárlónk felhívta a figyelmünket az irreálisan alacsony árakra, de addigra már 20-30 rendelés befutott... Volt, aki tízesével szeretett volna vásárolni a „kedvezményes” termékekből. Nem volt kellemes magyarázkodni és egyenként végighívni a vásárlókat azzal, hogy tévedés történt. A többség megértő volt, de olyan is akadt, aki perrel fenyegetőzött. Szerencsére a törvény a mi oldalunkon állt: ilyen esetekben, amikor egyértelműen elírás vagy technikai hiba történt, a webshop következmények nélkül törölheti a vásárlást. Azonnal kivettük az adott gyártó – egy közepesen népszerű márka - termékeit a kínálatból és jeleztük nekik a hibát, de csak január 5-én sikerült kijavítaniuk, addig pedig sokan keresték nálunk az ominózus termékeket...

Amikor elfogy a puskapor

Kobza András e-kereskedelmi szakember

Tanulságos történet volt a tavalyelőtt év végi időszak, amit az azóta eladott LifeStyleShop.hu vállalkozásomnál éltem meg. Nagyon ráálltunk a Black Friday időszakára, mind az akciók mértékét, mind a kommunikációt illetően kitettünk magunkért...csakhogy nem gondoltunk az utána következő időszakra. Szerencsétlen módon ellőttük az összes puskaporunkat már novemberben, decemberre pedig a vevőink elfáradtak, nem tudtuk aktivizálni őket. Ez nemcsak a mi problémánk volt, más vállalkozóktól is hallottam, hogy annyira erősen tolják a Black Friday-t – ami egyes helyeken már egész hetet, heteket jelent -, hogy az év végére elfogy a lendület...
A decemberi akciókat a törvényi háttér sem segíti, hiszen egy uniós szabályozás értelmében minden akciónál fel kell tüntetni a termékeknél az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árát, és ha ebbe a 30 napba beleesik a Black Friday kiemelkedő leárazása, már nem is mutat olyan jól a decemberi (még mindig akciós) ár... Ezért is nehéz egyensúlyozni a vevők megragadása és a kellő árrés között. Vannak persze kiskapuk, például, ha az akciók folyamatosak, vagy ha egyéb „juttatásokkal” – ingyen szállítással, ajándékokkal, visszatérítéssel – ösztönözzük a látogatókat vásárlásra, és van olyan cég is, amelyik ezt az időszakot használja ki a beragadt termékek kiszórására. Nálunk jól működött az is, hogy a decemberben minden héten más-más termékkategóriát vagy márkát akcióztunk, így mindig volt mondanivalónk, nem ugyanazt a kedvezményt kommunikáltuk.
Persze nehéz ellenállni a Black Friday őrületnek, el tudja vinni a dopamin az embert, de fontos, hogy tudatosan, valamilyen stratégiával vágj bele az év végi időszakba! Legyen vonzó értékajánlatod, ismerd a vevőidet, ha nem ismered, kérdezd meg őket, elemezd az adataidat, tudd, mi működik, különben odadobod az árrésedet és a profitot.

szerző:Pomaranski Luca

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak