Dropshipping: az e-kereskedelem svájci bicskája

Pár éve jelent meg ez a megoldás, de máris nagy hatást gyakorolt az e-kereskedelemre: ma már a világ összes webáruházának majdnem harmada dropshipping modellben működik.
A legtöbb webáruház napi teendőinek jelentős részét a logisztikai feladatok teszik ki: a termékek kiválasztása, beszerzése, raktározása, mozgatása. Megrendeléskor pedig jön a csomagolás, számlázás és kiszállítás, ami rengeteg erőforrást követel, és főként a kezdő vállalkozásokat nagy kihívások elé állítja.
Ebben a modellben viszont a kereskedő szerződést köt egy erre specializálódott szolgáltatóval, aki a fenti logisztikai teendőket átvállalja, és így a webshop üzemeltetőjének magával a termékkel nem is kell feltétlenül találkoznia. A webáruház csak egy értékesítési- és marketingcsatornaként funkcionál az eladási folyamatban, minden mást a dropshipping partner végez. További előnye, hogy nincs szükség felhalmozott készletre, így a vállalkozás pénze sem áll benne. Ez tehát egy kényelmes megoldás, amely Magyarországon mostanában van felfutóban.
Kiknek jó ez?
- Újdonsült webáruházaknak
Ha egy vállalkozás frissen indul el, és nem feltétlenül tud/akar raktárra, árukészletre és ezzel kapcsolatos feladatokra költeni, ideális megoldást jelenthet ez a modell. Egy dropshipping partnernél általában több ezer termékből lehet válogatni és azokat azonnal belistázni, ezzel a beszerzésre fordított időt is megspórolva. Ráadásul a manapság népszerű bérelhető webshop-rendszereknél (Shopify, Unas, Shoprenter stb.) kész pluginek és appok segítségével tudjuk számos cég termékeit szerepeltetni a kínálatunkban. - Működő webshopoknak, akik bővítenék a termékkörüket
Ha egy “hagyományos” rendszerben működő webáruház szeretne kipróbálni új, esetleg szezonális termékeket, dropshipping partner segítségével gyorsan be tudja azokat építeni a kínálatába. Ha esetleg mégsem jön be az üzlet, nem áll a tőke az eladatlan áruban, így jóval kevesebb kockázattal lehet kísérletezni. - Gyártóknak vagy B2B kereskedőknek
A másik oldalról nézve ez a fajta modell azoknak is előnyös, akik más webáruházakkal viszonteladói partneri rendszerben, nagykereskedelmi áron értékesítenék az áruikat, hiszen így a dropshipping cég egyfajta közvetítést végez a felek között.
Akkor miért nem így csinálja mindenki?
A rengeteg előnyön kívül természetesen vannak a modellnek hátrányai is. Ma már léteznek hazai dropshipping szolgáltatók, de az itthoni kereskedők eddig nagyrész külföldi – azon belül is jellemzően távol-keleti – partnerek készleteinek kereskedelmével próbálkoztak.
Beszéltünk olyan könyvelőcég képviselőjével, aki dropshippingre épülő kereskedőkre specializálódna, de sok olyan visszajelzést kapott, mely szerint a potenciális ügyfél még hosszas egyeztetéseket folytat a partnerével, és nem tudja elindítani a tevékenységet.
Kapcsolódó cikkünk a témában:
Dropshipping: nem egyszerű a törvényi megfelelés
Ha a webshop magyar, a partner viszont külföldi (és pláne, ha az EU-n kívüli) akkor felmerül egy sor vám- és adóügyi, valamint egyéb jogi kérdés:
- Egy konkrét adó- vagy vámtételnek ki az alanya?
- Ki minősül importőrnek?
- Mi a helyzet az áfával?
- A vevő magyarországról vagy más EU tagállamból, esetleg EU-n kívülről rendel?
- Ki miért vállal felelősséget?
- A vásárló kivel szemben gyakorolhatja a fogyasztói jogait? stb.
Ha ettől függetlenül belevágnánk, az alábbiakat még mindenképp szem előtt kell tartanunk:
- Kisebb árrés: a rendszer egyedi megrendelések alapján működik, vagyis a nagy tételben történő beszerzéshez képest itt nem számolhatunk annyira kedvező árakkal, így az árrésünk is kisebb lesz.
- Hosszabb kiszállítás: ha nem helyi partnerrel dolgozunk, hanem külföldről (pláne, ha más földrészről) érkeznek a termékek a vásárlókhoz, a kiszállítás ideje és költsége akár jelentősen is megnőhet.
- Több szállítási tétel: ha a megrendelt termékek a dropshipping partner különböző beszállítótól érkeznek, elképzelhető, hogy részbeni készlethiány esetén csak több szállítással fogja azokat teljesíteni.
- Bizonytalanabb teljesítés: előfordulhatnak a partnernél is készletproblémák, amikre nincs ráhatásunk, illetve az egyedi igények (exkluzív csomagolás, speciális kiegészítők, plusz ajándék termékek) sem biztosan fognak mindig maradéktalanul teljesülni.
- Nagyobb verseny : az alacsonyabb belépési küszöb miatt egyre nagyobb számú konkurens weboldallal kell számolnunk.