Falusi fesztiválnak mobilapplikáció? Panyolafeszt így vonja be a fiatalabb közönséget
Haladni kell a korral, ma már egy fesztivál, nagyobb rendezvény sem mondhat le a digitális megoldásokról: versenyhátrányba kerül az, akinek a programkínálata nem érhető el applikációban is. A jó hír az, hogy ez abszolút kivitelezhető akár a kisebb fesztiválok és konferenciák számára is, nem kell hozzá saját fejlesztőcsapat, vagy extra beruházás. A Festivize ugyanis pont egy olyan fejlesztéssel állt elő, amely a kisebb események számára is elérhetővé teszi a digitális megjelenést. Hogyan működik ez a gyakorlatban? Arról Poór Szabolcsot, a Festivize alapító-ügyvezetőjét, és Muhari Zoltánt, a Panyolafeszt főszervezőjét kérdeztük.

Valamikor réges-régen a fesztiválozók nélkülözhetetlen kelléke volt az adott esemény programfüzete, hiszen ebben volt benne minden információ a programok sorrendjétől kezdve a helyszín térképéig. Ma már egész ódivatúnak hat, hogy egy nyomtatott füzetecskét hordjunk magunkkal és előkapjuk, ha meg akarjuk tudni, kedvenc zenekarunk mikor is lép színpadra. Nem beszélve arról, hogy a papírra nyomtatott kiadvány nemcsak költséges, de nem épp környezetbarát megoldás. Mennyivel egyszerűbb az okostelefonunk után nyúlni és egy applikációban megkeresni a választ a kérdésünkre.
Ezt ismerte fel a Festivize csapata is, amikor 2019-ben létrehozták saját, fesztiválokat kiszolgáló applikációjukat. Céljuk, hogy összekössék a piaci szereplőket, digitálissá és környezetbarátabbá tegyék a rendezvényeket. A Festivize appot használva a szórakozás zavartalanabb, a dinamikus információáramlás pedig a szervezőket is nagyban támogatja.
Fesztiválra szabott applikáció – programozói tudás nélkül
„Láttuk, hogy a rendezvényeken nehéz és nagyon körülményes a programváltozásokról, kiállítók helyéről, termékekről információt szerezni. Azért jött létre a Festivize, hogy segítse az információáramlást a rendezvénypiaci szereplők között” – foglalja össze Poór Szabolcs, milyen céllal vágtak bele a fejlesztésbe. – „Az applikáción keresztül a rendezvényszervezők programozói tudás nélkül, percek alatt létrehozhatják eseményüket előadók, kiállítók és termékek megjelölésével, a felhasználók pedig ugyanitt tájékozódhatnak ezekről.”
Kapóra jött ez az új, digitális megoldás a PanyolaFeszt szerevezőinek, akik immár három éve partnerei a Festivize-nak. A 18 éve működő családi fesztivál a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében fekvő Panyola térségébe csábítja évről-évre augusztus első hétvégéjén a régió kultúra és gasztronómia iránt fogékony közönségét. Zenei produkciók, színházi és gyermekprogramok szerepelnek a Panyolafeszt palettáján, ahol a gasztronómiai értékek bemutatása is hangsúlyt kap. A híres panyolai pálinka mellett tájjellegű ételeket, szatmári ízeket kóstolhatnak a fesztiválozók – évente többezren.
A Festivize és a PanyolaFeszt egymásra találása egy végtelenül szerencsés találkozásnak köszönhető: „Egy közös beszélgetés során kiderült, hogy azonosak a szempontjaink, az értékrendünk, így gyorsan megállapodtunk abban, hogy a PanyolaFeszt lesz az egyik első fesztivál a Festvize applikációban. Tetszett az applikációban, hogy környezettudatosabbá tudjuk tenni a rendezvényünket a kevesebb papír felhasználása miatt. Ezen kívül számos olyan funkciót kínált, amelyek nekünk, rendezvényszervezőknek roppant hasznos információt nyújtanak – például a statisztikai adatok és elemzések. Az együttműködésünk pedig jelenleg is tart” – meséli Muhari Zoltán, a PanyolaFeszt főszervezője.
Közvetlenebb elérhetőség a fiatal generációhoz az appon keresztül
Az is fontos szempont volt a panyolaiaknak, hogy a fiatal közönséget is el tudják érni az alkalmazással, így még több korosztályt tudnak bevonni az eseményükbe. A szélesebb közönség megszólítása, a könnyű kezelhetőség és az univerzális elérhetőség általánosságban is a fesztiválszervezőktől kapott pozitív visszajelzések között szerepelnek. A Festivize a Panyolafeszt mellett olyan nagy rendezvényeken vizsgázott már, mint amilyen a Művészetek Völgye vagy az EFOTT.
