Hogyan csinálj bizniszt a parkolásból?

Egy olaszországi nyaraláson egy bonyodalmakba ütközött utcai parkolás során született meg a Parkl elnevezésű vállalkozás alapötlete, mely a sokunk türelmét próbára tevő parkolóhelyet találásra talált megoldást. A Parkl csapatának célja, hogy megkönnyítsék a mindennapok parkolási procedúráját és az elektromos autótöltés menetét.

{{ formattedDate }}8 perc olvasási idő

Az okos parkolás ötlete akkor merült fel Somogyi Zsolt ügyvezető életében, amikor egy külföldi úton, egy színházi előadásra odaérve képtelen volt leparkolni a környéken, mert nem volt elég szabad hely. Ekkor jött az ötlet: mi lenne, ha magánszemélyként lehetne helyeket foglalni az utcán egy előre kidolgozott rendszerben? Az akkor még pár fős csapat úgy gondolta, érdemes a tervezés és a kivitelezés előtt egy átfogó kutatást végezni; egyáltalán szükség lehet-e a szegmensben rájuk? Úgy vélik, olyan szolgáltatást kell manapság kialakítani, mely naprakész, jövőtálló és mindenképpen a társadalom hasznára válik.

A Parkl véleménye szerint nagyon fontos, hogy mindenekelőtt tájékozódjunk az aktuális piacról és mérjük fel a kereslet-kínálat kettősét. Számos tanulmányt megvizsgálva arra jutottak, hogy a dugók 30%-a azért alakul ki, mert az emberek parkolót keresnek maguknak az utcákon. Ehhez párosult, hogy egyes szállodák és irodaházak garázsaiban számos szabad kapacitás van, így úgy vélték, miért ne lehetne optimálisan kihasználni ezeket, azaz ideális módon összehozni a keresletet és a kínálatot?

Hogyan lett a Parkl a vállalatok fő parkolószolgáltatója?

A kezdeti gondolatok sikeres terveket szültek, és a Parkl mára komoly vállalkozássá nőtte ki magát. A cég az évek során organikusan fejlődött, és bár a kezdetekben egy-két kulcsmunkavállaló alkotta a csapatot, mára igazi kis családdá alakult a 25 fős cég. A Parkl munkáját vezetői szinten, Somogyi Zsolt ügyvezető mellett Bacsa Zoltán technológiai vezető, Tóth Gábor operatív igazgató és Magyar Balázs Sales vezető koordinálja, 5. kerületi irodájukból.

Magyar Balázs elmondta, hogy a főbb szervezeti egységeket már az induláskor igyekeztek kialakítani, azonban ezek akkor még csak 1-1 emberrel működtek, sőt volt, hogy 2-3 területre jutott 1 ember. A hat évvel ezelőtti Parklnél kevesen csináltak sok mindent: a munkatársak sokszor szakterületükön kívül eső feladatokat is elláttak a vállalkozás sikerének érdekében. A gyors fejlődésnek köszönhetően hamar rá kellett jöjjenek, bővíteniük kell a céget, így a kulcsmunkavállalók köré csapatokat építettek fel. Mára a cég az üzletfejlesztésen, a marketingen, a pénzügyön, a termékfejlesztésen (szoftver és hardver), az üzemeltetésen és a customer supporton (ügyféltámogatás) belül is több embert foglalkoztat.

A Sales vezető szerint a Parkl egyik fő filozófiája a tudatos és organikus építkezés. A fenntartható növekedést a cég kiemelt feladatának tartja. Fontos, hogy minden évben legyen valamilyen új mérföldkő, melyet el szeretnének érni, és mindig tudjanak valami újat alkotni a megfelelő kompetenciájú kollégákkal. „Terjeszkedni szeretnénk, ám nem erőltetve és nem mindenáron, hanem figyelembe véve a gazdasági fenntarthatósági szempontokat.” – teszi hozzá Tóth Gábor operatív igazgató.

