Hogy fér össze a gőzös vonat és a digitalizáció? A Vasúttörténeti Park átalakulásának története.

A dinamikus fejlődésnek ma már elengedhetetlen része a digitalizáció, amely sok esetben a járványhelyzet idején, a kiútkeresés kényszerében lendítette egycsapásra a kor követelményeinek szintjére a vállalkozásokat. Hogyan kúszott be a digitalizáció a COVID miatt bezárt Magyar Vasúttörténeti Park életébe, milyen üzletpolitikával, újításokkal, ötletekkel és fejlesztésekkel tudják folyamatosan fenntartani az állandó látogatók érdeklődését is? Európa legnagyobb interaktív vasúti élményparkjának történetébe Schvéd Norbert parkvezető enged betekintést.

{{ formattedDate }}12 perc olvasási idő

A Magyar Vasúttörténeti Park az ott található ódon járművek állagmegóvására és a szofisztikáltan rendezett környezet fenntartására az alapítói támogatás mellett évről-évre egyre nagyobb mértékben piaci alapon szerzi meg a forrást. Fenntartása jelenleg csak a MÁV és leányvállalatai rendszeres támogatásával elképzelhető, azonban a cél az, hogy ez az alapítványi formában működő különleges szabadtéri múzeum piaci alapon is biztosítani tudja a járművek értékmegőrzését és a park folyamatos fejlődését. A nemzetközi filmipar egyik legkedveltebb vasúti forgatási helyszíneként is jegyzett park túlélésének és fellendülésének eredője az elkötelezett és összetartó, maroknyi csapat, eszköze pedig a digitalizáció.

Az alapítványi formában működő Magyar Vasúttörténeti Park 2000-ben nyitotta meg kapuit, 75%-ban a MÁV és 25%-ban a MÁV Nosztalgia alapításával. Schvéd Norbert 2018 januárjában vette át a park vezetését, két fő céllal. Egyrészt feltett szándéka volt a támogatási struktúra átalakítása: a kényelmességéből fakadóan kevéssé motiváló, egyes években akár 60%-os támogatás mértékét 15% alá csökkenteni. Bár a COVID lassította a folyamatot, 2022-re mégis sikerült elérni, hogy a támogatás aránya alig 20% volt a park teljes éves költségvetésében. Szintén cél volt az évek óta szunnyadó nemzetközi kapcsolatrendszer újraépítése.

Vészhelyzetből járműfelújítási programba

A COVID alatt a támogatás mértéke csökkent, miközben az árbevétel jelentősen visszaesett, hiszen fizikailag zárva kellett tartani a parkot. „Komoly fejtörés volt, hogyan próbáljuk meg életben tartani az egész rendszert úgy, hogy ne kerüljön senki az utcára, hiszen relatív alacsony fizetések mellett, nagyon dedikált és lelkiismeretes csapat dolgozik itt. A COVID alatt a munkatársaink nagyon sokan olyan tevékenységet végeztek, amit korábban sosem. Elindítottuk a járműfelújítási programot, vásároltunk egy ipari festékszóró gépet, és azok a kollégák, akik egyébként kertivasutat szoktak üzemeltetni, kilakatolták, glettelték, csiszolták és festették a mozdonyokat. Ennek köszönhetően a fordítókorong körül álló mozdonyoknak lassan a kétharmada megújult. Ez egy kis szervezet 14 munkavállalóval, ahol mindenki mindenhez ért egy kicsit, igazi ezermesterek a kollégák. Van olyan munkatárs, aki ipari fényező, és megmutatta a kollégáknak az alapokat, amelyeket gyorsan meg lehet tanulni, utána pedig már gyakorlás kérdése. Ez természetesen nem restauráció, hanem állagmegóvás, a kettő között óriási különbség van. Elsődleges cél, hogy megvédjük a járműveket a korróziótól. A Vasúttörténeti Park abban a szerencsés helyzetben van, hogy nagyon sok a kiállított jármű, viszont ehhez képest nagyon kicsi a fedett tárolási lehetőség. A felújított járművek nagy része a szabad ég alatt áll. Az UV sugárzás, a hó, a fagy, az eső mindig megteszi a maga korróziós hatását, és néhány év alatt gyakorlatilag ugyanoda jutunk, ahonnan indultunk egy felújítás előtt.”

