Hogy lesz egy családi mézmanufaktúrának díjnyertes menő márkája?
Meglepő-e, ha egy kis vidéki vállalkozás is kreatívügynökséghez fordul, ha egyedi márkaépítésre készül? Sokkal inkább alapvető szükséglet, pláne, ha a közelben is talál ehhez megfelelő szakembereket. Így volt ez a Virágbéke Mézmanufaktúra és a Kreatív Vonalak találkozásánál – a debreceni vállalkozásnak debreceni kreatívok szállították az azóta díjakat érő megoldásokat. Mi áll a siker hátterében? Mit nyerhet egy vállalkozás a márkaépítéssel? Milyen extrákra van szükség, hogy a márka valóban kitűnjön a piacon? Ezekről a témákról beszélgettünk Nagy Barnával, a Kreatív Vonalak alapító-ügyvezetőjével.

A 22 évvel ezelőtt alapított, debreceni székhelyű Kreatív Vonalak ügynökség a kreatívipar meghatározó szereplőjévé vált, különösen a márkaépítés terén mutattak fel eredményeket. Megerősítik ezt az időközben elnyert szakmai díjak is, mint amilyeneket legutóbb a Virágbéke méz arculati tervezéséért kaptak.
A sikerhez vezető úton szerepet játszott az is, hogy munkáikban rendre a stratégiai tervezésre és a célzott támogatásra f ókuszálnak: „Az évek során egyre nagyobb hangsúlyt kapott a stratégiai tervezés és a marketingtanácsadás, mert láttuk, hogy ezek nélkülözhetetlenek a sikeres végeredményhez. Ezekben is támogatjuk a vállalkozásokat a tervezési folyamat során” – mondja Nagy Barna, a Kreatív Vonalak alapítója és ügyvezetője.
Kreativitás és lokálpatriotizmus jól megfér egymás mellett
Budapestről szemlélve szinte lehetetlen küldetésnek tűnik egy vidéki városban kreatívügynökséget fenntartani, még ha az ország második legnagyobb városáról, Debrecenről van is szó. Barnáéknak van egy fővárosi irodájuk is, hogy legyen hol lebonyolítaniuk a tárgyalásokat a budapesti ügyfeleikkel, de a covid-járvány óta már szinte minden egyeztetés átkerült az online térbe – ennek ellenére egyelőre megtartották budapesti bázisukat is. Megkereséseik nagyobb része ugyanis Debrecenen kívülről, jellemzően Budapestről érkezik.
Barna lokálpatriotizmusa nemcsak abban mutatkozik meg, hogy vállalkozásával maradt Debrecenben: „Fontosnak tartom, hogy Debrecenben is legyenek profi kreatív szakemberek és az ő tudásukra építő vállalkozások. Ezért nemcsak a saját munkáinkkal próbáljuk ezt erősíteni, hanem azzal, hogy felsőoktatásban tanítok, startupokat mentorálok, és rendszeresen tartok előadásokat, workshopokat is.” Barna hozzáteszi, hogy ehhez a szemléletformáláshoz idő kell, különösen amíg a fejlődés érzékelhetővé válik.
Az is szemléletformálást igényel, hogy egy vidéken működő vállalkozás is fantáziát lásson az arculatának profi megtervezésében, egy kreatívügynökség által végig vitt reklámkampányban. Szerencsére egyre több vállalkozó érez rá arra, milyen jelentősége lehet a professzionális megjelenésnek. Így volt ezzel Gál Attila debreceni vállalkozó, a Virágbéke méz tulajdonosa, aki a Kreatív Vonalakhoz fordult segítségért. Attila méhész családba született, és kezdetben olyan csomagolású mézeket árult, mint a legtöbb termelő. A csomagoláson méhecske és virágok szerepeltek, ahogy sokan másoknál. Ő azonban szerette volna túllépni ezeket a megszokott kereteket, és valami újat létrehozni, mind a termékekben, mind a márkakoncepcióban és a csomagolásban. „Attila egyedi ötletei és nyitottsága lehetővé tette, hogy valami igazán különleges szülessen – egy olyan márka, amely már nemcsak Debrecenben, de azon túl is figyelemre méltó” – meséli Barna.
Amikor a grafikusról kiderül, hogy szövegírónak sem utolsó
A végeredmény igazán egyedi lett, mintha csak a kézműves sörök világát idézné. A Kreatív Vonalaknál rendszerint ráéreznek arra, mi lehet az a tuning, ami valóban meghatározóvá teszi egy adott vállalkozás márkáját. Barna elárulja, hogy a szándékuk az volt, hogy ne csak, hogy szakítsanak a konvenciókkal és figyelemfelkeltő, szokatlan csomagolást alkossanak, hanem egy olyan márkakoncepció jöjjön létre, amibe könnyű beleszeretni, ami beszédtémává válhat: „A márka üzenetén túl fontosnak tartottuk, hogy minden termék saját egyéniséget és egyediséget kapjon. Ezért mindegyik külön nevet visel, mint például ’Átlagos hétfő’, ’Munka hőse’ vagy ’Örökké nyár’, és ezekhez egy-egy Fortepan-kép által inspirált történet is tartozik. Ezek a történetek egyszerre humorosak és mélyek, ami erős érzelmi kapcsolódást teremthet.”