A két vezető egyetértett abban, hogy a vállalkozásoknál a siker alapvető kulcsa a dolgozókban rejlik, hiszen ők azok, akik végrehajtják a folyamatokat és aktív szereplőként részt vesznek egy cég életében. „Vannak alap értékeink, melyeket a külvilág felé közvetítünk, és arra törekszünk, hogy a vállalati értékkészletbe passzoló kollégákat vegyünk fel.”– folytatja stratégiájuk felvázolását Tóth Gábor. A bővülés nem jelenti azonban a csapatok szeparálódását; a menedzsment nagy hangsúlyt fektet a csapatkohézióra, amit rendszeres csapatépítő eseményekkel támogatnak. Egyik fő elvük az, hogy a munkavállalók is jól érezzék magukat a munkahelyen, és vállalkozóként kiemelten fontosnak tartják, hogy egy összetartó csapat jöjjön létre, mert részben ez a sikeres vállalkozás kulcsa.

Milyen szolgáltatást nyújt a Parkl?

Az urbanizáció és a megnövekedett személygépkocsi használat a korlátozott számú parkolóhelyek felszabadítását és új lehetőségek kiaknázását kívánta meg. Az ötlet parkolás digitalizálásból indult. A vezetés szerint filozófiájuk fő eleme a fenntarthatóság, a Parkl ezért, az okos parkolás mellett bevezette az e-mobilitási szolgáltatásokat. Ezek által elektromos töltő üzemeltetővé és elektromobilitás szolgáltatóvá váltak.

A cég jelenleg több, mint 450 töltőpontot üzemeltet parkolóházakban, plázákban és irodaházakban. Úgy gondolják, hogy parkolóra mindig szükség lesz, az elektromos töltéssel kapcsolatos szolgáltatásaik pedig egyre inkább hangsúlyosak lesznek, hiszen már manapság is kéz a kézben jár a parkolás a töltéssel, és ez a kapcsolat a napjainkban egyre nagyobb számban megjelenő elektromos autó hatására csak még jobban összefonódik és felértékelődik.  

A kapacitások optimalizálásával jó felhasználói élményt nyújtanak a fogyasztóknak, mindemellett pedig megvannak a saját végfelhasználói megoldásaik, melyek az utcai és a zárt köri parkolás, illetve az elektromos töltés terén mutatkoznak meg. Gáborék szerint nagyon fontos, hogy egy vállalkozás sose felejtse, honnan indult. Ez azt jelenti, hogy bár a kezdetekkor magánszemélyeknek nyújtottak parkolási szolgáltatásokat, napjainkra már leginkább a vállalati szektor megcélzása a fő feladatuk. Ennek ellenére ugyanúgy „törődnek” a magánszemélyekkel is, és igyekeznek a realitás talaján maradni, hiszen a magánemberek véleménye, elégedettsége és hűsége ugyanolyan fontos számukra.

A Parkl a vállalati parkolásban nagy segítséget nyújt

Szolgáltatásuk által nemcsak a parkolóhelyek lefoglalását lehet könnyedén elintézni, hanem a Parkl tulajdonképpen egy olyan digitális parkolóház-menedzsment szoftver, ami lehetővé teszi az irodaházakba autóval érkezők számára a gyors, automatikus, rendszámfelismerésen alapuló beléptetést és a biztonságos, átlátható üzemeltetést. Szoftverük több típusú parkolóhelyet tud kezelni, mint a dedikált, foglalásos, vagy vendég helyek, és a parkolások fizettetése is bevezethető általuk.

A Parkl regisztrációhoz kötött applikációja egyszerű és felhasználóbarát, és magánszemélyek, illetve üzleti szereplők egyaránt használhatják. „Alapításkor az egyik alapelvünk az volt, hogy olyan applikációt fejlesszünk, amely egy stabil, jól működő rendszeren nyugszik, hiszen az app technológiai oldalról csak a jéghegy csúcsa. Az igazi érték a technológiai háttér, vagyis a Parkl ökoszisztéma. A felhasználó csak a szoftverrel találkozik, mögötte viszont egy általunk precízen megtervezett, jól összerakott és folyamatosan üzemeltett robusztus rendszer van.” – ismerteti az applikációt Gábor. A mobil applikáció mellé a vállalati felhasználók külön felületet kapnak, melyet a partner cég autós flottájáért felelős munkatárs kezel. A foglalási folyamatban a felhasználó kiválaszthatja, hogy mikor szeretne parkolást foglalni és meddig.

A Parkl a parkolási folyamat megkönnyítésén felül az elektromos töltők telepítését és üzemeltetését is ellátja.  „A vállalatok között az utóbbi időben futótűzként terjed a fenntarthatósági stratégia bevezetése és egyre többen törekednek az úgynevezett ESG kritériumoknak való megfelelésre. Ezen törekvések hatására egyre több cég választja az elektrifikációt – az elektromos modellekre való váltást – autós flottája tekintetében is.” – mondják.A Parkl erre a trendre reagálva, kifejezetten a cégek számára előnyös sajátosságokkal ruházta fel e-mobilitási szolgáltatását. Mivel a rendszerbe az elektromos töltők könnyedén bekapcsolhatók, az eszközök használatához és monitorozásához nincs szükség külön felületre, a parkolás és töltés így egy helyen kezelhető. Az energiahatékonyság jegyében pedig a rendszer optimalizált energiamenedzsmentet is lehetővé tesz az épületben elérhető áramkapacitás függvényében.  

Balázsék elmondták, hogy az ügyfelek és partnerek visszajelzése nélkülözhetetlen bármely termék vagy szolgáltatás fejlesztéséhez. A problémák felismerése és preferenciáik megértése segít a vállalkozásoknak azonosítani a fejlesztésre szoruló területeket. „Folyamatosan építkezünk a visszajelzésekre, igyekszünk a végfelhasználóink fejével is gondolkozni. Ehhez persze elengedhetetlen a felhasználói élmények kutatása is, amik eredményét integrálni tudjuk a rendszerünkbe. Ez az egyik kulcsa annak, hogy valóban értéket teremtsünk.” – ismertetik stratégiájukat.

A folyamatosan fejlődő világ és a Covid viszontagságaival nekik is meg kellett küzdeni

A koronavírus alkalmával kevesebben ültek autóba, ezáltal kevesebben is használták a Parkl applikációt. A fiatalos csapat ezt a helyzetet nem nehézségként élte meg, hanem lehetőségként, hiszen ezalatt tudtak egy olyan megoldást kidolgozni, ami az ingatlanpiacon teremt értéket. Ekkor hozta létre a Parkl, a meglévő szoftverük és applikációjuk továbbfejlesztésével az irodai szegmenst célzó szolgáltatásukat, a Parkl Office-t. „Kihívások mindig vannak, amikre reagálni kell. Egy jó csapattal gyorsan tudtunk váltani és fejleszteni. A világ átalakult a covid óta, a munkába járási szokások megváltoztak. Megoldást találtunk ki arra, hogy az irodaházakban kezeljük a beléptetést és a parkolóhely foglalást. Ebbe a környezetbe és szolgáltatás csomagba szépen beleilleszkedik az elektromos autók töltése is.” – meséli Balázs.

A parkolóhely-foglalást a kezdetekben társasházakban és szállodákban szerették volna alkalmazni, viszont a fejlesztés teljesen más irányt vett és inkább a parkolási rendszer digitalizációja került fókuszba. Balázs és Gábor úgy gondolja, a funkcióval együtt a fejlesztésbe fektetett órák nem voltak hiábavalóak. „Ezt továbbfejlesztve már az irodaházak igényeit is ki tudtuk szolgálni és létrejöhetett a Parkl Office, ami mára a Parkl zászlóshajója. A történet tanulsága, hogy higgyünk abban, amit csinálunk, mert sokszor nem a termék a rossz csak az ajtó, amin kopogtatunk vele.” – osztják meg élményeiket.

7 pont, melyek a Parkl csapata szerint igazán fontos egy vállalat életében:

  • Kis cégként a legfontosabb, hogy minőségi szaktudással rendelkező kollégákat találjunk cégünkhöz, mert ők a kulcsai a folyamatoknak
  • A világ felé mutatott külsőnél első körben sokkal fontosabb a tartalom, melynek a „forma” mögött ütősnek és értékállónak kell lennie
  • Mindig a realitás talaján kell maradni, szolgáltatásunk legyen fenntartható és jövőtálló, és legyen hozzáadott értéke
  • Kiemelten fontos a problémamegoldás, melyet strukturálni kell és utána erőforrásokat rendelni hozzá
  • Alázatosan kell dolgozni és jó üzleti kapcsolatokat kiépíteni, mindezt a megfelelő marketingtevékenységekkel
  • A csapat által elért sikereket mindig ünnepeljük meg
  • Támasszunk mérföldköveket magunkkal szemben minden évben, mert ezek mutatják a fejlődést egy cég életében

szerző:Müller-Hegedűs Henriett