Generációváltás a családi cégben: hogyan léphet az utód az alapító nyomdokaiból saját útjára?
A cégvezetés mindig komoly felelősség, de egy családi cégről van szó, a generációváltás még nagyobb nyomást helyez az új vezetőre. Ilyenkor az átvétel nemcsak üzleti, hanem érzelmi kihívás is, és számos fontos kérdést felvet. Például, hogy hogyan tud valaki kilépni elődje árnyékából, saját rendszert kialakítani, és közben elnyerni az alkalmazottak bizalmát? Erről beszélgettünk Dr. Fischer Annával, aki sikeresen átvette nagymamája gyógyszertárát, valamint Nagy-Józsa Dorkával, a Y2Y Hungary Kft. alapító ügyvezetőjével és coachával, akivel szakmai szemmel közelítettük meg a generációváltás folyamatát.

Dr. Fischer Anna 2013-ban kezdett el dolgozni nagymamája, Szabó Istvánné patikájában, aki 1997-től kezdve volt tulajdonosa a Fehérvár Gyógyszertárnak. Anna szerette a kémiát, nagymamája pedig mindig kedvesen biztatta, hogy válassza a gyógyszerész kart, hogy egyszer majd a nyomdokaiba léphessen, és átadhassa neki a patika vezetését. Az elképzelés az volt, hogy Anna nagymamája elkezdi betanítani az unokáját, és megmutatja neki az irodai folyamatokat. Csakhogy Dr. Fischer Anna számára nagyon nehéz volt elkülöníteni a munkát és a magánéletet, és a főnökeként tekintenie arra az emberre, akit addig egyszerűen csak „nagyinak” hívott. Bár mindketten elhivatottak voltak a generációváltás iránt, a folyamat hosszabb volt, mint ahogyan azt gondolták, az út pedig igen rögös.
Amikor az idősebb generáció túlfélti és óvja a fiatalabb örökösöket
Nagy-Józsa Dorka coach szerint a legtöbb generációváltó vállalkozásban akkor legnagyobb a kihívás, ha a szülő és a gyermek között nincs kialakult felnőtt–felnőtt kapcsolat. A kiegyensúlyozott partneri viszony, ami idegen munkatársaknál szinte természetesen létrejön, a családi cégeknél gyakran hiányzik, és ez komoly feszültségek forrása lehet. „Sokszor a legelső beszélgetésekből le lehet szűrni, ha a kommunikáció nem felnőtt-felnőtt, hanem a cég éléről távozó generáció a kritikus vagy a gondoskodó szülőből beszél. Végig. Gyakran tapasztaljuk, hogy a felsőbb generáció – puszta jóakaratból – nem tud hátra lépni, túlfélti a gyereket, védi, óvja, és egyszerűen nem hagyja, hogy az örökös önállóan kezdjen tevékenykedni” – kezdi ismertetni a generációváltás legégetőbb természetes problémáját Dorka. A Y2Y Hungary Kft. alapítója azt tanácsolja, első feladatként meg kell tanulni függetlenedni a gyerektől, és megnézni, hogyan boldogul a saját útján. Nem szabad tárgyalásokra kísérgetni, nem kell minden döntésbe belenyúlni, hiszen így sosem tud érvényesülni.
Dorka elmondta, a vezetői identitás kiépítésénél a komoly munka elsősorban a szülő fejével kezdődik, nála kell rávilágítani, hogy ugyanolyan szabad teret és kezet kell adnia a saját örökösének, mint amit egy vadidegennek adna. Sok generációváltásnál az örökösök a feljebbmenők iránt érzett tiszteletből és szeretetből sokszor nem tudnak vagy akarnak ellenszegülni. Így volt ezzel Anna is, aki elmondta, a szerepeik folyamatosan alakultak. „A nagyi mindig is elismert és támogatott engem, de az én fiatalkori lendületem és az ő mentalitása sokszor ütközött, és bár szabad kezet is adott, sok dolgot a kontrollja alatt tartott, amiért nem hibáztatom, hiszen ez egy szerelemmunka volt mindig is neki. Ma már tudom, hogy nem lehet mindent hirtelen elsőre megváltoztatni, és a nagyi mögötti tapasztalat és tudás értékes, felbecsülhetetlen, amiért én nagyon tisztelem” – mondja Anna.
