Gyakorlati tippek: hogyan tudod jobban megismerni a célközönségedet social media adatok alapján
Sok bejegyzésünk született már arról, hogy miért fontos tisztában lenned a célcsoportod legmélyebb tulajdonságaival is a siker érdekében. Ebben a cikkben gyakorlati ötleteket adunk arra, hogy a Facebook és Instagram oldalaidról milyen adatokat érdemes figyelned és elemezned.
Ahhoz, hogy igazán hatékony marketing folyamatokat tudj felépíteni, elengedhetetlen, hogy behatóan ismerd a célcsoportodat. Tudnod kell, hogy kinek akarsz eladni, hogy neki mik a fájdalompontjai, hogy mi az a problémája, amire te választ és megoldást tudsz nyújtani. Tudnod kell, hogy mit néz, mit hallgat, mit olvas, hogy mikor van online. Hogy mikor nyitott a vásárlói döntésekre, és mikor van olyan időszak, amikor csak idegesíted bármilyen üzenettel.
Ha mindezzel tisztában vagy, csak akkor tudsz majd hatékony szövegeket írni, hirdetéseket indítani, vagy terméket fejleszteni.
Google Analytics
Alap, hogy használsz Google Analyticset, amiből a weboldalad látogatóiról gyűjtesz (anonim) információt. Szintén alap, hogy időről időre beszélgetsz a vásárlóiddal, és visszajelzést kérsz tőlük első kézből. De ezen túlmenően a közösségi média oldalaidról is számtalan fontos infót összegyűjthetsz. Nézzük, hogyan!Facebook ElemzésekHasználd a Facebook Elemzések menüpontot.
Ha a felületre kattintottál, javaslom, hogy minden egyes menüpontot pásztázz végig, mert egy csomó izgalmas elemzést találsz, de vizsgáljuk meg most a legérdekesebbeket.
1.Személyek
Megnézheted, hogy kik azok, akik követik az oldaladat, vagy a tartalmaidat. Egyszerű grafikonokkal szemlélteti a Facebook a célközönséged összetételét, így választ kapsz arra a kérdésedre, hogy milyen a nemek eloszlása, a korosztály, vagy épp a földrajzi elhelyezkedés az esetedben. Ha pl nagyrészt nők követik az oldaladat, abból arra következtethetsz, hogy őket jobban érdekli a tartalom, amit posztolsz, és a vásárlások nagyrésze is tőlük jön. Ha elégedett vagy ezzel, akkor erősíts rá, dolgozz fel még több témát, ami őket érinti, vagy ha pont, hogy nem értesz ezzel egyet (mert kifejezetten férfias témában dolgozol), akkor ideje átgondolni, hogy miért mégis nők követik főleg az oldaladat. Lehet az ok egy elhibázott nyereményjáték (ami rossz célcsoportot vonzott be), egy rosszul beállított lájk hirdetés, vagy előfordulhat, hogy a tartalmad nem elég érdekes a férfiak számára.
Ugyanez a helyzet a korosztállyal kapcsolatban. Hiába van sok tini rajongód, ha te hallókészüléket árulsz. Törekedj arra, hogy a vásárlói célcsoportod összhangban legyen a közösségi médiás célcsoportoddal is. Ha mégsincs így, az egyrészt jelenthet hibát, másrészt felhívhatja a figyelmed néhány nagyon fontos információra! Egyszer egy szenvedélybetegeket kezelő intézmény közösségi média kampányát csináltuk, ahol kifejezetten a szenvedélybetegekre lőttünk demográfiai alapon. Az elemzéseknél azonban kiderült, hogy ebben az esetben nem a szenvedélybeteg maga lesz a “vásárló”, hanem a családtagok: azok a személyek, akik segíteni akarnak szeretteiknek a leszokásban. Egészen más célzást és üzenetet kellett alkalmaznunk így a kampányok során.