A munka során a legnagyobb kihívást az egyedi nevek és történetek megalkotása jelentette a csapatnak, oroszlánrésze volt a megoldásban Szilágyi József társalapítónak. József ugyan eredetileg tervezőgrafikus, de ennél a feladatnál az is kiderült róla, hogy szövegíróként is remekül megállja a helyét, van érzéke az irodalmi igényű szövegek alkotásához. Hogy tovább fejlessze ezen készségét, József időközben beiratkozott Lackfi János írókurzusára is, és rendszeresen ír novellákat.
A legnagyobb elismerés, ha a konkurensed is megdicsér
A Virágbékével igazi sikertörténetet írtak Barnáék, sorra halmozták a szakmai elismeréseket: elnyerték a WOLDA nemzetközi arculati díjat, több kategóriában megkapták az Év Honlapja díjat, többek között az abszolút díj is az övék lett ezen a megmérettetésen. Náluk landolt a Marketing Gyémánt díj, döntőbe jutottak az RGB-n, és kiállították munkáikat az Aranyrajzszögön. „A márkaépítés sikere túlmutat a díjakon – új kapukat és üzleti lehetőségeket nyitott meg Attila számára” – teszi hozzá Barna. És hogy mire a legbüszkébb a projekt kapcsán? „Amikor egy díjátadón egy konkurens – aki minden évben megígéri, hogy jövőre legyőz minket – odasúgja, hogy ’a Virágbéke tényleg nagyon jó lett’, az nem mindennapi elismerés. Ez a projekt sokak számára bizonyította, hogy képesek vagyunk friss, kreatív gondolkodással megközelíteni a feladatokat.”
Ahhoz, hogy ezeket a sikereket elérjék, Barna szerint szükség volt egy adag merészségre, leginkább a megbízói oldalon. Kellett az, hogy valaki belássa, akkor lehet kitűnni a piacon, ha a termékek megjelenése, csomagolása jelentősen eltér a megszokottól. Sokkal személyesebbé válhat azáltal a márka, ha stílus kerül a kommunikációba, amihez egy kreatívügynökség tökéletes partner lehet.
Van, ami az AI sem tud majd helyettesíteni
„A humor ennek az egyedi megközelítésnek az egyik legkényesebb formája, mert erős érzelmi reakciókat vált ki: egyesek imádni fogják, mások talán elutasítják. Fontos azonban megérteni, hogy az érzelmi viszonyulás ellenpólusa nem az, hogy mindenki kedvel, hanem az unalom és az érdektelenség. Ha egy márkát észre sem vesznek, az a legnagyobb veszteség. A humor használatához bátorság kell, és Attilában ez megvolt a Virágbéke megalkotásakor. Érdekesség, hogy annak ellenére vágott bele, hogy barátai és családja inkább óvatosságra intették. Az eredmények azonban őt igazolták, és még a környezetét is meglepte a siker” – idézi fel Barna.
És hogy kiváltja-e a jövőben a mesterséges intelligencia a kreatívügynökségek feladatait? Barna azon a véleményen van, hogy a stratégiaalkotást, az egyedi márkaépítést nem lehet majd csak és kizárólag AI-eszközökre bízni. No meg az is a kreatív szakemberek dolga marad, hogy segítsenek a vállalkozásoknak felismerni, milyen potenciál rejlik a termékeikben, szolgáltatásaikban. A Kreatív Vonalaknál mindenképp arra készülnek, hogy a jövőben is nélkülözhetetlen partnerei maradnak a vállalkozásoknak, ha márkaépítésről, egyedi stílus kialakításáról van szó.
Nagy Barna, a Kreatív Vonalok alapító-ügyvezetőjének három legfontosabb tanácsa vállalkozásoknak, akik szeretnének erős és egyedi márkát építeni:
1. Kerüljük el a végleteket!
Nem vezet eredményre, ha mindent saját kútfőből próbálunk megoldani, mert lesznek olyan területek, amiket belülről nem látunk
jól, vagy amikhez senki sem ért a csapatban. Ugyanakkor az sem jó, ha mindent kiszervezünk, abban bízva, hogy egy külsős szakértő
egy csapásra megold minden problémát.
2. Bátran hagyatkozzunk szakemberekre!
A legsikeresebb ügyfeleink azok, akik egyensúlyt teremtenek: világos elképzelésekkel és célokkal érkeznek, ugyanakkor elfogadják
a kiválasztott szakemberek tanácsait, és aktívan együtt dolgoznak velük. Ez a partnerség a hatékony és hiteles márkaépítés
alapja.
3. Használjuk ki, hogy rugalmasak és merészek lehetünk!
Egy kisvállalkozás legnagyobb előnye, hogy gyorsan alkalmazkodhat és könnyen megtalálhatja saját egyediségét. A kevesebb döntéshozó
miatt rövidebb az út az ötletektől a megvalósításig. Sokan mégsem élnek ezzel a rugalmassággal, vagy nem mernek kilépni a
megszokott sémákból.