BrandesFiú története, avagy szakmai példaképek kulisszatitkai – csak hiteles forrásból!
Napjaink közkedvelt szakmai szónokai, akiktől jellemzően – de nem kizárólag – az online térben kisvállalati vezetők és hétköznapi követők tízezrei kapnak tudást, vagy lesnek el jól működő szakmai irányokat, technikákat. Tevékenységükkel, hozzáértésükkel közvetlen hatással vannak a folyamatosan változó gazdasági környezetben sokszor tanácstalanul bolyongó kisvállalkozók stratégiai döntéseire. Mély benyomást gyakorolnak ránk, észrevétlenül kúsznak be az őket követők mindennapjaiba. Hitelesek és hatékonyak, akik mellett nem lehet érzelmek nélkül elmenni: ők a szakmai influenszerek.

De vajon mitől szakmai egy influenszer, mi motiválja leginkább, és milyen módon aknázhatja ki a leghatékonyabban a tevékenységéből fakadó lehetőségeket? Az összetett, és sok oldalról megközelíthető kérdéskört (ahogy magát hívja) Gyimesi Lacival, a 16 éve sikeresen működő, több mint 30 országba exportáló szépségipari vállalkozás, a Mystic Nails alapító ügyvezetőjével jártuk körbe, aki nem mellesleg a marketing iránti szenvedélyből létrehozta a BrandesFiú márkát, amellyel márkatanácsadóként és szakmai influenszerként egyedi stílusban segíti sikerhez az ügyfeleit és követőit.
„Én egyáltalán nem tartom magam szakmai influenszernek”
… jelenti ki Gyimesi Laci, a háta mögött megszámlálhatatlan szakmai tartalommal – amelyeket főként Linkedinen és Facebookon posztol sokezer követőjének -, emellett megannyi márkaépítő konferenciával, vállalkozásfejlesztő rendezvénnyel, exportorientált tréninggel, egyetemi kurzussal, HR és cégvezetési kongresszussal és kerekasztal beszélgetéssel. És talán pontosan itt kell kezdenünk a kutakodást, ha belemegyünk a szakmai influenszer legfőbb motivációjának meghatározásába. „Úgy tudnám magamat definiálni, hogy véleményt megosztó és véleményt kikérő ember vagyok. Leginkább a tudásmegosztás motivál. És ezért én annyit csinálok, hogy általam értékesnek vélt szakmai tartalmakat osztok meg, és ezt próbálom élvezhető, élménydús formában tenni, akár posztokban a közösségi médiában, akár konferenciákon előadóként. Azt remélem, hogy olyan impulzusokat tudok adni ezzel másoknak, amit ha én megkaptam volna 5-10 évvel ezelőtt, akkor könnyebb lett volna a dolgom”. Bár sokan az influenszerek tevékenysége kapcsán egyszerűen egyfajta ön- és közszórakoztató pénzkereseti lehetőségre asszociálnak, a szakmai influenszerek esetében a gondolatmegosztás zsigerből jön, alapmotivációjuk sokkal inkább a tudás átadásában és a professzionális szakmai segítségnyújtásban rejlik. Persze az sem baj, ha az ismeretátadás üzleti haszonnal jár, vagy ha az üzleti siker adja az ismeretátadás hitelességét. A szakmai influenszer tevékenysége alapvetően nem a magánéletéről szól, sokkal inkább az ismeretátadásra, tudásmegosztásra irányul, de működhet kifejezetten értékesítési céllal is.
„Minden személyes márkának az alapja a hitelesség”
Minden márka, de főleg egy szakmai influenszer márka annál erősebb, minél személyesebb. Gyimesi Laci negyvenfős vállalkozásában alapvetően vezetői minőségben van jelen, az operatív teendőket tehetséges munkatársai végzik el. Emellett szenvedélye a marketing, amelyet nem a saját cégében él meg, hanem márkatanácsadóként. Így jött létre a BrandesFiú márka, amelynek a hitelességét éppen a már hosszú ideje jól működő, a piacon exkluzív márkaként jelen lévő cége, a Mystic Nails adja. Ebből kifolyólag úgy kezelheti a szakmai tudásmegosztást a különböző platformokon, hogy „ami belefér, ami kényelmes, ami jólesik”, és pontosan ez adja a tevékenysége hitelességét. Posztjaival nem az algoritmust, hanem a szakmai tapasztalatira kíváncsi követőit szolgálja. Ha van egy impulzusa, van mondanivalója, akkor azt megosztja. Ettől organikus a működése, amelyben nincs erőltetett stratégiai keretrendszer, pontosan olyan spontán, mint maga Gyimesi Laci.
