Egy társadalmi vállalkozás, amely felpezsdíti a hazai termelői finomságok forgalmát
Az tény, hogy egyre többen szeretnének egészséges alapanyagokat ős- és kistermelőktől vásárolni, de sokaknak nehézséget jelent a termelői piacok felkeresése. Ennek ezer oka lehet: nincs rá időnk, nem bírjuk a tömeget, esetleg nincs a környékünkön jó piac… Azonban két rátermett nőnek és a digitalizációnak köszönhetően Budapesten és agglomerációjában már erre is van megoldás. Az itt a Szezon! piacterén szinte minden elérhető, ami éppen megterem a magyar gazdáknál. A vállalkozás egyik megálmodóval, Répássy Zsuzsannával beszélgettünk.

Honnan jött a termelőket tömörítő online piactér ötlete?
Régóta gondolkodtunk azon Hámori Zsuzsi barátnőmmel, hogy hogyan tehetnénk egyszerűbbé magunk és mások számára a jó ételek beszerzését. Az első airb’n’b-s élményeink után ugrott be az ötlet, hogy ennek mintájára indíthatnánk egy olyan oldalt, ahol bérelhetik a helyet az őstermelők. Ezt az ötletet jó pár évig dédelgettük, majd átgondoltuk, és találtunk egy befektetési lehetőséget is a Hiventures-nél. Megpályáztuk és nyertünk, így sikerült elindulnunk bő három évvel ezelőtt.
Mik az előnyei az „itt a Szezon!”-nak?
Ez egy kényelmes platform, ahol hazai kistermelőktől lehet vásárolni. Közvetlenül a termőföldről az asztalainkra. A gazdáknak olyan virtuális teret nyújtunk, ahol árulhatnak, miközben biztosítjuk a háttérlogisztikát, az értékesítéshez szükséges marketinget és kommunikációt, a teljes értékesítési folyamat automatizálását (a megrendelések kimutatástól az önjáró számlázásig), hogy nekik ezzel ne kelljen foglalkozni. Végeredményként a megrendelő egy kosárban kapja meg a több helyről származó, friss élelmiszert. Ez egy nagyon rövid ellátási lánc, a leszedett zöldség-gyümölcs gyorsan eljut a vásárlóhoz, ráadásul a veszteség is minimális, sokszor a termelő csak annyit „szüretel”, amennyi rendelés beérkezett.
Ez nemcsak a fogyasztóknak, hanem a magyar gazdáknak is nagy segítség…
Igen. Az ittaSzezon.com összekapcsolja mindenki elvárásait: meghalljuk a mai kor kényelmes fogyasztójának és az őstermelő igényeit is. Nekünk fontos szempont, hogy támogassuk a kistermelőket. Mert ha ők nem sikeresek, akkor mi, városlakók maradnánk egészséges élelmiszer nélkül.
Hogy találtak rátok a termelők?
Az elsőket mi kerestük meg, kb. 5-10 termelővel indultunk. Azóta a számuk 70-100 között mozog, az indulás utáni évben már ránk találtak, sokszor meglévők ajánlanak minket vagy nekünk valakit. Számuk azért nem állandó, mert szezonálisan csatlakoznak be a gazdák, mindig az, akinek éppen friss termése van.
Egy piacon is előfordulhat, hogy valaki valótlant állít az általa forgalmazott termékről. Ti tudjátok garantálni, hogy ezek a beszállítók valóban őstermelők és valóban friss hazai zöldség-gyümölcs kerül a kosárba?
Természetesen a hozzánk való csatlakozásnak szigorú szakmai feltételei vannak, elsősorban az engedélyek ellenőrzése és a csatlakozást megelőző egyeztetések, személyes kóstolások során bizonyosodhatunk meg arról, megfelelő üzleti partnerek leszünk-e egymásnak. Azt gondolom egyébként, hogy a digitalizáció világában, ahol már bárki küldhet értékelést, ott ez a transzparencia az egyik legjobb biztosíték. Személyes kapcsolatot ápolunk a termelőkkel, tudjuk és vásárlóinknak is megmutatjuk, melyik szem gyümölcs, szörp vagy bármi, honnan és kitől érkezik. Ráadásul a fizetési rendszerünk úgy működik, hogy az átvétel utáni ötödik napon megy át csak a pénz a termelőhöz. Így közben van idő jelezni – akár egy e-mailben – ha valami probléma akad a termékkel.
Hogyan épül fel most az itt a Szezon! rendszere és honnan indultatok?