Határozott keretek, tiszta felelősségi körök és folyamatok – így kezdődjön a generációváltás
Dorka szerint a generációváltás első lépése, hogy rendet tegyünk a cég működésében. Ehhez szükség van egy világos elvárásmenedzsmentre, átlátható KPI-rendszerre és pontosan meghatározott felelősségi körökre. Sok KKV-ban hiányzik a következetes teljesítménymérés gyakran nincs stabil kontrolling, így nem lehet visszamérni a folyamatokat. Az új generációnak viszont alapvető igénye, hogy bizonyítani tudja a régieknek: amit csinál, valóban működik – mérhetőség nélkül azonban sem az átszervezés, sem a beavatkozás, sem az eredmények bemutatása nem lehetséges.
„A ’90-es években indult hagyományos kisvállalkozói körben gyakori probléma a cégeknél, hogy nincsenek írásos szabályok, és bár nagyságrendileg mindenki tudja, mit csinál, ezek nincsenek konkrét felelősségi körökbe vagy munkakörökbe rakva. Mindent át kell fordítani adatszinten, és a megszokás alapú döntéshozatalt adat- és információs alapokra helyezni. A pozíciókat el kell különíteni, felrajzolni a középvezetői kört – ekkor kiderül, van-e hiányosság a munkavállalók és a folyamatok tekintetében. Ha kell, szabdaljuk szét vertikálisan a szervezetet, üzletági logika mentén, kereskedelem, projektmunka stb., és akkor az új generáció is meg tudja mutatni, hogy mennyire ügyes, ez pedig egyfajta bizalmat ad az idősebb vezetőknek, hogy látják, a gyerek igenis jól csinálja a dolgát” – tanácsolja Dorka. Anna nagymamája elsősorban az irodai munka oktatását részesítette előnyben, Anna azonban kiemelte, hogy utólag mennyire fontosnak tartotta volna az alkalmazotti feladatkörökben való részvételt is. 1-2 év gyakorlati munka ugyanis segítségére lett volna a munkakörök teljeskörűbb átlátásában.
A szakértő szerint elengedhetetlen, hogy a vezetőség közösen leüljön, és pontosan megtervezze, milyen ütemben és hogyan kívánja átadni a céget. Fel kell rajzolni a jelenlegi helyzetet, a kívánt jövőképet, majd egy lehet rugalmas, de határozott mérföldkövekkel ellátott roadmapet kell lefektetni, hogy elkerülhetők legyenek a feszültségek. Az új vezetői szerepet az utódnak kell megszilárdítania: nemcsak a régi tulajdonostól örökölt alkalmazottakat, hanem a menedzsmentet is meg kell nyernie a saját oldalára. „A nagyi egy kézben tartott mindent, ő volt a vezető, én viszont partneri viszonyt akartam kialakítani köztem és a dolgozók között, amit nehéz volt felépíteni, és megnyerni őket. A bizalomépítés kemény dió volt, főleg azoknál, akik a régi rendszerbe szocializálódtak, és elvárták volna a keménykezűséget. A nagymamámmal tavaly decemberig dolgoztam együtt, az utolsó időkben csak heti egyszer jött már be, de ez a bent lét is erőteljesen meghatározta az irányt még akkor is, hiszen a kollégák ugyanúgy főnökként tekintettek rá, annak ellenére, hogy 2018 óta hivatalosan én álltam a Fehérvár Gyógyszertár élén ügyvezetőként. Ekkor már több jogköröm volt, a dolgok fokozatosan alakultak át, a régi dolgozókból voltak, akik elmentek, az új kollégákat pedig meghatározott szempontrendszer szerint vettem fel” – mondja Dr. Fischer Anna.