„A saját gondolataimat adom közre, amiket úgy csomagolok, hogy azok célba érjenek a célközönségemhez.”
Tudatosan kell kiválasztani az online platformokat szakmától, irányultságtól vagy a céltól függően, annak megfelelően, hogy kit akarunk megszólítani. Az első lépések egyike a cél meghatározása: mit akarunk elérni, ki a célközönségünk és hogyan juthatunk el hozzájuk. Egy üzleti oldalon, mint például a Linkedin, nem feltétlenül lehet fiatalok tömegeit elérni, de szakmai tartalmakra kíváncsi vállalkozókat, szakértőket vagy vezetőket annál inkább. Ha a célközönségünk 40+ korú, akkor nem biztos, hogy a TikTokon érdemes elindulnunk a tartalommal, főleg ha közép- vagy felsővezetői réteghez szólunk. Persze ők is ott lehetnek, de elképzelhető, hogy mikor megnyitják a TikTokot, akkor épp nem üzleti tartalmakra vágynak, hanem csak arra, hogy vicces videókat nézzenek. Ha megérkeztünk oda, hogy van egyfajta piackutatásunk, saját intuícióval, akkor teszteljünk: mi működik az egyes platformokon. Ne féljünk attól, hogy a folyamat során időnként egy-egy poszt kevesebb reakciót generál, mert nem vesztünk vele semmit: a tapasztalatszerzés elengedhetetlen a sikerhez. Elmondása szerint Gyimesi Lacinak BrandesFiú-ként megvan az a luxusa, hogy kiindulhat saját magából, hiszen jellemzően KKV-k, tulajdonosok, marketingesek, cégvezetők a célközönsége, és pontosan tudja, hogy ő maga milyen tartalmakra, milyen segítségre vágyik KKV cégtulajdonosként. Felteszi magának a kérdést: „mi lenne nekem érték, vagy az 5 évvel ezelőtti énemnek mi lett volna érték?”. Így igazán könnyű dolga van, hiszen részben kiindulhat saját magából, de emellett persze a célközönség szemszögéből kell szemlélnie mindent.
„Tudni kell gondolkodni a vevő, a befogadó, a célközönség fejével…
…ez az értékesítés és a marketing alapja, csak ezt sokszor kihagyjuk. Sok esetben úgy zajlik a termékfejlesztés, hogy az ügyvezető azt mondja: ez zseniális, ezt piacra visszük! Csak épp előtte elfelejtjük megkérdezni a vevőt vagy a célközönséget. Tudok-e gondolkodni azon, hogy vajon annak, aki majd olvassa a posztomat, az értékes lesz? Érdekli egyáltalán? Hogyan szólítsam meg? Milyen felütéssel tudnék indulni? Ha én az ő helyében lennék, eljutnék a második sorig? Vagy ráhagynám az elsőnél? Fel kell ismernünk, hogy az életben majdnem minden emberi interakció tulajdonképpen értékesítés. Onnantól kezdve hogy én meg akarom győzni a feleségemet, hogy hová menjünk nyaralni, odáig, hogy egy konferencián elmondom, hogy én miben hiszek, és mit vallok üzleti szempontból. Értékesíteni akarom a gondolataimat, a hiedelmeimet, az elképzeléseimet. És ez ugyanígy működik a posztolásnál a közösségi médiában, és egy konferencián is. Jó, ha látjuk, hogy a befogadó oldal számára mi az, ami egy ilyen értékesítési tranzakciót megkönnyíthet, felgyorsíthat, befogadhatóbbá tesz. Sablonos, de alapvetően szükséges készség mindehhez a jó kommunikációs képesség” – vallja a márkatanácsadó.
Pull marketing – csak finoman, észrevétlenül!
A leghatékonyabb marketing az, amikor a célközönség észre sem veszi, és megfogalmazódik benne az igény valami iránt. Gyimesi Laci Linkedin jelenlétének a célja az értékesítés. BrandesFiú-ként van jelen az oldalon, ahol a hitelét a sikeresen működő szépségipari vállalkozása alapozza meg. Mondandójába beleépíti a Mystic Nails kapcsán felmerülő vezetői dilemmáit, az értékesítési elakadásaikat, felismeréseiket. BrandesFiú-ként, márkatanácsadóként értékesíti a saját szolgáltatásait, de ezt sosem direkt módon, csak szakmai tartalommal. Nem ajánlja magát márkatanácsadóként, hanem azáltal, hogy követik, a vezetők keresik meg őt, meghívják konferenciákra, vagy elmennek hozzá konzultációra. Ezzel együtt természetesen kialakul egy olyan követőbázis is, akik soha nem lesznek ügyfelei, hanem csak követik, és profitálnak abból, hogy a szakmai tartalmakkal előrébb kerülnek. Itt kapcsolódik be a másik, korábban már említett alapmotiváció: a visszaadás. Laci minden évben több pályaválasztási konzultációra is elmegy a volt egyetemére és középiskolájába. Visszaadni a fiataloknak, ez számára töltődés és szenvedély. Az értékesítés és a visszaadás az a kettős, amolyan hibrid motiváció, ami alapján az egész tevékenységét felépítette. Az igényt teremti meg a tevékenységével arra, hogy őt keressék meg. A Mystic Nails-nél is ugyanezt a stratégiát követik 16 éve, hiszen a hazai és nemzetközi sikereiket dedikált értékesítők nélkül érik el.
Kézzel fogható üzleti haszon
Jótékony hatással van mind a munkáltatói márkaépítésre mind a toborzásra, ha a cég első számú vezetője személyes brandet épít fel. A potenciális új munkatársak megszerzésekor a toborzás költségeit és időigényét is jelentősen redukálja, ha a vezetőnek van egy erős énmárkája, láthatóvá válik, és a tevékenységével megteremti az igényt a leendő munkavállalóban, hogy a vezető cégénél szeretne dolgozni. A vezető is könnyebben visz végig egy állásinterjút, ha a jelölt már ismeri a munkásságát, van róla prekoncepciója. Ha erre a vezető még rá is tud erősíteni az interjún, akkor még könnyebb dolga van a jelölttel. Az elsőszámú vezető pozitív énmárkája a meglévő munkatársak esetében is nagyon jó megtartó erő. A vállalat ügyfelei irányába erős szakmai alátámasztás a vezető konferenciákon való szereplése, de egy-egy közös projekt során a meggyőzésüket is jóval egyszerűbbé teszi a mindig jól látható, hiteles vezető. „A műkörmösök, tehát a célközönségünk számára én nagyon ritkán jelentem meg korábban cégvezetőként. A Mystic Nails-nél a szakemberek vannak előtérben, például a nővérem, aki kétszeres olimpiai bajnok műkörmös. Viszont a műkörmösök vállalkozók is, ugyanakkor a vállalkozói ismereteik azért nem az igaziak, ezért az ő látókörükbe behúztunk engem, mint BrandesFiú-t, aki vállalkozói, és marketing tippeket ad havonta vagy kéthavonta élő bejelentkezéssel. Óriási sikere volt ennek a tevékenységnek. Egyértelműen mérhető, plusz hozzáadott értéket ad a Mystic Nails-hez a szakmai influenszerkedés által. A Facebookon sokszor műkörmösök kommentelnek hozzám, nagyon sokan követnek, és én remélem hozzásegítem őket, hogy sikeres vállalkozók legyenek” – meséli Gyimesi Laci. A láthatóság PR és sajtó szempontjából is előnyös, hiszen ha a vezetőt sok rendezvényre hívják, ahol a sajtó is jelen van, akkor publikálnak róla, amely elősegíti akár új ügyfelek meggyőzését is. Öngerjesztő folyamat ez, amely nagyon sok hasznot hoz a vállalat számára.
Áldás vagy átok, ha a vállalat munkatársa épít szakmai énmárkát?
Nemcsak a vállalat vezetője lehet szakmai influenszer, hanem egy motivált, a saját szakmájában erős és hiteles munkatárs is. Persze felmerülhet a cégvezetés részéről, hogy szakmai influenszer munkatársuk felépíti személyes brandjét, ezáltal ő lesz a legkelendőbb a munkaerőpiacon, és előbb-utóbb elhagyja a vállalatot. Kétségtelen azonban, hogy vállalati szinten is érdemes támogatni azt a – például értékesítő – beosztottat, aki személyes brandet építve, szakmai influenszerként próbálja növelni az értékesítési eredményeit a márka népszerűsítésével. Hiszen ha az énmárkát építő munkatárs jól érzi magát a szakmai tevékenységét támogató vállalatnál, akkor azzal nem csupán üzleti hasznot hoz a cégnek, hanem annak munkáltatói márkáját is nagyban erősíti. A szakmailag hiteles, felkészült szakember megengedheti magának, hogy a lehető legjobb munkáltató mellett köteleződjön el, ezért a vállalathoz kötődő hűsége a cég hitelességéről tanúskodik. Ilyen helyzetben érdemes végiggondolni, hogy a vállalat a számokban hisz, vagy a miértekben? A vevőt is hozzá szeretnék segíteni egy jobb döntéshez, vagy csupán abban gondolkodnak, hogy az osztalék minél nagyobb legyen az év végén? A kettő természetesen nem ellentétes egymással, de azt mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy a vállalat és a szakmai énmárkát építő munkatárs érdeke ebben az esetben egy, és ugyanaz.
