Hat értékesítési trükk az elégedett ügyfelekért
Az akcióktól az új értékesítési csatornák és módszerek felfedezéséig széles a skála, amelyből válogathatsz, ha növelni szeretnéd eladásaid mennyiségét.
Eladni nem könnyű, de mégis – hogyan csinálják a legjobbak? Összeszedtünk fél tucat értékesítési módszert, amellyel gyorsabban célba érsz.
1. Utolsó lehetőség
Mindenki tudja, hogy az akciós áru kelendőbb a többinél. De a potenciális vásárlódat még könnyebben viheted el a kasszáig, ha azt érzi, kihagyhatatlan, vissza nem térő lehetőség előtt áll. Ilyen, ha egy termékből éppen az utolsó darabot nézte ki, vagy csak most tudja megvenni olcsóbban, mert lejár az akció.
Mindez működik egy szolgáltatás megvásárlásánál is: ha most megrendeli a munkát, akkor el tudod végezni a jövő héten – de utána már hosszabb lesz a várakozási idő.
2. Adj indokot!
Mindenkinek kell egy indok, valami, ami miatt éppen tőled vásárol. A döntések meghozatalakor az alternatívák kizárása a legnehezebb: a lezárás éppen azt jelenti, hogy a vevő minden más lehetőséget elutasít, amikor épp téged választ. Ha sikerült az értékesítési folyamatot felépíteni, a félelmeket feltárni, a kifogásokat elhárítani, akkor nincs más hátra, mint a vásárlás, ám senki sem szereti úgy érezni, hogy eladtak neki valamit.
Az ügyfelednek úgy kell gondolnia, hogy alapos, racionális oka volt, hogy a vásárlás mellett döntöt: mert ez a legjobb, leggyorsabb, a legolcsóbb vagy éppen a legjobb ár-érték arányú termék. Olyan indok kell, amivel otthon – a cégben – ő maga is fel tudja vállalni a döntést, és úgy érzi: ő vásárolt, nem pedig eladtak neki valamit.
3. Mondj el egy példatörténetet!
Alapvető értékesítési technika, ha bemutatjuk a leendő vásárlónak, hogy a hozzá hasonlók milyen jól jártak a termék megvásárlásával, a szolgáltatás igénybevételével. Fontos, hogy a sztori alapvetően igaz legyen, de érdemes minden történetet a vevőre szabni: pont azt kereste, pont olyan volt, mint ön. Az azonosulás fontos, megmutatja, hogy mások is hasonlóan cselekedtek hasonló helyzetben: vásároltak.
Az igazán profik olyan sztorit választanak, amelyben meg tudják mutatni azt is, mennyivel könnyebb lett a példában szereplő vevő élete a termék megvásárlása után. Vagyis érdemes elmondani, hogy mi volt előtte, és mi változott meg utána – a történetek elmesélésében a kontrasztnak óriási szerepe van.
4. Legyen az ügyfél a hős!
Minden történetben van egy hős, de ki legyen az? Ha a sztori középpontjában az áll, hogy a céged vagy a szolgáltatásod hogyan segítette az ügyfeleket, akkor valamit nagyon elrontasz.
A nap hőse legyen az ügyfél – neki kell learatnia a babérokat, érezze magát győztesnek ő!
Az eladó feladata, hogy segítse az ügyfeleket abban, hogy megértsék, milyen kihívásokkal néznek szembe, hogyan tudnak ezeknek megfelelni és – persze a ti terméketek vagy megoldásotok segítségével – jobban boldogulni a világban.
5. Változtass a helyzeten!
Az értékesítést általában egy folyamatnak szokás tekinteni, amelyben a potenciális vevő vagy az adott céget, vagy valamelyik versenytársát választja a termék megvásárlásához vagy a szolgáltatás megrendeléséhez. Alapvetően azonban az ügyfelek egy jelentős része senkit sem választ, csak egyszerűen nem dönt, nem foglal állást a vállalkozásod és más alternatívák között. Ahhoz, hogy a bizonytalankodókat elhatározásra juttasd, szükség lehet a fennálló helyzet, a status quo megváltoztatására. Folyamatosan változó világban élünk, nem biztos, hogy az, ami működött a múltban, a jelenben is eredményre vezet. Érdemes időről időre áttekinteni a piaci pozíciót, átértékelni az értékesítési stratégiát és alkalmazkodni az új technológiákhoz. Régen a jó vízvezeték-szerelő telefonszámát egymásnak adták meg az emberek, de ma már mindenki az interneten keres – sokan már nem telefonon akarnak időpontot foglalni, hanem interneten, egy naptáralkalmazással. Itt az ideje felfedezni a technológiában rejlő lehetőségeket!
6. Legyél különleges!
Mekkora az átfedés a vállalkozásod kínálta termékek, megoldások és szolgáltatások, valamint a versenytársak kínálata között? A legtöbb értékesítő beismeri, hogy legalább 70 százalékban ugyanazt kínálja, mint a másik. Ám számodra nem az a fontos, ami hasonlóvá tesz, hanem éppen az, ami megkülönböztet.
Koncentrálj az egyedi értékekre, amelyek megkülönböztetnek a versenytársaktól –és máris adtál egy jó indokot az ügyfelednek, hogy miért téged válasszon.
Szeretnéd fejleszteni az értékesítési készségeidet? A következő feladat segíthet abban, hogy megtudd, hol vannak a gyenge pontok, és melyek az erősségeid.