Mert a Gyereknap sosem maradhat el!

Gyereknapon hosszú évek óta rengeteg család választja egész napos programként a Vasúttörténeti Park nívós, gyerekek számára ingyenes eseményeit. „Szerettünk volna azon nehéz helyzetben lévő családoknak is legalább egynapos kikapcsolódást biztosítani, akik adott esetben hónapok óta bezárva töltötték az életüket. A COVID első évében úgy döntöttünk, hogy online gyereknapot tartunk. 8 órás stream keretében ugyanazokat a programokat csináltuk végig online bejelentkezésekkel, amelyek egyébként is lettek volna a parkban. Volt Halász Judit koncert, és minden fellépő megtartotta a műsorát. Többségük otthonról jelentkezett be, kifejezetten erre az alkalomra készült programmal, de volt, aki a parkból. Egész nap úton voltunk a munkatársakkal, és mindenhonnan bejelentkeztünk körkapcsolással. Némi rutinnal egy tizenpárezer fős rendezvényt viszonylag könnyedén meg tudunk szervezni, ehhez képest egy 8 órás stream olyan terhelést jelentett a kis csapatnak, hogy utána napokig próbáltuk kipihenni a gyereknap fáradalmait. A Telekom támogatása nélkül ezt nem is tudtuk volna véghezvinni, hiszen a teljes infrastruktúrát és szaktudást tőlük kaptuk. Nekünk csak arra kellett koncentrálnunk, hogy a tartalom meglegyen, hiszen a közvetítést egy profi csapat elvégezte. 56 ezer eléréssel csináltuk végig a napot, ami tapasztalat és online előzmény nélkül rendkívül jó eredmény volt. Nagyon sok pozitív visszajelzés jött a szülőktől, ez adta a lendületet abba az irányba, hogy online és digitális területen is fejlődnünk kell” – emlékszik Schvéd Norbert.

Akkor jönnek a legjobb ötletek, amikor baj van

Digitális szempontból tavaly és idén történt robbanás a Vasúttörténeti Park életében. A változást a COVID hozta, hiszen általában akkor jönnek a legjobb ötletek, amikor muszáj megoldást keresni. A parkban ez a nehéz helyzet digitális forradalmat hozott. Elindult az elöregedett struktúrájú weboldal megújítása és egy Android és iOS készülékeken is elérhető új alkalmazás fejlesztése. Az idén indított ingyenes alkalmazás célja, hogy ha valaki nem tud elmenni személyesen, akkor is kapjon egy képet a park kínálatáról. Az alkalmazás tárlatvezetéséhez Somogyi Zoltán adta a hangját. Rövidebb és hosszabb túrákat is kínál a felület, például bemutatja az Északi Fűtőház történetét (a park a MÁV Északi Fűtőház, később Hámán Kató Fűtőház területe), aztán elvezet a kertivasúti állomástól a fordítókorongokig, megmutatja hol, milyen járművek, pályavasúti infrastruktúra van. Az applikáció tárlatvezetésében elhangzó szöveg végig olvasható is. A tárlatvezetésen túl az applikációban elérhető, hogy milyen rendezvények vannak a Vasúttörténeti Parkban, és aktuálisan mire lehet jegyet vásárolni. A park hét hektáron helyezkedik el, így különösen hasznos a térkép funkció, amely főleg a rendezvényeknél izgalmas, hiszen ilyenkor magának a rendezvénynek a térképe érhető el az alkalmazásban.