Felmerülő problémák a generációváltásnál
Dorka szerint gyakran elmérgesedik a viszony a generációk között, és nem ritka, hogy a generációváltás csak papíron történik meg. Sokszor az idősebb vezetők továbbra is aktívan bejárnak a céghez, így a tényleges átadás csak akkor következik be, ha váratlanul, és bizony sajnos gyakran betegség miatt, hirtelen kiesik a felsőbb generáció. Gyakori probléma az is, hogy az örökös tapasztalat nélkül kerül vezetői szerepbe, de ezt nem meri bevallani a szülőnek. „Az idősebb meggyőződése, hogy nem adhat szebb ajándékot egy prosperáló cégnél a gyereknek, ám a gyereket senki sem kérdezi meg, mit szeretne. A coaching részben erre nagyon jó, ilyenkor párhuzamosan dolgozunk a felekkel, és mindenki elmondhatja, mit szeretne. Ilyenkor gyakran kiderül, hogy az új generáció valójában nem akar részt venni a cég működésében – de ezt egyértelműen az ő felelősségük kimondani. A cégkultúra átadása csak akkor lehet sikeres, ha az utódok nyíltan vállalják, hogy benne akarnak-e lenni a folyamatban, vagy sem” – mondja Dorka. Elárulta, sokan beleesnek abba a hibába, hogy két lehetséges örökös között osztják el a céget, de a szerepek nincsenek tisztázva. Ha testvérek örökölik a vállalkozást, az idősebb generációnak tisztáznia kell, hogy ki mit kap, pontosan kinek és mikor fogja átadni a céget stb. Hogyha a gyerek még nem áll készen a „hatalomátvételre”, érdemes javasolni, hogy töltsön el 5-6 évet egy másik cégnél egy másik pozícióban, hogy rájöjjön, akarja-e a szülei vagy nagyszülei vállalkozását tovább vinni, szeretne-e vezető lenni, egyáltalán alkalmas-e rá, képes lesz-e az emberekkel együtt működni? Ha pedig valamiben kiemelkedően jó, adjon az idősebb generáció első körben csak egy szeletet a cégből neki, ahol bizonyíthatja rátermettségét, és egy személyes fejlődési utat járhat be.
A régi vezető elenged, az új generáció bizonyít
Dorka szerint a sikeres generációváltás kulcsa az egészséges ritmus, a szabályok és az időpontok lefektetése. Kell időt hagyni minderre, de semmiképpen ne egyik napról a másikra történjen meg az átállás. Jelöljük ki a határidőket, és mindenki ahhoz tartsa magát. A Fehérvár Gyógyszertárban így történt Annáékál is, ahol szervezetfejlesztési továbbképzések, tapasztalatszerzés és egy gyógyszertári felújítást követően az idők folyamán Anna szépen lassan átvette nagymamájától 100%-osan a gyógyszertárat. „Az évek során egyrészt nagymamám tanácsait követve, másrészt a folyamatos tanulás és továbbképzések hatására több változás is végbement a szervezetben. Felújítottuk a patikát, új technológiák jelentek meg nálunk: pl. gyógyszerkiadó gépet telepítettünk és a laborunkat is modernizáltuk. Előre léptünk a szervezetfejlesztésben is: már saját ügyrendünk van, kialakítottuk a szerepköröket, saját kommunikációs és meeting rendszerünk van” – mondja Anna, aki szerint nagyon fiatalon lehetetlen egy generációváltást kieszközölni, és vezetői szerepbe kerülni – egyszerűen a tapasztalatlanság miatt.
A Fehérvár Gyógyszertár tulajdonosa 2023-ban érezte, hogy bizonyos folyamatokban segítségre szorul, ezért egy szervezetfejlesztéssel foglalkozó céggel kezdett el együtt dolgozni, ahol rengeteg hasznos technikai információt kapott. 2023 végén megismerkedett egy előadáson egy coach-csal, akivel a generációváltás lelki részén nagyon sokat dolgoztak, aki segítette a kommunikációban, a technikák alkalmazásában (szerződések kialakítása, prémium rendszer, munkakörök, konfliktuskezelés cégen belül stb.), és megerősítette a vezetői létben. „Nem csak technikailag kellett fejlődnöm, hanem a vezetői attitűdömben is. Ez részben tanulható, de sok minden egyszerűen megérzésből jön – ebben a nagymamám kiemelkedően jó volt. Mindenki felnézett rá, bizalmat épített, és még ma is, amikor bejön hozzánk, szeretettel és tisztelettel fogadják” – meséli Anna. A szakember, Nagy-Józsa Dorka is megerősíti: a vezetői készségek eredete a mai napig vitatott téma. Egyes elemek tanulhatók és fejleszthetők, de van, amiben biztosan több a veleszületett adottság pl. a karizmata vagy a tekintély, és ezek arányát mindmáig sokan másképp látják.
És a legjobb, ha a generációváltás során az idősebb generáció egy idő után hátralép, hogy teret engedjen az újnak, aki bizonyíthatja rátermettségét. Dr. Fischer Annáéknál ez a folyamat békésen, egészségesen zajlott, sőt Anna szerint azóta még szorosabb lett a kapcsolata a nagymamájával. Bár voltak generációs nézeteltéréseik, végül sokkal jobban megismerték egymást, a folyamat pedig nemcsak a szeretetet erősítette kettejük között, hanem Annában a tiszteletet és a példakép iránti csodálatot is elmélyítette.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből