Hagyomány és innováció kéz a kézben – a Naturtex Kft. sikersztorija
Magyar Libatolltól a lakástextilig – így foglalható össze röviden a Naturtex Kft. története, amely egy szegedi családi vállalkozásból nőtte ki magát a magyar piacon vezető, nemzetközi szinten pedig egyre erősebb szereplővé. Az alapokat az édesapa rakta le 1989-ben, ma pedig már a második generáció vezeti a céget. Az ügyvezető testvérpárral Gellért Ákossal és Gellért Balázzsal beszélgettünk többek között arról, hogy hogyan lehetséges megőrizni a magas minőséget, hogy hogyan ötvözik a hagyományokat a modern technológiával és miként felel meg a gyártócégük a fenntarthatósági elvárásoknak.

Ezrével akadnak olyan családi vállalkozások Magyarországon, amelyeket az alapító valamikor a rendszerváltás körül hozott létre, mostanában már vagy a második generáció vette át a cég vezetését, vagy épp esedékes a staféta továbbadása – már akkor, ha van kinek. Mert az is előfordulhat, hogy nincs, aki tovább vigye a bizniszt. A Naturtex Kft. története az előbbi esetre jó példa: az édesapa 1989-ben alapította meg több társával és egy német lakástextil csoport tulajdonosával a Naturtex Kft-t., ma pedig már a két fia irányítja ügyvezetőként az évi 10 milliárdos árbevétellel büszkélkedő vállalkozást.
Az ágynemű- és lakástextilgyártásra szakosodásnak volt némi előzménye: „Édesapánk 1981-ben alapította meg ügyvezetőként a Hungarofeder Kft.-t, amely egy magyar-osztrák vegyesvállalat volt és tollfeldolgozással, tollal és pehellyel töltött termékek gyártásával foglalkozott. Azt is mondhatjuk, hogy innentől a magyar libatoll köré épült a családi biznisz, pontosabban a libatoll feldolgozására és a magyar libapehellyel töltött termékek gyártására specializálódtunk. A Naturtex Kft.-nek is ez lett a védjegye. Az évek során bővítettük a technológiánkat és ma már lakástextilek széles választékát is gyártjuk, párnák, paplanok, különféle töltettel egyaránt megtalálhatók a több mint 1000 termékből álló szortimentben” – mutatja be a vállalkozást Balázs.

Hogyan nőtt a vállalkozás az alapítás óta?
A Gellért-testvérek a második generáció képviselőiként 2006-től kapcsolódtak be az üzletbe, ekkor sikerült kivásárolni a cégnek a korábbi német és magyar tulajdonostársakat. Ez azt is jelenti, hogy 20 éve 100%-ban magyar tulajdonú családi vállalkozásként működnek, szegedi telephellyel. Ezalatt a 20 év alatt pedig sikerült Magyarországon az egyik piacvezető márkává avanzsálniuk, és meghatározó mértékben növelni exportjukat: az árbevétel jelentős része ma már exportból származik, mivel több mint 40 országban értékesítik termékeiket.
Évente 2,5 milliónál is több termék kerül ki a két, összesen 25.000 négyzetméter alapterületű üzemükből, ahol éves szinten mintegy 1500 tonna libatollat dolgoznak fel. A Naturtex folyamatosan törekszik a megújulásra, mára Közép-Kelet-Európa egyik legkorszerűbb tollfeldolgozó üzemével és konfekciós gyártósoraival rendelkezik. Az innováció náluk három fő területet foglal magában: a termékfejlesztést, a termékekhez kapcsolódó szolgáltatások bővítését, valamint a gyártási folyamatok modernizálását. Kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra is: birtokukban van minden jelentősebb tanúsítvány, ESG-jelentést készítenek, és cégcsoport-szinten több zöld energiát állítanak elő, mint amennyit felhasználnak. 2026 januárjától igazoltan 100%-ban zöld energiát használnak majd az összes gyártóegységükben.
Hogyan lehetséges tartani a magas minőséget?
„Fő tevékenységünk ma is a magyar libapehelyhez kötődik, amely több százéves hagyománnyal rendelkezik, és világszerte az egyik legprémiumabb töltőanyagként ismert – nemcsak paplanokban, hanem a divatiparban is. E hagyomány ápolása nemcsak célunk, de kötelességünk is, viszont mindezt csak versenyképes és hatékony gyártással tudjuk megvalósítani” – hangsúlyozza Balázs.
Legalább ilyen lényeges szempont számukra a magas minőség fenntartása, a folyamatos minőség-ellenőrzés. A folyamat már az alapanyag-beszállítóknál elkezdődik, aztán a gyártás során is kiemelt szerepet kap. Együttműködnek több hazai és nemzetközi laborral, de saját laborjukat is folyamatosan fejlesztik annak érdekében, hogy minél több vizsgálatot végezhessenek házon belül. A vásárlók meghálálják a magas minőség megőrzéséért tett erőfeszítéseket és hűségesek a Naturtex márkához. „Büszkék vagyunk rá, hogy sok a visszatérő vásárlónk, hálásak vagyunk bizalmukért és első számú célunk, hogy tovább erősítsük ezt a bizalmat. Szeretnénk, hogy mindazok, akik vásároltak már nálunk korábban valamilyen Naturtex terméket, és most újra mellettünk döntenek, pontosan ugyanolyan, ha nem még jobb minőséget kapjanak, mint amilyet megszoktak, a lehető legjobb ár-érték aránnyal” – mondja Ákos.
A Naturtex vásárlói köre sokrétű, de egyre többen a fenntarthatósági szempontokat szem előtt tartva keresik a termékeiket, különösen a fiatalabb generáció tagjai. Alapvetően többféle igény kielégítésére felkészültek, mivel három almárka közül választhat, aki Naturtex terméket keres otthonába: a BASIC a belépő szintű, jó minőségű termékeket fogja össze; a HOME a legszélesebb körben elérhető választékot; a LIVING pedig a prémium minőségű természetes alapanyagokra épülő, exkluzívabb termékcsaládot jelenti. Hogy kinek mi való igazán, azt nemsokára egy különleges szolgáltatás segít majd eldönteni: „Hamarosan elindítjuk egyedi párnakonfigurátorunkat, a ’Personal Pillow Factory’-t, amellyel mindenki saját preferenciái alapján alkothatja meg a számára legideálisabb párnát” – árulja el Ákos.

Online jelenlét és mesterséges intellginecia: aki kimarad, lemarad?
Bár a Naturtex indulásakor még nem is jöhetett szóba az internetes jelenlét, ma már Ákosék szerint megkerülhetetlen. A közösségi platformokon folyamatosan erősítik online megjelenésüket, többek között rövid, edukatív videókkal, amelyek praktikus tanácsokat adnak a vásárlóknak. Az új ügyfelek megszerzéséhez azonban az online térben való attraktív megjelenésen kívül egy másik lényeges tényező is hozzájárul: a személyes ajánlás ereje. Ákosék tapasztalata szerint ennek kimondottan a B2B szegmensben van nagy jelentősége. „A személyes ajánlás mindig is fontos volt és az is marad. Ugyanakkor az online kereskedelem és a közösségi média térnyerése átrendezte a teljes nemzetközi piacot, ami egyszerre jelent kihívást és lehetőséget számunkra. Aki időben felismeri a változásokat és gyorsan reagál, az versenyelőnyhöz juthat – erre törekszünk mi magunk is. Több nagyobb IT-fejlesztésen vagyunk túl, amelyekkel a hatékonyságot akartuk növelni, az online jelenlétünket erősíteni, és egy fejlett dropship-logisztikai rendszert kiépíteni” – emeli ki Ákos.
Ha már arról van szó, hogyan tud a vállalkozás lépést tartani a digitális trendekkel, azt sem hagyhatjuk ki a sorból, hogy a mesterséges intelligenciát sem tekintik kapun kívül tartandó ellenségnek: vannak területek, amelyeknél már napi szinten használnak a kollégáik AI-megoldásokat, főleg a marketingben, de már vizsgálják annak lehetőségét is, hogy a gyártásban milyen folyamatokban tudnak támaszkodni az AI-ra.
„Célunk, hogy Közép-Kelet-Európa meghatározó lakástextilgyártó vállalatává váljunk” – fogalmazza meg a távlati terveket Balázs. – „Ehhez az kell, hogy az elmúlt években megvalósított infrastrukturális és technológiai beruházások által biztosított többletkapacitást a lehető leghatékonyabban kihasználjuk – akár 3-4 műszakos termelésben is. Számos piacfejlesztési projektünk zajlik, amelyek több évet is igénybe vehetnek, mire konkrét megrendelés lesz belőlük. De bízunk benne, hogy ezek közül több is már a közeljövőben beérik, miközben a meglévő piacokon folyamatosan növelni kívánjuk részesedéseinket.”

