Azokat a könyveket tudod eladni, amiket szexivé teszel
Miként vihető sikerre egy könyvesbolt a digitális korban és hogyan lehet kitűnni kicsiként a nagy áruházláncok között? Szabados Ági, a Libertine Könyvesbolt és Könyvkiadó tulajdonosa a szenvedélyére és egy online közösségre épített jövedelmező üzletet.

„Ha nincs Harry Potter, akkor nekem sincs ma könyvesboltom” – mondja Szabados Ági, akit híradós műsorvezetőként ismert meg az ország, de ma egyre többen ismerik „könyves” üzletasszonyként is. Rögtön meg is magyarázza: J. K. Rowling fantasy-regényei szerettették meg a „Harry Potter-generációba” tartozó kiskamasszal az olvasást, rádöbbentve arra, hogy az valami sokkal több kötelező feladatnál. Ma már a saját felelősségének is érzi, hogy ilyen, nagy hatású könyveket adjon az emberek kezébe – de ne rohanjunk ennyire előre, hiszen a könyvszakmáig nem volt egyenes az út.
Ahogy a tévé képernyőjére sem, hiszen Kiskunhalasról nagy dolog volt minden hátszél nélkül eljutni egy országos híradóba. Szerencsére Ági nemcsak azt vallja, hogy „minden lehetőséggel élni kell, minden ajtón be kell nyitni”, de a tanulás mellett is elkötelezte magát, ami szerinte összefügg az olvasás szeretetével.
„Mindig olyan pozíciókban találtam magam, amelyekhez készülni, tanulni kellett. Amikor sporttelevíziósnak jelentkeztem, azt sem tudtam, hányan vannak egy focicsapatban, később kőkeményen tanultam a beszédtechnikát, politológiából pedig azért diplomáztam, mert szerettem volna, hogy komolyan vegyenek női újságíróként”, sorolja.
Új célt talált a kiégés után
A teljes erőbedobással, hétvége és ünnepek nélkül végigdolgozott híradós évek azonban megbosszulták magukat: jött az ilyenkor szinte elkerülhetetlen kiégés, ráadásul Ági úgy érezte, hogy innen nincs előrébb. Szerencsére még ez előtt megszületett a NIOK, azaz a „Nincs időm olvasni kihívás”, amit a közösségi médiában indított el. Nem kis részben a saját maga motiválására, miután rádöbbent, hogy bár elfogyaszt öt-hat könyvet az évben, vannak hónapok, amikor egyáltalán nem olvas.
„Az volt az alapgondolat, hogy minden hónapban kiválasztok egy könyvet, amit a követőimmel együtt elolvasunk, majd megbeszéljük az élményeinket, a gondolatainkat – mint afféle online könyvklubban. Gondoltam, ha már ismert híradós vagyok és el tudok juttatni egy üzenetet másokhoz, akkor az legyen az, hogy az olvasás gazdagít”, meséli.
Ez olyannyira jól sikerült, hogy a NIOK-közösség mára 140 ezer fősre duzzadt, s ahogy nőtt, Ági nemcsak azt érezte, milyen jó, hogy általa kapcsolódnak egymáshoz az emberek, hanem azt is, hogy komolyabban érdeklik a könyvek annál, mint hogy laikusként ajánlgasson köteteket. „Miért olyan egy könyv borítója, amilyen? Honnan jön a címe? Mi van a történet hátterében? Minden érdekelt, ezért kezdtem el könyvmenedzsmentet tanulni. Valójában azért ültem be újra az iskolapadba, hogy azt az egy mondatot megkapjam, hogy hol a helyem a könyvszakmában.”
Azt, hogy könyvesboltot nyit és kiadót alapít, egy kritikus időszakban, a COVID alatt, 2020 nyarán döntötte el. Merész húzás volt, de az iskola alatt felmérte, hogy a hazai könyvnyomtatás nagyon belterjes, zárt rendszer, a nagy könyves hálózatokba bejutni rettentő költséges.
„Arra gondoltam, mi van, ha azt a jutalékot, amit kifizetnék a terjesztésért, inkább a saját üzletem rezsijére költeném? Elkezdtem hát egy számomra igazságosabb rendszerben gondolkodni. Akkor 30 ezren voltak a Facebook-csoportomban; úgy számoltam, hogy ha csak a tíz százalékuk vásárol nálam, az már jó, számolgattam, mennyi könyvet kell eladnom, hogy nyereséges legyek…”, meséli Ági, aki a tartalékjaiból vágott bele az üzletbe. Bátorság kellett ahhoz is, mondja, hogy otthagyjak egy olyan munkát, amiért ismerik az arcom és amiért büszkék a szülei, de érezte, hogy nem szeretne olyan munkát végezni, amitől már nem dobban meg a szíve.
A koncepciója az volt, hogy csak előválogatott, általa szeretett könyveket árul, amelyek átmennek a saját minőségi szűrőjén. Legalább ilyen fontos volt, hogy aki hozzá betér, az átlátható mennyiségű könyvet kapjon, mellé pedig olyan kiszolgálást és segítséget - azaz ügyfélélményt -, amit egy százezer könyvvel dolgozó könyváruház nem tud nyújtani.
„Mi erre, a személyes kapcsolódásra megyünk rá; ha hozzánk bejön valaki, és nem tudja pontosan, mit keres, három kérdés után szinte biztosan tudunk neki segíteni”, mondja Szabados Ági, akinek meggyőződése, hogy a legtöbb ember azért hagyja abba az olvasást, mert nem a megfelelő könyveket olvassa. „Hozzánk akár csak olvasgatni is be lehet térni. A legnagyobb elismerés, amikor valaki azt mondja, rossz napja volt, de nálunk mindig megnyugszik, vagy amikor egy lány azt mondja, hogy meghalt az apukája, ajánljunk neki három könyvet, mert úgy hallotta, ez egy ’olyan hely’”…
A négyéves Libertine, amely ma már a fővárosi üzleten kívül Szegeden és Debrecenben is működtet könyvesboltot, igazi „love brand”, sajátos elegye a személyes szenvedélynek és a profi üzletvitelnek.
„Érdekes, hogy éppen az olvasás, ami egy magányos tevékenység, épített ekkora közösséget, amelyre üzletet alapoztam”, mosolyog Ági, hozzátéve, hogy a social media megkerülhetetlen és nagyon erős lába a cég marketingjének. „Az, hogy a vállalkozás eleve egy közösségimédia-csoportból nőtt ki és tévésként nekem kötelező volt tudatosan használni, jó alap ehhez, és pontos statisztikákat is szolgáltat az olvasóközönségünkről. A könyvkiadásban azonban ma is a személyes ízlésem vezérel, nem a célcsoport-elemzés; nem tudnám hitelesen képviselni azt, ami nekem nem tetszik”.
„A vezetés egy gyorsítósáv az önismeretben”
Szabados Ági nem hazudtolja meg magát abban a tanulási folyamatban sem, amit a cégvezetés és a vállalkozás építése jelent: kifejezetten élvezi, hogy fejlődhet. Ebben a riporteri attitűd nagy előny: tud kérdezni és addig megy, amíg nem talál valakit, aki segít. „A vezetés egy gyorsítósáv az önismeretben is”, vallja a ma már húsz alkalmazottat foglalkoztató cégvezető, aki nem fél önkritikát sem gyakorolni az üzletben.
Két éve kezdte érezni, hogy intuícióból vezeti a céget és ez nem jó, bármennyire is jönnek a sikerek. „Szerettem volna jobban érteni, mi történik, tudatosabb döntéseket hozni. Elkezdtem járni egy üzleti klubba - nem annyira a kapcsolatépítés, inkább a megszerezhető tudás miatt -, lett egy mentorom, tanulom a szervezetfejlesztést. Hiszek benne, hogy ha az ember nyitott, megjelennek olyan emberek az életében, akik segítenek túljutni az elakadásain. Az ember nem tudja magát kívülről, reálisan nézni, sem a párkapcsolatban, sem az üzletben, de hiszem, hogy jó az ügy és jó az irány. Az is egy tanulás volt, hogy hátrébb tudjak lépni, mint amikor az óvodában elengedi az ember a gyermekét, és kicsit fájón veszi tudomásul, hogy már nemcsak rá figyel…”
A cégvezető sokat tanult az elmúlt években az emberekkel való bánásmódról is. „Például arról, hogy könyvmolyokkal vettem körül magam, mint amilyen én vagyok, és nem figyeltem oda arra, hogy sales-es vénájuk is legyen. Annak ellenére, hogy a könyvek kiválasztásában a saját ízlésem vezérel, a legelején is tudtam, hogy nem személyi kultuszt, hanem közösséget akarok építeni. Amikor még csak egy-két alkalmazottam volt, éreztem, hogy én leszek a fejlődés gátja, ha nem adok nagyobb teret nekik és nem bízom bennük jobban”, emlékszik vissza. „Az is nehéz, hogy mivel nekem az átlagnál magasabb az energiaszintem, nagyon durván pörgök és sok mindent tudok párhuzamosan csinálni, ne várjam el másoktól, hogy ugyanígy működjenek.
Kosztolányit is elkapkodták
A kérdésre, hogy megtalálta-e a helyét a könyvszakmában, a Libertine sikere jelenti a választ. Amely annak ellenére töretlen, hogy a digitális korban sokan jósolják a könyv és az elmélyült olvasás halálát. Ági azonban azért sem tart ettől, mert tizennyolc évesen átélte, hogy – az internet megjelenésével – a nyomtatott sajtó végét kiáltották, ma pedig még mindig olvasunk például magazinokat.
„Nem hiszem, hogy eljön az az idő, amikor nem fogunk könyveket olvasni. Nem gondolná az ember azt sem, hogy trendi kiadni egy Kosztolányi-regényt, mi mégis eladtunk belőle három óra alatt ezer példányt… Az a trend és azt tudod eladni, amit elég szexivé tudsz tenni, amit jól tálalsz, amihez kedvet tudsz csinálni! Mindezt őszintén, mert az a kulcs” – árulja el Ági, aki tudatosan nyúl a klasszikusokhoz is. Az „Aranylétrás klasszikusok” sorozatban többek között Kaffka Margit, Szerb Antal, Dosztojevszkij egy-egy regényét adta ki, s tudatosan soha nem egy szerző legnépszerűbb könyvét választja.
Sőt, a Libertine elindult B2B irányba is; a legújabb dobás az „Olvas a cégem” kampány, amely cégekhez, vállalatokhoz viszi házhoz a könyvklubot és a kultúrát. A közös könyvélmények nemcsak plusz juttatást jelentenek és közelebb hozzák egymáshoz a munkatársakat, de egyre több embernek bizonyítják: napi húsz perce mindenkinek kell, hogy legyen olvasásra!