Bőröndből jeles! - Cactus Studio webshopos sikersztorija
Mellékes bizniszként indult, majd fizikai boltot is nyitott, ami 1 hónap után bezárt. Aztán a Covid miatt földbeállt a teljes szegmens. Ebből inkább előnyt kovácsolt és portfoliót bővített. Ma már a Westendből is hozzá járnak bőröndöt vásárolni és keresett design koncepció boltot üzemeltet. Sárdi Benjámin és a Cactus Studio sztorija arról, hogy miként kell webshopot építeni, online eladni, és a kudarcból felállni.

Bőrönd. Ez az a használati tárgy, aminek a szerepe, a róla szóló gondolkodás az utóbbi időben teljesen átformálódott: ami korábban a padláson vagy garázsban hevert és annyira nem volt lényeg, hogy milyen, az most már komoly menőségi faktorrá vált – főleg a gyakran utazók körében. Mert az unalmas, alig használt utazási segédtárgyból ma már sokféle van: pöttyös, csíkos, gyerek, felnőtt, csajos, pasis, állatos, gurulós, monstrum és mini. Igen, ám, de a bőrönd pont nem egy gyorsan fogyó árucikk, mégis, Sárdi Benjámin ebből csinált nagy üzletet.
Sikeres repülőrajt
„Az egész csak egy amolyan mellékes bizniszként indult” – kezdi Benjámin, aki gondolt egyet és kitalálta, hogy eladja a családi üzlet révén megmaradt porosodó bőröndöket. A cél az volt, hogy jó minőségű bőröndöt jó áron tudjon kínálni. Mindezt online és közben úgy, hogy elindult az USA-ba, hogy kipróbálja magát az egyetem után. Ez 2016-ban történt. A bőrönd értékesítéshez Benjámin csinált egy webshopot – a nulláról, úgy, hogy előtte köze nem volt az online értékesítéshez és webshopokhoz. „Mindent meg kellett tanulnom, mert számomra új volt az egész: webshopot létrehozni egy meglévő motorra alapozva, hirdetéseket kezelni, grafikát csinálni, egyáltalán üzletet elindítani” – meséli Benjámin. Az eredmények azt mutatták, hogy jól sikerült a dolog, mert szép lassan beindult: míg addig a B2B volt a családi bizniszben a fő irány, addig az ifjú friss vállalkozó a közvetlen lakosságot célozta meg. Bejött, olyannyira, hogy már teljes embert kívánt és nem lehetett csak úgy csinálgatni. Az egy márkás webshop annyira felfutott, hogy már kitermelte egy fizikai üzlet nyitásának és fenntartásának is a költségeit, ezért belefogtak Cactus Studio névvel az üzlet/bolt nyitásba – nem sokkal a Covid előtt. Találtak is egy ingatlant a Westend mellett. „Nagyon fontos szempont volt, hogy nem akartunk plázás üzletet” – mondja Benjámin.
Földbeállás
Benjámin szerint az üzletnyitás elsőleges oka az volt, hogy „nagyon sokan jöttek a raktárba személyesen átvenni termékeket, és a raktár meg nem olyan volt vizuálisan, mint amit online kommunikáltunk. Tehát az online teret akartam átültetni egy üzletbe is, hogy igényesen tudják megtekinteni a termékeket, illetve átvenni. Így jött az ötlet.” Ám beütött a Covid, amiről még nem lehetett tudni, hogy pontosan mit is hoz magával. Ezért 2021 januárjában megnyitották az üzletet, amit februárban be is zártak. Az akkori szabályozási változások szerint hol kinyitottak, hol becsuktak, ám a hosszan tartó utazási korlátozások miatt szinte semmi eladás nem volt, ezért számukra gyakorlatilag megállt az élet, azaz az üzlet. Benjámin szerint ez egyébként nagyon jót tett neki, mert elkezdett gondolkodni azon, hogy milyen termékekkel lehetne kiegészíteni a bőrönd portfoliót...vagyis egy izgalmas és kreatív alkotói folyamat indult el: a legnagyobb mélyponton alakult ki a mai termékkör és koncepció, amivel a Covid után újraindultak és (újra) sikeresek lettek.
Élmény keresés = bőröndöt mindenkinek!
A Covid után az utazás és turizmus szó szerint kilőtt és mindenki útnak indult. Az élmény gyűjtés fontossá vált, ehhez pedig bőrönd kellett, ami szárnyakat adott a Cactus Studionak is. A sikernek kettő összetevője volt: az addig is jól működő webshop, amely készen tudta várni a rohamot, valamint az újragondolt üzleti koncepció. „Amiben megújultunk, az egyrészt az, hogy utazási kiegészítőket is elkezdtünk árulni, ami erős lábat jelent a bőröndök mellett. A következő lépésünk az volt, hogy ne csak szigorúan az utazáshoz kapcsolódjon az adott termék, hanem tágabban, szélesebb merítéssel dolgozzunk. Így lett a kiindulópont az, hogy minden terméket, ami az üzletben van 2 dolog kössön össze: a fashion és a design. Most mindent is árulunk, ami stílusban beleillik az üzletbe, így vannak kutyás kiegészítők, kulacsok, hangfalak, napszemüvegek, dizájner termékek – a bőröndök és a táskák mellett.” – foglalja össze Benjámin. A Covid utáni talpra állás jegyében a cégvezető víziója az volt, hogy olyan márkákat hozzon be, amelyek nincsenek Magyarországon vagy egyedi, dizájner termékek és nem lehet mindenhol kapni. Így nyerte el végleges formáját a Cactus Studio, ahol, ha belép az ember nem is lát bőröndöt, mert inkább egy koncepció- és dizájner üzletről van szó. „A bőröndök az emeleten kaptak helyet” – mondja mosolyogva Benjámin.

Bőrönd szempontjából a cégvezető szerint teljesen mindegy hol van a bolt: aki online megtalálja őket, az úgy is eljön az üzletbe. És ha már ott van, akkor el kell kápráztatni. Aki pedig bőröndtől függetlenül megy be, az nem bőröndöt fog vásárolni, hanem mást. Vagyis elég kevés bőrönd-vásárló jön be az utcáról csak úgy.... Az viszont biztos Benjámin szerint, hogy online nélkül nem megy a fizikai üzlet, de „most már szerintem fordítva sem” – teszi hozzá.
Online és bőrönd ügyben természetesen ők is figyelik a Temu és más külföldi webshopok terjeszkedését, de nem félnek tőle: Benjámin szerint ma már nincs olcsó bőrönd. És 30 ezer forintért venni rosszat, az rosszabb, mint 60 ezer forintért venni egy jót. Másrészt, ha esetleg baj történik, akkor macerás a visszaküldés, javíttatás vagy előfordulhat, hogy egyáltalán nem lehet javítani.
A sikert adó részletek
Hogy lehet sokat eladni egy olyan termékből, amit általában csak ritkán, több év után szokott venni vagy cserélni az ember? Ma már olyan jók az átlag márkák, hogy elég 5 évente venni egy bőröndöt. Benjámin a következő sikertényezőket jelölte meg:
- raktárkészlet: nekik van az egyik legnagyobb raktárkészletük. Ha valaki kiválaszt egy bőröndöt a neten, akkor 98%, hogy azonnal át is tudja venni a boltban.
- széles márka paletta: sok olyat forgalmaznak, ami máshol nem kapható, ezzel együtt jó minőségűek. Így különböző árkategóriákban is jelen vannak.
- plusz szolgáltatások: olyan márkákat árulnak, amihez van alkatrész, tudják javítani. Több márka esetében hivatalos márkaszervízként is működnek.
- lekövették az iparágat: a fapadosok térnyerésével ráálltak a kabinbőröndökre és táskákra is. Nagyon sokan tudatosan ezt keresték csak – és náluk nagy választékban volt is.
- Egy termékkörrel, a bőröndökkel indultak és abból is csak egy márkával foglalkoztak: sokkal könnyebb egy termékkel indulni, mert csak egy dologra kell koncentrálni. Ezzel hamarabb lehet sikereket elérni, ami után már könnyebb szélesíteni a termékköröket, kollekciókat és bármit.
- sokat törődnek az ügyfél számára fontos paraméterekkel: ügyfélélmény, gyorsaság (mai napig ők intézik a raktárkészletezést és 1 nap alatt szállítanak), pontosság, kommunikáció. Ide tartozik az is, hogy ha a náluk vásárolt bőrönd márkánál nincs alkatrész a javításhoz vagy egyszerűen megszűnik a márka, akkor le lehet vásárolni az árát az üzletben.
- egyik vállalásuk egyedülálló Magyarországon: az egyik francia bőrönd márka esetén törésre is garanciát vállalnak.
Az online értékesítésben Benjámin szerint kulcsfontosságú, hogy ismerd a saját terméked és piacodat: „bőröndöt nem úgy veszel, hogy eléd rakok egy hirdetést, Te pedig azt mondod, hogy hú, de jó pofa bőrönd, vegyünk egyet. A bőrönd olyan termék, amire akkor van igényed, ha éppen utazol, vagy tudod, hogy utazni fogsz. Ezért nincs értelme mindenhol hirdetni, főleg az elején nem, amikor kis büdzséből gazdálkodsz. Mi Google Ads-szel indultunk, és nagyon sokáig Facebook hirdetést nem is használtunk” – mondja az indulásról Benjámin. Hozzátette, hogy a tesztelések fontos visszajelzéseket adnak a beállításokhoz, és ami sikeresen teljesít a próba időszak alatt, arra utána célszerű minél többet költeni. Úgy véli, hogy új vásárlókat a social medián keresni korábban is drága volt és a mai napig az, sőt egyre drágább.
Miután bevezettek több különböző termékkategóriát is a portfoliójukba, diverzifikálták a hirdetéseket az egyes platformok szerint:
- azon termékeket, amiket akkor vásárolsz, amikor szükséged van rá, a Google Ads-on érdemes hirdetni.
- az impulzus termékeket, ajándéktermékeket, vagy amit egyébként csak úgy megvennél, azokat már érdemes Facebookon, Instagramon, TikTokon hirdetni.
- remarketing szintén fontos, hogy akik jártak a weboldalon vagy már vásároltak, azokat újra elérjék hirdetésekkel, ajánlatokkal.
Mindennek az alfája és omegája pedig a beállítások – ezen áll vagy bukik az eredményes online hirdetés.
Tanácsok még vállalkozóknak
- költs marketingre. Benjámin szerint nagyon sokan félnek marketingre költeni az induláskor, helyette jelentős mennyiségű pénzt áldoznak egy webshop elkészítésére. Ehelyett érdemes tesztelni azt, hogy hol érdemes költeni, és ha megvan, hogy melyik platform működik a vállalkozás esetében, akkor abba minél több pénzt kell tenni. Benjámin szépen lassan növekedett, de most már úgy látja, hogy dinamikusabb lehetett volna a felfutás, ha az elején többet koncentrál a marketingre (pénzben és időben is).
- „ha újra csinálnám ezt az egészet, akkor is mindenképpen az online vállalkozást futtatnám fel először és utána nyitnám meg a fizikai boltot. Ez a modell működik mindig, kivéve olyan terméknél, ahol fontos az, hogy frekventált helyen legyen boltunk.” – mondja Benjámin.
A Cactus Studio vállalkozás a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.