Higgyünk a szemünknek?
Az utóbbi években gyakori jelenség, hogy anyagi haszonszerzés reményében – valós szakmai tapasztalat híján – mesterséges intelligencia segítségével építenek influenszerek önmárkát. Többek között emiatt is fontos a kritikus gondolkodás, szűrni kell, hogy az információk sokaságában melyik hiteles, és melyik nem. Az influenszer felelőssége, hogy hogyan kommunikál, és mit akar elhitetni. Az pedig a célközönség felelőssége, hogy ebből mit hisz el. Hogyan szűr Gyimesi Laci? „Mindig lesznek fake profilok. Én nagyon sok szépet és jót el tudok mondani magamról, de sokkal erősebb ennél a referencia, hogyha valaki a saját nevét és arcát vállalva referál mellettem. Minden felületemen jól láthatóak a referenciáim, ezek alátámasztják a hitelességemet. A referenciákon kívül, amit meg szoktam nézni, az az e-beszámoló. Ha például valaki vezetői tréningeket kínál, és a cégében egy fő van bejegyezve, akkor jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon hány cége van, ahol már vezetett legalább 5 fős csapatot. Érdemes utána nézni a szakmai múltnak annál, aki a szakmai erősségeire alapozva hirdeti magát, vagy működik influenszerként. Hiszen a hitelességhez elengedhetetlen a valós szakmai tapasztalat.”
„Ők igazi példaképek, akiket érdemes követni”
A szakmai influenszerek tudásátadása többletet ad, amit más üzleti szereplők a saját hasznukra tudnak fordítani, anélkül, hogy a két szereplő között üzleti kapcsolat lenne. Az erős szakmai értéket közvetítő influenszerek valóban hatással vannak az üzleti életre. Gyimesi Laci szakmai influenszerként ismereteket ad át, ugyanakkor fogyasztó is: aktívan követ a szakmában erős influenszereket, és rengeteg tapasztalatot, tanulságot kap az ő jelenlétükből. Néhányukat már kérdezte saját motivációjukról, és a válasz általában nem az anyagi haszonszerzés. „Az igazán jó szakmai influenszerek egyszerűen jobbá akarják tenni a magyar üzleti közösséget és közeget. Ebbe minden beleértendő, ami pozitív irányú változás. Ez lehet etikai, szakmai, paradigmaváltó erős állítás, vagy egyszerűen csak annyi, hogy a vezető az emberekkel hogyan bánik. Én inkább szakmai példaképnek hívnám őket, mint szakmai influenszereknek. Hatással van ránk a véleményük és tevékenységük, de legfőképpen követhető példák. Bízom benne, hogy van, aki számára én is szakmai példakép vagyok, mert így teljesül az a motivációm, hogy szakmailag én is visszaadjak valamit.”
Gyimesi Laci tanácsai kezdő (és gyakorló) szakmai influenszereknek:
- Tedd fel a kérdést magadnak: mi a célom? Miért szeretném csinálni?
- Jól határold be a célközönségedet, akikhez szólni szeretnél!
- Gondos körültekintéssel válaszd ki a platformot, amelyen elérheted a célközönségedet!
- Gondold át, hogyan fognak észrevenni, és hogyan tartod fenn a figyelmet!
- Tedd kíváncsivá a befogadó felet! Nagyon fontos, hogy érdeklődjön.
- Legyél tömör, lényegre törő, de azért olvasmányos, élvezhető!
- Add át érthetően az üzenetet, a tanulságot!
- Légy hiteles! Ez a legfontosabb minden más előtt!
- Legyen a közlendődnek tartalma, értéke: lehetőleg mindig legyen tanulsága a mondandódnak!
- Teszteld az egyes platformok hatékonyságát, és ha szükséges, változtass az irányon!
- Szívd fel magad előadói képességgel! Hatékony a posztolás, de igazán nagy hatást személyesen tudsz gyakorolni a hallgatóidra.