Három barát, egy jövőbiztos ötlet: így lett az online vásárlási élmény forradalmasítója a Holostep
Hogyan lehet egy alig egy éves startupból máris meghatározó szereplő az online vásárlás területén? A Holostep alapítói szerint nem a szerencse, hanem az alázat, a tanulás és a jó csapat a kulcs. A magyar startup ma már ötven céggel dolgozik együtt, 3D-s és kiterjesztett valóság-alapú megoldásaik pedig forradalmasítják az online vásárlás élményét. Gróf Erik, Litvai Gábor és Malachowsky Kornél közös célja, hogy a régió piacvezetőiévé váljanak. Hogy mire alapozzák tervüket, miért gondolták, hogy az általuk kínált termékekre lesz igény a piacon, és mit adhat egy webshopnak, ha nem csak fotókat rak ki a termékekről – kiderül a Holostep sikersztorijából.

Három fiatalember elhatározta, hogy közösen szeretnének egy olyan vállalkozást indítani, amely „jövőbiztos”, nehezen másolható és valódi innovációt jelent. Összerakták tudásukat, elszántságukat és megalapították közös startupjukat. Valahogy így indulhat egy modern vállalkozói mese – csakhogy ez itt most a kőkemény valóság, a Holostep egy a piacon egyre markánsabban jelenlévő cég, alapítói – Gróf Erik, Litvai Gábor és Malachowsky Kornél – pedig valódi tapasztalatokkal és ambíciókkal rendelkező szakemberek.
„Mindhármunknak az volt a célja, hogy saját vállalkozást építsen, és olyan valamibe fektessen energiát, ami kellően menő, fiatalos és hosszú távon tervezhetünk vele. Sosem gondolkodtunk kis cégben, kis célokban, kis bevételben. Egy olyan vállalkozást szerettünk volna építeni, amire büszkék lehetünk” – mondja az indíttatásról Gábor, az alapítók egyike.
A három alapító teljesen különböző területről érkezett a vállalkozásba: Gábor nagyvállalati és multis vonalon építette karrierjét, Erik a startup világban mélyítette a szakmai tudását, Kornél pedig mindig is szabadúszó vállalkozóként dolgozott. A cégépítésben nem volt jártasságuk, az folyamatos tanulást jelentett számukra, legyen szó pénzügyekről, értékesítésről, marketingről, kommunikációról, ügyfélkapcsolatokról. „A legtöbb dolgot a gyakorlatban tanultuk meg: próbálkoztunk, néha hibáztunk, tanultunk belőle. Ez a gondolkodás ma is meghatároz minket. Nem félünk tanulni és változni, ha kell” – állítja Gábor.
De mitől lesz egy vállalkozás manapság „jövőbiztos”?
Ha eltekintünk a gazdasági környezettől, akkor a jövőbiztosság szempontjából a legfontosabb talán az, hogy a tevékenységet úgy válassza meg a cég, hogy arra hosszú távon szükség legyen. Egyrészt mutatkozzon iránta piaci igény, másrészt ne legyen kiváltható könnyen valamilyen más technológiai megoldással, kiváltképp mesterséges intelligenciával. Nem meglepő, hogy a Gáborék által választott irány is a digitális technológiához kötődik: olyan megoldásokat fejlesztenek, amelyekkel a vásárlók a termékeket valósághűen, 3D-ben, vagy akár saját környezetükben is meg tudják nézni még a vásárlás előtt, így megfontoltabb döntést hozhatnak.
„Három fő termékünk van jelenleg. Az egyik a 3D és kiterjesztett valóság alapú termékmegjelenítő, amely a webáruházaknak segít, hogy interaktív termékélményt adhassanak a vásárlóknak. A másik a Virtual TRY-ON, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók telefonjuk kamerájával ’felpróbálják’ a termékeket – például egy napszemüveget vagy egy órát. A harmadik pedig a 3D konfigurátor, amelynek segítségével a vásárlók személyre szabhatják a termékeket. Ez a megoldás különösen alkalmas egyedi termékek vagy terek megtervezésére – például bútorok, divatcikkek, cipők esetében” – mutatja be a termékpalettát Erik.

És honnan tudhatjuk, hogy tényleg menő az, amit kitaláltunk?
Talán a kedves olvasóban is megfogalmazódik a kérdés, hogy na de honnan tudták a fiúk, hogy pont erre a szolgáltatásra lesz kereslet, mi jelentette a USP-t. Elmondásuk szerint nyugat-európai országok webshopjaiban láttak már hasonló megoldásokat, és azonnal beleszerettek ebbe a technológiába – főleg, hogy Európa keletibb felén viszont nem találtak olyan szolgáltatót, amelyik ilyen virtuális termékmegjelenítőket tudna előállítani. „Ezért is gondoltuk, hogy ez egy szuper piaci lehetőség lesz számunkra. Főleg, hogy már az indulás előtt volt egész mély szakmai tudásunk a 3D megoldások és egyéb vizuális technológiák területén. Egy fiatal, ambiciózus, alázatos csapat vagyunk, akik hisznek abban, hogy a jövő online vásárlása interaktív és élményalapú lesz. Kitaláltunk egy olyan üzleti modellt, amely túlmutat az ügynökségi működésen és könnyen skálázható” – foglalja össze Kornél.
Az első ügyfelüket tavaly még úgy szerezték, hogy weboldaluk sem volt – most már van. Lépésről lépésre építkeztek, önerőből, tőkét egyelőre nem vontak be, ahogy ők fogalmaznak, ’bootsrappelve finanszírozzák a működésüket’. Azt azonban megtapasztalták, hogy mekkora jelentőséggel bír, ha odafigyelnek a kommunikációra, a márkaépítésre: idén tavasszal kezdtek el tartalmakat gyártani és jobban odafigyelni a brandjükre. Nem is maradt el a hatás, mert rövid időn belül akkora igény mutatkozott a szolgáltatások iránt, hogy csapatot kellett bővíteniük, hogy legyen elég kapacitásuk. Mostanra közel ötven céggel dolgoznak együtt, amelyek a legkülönbözőbb szektorokban tevékenykednek. Ez lesz az első teljes üzleti évük, és máris 100 milliós árbevételt prognosztizálnak. Több ezer 3D modell van már ügyfeleik birtokában és megkezdték a külföldi terjeszkedést is.
Maradhat-e egyedi egy digitális szolgáltatás, ha az AI pont ezen a fronton egyre több csodára képes?
A biznisz tehát beindult, sőt, mondhatni szárnyal – de vajon befolyásolhatja-e ezt a dinamikus növekedést például a mesterséges intelligencia előretörése? Néhány éve még azt sem gondoltuk volna, hogy az AI majd szöveget ír helyettünk, vagy videót generál, ma pedig már rengeteg kkv támaszkodik az AI-megoldások ezen képességére. A félelem tehát akár megalapozott lehetne, de Erik mégis azt mondja, hogy ők inkább partnerként tekintenek az AI-ra, mint sem tartanának tőle: „Napi szinten követjük a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejleményeket és az újdonságokat integráljuk a munkafolyamatokba. Ez elengedhetetlen, ha valaki ma szeretne nemzetközileg is versenyképessé válni. Úgy gondolom, hogy az AI nem helyettesít, hanem gyorsít és segít a folyamatok fejlesztésében.”
„A modellek készítésében jelenleg inkább támogató szerepe van az AI-nak, a valódi minőséghez továbbra is nélkülözhetetlen az emberi tényező. És ez még egy darabig így is marad” – teszi hozzá Kornél.
Addig rendben, hogy kell az emberi tényező is a végeredményhez, de mi van akkor, ha valaki más is megpróbálja kiaknázni a mesterséges intelligenciában és a technológiában rejlő lehetőséget? Mennyiben jelenthet versenyelőnyt a Holostep tudása? Gábor leszögezi, hogy szerinte csak a technológia másolható, az ambíció nem: „A mi erősségünk nemcsak a technológiai tudásban, hanem a hozzáállásban is rejlik. A lehető legjobb vizuális élményt és a mély szakmai tudást egyesítjük emberközpontú szemlélettel. A valódi érték abban rejlik, hogy mennyire érted meg a partner üzleti kihívását és hogyan tudod a technológiát az ő nyelvén elmagyarázni.”
Aki kimarad, lemarad?
Az üzleti partnerek pedig egyre tudatosabbak, egyre kevésbé tekintenek amolyan wow-effektként a 3D és AR megoldásokra. Ha megfigyeljük, már egyre kevesebb a statikus kép a reklámkampányokban, ami azzal is magyarázható, hogy mindenki küzd azért a pár másodpercnyi figyelemért, amit elcsenhet az emberektől. Túl nagy a zaj, nem egyszerű már olyasmivel kitűnni, amire valóban felkapják a fejüket a megszólított fogyasztók. „Először minden új technológia látványos trükknek számít, majd azok, amelyeket a piac relevánsnak ítél, néhány éven belül üzleti alapelvárássá válnak. A 3D és a kiterjesztett valóság alapú termékmegjelenítési megoldások is ugyanezen az úton járnak. Azok a cégek, amelyek időben felismerik az új lehetőségeket, a megfelelő időzítéssel piacot szerezhetnek és építhetnek maguknak” – állítja Gábor.
Már ha nem riasztja el őket az a sztereotípia, hogy az ilyen megoldások biztosan túl drágák. Mivel a Holostep rendszere nem igényel extra IT-s fejlesztést egy webshop részéről, már eleve rengeteg költségtől megkímélik az ügyfeleket. De ha azt nézzük, hogy mi lesz a hozzáadott érték, mennyivel növelheti a forgalmat az új megoldás, akkor pláne nem tekinthető drágának egy ilyen beruházás. Hogy sokan vélekednek így, azt az is igazolja, hogy a Holostep legtöbb új ügyfele ajánlás útján érkezik. Vagyis aki már használja a terméket, az elégedett vele, másokat is arra buzdít, hogy próbálja ki.
„A termékünk nem csak izgalmas, hanem valódi üzleti értéket teremt: képes javítani a konverziót és csökkenteni a visszáru arányát, emellett egy megbízható és innovatív márkaüzenet közvetít” – összegzi Kornél. – „A kreativitás és a technológia szinergiája adja a holostep.io igazi erejét. Mindkét területen igyekszünk folyamatosan fejlődni, tanulni. A vizuális élmény és a technológiai precizitás csak együtt hozza létre azt a hatást, ami miatt az ügyfeleink minket választanak.”
A holostep.io-t választó ügyfelek között pedig van már neves könyvkiadó, piacvezető klímás cég, mobilházakat építő vállalkozás és éttermi díszszalvétákat forgalmazó cég is. Ez is jól mutatja, hogy milyen sokoldalú felhasználási területe lehet a 3D és AR megjelenítésnek. A lehetőségek tárháza széles, és messze túlmutat azon, hogy vajon hogyan néz majd ki a kiszemelt szekrénysor a szobánkban.
Mit hoz a jövő?
Gáborék abból indulnak ki, hogy az online vásárlás vizuálisan csak egyre gazdagabbá válik, ráadásul ez a folyamat idehaza is gyorsulni fog. Ezért egyre inkább szükség lesz az általuk kínált termékekre. „Mi abban hiszünk, hogy az interaktív termékprezentáció pár éven belül minden komoly webshop alapfunkciója lesz és ehhez szeretnénk a legjobb megoldásokat biztosítani. Célunk, hogy a Holostep regionális piacvezető legyen a 3D és az AR e-kereskedelmi megoldásokban. Ehhez szeretnénk új termékeket is fejleszteni, hozzájárulni a vásárlói élmény további alakításához. Mindeközben fontos számunkra, hogy megőrizzük azt az agilis, startupos és emberközeli szemléletet, ami eddig is előre vitt minket.”
A Holostep alapítóinak 3 legfontosabb tanácsa kezdő vállalkozásoknak:
- Ne várd meg, amíg minden készen áll!
A legtöbb dolog menet közben derül ki - a legfontosabb, hogy elindulj és a piac úgyis kirajzolja a lehetséges utakat számodra. - Az alázat és a kitartás fontosabb, mint a tőke.
A kezdeti nehézségeket nem pénzzel, hanem a hozzáállással lehet hosszú távon is fenntarthatóan átvészelni – a mi tapasztalataink szerint. Olcsó, gyors és minőségi eredmény egyik napról a másikra nem létezik, fel kell áldozni bizonyos dolgokat, leginkább időt és energiát és bele kell tenni a munkát, hogy jöjjenek azok az eredmények. Még így sem garantált a siker, viszont a hosszú távú kitartásnak mindig van gyümölcse. - Építs emberekre, ne csak ötletekre!
A jó csapat a mi sikerünk alapja. A jelenleg élt időszakban az információ és a jobbnál jobb ötletek mindenki számára elérhetők, a kérdés az, hogy ezt hogyan tudod felhasználni, feldolgozni. Ehhez mi a legmegfelelőbbnek egy sokszínű, jól működő, agilis csapatban látjuk a kulcsot, ahol több nézőpontból a lehető legtöbb információ és tudás tud hasznosulni.

