Határok nélkül: magyar központból épít európai logisztikai hálózatot a Pactic

Egy vállalkozói ötletből indult, ami egy saját cégen belül felmerült problémára keresett megoldást – ma pedig Magyarországról szervezik a közép-kelet-európai e-kereskedelem egyik legmodernebb logisztikai hálózatát. A Fürgefutár.hu-ból kinőtt Pactic 6 milliárd forintos árbevétellel, több mint 40 futárszolgálati partnerrel és teljesen digitalizált rendszerrel segíti a webshopokat abban, hogy határokon túl is egyszerűen értékesítsenek. A cél: megmutatni, hogy a határokon átívelő logisztika nem akadály, hanem versenyelőny lehet – ha jól csinálják. A Pactic sikersztorija.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Egy Magyarországon élő, kereskedelemmel foglalkozó angol üzletember 2010-ben úgy gondolta, hogy maga pótolja azt a hiányt, amit a logisztikai piacon tapasztalt: bonyolultnak találta, hogy külön kell szerződni a különböző futárszolgálatokkal az egyes szállítási feladatokra, ezért inkább alapított egy céget, amin keresztül ez egy kézben tartható. Colin Snead, a Fürgefutár.hu alapítója valóban jó időben volt jó helyen, és ötletével nemcsak saját logisztikai problémáira adott kényelmes megoldást, hanem sok más vállalkozást is hozzásegített egy rugalmasabb rendszerhez.

A Fürgefutár.hu innovációja ugyanis az volt, hogy a legnagyobb futárcégek ajánlatai, árai összehasonlíthatóvá váltak egyetlen felületen, és a csomagot a kiválasztott szolgáltatóval lehetett feladni, akár megbízásonként váltogatva a szállítókat, mert elég volt csak a Fürgefutár.hu-val szerződést kötni. Ráadásul ez a szolgáltatás elérhetővé vált magánszemélyek részére is, ami 15 évvel ezelőtt még abszolút újdonságnak számított a piacon. A kisvállalkozásoknak pedig azért jött jól a Fürgefutár.hu rendszere, mert kedvezőbb árakon vehették igénybe a logisztikai szolgáltatásokat.

Milyen piaci környezetbe érkezett meg az új megoldás?

Amikor ma már azt tapasztaljuk, hogy a különböző online piactereknek és webshopoknak köszönhetően nagyon is megnőtt a magánszemélyek által igénybe vett futárszolgáltatások aránya, és ennek köszönhetően csomagautomaták lepték el a forgalmas csomópontokat, nem is olyan könnyű elképzelnünk, mi is volt mindennek az előszele. Tizenöt évvel ezelőtt nemcsak a magánszemélyek által feladott csomagok aránya nem volt ilyen magas, de a futárszolgáltatásokat igénybe vevő cégek sem tudtak feltétlenül jó árakat kialkudni. Ebbe a helyzetbe érkeztek meg a Fürgefutár.hu által piacra dobott újítások.

A maga idejében formabontó megoldásra felfigyelt a Euroventures is, és 2015-ben befektetett a Fürgefutár.hu-ba. „A cég külföldi terjeszkedésre fordította a tőkét és létrehozta Romániában az Allpacka.ro-t. Három évvel később újabb szintlépés következett: ekkor jött létre a cross-border, vagyis határokon átívelő csomagküldési és fullfilment üzletág. 2024-ben az eMag csoporthoz tartozó Sameday lett a Fürgefutár.hu többségi tulajdonosa. Pactic márkanév alatt fut jelenleg a Fürgefutár.hu Kft. cross-border és fullfilment szolgáltatást biztosító üzletága” – sorolja a vállalkozás mérföldköveit Colin Snead, a Pactic alapító-tulajdonosa és ügyvezetője.

Mi áll a siker hátterében?

Mostanra a cross-border üzletág, ami a Pactichez tartozik, már 70%-át adja a Fürgefutár.hu Kft. bevételének. Éves nettó árbevételük 6 milliárd forint, a forgalom növekedését jól illusztrálja, hogy tavaly nagyobb raktárba kellett költözniük, jelenleg 3000 négyzetméteres területen működnek Magyarországon, de Romániában és Szlovéniában is van telephelyük, és 2 éve megnyitották irodájukat Kínában is. A vállalkozás több mint 70 főt foglalkoztat és negyvennél több futárszolgálattal működik együtt Európa-szerte.