A Festivize évről-évre meg tudja duplázni felhasználóinak és együttműködő partnereinek számát, pedig a lendületes 2019-es indulás után akadtak nehézségek: a 2020-ban berobbant covid-járvány a rendezvények piacán óriási bizonytalanságot és némi visszaesést hozott, a Festivize ennek ellenére tudta tartani növekedési ütemét. A növekedés egyik kulcsa, hogy a felhasználók jó hírét viszik az alkalmazásnak, de a Festivize csapata is folyamatosan kommunikál arról, hogy milyen eseményeket érdemes követni az appban.
A PanyolaFeszten is abszolút pozitív volt a fogadtatása a digitális újításnak: „Minden újdonságnak idő kell, hogy elfogadja a közönség, de nálunk ez nagyon zökkenőmentesen ment. Mi, szervezők egy nagyon átlátható letisztult és gyors felületet kapunk, ahol fel tudjuk tölteni az adatokat és bármikor módosíthatjuk azokat. De a látogatók is hamar megszerették az alkalmazást, az első perctől fogva pozitív volt a visszhangja. Főleg a fiatalabbak töltik le és figyelik rajta keresztül az eseményünket. Úgy gondoljuk, évről évre hatékonyabban tudjuk használni a Festivize applikációt, pontosan azért, mert az újítások bevezetésébe minket is bevonnak” – árulja el Zoltán.
Amikor a visszajelzés valóban számít
És ez nemcsak a Panyolafeszt esetében van így: a Festivize csapata kezdettől fogva épít a felhasználói véleményekre, és a visszajelzéseknek megfelelően alakítanak az applikációjukon. „Már amikor elindultuk, akkor próbáltunk interjúzni szervezőkkel, végfelhasználókkal, hogy mennyire tartják logikusnak az app felépítését, milyen funkciót mennyire használnának. Akkor még kevésbé voltunk járatosak a Design Thinking (tervezői gondolkodás) és az UX-kutatások (felhasználói élmény) világában, azóta viszont még tudatosabban dolgozunk a visszajelzések feldolgozásán, rendszeresen monitorozzuk a véleményeket. A fesztiválszervezők számossága kisebb, így tőlük több direkt visszacsatolást kaphatunk, de sok esetben mi magunk és ellátogatunk egy adott rendezvény helyszínére, és ha látjuk, hogy valaki használja az appot, beszélgetést kezdeményezünk arról, hogy mennyire érthető a felépítése, mit hiányol belőle esetleg felhasználóként” – foglalja össze Szabolcs.
És hogy a visszajelzések abszolút nem hiábavalók, azt az is igazolja, hogy több fejlesztés vagy módosítás is ezek hatására született meg. Például a felhasználók fontosnak találták, hogy milyen a rendezvényhelyszín térképének megjelenítése, ezért az ő igényeikhez igazították ezt. De érkezett javaslat a programtábla vagy a social media elérhetőségek megjelenítési módjára vonatkozóan is. A fesztiválszervezők pedig azt igényelték, hogy árakat is közzé lehessen tenni – ám amikor egy újabb körben ezt többen nem találták elég egyértelműnek, opcionálissá tették a funkciót.
A jó együttműködés egyik alappillére a kölcsönösség: nemcsak a Festivize kap információkat, ők is megosztanak adatokat a rendezvények szervezőivel. Megtudhatják, hány letöltés volt, hányan használták az appot és milyen rendszerességgel, mennyi időt töltöttek el az egyes oldalakon, kik voltak a legnépszerűbb fellépők vagy kiállítók, és hányan nyitották meg a kiküldött push-üzeneteket. „Van egy olyan lehetőség is az appban, hogy a látogatók anonim módon megválaszolhatnak kérdéseket, így adva javaslatokat a szervezőknek, hogy min változtathatnának, természetesen ezeket a válaszokat is megosztjuk a fesztiválszervezőkkel” – teszi hozzá Szabolcs. A Festivize-nak komoly tervei vannak a jövőre nézve: „Fő célunk, hogy több országban is jelen legyünk és nemzetközileg ismert brand legyünk. Ezen dolgozunk nap mint nap” – mondja Szabolcs.
Poór Szabolcs, a Festivize alapítójának és ügyvezetőjének 3 tippje vállalkozások számára:
- Helyes tervezés
Már a vállalkozás kezdeti szakaszában nagyon fontos, hogy megfelelően tervezzünk és tartsuk kézben az időbeosztásunkat. - Rugalmasság
Bármilyen feszesen is tervezünk, az soha ne vesse vissza rugalmasságunkat. - Visszajelzések folyamatos monitorozása
Nemcsak figyelni kell az ügyfelektől érkező visszajelzésekre, és rendszeresen begyűjteni a tapasztalataikat, hanem a termékfejlesztés során reagálni is kell ezekre. Akkor lesz olyan a termék, ami igazán megfelel az elvárásoknak.