2. Elérések
Vizsgálj meg egy hosszabb időszakot. Ne az egyes számokra figyelj, inkább tendenciákat keress. Csinálj teszt időszakokat,
ahol pl minden nap posztolsz. Vagy minden nap többször. Majd egy hét múlva csak két naponta. Próbálj ki új poszttípusokat,
és figyeld, hogyan változnak a számaid. Vigyázz, ne téveszd össze az elérést az aktivitással (előbbi azt mutatja meg, hány
ember “falára” került ki a bejegyzésed -tehát nem pontosan azt, hogy hányan látták, hiszen simán lehet, hogy a felhasználók
egy része csak átgörgetett a posztod fölött, a rendszer mégis beszámítja az elérés becsült adatai közé, az aktivitás pedig
azt jelenti, hogy hányan kattintottak, kommenteltek, lájkoltak osztottak meg. Tehát ez egy fontosabb mérőszám). Figyeld meg,
hogy egy-egy időszakban mi változik: felfelé-lefelé mennek-e az elérések. Az alábbi példán egy nagyon erős (hirdetésekkel
is megtámogatott) áprilist láthatsz, szemben egy “lusta” júliussal, amikor alig voltak posztok, hirdetések, így az elérés
-és ezzel együtt a bevétel- is visszaesett. A konklúzió: ha visszaesik a marketing tevékenység, visszaesik a bevétel is.
3. Bejegyzések
Itt láthatod, hogy a követőid mely napszakban és mely órákban a legaktívabbak, ebből leszűrheted pl, hogy mikor érdemes posztolnod. Vigyázz, mert sok fiókban -és ahogy ezen a példán is láthatod- az időpontok a Csendes-óceáni időzónában vannak megadva, ami hozzánk képest, nyári időszámítás szerint -9 órát jelentenek!
Szintén itt tudod részletesen megnézni, hogy milyen volt az az egyes posztjaid részletes eredménye. Egy helyen összegyűjtve látod az eredményeket, ami alapján következtetéseket tudsz levonni. Mely témák voltak a legérdekesebbek a követőid számára? Mikor posztoltál, mi volt az ideális? Mely poszt típus volt a leghatékonyabb? Cikk megosztás, kép vagy videó? Ha megvan a válasz, megvan az irány is, amit követned kell!
Instagram elemzés
Ha a Facebook számait alaposan megvizsgáltad, jöhet az Instagram! Az Instagram elemzéseit business vagy tartalomkészítői fiókkal érheted el. Jobb felső sarok, majd a 3 vízszintes vonalra kattintva: Elemzések.
Habár nem olyan részletesek a statisztikák, mint a Facebookon, itt is meg tudod nézni, hogy milyen a követőid demográfiai eloszlása. Nők, férfiak, milyen korosztályból valók, mi a földrajzi elhelyezkedésük. Ezek az infók segítenek, hogy még jobban a célcsoportra tudd szabni a kommunikációdat, a posztjaidat és a hirdetéseidet. Ha következetesen végzed a munkád, akkor a 2 felület (Facebook és Instagram) adatainak nagyjából hasonló számokat kell mutatnia (belekalkulálva természetesen azt, hogy az Instagram felhasználói bázisa fiatalabb), de kicsi a valószínűsége, hogy a két követői bázis köszönő viszonyban sincs egymással. Az adatokat elemezve láthatod, hogy változtatnod kell-e a posztokon (ha pl túl fiatal a célközönséged, akik nem vásárolnak még tőled), vagy a posztolás időpontján (ha a követőid este 6 után aktívak-mint a befotózott példán, és te mindig korán reggel posztolsz).
Ne feledd, nem elég, ha megnézed a számokat és elemzel. Fontos, hogy a gyakorlatba is átültesd a tapasztalatokat, így lesznek a folyamataid, üzeneteid egyre jobbak. Elég, ha minden hónapban egy órát szánsz ezekre a feladatokra, máris többet fogsz tudni a célcsoportodról, mint a konkurenseid 90%-a (ezt a feladatot ugyanis csak nagyon kevesen végzik rendszeresen).