És hogy mi az, ami a mára már telítettnek tűnő logisztikai piacon kiemeli a Pacticet a sokaságból? Leginkább az, hogy a régiós e-kereskedőknek kedvezőbb feltételekkel kínálnak szolgáltatásokat, mint mások. „Belföldi csomagküldés áráért küldhetnek csomagot külföldre, rövid tranzitidőkkel. Van lehetőségük utánvét beszedetésére, amit hagyományos szállítási módokkal nem tudnának megoldani. Több ismert futárszolgálat közül választhatnak, miközben elég csak egy szolgáltatóval, a Pactickel szerződniük. Aki a Pacticet választja logisztikai partnerként, az negyvennél is több futárszolgálat ajánlatai közül választhat, különböző szállítási módokkal, akár házhozszállítással, akár csomagpontra vagy csomagautomatába kézbesítéssel, a közép-kelet-európai régióban és Nyugat-Európában. De számolhat hét különböző valutában lehetséges utánvétkezeléssel, a feladástól a kiszállításig történő nyomkövetéssel, egyszerű visszárukezeléssel, és egy teljeskörű logisztikai platformmal, amely tíznél is több e-kereskedelmi platformmal integrálható csupán néhány kattintással. A platform jelentősen megkönnyíti a logisztikai feladatok egy rendszerben történő kezelését” – sorolja az előnyöket Szabó-Nagy Tamara, a Pactic marketingvezetője.

Hogyan lehet a megfelelő szolgáltatás biztosításán túl is támogatni az ügyfeleket?

Ahhoz, hogy mindez gördülékenyen megvalósuljon, elengedhetetlenek a digitális megoldások. Legyen szó a csomagok nyomkövetéséről, a fuvarlevélgenerálásról vagy a számlák kiállításáról, minden lépés digitalizált és automatizált. A Pactic számára a digitalizáció nem csupán hatékonyságnövelés, hanem az átláthatóság és az ügyfélélmény kulcsa is. A modern, online felületeknek köszönhetően ügyfeleik valós időben követhetik küldeményeiket, különböző értesítéseket állíthatnak be, gyorsan intézhetik az adminisztrációs folyamatokat, és egyszerűen kezelhetik teljes logisztikai folyamataikat.

Ehhez természetesen fejlett digitális megoldásokra, automatizációra is szükség van – hiszen másképp szinte lehetetlen lenne több mint negyven futárszolgálat árait és szolgáltatásait összehasonlítani, vagy az összes nyomkövetési adatot egyetlen, átlátható és könnyen érthető felületen megjeleníteni. A digitalizációnak köszönhetően kevesebb a hibalehetőség, gyorsabb az ügyintézés, és gördülékenyebb az együttműködés – így a Pactic ügyfelei valóban arra koncentrálhatnak, ami igazán számít: a saját vállalkozásuk fejlesztésére.

A Pactic elsődleges partnerei olyan régiós szinten értékesítő webshopok, mint például a Cápák között című műsorban is feltűnt SPARKL vagy Festede, vagy a szlovén székhelyű Futunatura. Ezen cégek számára nagy könnyebbség, hogy automatizált folyamatokkal, felhasználóbarát kezelőfelülettel találkozhatnak. A terjeszkedni vágyó webshopokat segítve a Pactic ingyenes konzultációkat is felajánl számukra a nemzetközi terjeszkedés logisztikai kérdéseiről, így a webshopok gyakorlati tanácsokat kaphatnak a határon túli értékesítés elindításához.

A vállalkozások értékelik a nekik nyújtott extra szolgáltatásokat, és szívesen ajánlják a Pacticet másoknak. Ezzel együtt Colinék tisztában vannak vele, hogy nem a személyes ajánlások játsszák a legnagyobb szerepet az új ügyfelek meggyőzésénél: „Amikor logisztikáról van szó, döntő tényező a szolgáltatás minősége, megbízhatósága, a tranzitidő és nem utolsósorban az ár. Ezen szempontok mentén döntenek az ügyfelek általában. Azon dolgozunk, hogy a partnereink olyan ügyfélélményben részesüljenek, ami egyértelművé teszi számukra, hogy megéri velünk a továbbiakban is együttműködni.”

„Szeretnénk aktív részesei lenni a nemzetközi terjeszkedés elősegítésének Magyarországon” – mondja a hosszútávú célokról és tervekről Colin – „Minél több regionális és európai e-kereskedőnek szeretnénk segíteni abban, hogy a határokon átívelő értékesítés logisztikai lába zökkenőmentesen és a lehető legügyfélbarátabb módon megvalósítható legyen.”

A Pactic szakmai csapatának 3 tippje kisvállalkozások számára:

  1. Fókuszáljunk a növekedésre!
    Ne akarjunk mindent házon belül megoldani, lehet, hogy nem az a leghatékonyabb.
  2. Merjünk kilépni a komfortzónánkból!
    Ennek egyik jó példája, ha bátran gondolkodunk nemzetközi terjeszkedésben.
  3. Legyen a hangsúly a valós ügyfélélményen!
    Egy olyan területen is, mint a logisztika, hatványozottan megtérül, ha az ügyfelek igényeinek maximális kielégítése áll az első helyen.

szerző:Ganzler Orsolya

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak