„Azokból a tervekből, amik a fejünkben vannak, még csak 5% valósult meg” – Kovács Tibor és a VeneoSys sikersztorija

Van egy piac, amelyen otthonosan mozgunk és kellő elhivatottsággal tudunk belevágni egy idevágó saját fejlesztésbe? Ne rettentsen el minket az, ha mások is próbálkoztak már hasonlóval előttünk, de elvéreztek, ahogy az sem, ha van nagyobb méretű cég a piacon, amelyik szintén képes lehet olyan mutatványra, amire mi készülünk. Kovács Tibort, a VeneoSys ingatlanos applikáció egyik megálmodóját sem tartották vissza ezek a körülmények. Arról mesél, hogy mi kell ahhoz, hogy egy álomból valóság legyen, és hogyan alkalmazzák a digitális eszközöket, vagy akár a mesterséges intelligenciát az ingatlanértékesítésben.

{{ formattedDate }}8 perc olvasási idő
veneosys

Kovács Tibort régóta az ingatlanpiachoz köti a munkája, pedig eredetileg agrármérnökként végzett, de nagyon kevés időt töltött a szakmájában. Mondhatni egy véletlennek köszönheti, hogy az ingatlanok világába nyergelt át: egy ismerőse kezdett ingatlanértékesítésbe, és ajánlotta neki, hogy szálljon be, mert lenne hozzá érzéke. „Értékesítőként kezdtem, majd társammal, Lizák Ottóval egy saját irodát nyitottunk. Néhány év sikeres működés után csatlakoztunk az Otthon Centrumhoz. Hat évig voltunk a hálózat tagjai, a legjobbak közé tartoztunk, mégis hoztunk egy döntést, hogy újabb szintre lépve saját ingatlanértékesítő hálózatot alapítunk – ez lett az Immo1 Ingatlanközvetítő hálózat” – meséli Tibor ingatlanos vállalkozásuk fejlődéstörténetéről.

A digitalizáció az ingatlanpiacot is elérte, egyre inkább az online felületek váltak jelentőssé. Tiborék is felismerték ezt, és kihasználva a modern technológiát, a szakma ismeretét, a saját szaktudásukat létrehozták saját applikációjukat: ez lett a VeneoSys. Ahogy ő mondja, az ingatlanpiac svájci bicskája, egy applikáció globális weboldallal, mögötte rengeteg funkcióval rendelkező back office rendszerrel. A céljuk nem más, minthogy összekössék az ingatlanpiac szereplőit, akiknek költségei ezáltal csökkenni tudnak úgy, hogy közben a bevételeik növekednek. A rendszer jó megoldás lehet egyéni vállalkozóként dolgozó ingatlanosnak, független ingatlanirodáknak, vagy nagy irodával szerződésben álló ingatlanosnak is, de képes ellátni egy közvetítő hálózatot is.

Honnan a bátorság, hogy valami újat alkossanak a piacon?

„Nagyon szeretjük az ingatlanszakmát és látjuk, hogy nagymértékben hozzájárul Magyarország GDP-jéhez, a számos hozzá köthető iparággal karöltve. Ehhez képest nincs eléggé megbecsülve a szakma, szeretnénk elérni, hogy ez változzon. Ennek lehet egyik eszköze, ha egy platformra tereljük az érintetteket, gyors információcserét, azonnali üzletkötést kínálunk nekik. Sokszor ugyanis épp abból adódnak veszteségek, hogy nincs elég információ és nem elegendő a kommunikáció a szakma szereplői között” – fejti ki Tibor, milyen elhatározással vágtak bele a fejlesztésbe.

Nem ez volt az első ilyen próbálkozás az ingatlanpiacon, a korábbiak azonban hamar elgyengültek, megrekedtek. Tibor úgy gondolja, hogy az ő helyzetük azért is más, mert 20 év gyakorlattal a hátuk mögött pontosan tisztában vannak vele, hogyan működik a piac, ismerik a szereplőket, és tudják, kinek mire van szüksége. Ráadásul jelentős tőkét fektettek az általuk megálmodott digitális fejlesztésbe, mert alapvető fontosságúnak érezték, hogy akik a felületre regisztrálnak, első pillanattól kezdve biztonságban érezhessék magukat.

Ahhoz, hogy ezt elérjék, Tiborék egy alapos piaci felméréssel kezdtek, majd egy olyan IT fejlesztő céget bíztak meg a feladattal, amelyikkel láthatóan jól ment az együttműködés. A fejlesztést három éve kezdték meg, tavaly tartottak egy tesztidőszakot, amikor visszajelzéseket gyűjtöttek a piaci szereplőktől, és azokat beépítették a rendszerbe. Idén nyáron érezték úgy, hogy elkészültek, piacra lépnek – ez azonban nem jelenti azt, hogy a fejlesztésnek vége lenne, az folyamatosan zajlik tovább.

Hogyan digitalizálja az ingatlanosokat az applikáció?

„Már több mint 700 felhasználónk van, 15 újépítésű projekt is csatlakozott hozzánk. Elérhető nálunk az ország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cégéhez, a Wing cégcsoporthoz tartozó Living Homes is, de természetesen az Immo1 Ingatlanközvetítő hálózata is ezt a rendszert használja, amelyben már most milliárdos nagyságrendű felajánlott jutalék vár a felhasználókra. A felhasználók visszajelzései alapján közel 1000 tranzakció valósult már meg a VeneoSysen keresztül” – számol be az eredményekről Tibor. – „A VeneoSys felületén az ingatlanosok felvehetik a kapcsolatot más regisztráltakkal, egy profi, együttműködő közösséget alakíthat ki magának mindenki. A rendszer megnöveli az eladók és vevők esélyeit azzal, hogy az ingatlanosok széleskörűen együtt tudnak működni.”

Az üzleti modell arra épül, hogy havi díj fejében lehet csatlakozni, amit azonban igyekeznek olyan alacsonyan tartani, hogy azt ne érzékeljék nagy kiadásként az érintettek. A rendszer regisztrálás után ingyen is használható, de akkor jóval korlátozottabb, hogy milyen funkciókhoz fér hozzá a felhasználó. Tibor azt mondja, hogy azért is tudják alacsonyan tartani a költségeket, mert egy kislétszámú, de annál elhivatottabb csapat dolgozik a projekten. Már keresik őket nagy ingatlanfejlesztők, bankok, pénzügyi közvetítő cégek, külföldi beruházók is, velük egyedi díjszabásról tárgyalnak.

Az első visszajelzések abszolút pozitívak: „Megérezte a piac, hogy a mi fejlesztésünk mögött van szakmaiság. Nem egy IT-s cég vagyunk, amelyik kitalálta, hogy készít egy alkalmazást az ingatlanosok számára, nincs olyan kérdés, amit ne tudnánk megválaszolni. Ez pedig sokaknak meggyőző, naponta érkeznek az új regisztrációk, a kérdések pedig már leginkább arra vonatkoznak, hogy milyen új funkciókkal bővítjük a rendszert” – számol be Tibor az indulás utáni tapasztalatokról.

Jövőkép mesterséges intelligenciával: biztató vagy ijesztő?

Már most vannak a rendszerben olyan fejlesztések, amelyek használnak mesterséges intelligenciát, de a továbbiakban abszolút támaszkodnának erre a lehetőségre Tiborék: „Az AI meg tud írni egy ingatlanhirdetést, sok esetben legalább úgy, mint ahogyan azt az ingatlanos tenné. Ezért is szeretnénk, hogy a VeneoSysben is elérhetők legyenek ezek a platformok.” Tibor úgy véli, azt még nem látni pontosan, hogy mit vesz át az ingatlanszakmában az AI, de abban biztos, hogy nem tudja majd helyettük megmutatni és eladni az ingatlant, nem tud bizalmi kapcsolatot kialakítani az ügyféllel. Az információáramlásban, a kommunikációban viszont biztosan óriási szerepe lesz már a közeljövőben.
Ami a vállalkozás és az új fejlesztés közeljövőjét illeti, már kopogtatnak az ajtón az ingatlanvásárlók is – egyre többen felfedezik az oldalt és keresik a kapcsolatot az ingatlanosokkal. Ugyan még nem mostanra tervezték a nyitást az eladói és vevői szegmens felé, de a jelentkező igényekre tekintettel hamarosan ebbe az irányba is fejlesztések várhatók Az ingatlanos szinte mindent megkap: saját weboldalt, több ezer használt hazai és külföldi ingatlant, új ingatlant, kapcsolati hálót, ügyviteli rendszert, hirdetési portált, mindezt egyedülálló módon egy appban elhelyezve. De ezen túl is van bőven elképzelés a továbblépésre: „Azokból a tervekből, amik a fejünkben vannak, még csak 5% valósult meg” – árulja el Tibor.

Hogy a konkrétumokról is szó essen: rövidtávú cél, hogy Magyarországon minél inkább sikerüljön elterjeszteni a platformot – 6-7000 regisztrált ingatlanossal már elégedettek lennének. Cél az is, hogy az ingatlanvásárlói és eladói oldal is tovább erősödjön, hogy jól tudjanak együttműködni az ingatlanosokkal. Szeretnének további társszakmákat bevonni – ügyvédeket, építészeket, lakberendezőket. A hosszútávú célok között pedig egyértelműen a nemzetközi terjeszkedés szerepel.

A kérdésre, hogy miért bíztak a fejlesztés sikerében, ha mások már korábban elbuktak hasonló próbálkozásokkal, és ha van az ingatlanpiacon egy tekintélyes forgalmat bonyolító, közvetítő helyett hirdető portál, Tibor egyértelmű választ ad: „A verseny mindig egészséges tud lenni, minket stimulál. A mi magabiztosságunkat az a tudás adja, amit az elmúlt húsz évben megszereztünk. Erre építve állítjuk, hogy mi a konkurenshez képest mást kínálunk, mert a mi fejlesztésünk jóval több, mint egy hirdető oldal.”

Kovács Tibor, a VeneoSys alapítója 6 tippje vállalkozóknak:

1. Legyen kellő piaci ismeretünk!

Csak úgy lehetünk eredményesen a választott területen, ha pontosan értjük minden apró részletét.

2. Alapozzuk meg tudásunkat!

Akkor lehetünk magabiztosak, akkor építkezhetünk bátran, ha van egy stabil alapunk, egy szakmai tudásunk, amit az évek során megszereztünk.

3. Az a biztos, ha az indulásnál van elég tőkénk

Mindenki akkora vállalkozást indítson, ameddig a takarója ér. Veszélyes úgy belevágni az üzletbe, hogy nincs elegendő tőkénk.

4. Elhivatottság mindenek előtt

Elhivatottság kell a vállalkozásunk, az aktuális projektünk, de az egész iparágunk iránt is.

5. Válasszunk jól csapattagokat!

Ezek azok a döntések, amelyek meghatározók a cég működése szempontjából. Nem mindegy, milyen csapattagok vesznek körül minket, ha már vállalkozunk.

6. Digitalizáljunk!

Nyitnunk kell a digitalizáció irányába, megtalálni az utat, hogy mi az, ami működik, legyen szó akár Facebookos kampányról vagy saját fejlesztésű szoftverről.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

szerző:Ganzler Orsolya