„Fejlődtünk az online jegyvásárlásban is – meséli a parkvezető. Korábban is lehetett online belépőjegyet vásárolni, azonban a beléptetés nagyon nehézkes volt, nem tudtuk tartani a tempót. A látogatók a pandémia miatt kevésbé mertek előre belépőt venni a programokra. Impulzív módon megérkeztek a program napján, így nem tudtunk felkészülni például kellő mennyiségű pénztár megnyitásával, ezért előfordult, hogy hosszú sorokban várakoztak. Az első benyomás mindig nagyon fontos! Ha az első benyomás az, hogy már a bejáratnál morcognak a látogatók, akkor utána azt nagyon nehéz kijavítani. Idén nyitástól debütált egy sokkal gyorsabb rendszer, amely más platformon működik, mint az eddigi megoldás, így már nem kell sorban állni. Szó szerint egy pittyenés, és már jöhetnek is be a látogatók, a vonalkód leolvasásával.

QR-kódot is használunk a járművek előtt található, leírást tartalmazó táblákon, amelyet ha leolvas a látogató, akkor a weboldalnak egy dedikált részére viszi, ahol a kint lévőnél még részletesebb információkat kap az adott járműről. Ezek az adatok az applikációan is elérhetők.

Nyilván az interaktivitásban is muszáj fejlődnünk. Van egy futó projektünk a DroneHUB-bal közösen, ahol a vasúti járműveink 3D-s modellezését végzik drónok segítségével, hogy majd interaktívan tudjon megjelenni az applikációban és a weboldalon is. Ez kis tárgyaknál régóta működik külföldi múzeumoknál is, de ilyen nagyméretű eszközöknél, adott esetben egy 140 tonnás, 20 méteres gőzmozdonynál még nem gyakori. Persze erre nekünk nem lenne megfelelő forrásunk, hiszen ezek költséges dolgok. Ezekkel a cégekkel partnerségben vagyunk: mi is tudunk nekik valamit adni, cserébe ők is adnak, ami érték lehet akár számunkra, és akár a látogatók számára akkor is, ha személyesen nem tudnak eljönni. De akár ebből kedvet is kaphatnak olyanok, akik aztán emiatt jönnek el személyesen a parkba.

Mesterséges intelligenciát is szeretnénk alkalmazni a park bemutatására, csak forrás okai vannak, hogy idén nem haladtunk úgy, ahogy szerettük volna. A külföldieket egyelőre nem tudjuk ugyanúgy megszólítani, pedig nagyon fontos, hogy ők is ugyanolyan színvonalú szolgáltatást kapjanak. Az információk egészen kicsi százaléka érhető el angolul. De ha a francia vendéget franciául tudnánk köszönteni, akkor biztosan sokkal jobban érezné magát! A különböző nyelveken is megszólaló mesterséges intelligencia a virtuális túrába is beilleszthető lenne, és itt megjelenhet akár a 3D-s modell is.

Rövidtávon az irány egyértelmű: apró lépésekkel, folyamatosan fejlesztenünk kell a meglévő szolgáltatások színvonalát, vagy legalábbis azt meg kell tartani. Minden évben kell egy pici újdonság, mert akik rendszeresen jönnek, azok már csak az újdonságot veszik észre. Hosszabb távon egyértelműen nyitnunk kell afelé, hogy minél interaktívabb legyen minden, mert azt a korosztályt, akit mi szeretnénk elérni, nem lehet statikus kiállításokkal megszólítani.”