Eleinte kétheti majd heti szállítást tudtunk vállalni, azt is átvételi pontokon teljesítettük. A karantén elején tértünk át a házhozszállításra, először heti gyakorisággal, ma pedig már minden napra vállalunk kiszállítást. A gazdák a budapesti raktárunkba hozzák el a friss árut, mi pedig szépen összeválogatjuk a rendeléseket és elkészítjük a csomagokat. Honlapunk a közelmúltban újult meg. Sok munkánk volt benne, hogy ne csak átlátható legyen a rendelési rész, de informatívvá is tegyük a felületet. Az új platformba beletettük az elmúlt három év tapasztalatait, logisztikai kihívásaink megoldásait, egy teljesen új dizájn készült, és erősen alkalmazzuk a marketinges ismereteinket is. Mindezt a termelőkért csináljuk, hogy nekik még könnyebb legyen.
A gyakorlatban mit jelent nekik ez a segítség?
A hazai kistermelők általában családi gazdaságok, ahol kevés ember visz sok feladatot, és az időjárás eközben folyamatos kihívások elé állítja őket. Platformunk rengeteg időt spórol nekik: pl. nem kell önálló webshopot üzemeltetniük és arra látogatókat terelniük, nem kell időt szánni a logisztikára, a számlázásra stb. A rendeléseket egyben hozzák el hozzánk, mi adagoljuk az igények szerint. Ebben az „üzletben” nem marad rájuk eladatlan áru, nincs fölöslegesen leszedett termés, ellenben egy kitelepüléssel, ahol ez szerencse kérdése. A termelőknek ez kiszámíthatóságot tesz lehetővé, gazdaságossá teszi a vállalkozást. Sokaknak segített ez a rendszer abban, hogy mellékállású őstermelőből főállásúvá váljanak. Ez egy olyan dolog, amelyben mindenki nyer: a termelő, a vásárló, a bolygónk és mi is.
Az egészséges táplálkozás mellett a környezetvédelmi szempontok is vezérelnek benneteket?
Persze! Mi tényleg hisszük, hogy a Földet csak kölcsön kaptuk a jövő generációitól és elismerjük, hogy nem épp a legfenntarthatóbban használjuk. Azzal, ha helyi és szezonális termékeket vásárolunk a mindennapi étkezéseinkhez, már meglepően sokat tettünk egy fenntarthatóbb világért. A hazai, kisléptékben készülő vagy termő finomságok egyrészt finomabbak, kevesebb kilométert tesznek meg – így a CO2 kibocsátásuk is kevesebb – és az utazásra nem kell felkészíteni, tartósítani őket, így egészségesebbek. Ha frissen eszünk szezonális élelmiszert, akkor a tápanyagtartalom (vitaminok, ásványi anyagok) kiemelkedő, tökéletesen erősíti a szervezetünket. Ha pedig nem tudjuk már megenni, akkor rakjuk el hagyományos eljárással, és töltsük fel a kamrát!
Szerteágazó, több társadalmi problémára megoldást kínáló vállalkozás a tiétek. Nehéz helytállni a munkában a család mellett?
Igen. De azt hiszem az anyasággal a hatékonyságunk exponenciálisan nőtt. Amikor a gyerekek iskolában vannak, olyankor nagyon fókuszáltan dolgozunk. Szeretjük, amit csinálunk, ez a szívügyünk és Zsuzsival nagyon jól kiegészítjük egymást. Ez megkönnyíti még a nehezebb helyzeteket is. Mi anno főnök-beosztott viszonyban találkoztunk először, majd a munka világában különváltak útjaink. De barátok maradtunk és megosztottuk egymással tapasztalatainkat az anyaságról, amelyek egyik központi témája a gyerekek egészséges táplálása volt. Innen indult a gondolkodás erről a projektről. A társammal nagy erőforrásai vagyunk egymásnak, meg tudjuk osztani egymással a feladatainkat és kihívásainkat is. Bízunk egymásban. Nekem nagyon sokat számít, hogy nem egyedül csinálom ezt a társadalmi vállalkozást, hanem van egy tökéletes partnerem.
Mik a terveitek a jövőre nézve?
Célunk, hogy minél több nagyváros köré építsünk egy ’ittaSzezon rendszert’, hogy az áru a legrövidebb idő alatt, a legrövidebb utaztatással, frissen és tartósítás nélkül eljuthasson a vásárlókhoz. Megtehetnénk azt is, hogy messzire szállítsunk, de nem ez a cél. Mert a helyi termelőket szeretnénk megerősíteni mindenhol az országban. Úgy gondoljuk, hogy ha nem hozzuk őket előnybe, akkor félő, egy idő után esetleg feladják és kevesebb egészséges alapanyagból választhatunk. Természetesen mi magunk is szeretnénk fejlődni. Ehhez nagyszerű alkalmakat kínálnak például az Ashoka által szervezett programok, ahol nemzetközi partnerekkel találkozhatunk, új gyakorlatokat ismerhetünk meg. Közös cél az egészségmegőrzés, a fenntarthatóság és a környezet védelme, amelyben kulcsszerepe van az online tereknek. Luxus lenne nem lépni ebbe az irányba.
Startupból társadalmi vállalkozás? Milyen befektetőkre számíthat az, akinek innovatív ötlete van? A kérdésekre Lévai Gáborral keressük a válaszokat.
Milyen tőkebefektető partnerek vannak, akik segíthetnek elindulni egy itt a Szezon!-hoz hasonló magyar vállalkozásnak?
Magyarországon tulajdonképpen tőkebőség van a jó startupok számára, nem csak azért, mert az állam is több befektetési alapot működtet (Hiventures, Széchenyi Tőkealap), hanem az üzleti angyalok száma is szépen gyarapodik, ahogy arról az őket tömörítő Hunban (Hungarian Business Angels Network) vezetője nemrég mesélt nekem. Azonban egy ötlet még kevés ahhoz, hogy befektetőt vonjunk be. Legalább a csapat, az üzleti terv, és egy prototipus szükséges a külső források megmozdításához. Társadalmi vállalkozások számára vannak speciális források is. Egyrészt több banknak van Social Banking szolgáltatása, ami kifejezetten civil szervezeteket, társadalmi vállalkozásokat céloz meg. Másrészt van impact startupokra specializálódott befektetési alap is Magyarországon. Ezeket a szereplőket a Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete fogja össze.
Hogyan vehető fel a kapcsolat velük?
A HunBan rendszeresen szervez bemutatkozási lehetőségeket. Az aktív üzleti angyalok rendszeresen előfordulnak startupos eseményeken, a befektetési alapokhoz pedig a weboldalukon lehet jelentkezni.
Mely szempontok mentén lesz egy startupból társadalmi vállalkozás?
Lehet, hogy a cég eleve úgy jön létre, hogy egy társadalmi problémát szeretne orvosolni. De az is lehet, hogy menetközben ismer rá, vagy segítenek az alapítóknak ráismerni, hogy az üzleti modellje integráltan hordozza valamely társadalmi probléma csökkentésének a lehetőségét. Számomra ez az egyik kulcs ismérve egy társadalmi vállalkozásnak, emellett azt nézem, hogy mennyire képes együttműködni másokkal (mivel egy fecske ritkán csinál nyarat, a társadalmi problémák döntően túlmutatnak egy-egy vállalat / szervezet lehetőségein), és hogy méri-e a társadalmi hatását.
Hogyan segítetted a most bemutatott társadalmi vállalkozás fejlődését? Melyek voltak a sarkalatos pontok és fő lépések közös munkátok során?
Először az Impact Academy programban mentoráltam őket. Segítettem pontosítani az elérendő társadalmi hatásukat, és kialakítani a mérési rendszerüket. Majd befektetőként az üzleti modell és a mérési rendszerük finomhangolásában, és partnerségek tető alá hozásában dolgoztam velük.
Mit adhat az Impact Akademy egy társadalmi vállalkozásnak?
Az Impact Academy az online tananyagai, esettanulmányai és a személyes mentor segítségével az üzleti modell finomhangolásától a mérési rendszer kialakításán át a konkrét mérés elindításáig tud segíteni társadalmi vállalkozásoknak. Ez a tudás fontos, ha egy társadalmi vállalkozás ún. impact befektető bevonásával szeretné továbbfejleszteni a tevékenységét, mivel az impact befektetők pénzügyi megtérülésben, és társadalmi hatásban egyaránt mérik a sikert. De a hatásmérés nagyon sokat tud segíteni a külső kommunikáció eredményességében, adományozók hatékonyabb elérésében, az ügyfelek jobb kiszolgálásában, vagy a belső fejlesztési folyamatok adatokkal alátámasztásában is.
Tanácsok Répássy Zsuzsannától, az Itt a szezon! egyik megálmodójától
- Nagyon jó, ha van egy társad, akiben megbízol, és aki tud a sajátodtól eltérő szempontokat adni neked.
- Az egészségmegőrzés és a fenntarthatóság közös cél, s ebben a globális munkában kulcsszerepe van az online megoldásoknak
- A digitalizáció a barátunk. Érdemes újragondolni a hagyományos folyamatokat vagy szolgáltatásokat és az online térbe adaptálni.
- A szezonális étel jó az egészségünknek. Amit pedig nem fogyasztunk el frissen, azt érdemes hagyományos módokon eltenni télire. Jó móka …és fejleszti a kreativitást!
- Aki kistermelőktől vásárol, az jót tesz saját magával – mert egészségesebb ételt eszik – és jót tesz a hazai gazdasággal is.
Ha érdekelnek a zöld témák, foglalkoztatnak mindennapjaink környezeti kihívásai, és tennétek valamit a változásért, várunk Titeket a GreenLab programba! Jelentkezzetek 17-35 év közötti tagokból álló kisebb vagy nagyobb létszámú csapatokban és a Telekom Kraft szakértői segítenek megoldások, ötletek kidolgozásában. Bővebb információ és részletek: https://www.ashoka.org/hu-hu/program/green-lab