Az értékmentést csak azonnal lehet elkezdeni

Németh Andor, az egyik legismertebb vasútfotós tavaly decemberi halála után az örökös a Vasúttörténeti Parknak adományozta a teljes fotógyűjteményét, amely 230-250 ezer fotóból áll – viszonyításképpen a Fortepan gyűjteményében nagyságrendileg 100-120 ezer fotó található. A négy teherautónyi, felbecsülhetetlen értékű életmű feldolgozása részben a park muzeológusa által, részben két olyan vasútfanatikus többszáz munkaórájával történik, akik azonnal megkezdték a fotók digitalizálását és kategorizálását, például annak behatárolását, hogy az adott fotó mikor készülhetett. Visszakereshető, jól kezelhető rendszert kell összeállítani ebből a hatalmas mennyiségű vasútfotóból, amelynek feldolgozása talán jövő év közepére elkészülhet. „A következő lépés az, hogy a vasút életét az 1970-es évek óta teljes körűen dokumentáló gyűjteményt szeretnénk megosztani a nagyközönséggel, azokkal, akiket a vasút érdekel, vagy akik kutatásokhoz szeretnék használni. Itt ismét jön majd egy hatalmas ugrás a fejlődésben, hiszen ez olyan mennyiségű adat, amelyet a feldolgozást követően úgy kell tárolni, hogy ha többen párhuzamosan szeretnék megnézni, akkor is megfelelően működjön. Egyelőre kérdés, hogy milyen platformra tudják felhelyezni, hogy jól struktúrált és kereshető legyen ez az óriási adatmennyiség.

Ennek az értéknek a megmentését most lehet megtenni, nem lehet későbbre hagyni, mint ahogy ez az elmúlt években több projekt kapcsán is így volt. Például a Horthy Miklós részére összeállított kormányzati vonat étkezőkocsija, a Turán 9-es kocsi megmentése sem tűrt halasztást, amelyet Szlovákiában a szenci tó partján találtunk meg, hétvégi házként használták, és rövid időn belül ledózerolták volna.”

Arra kell berendezkednünk, hogy folyamatosan fejlődjünk

Az egyedülállóan rendezett park fenntartása rendkívül költségigényes, ezért a bevételek folyamatos növelésére kell törekedni. „Az infrastruktúrát fenn kell tartani, az embereknek fizetést kell adni, illetve van egy fejlesztési tervünk, amellyel haladni szeretnénk, ehhez forrásra van szükség. A támogatást alapvetően a MÁV-csoport biztosítja, de időnként messziről is jól látható összegek érkeznek magánszemélyektől vagy cégektől is. Az M31-es mozdonyunkat egy magánszemély pénzadományából, az ő saját és néhány elhivatott barátjának munkájával hozták működőképes állapotba, amely az elmúlt hetekben is működött interaktív programban. Idén – ha jól alakul az év vége – akkor a 15%-os támogatáshoz leszünk már közelebb, de az árbevételünk úgy tűnik, hogy magasabb lesz, mint a tavalyi. Az épületek, a járművek és a természeti környezet a park részei, ezeknek jelentős összeg a folyamatos fenntartása. A füvet nyírni és locsolni kell, és ahhoz, hogy például a gesztenyefák ilyen üde zöldek és egészségesek maradjanak, permetezni kell. Ha azt szeretnénk, hogy egyre több látogatónk legyen – ami egyelőre úgy tűnik, hogy sikeresen megvalósul – akkor egyre nagyobb amortizációval is számolnunk kell, hiszen a közösségi terek, a mosdók amortizációjára többet kell visszafordítani, mint korábban. Azt szeretnénk, hogy aki ide bejön, azt mondja, hogy jól érezte magát, tartalmas programja volt, kulturált környezetben töltötte el az idejét, és szívesen jön vissza ő maga, vagy ajánlja másoknak is, hogy jöjjön. Egyébként ez a legfontosabb marketing eszköz a kezünkben, azzal együtt, hogy van egy dedikált kis csapat, akiknek az a feladata, hogy a közösségi médiában a jelenlétünk látható legyen, most elsősorban Facebookon, de persze ebben is fejlődni szeretnénk.

Négy fontos lába van a piaci bevételeinknek. A MÁV-csoport támogatása az alapműködéshez jelenleg elengedhetetlen, de arra kell berendezkednünk, hogy folyamatosan fejlődjünk, mind a szolgáltatások minőségében, mind a környezet szempontjából. A jegybevétel is fontos forrás, amely két részből áll: a belépőjegyek értékesítéséből illetve a parkban elérhető interaktív programok, mint például a kertivasút vagy a gőzmozdony bevételéből. Idén már kénytelenek voltunk árat emelni, de ez még mindig nem éri el az inflációs mértéket. A rendezvényszervezésből származó bevételek a saját rendezvényekből – például Télapó vonat, Gyereknap vagy kertivasúti találkozó – ezen felül pedig az olyan külsős rendezvényekből jönnek, amelyekhez csak a helyszínt adjuk, mint például Oldtimer Show, vagy zenei rendezvények. A negyedik láb a bérbeadás, például a filmezés. Nagyon sok európai és észak-amerikai produkció is forgat Magyarországon, és ha olyan jelenet van a filmben, amelyhez vasút, vasúti háttér vagy vasúti jármű kell, akkor nehezen vagyunk megkerülhetők, hiszen ilyen széleskörű járműpalettával nem nagyon rendelkezik más, akár európai szinten is. A forgatások – amellett hogy effektív bevételt generálnak – egyéb hasznot is hoznak. Van olyan gőzmozdony, amelyet a Universal egyik filmjéhez újítottak fel saját pénzből, mert a jelenet szempontjából nagyon fontos volt. Hasonlóképpen újult meg a csarnokban látható Hargita szerelvény is, amelyet díjmentesen megkaptak a forgatáshoz, cserébe a külső felújítás költségeit a produkció állta. A járműveink, sőt a kollégáink is szerepelnek nagyszabású produkciókban, például az Evitában, vagy Nemes-Jeles László Oscar-díjas filmjében, a Saul fiában. A drámák, romantikus történetek és akciófilmek mellett nagyon komoly reklámfilmeket forgattunk, az egyik kedvencem ezek közül a Lacoste Timeless reklámja, amelyben ismerős lehet a pályaudvar, a 424 247-es gőzös, az ABAü-kocsi, a Teakfa étkezőkocsi és a Schlieren-kocsi is. Ennek a reklámnak a költségvetése nagyobb volt, mint egy magyar játékfilmé. Egy komolyabb forgatáson többet lehet keresni, mint egy 15 ezer fős gyereknapi rendezvényen. Sokan meglepődnek, hogy ilyen nagyszabású rendezvényen, mint a gyereknap, hogyhogy nem keresünk többet. Erre azt szoktam mondani, hogy ez a nap a gyerekeknek, a gyerekekről szól, ezért a gyerekeknek ingyenes a belépés és ez így is fog maradni. A felnőttek belépődíja alig hoz hasznot a tecnhika, a fellépők és a színpad kifizetése mellett. Ezekre a rendezvényekre azért van szükség, hogy széles körhöz tudjunk szólni, hogy megismerjenek, és tudják, hogy létezünk. Színvonalas programot adunk, ezért eljönnek máskor is.

Fűre lépni szabad!

Amikor télen bezárunk, a tavaszi nyitás előtt már jönnek a levelek, hogy mikor nyitunk már. Egy éves bérlet 13 ezer forint, amely korlátlan belépést biztosít. Sokan a környékről megveszik a bérletet, és ide jönnek játszótérre, mert itt csodálatos a környezet, tisztaság van, a tónál lehet nézni a kiskacsákat, akár ovi után is. A gyerek egy zárt, szabályozott környezetben, biztonságban van, és valljuk be, itt egészen más ingerek érik, mint egy átlagos játszótéren. Ez egy nagyon szerethető és jó dolog. A fűre rá lehet lépni, sőt, rá lehet feküdni! Hozzon pokrócot, feküdjön le az üde zöld fűre, és érezze jól magát!”

szerző:Fuchs Adrienn