Hogyan építs olyan céget, amit a világ másik végéből is tudsz irányítani?
Nemcsak felépítette saját babaruhamárkáját, de a világ másik végéből is remekül irányítja vállalkozását Voit Eszter, a Monello baby@more tulajdonosa.
Számos újítás és brand született már abból, hogy megalkotójuk egy bizonyos élethelyzetében nem talált megoldást egy problémájára – megalkotta hát ő maga. Voit Eszter és a Monello története pont ilyen, Eszter ugyanis több mint tíz éve kismamaként szembesült azzal, hogy nem talál olyan praktikus ruhadarabokat, amelyek a kisbabás mindennapok rázós helyzeteiben megállják a helyüket. Például akkor, amikor egy vihar elől menekülve beszorult a tömegben a kisbabájával a Bazilikába, és szemérmes anyukaként próbálta megszoptatni a kisfiát. Akkor még nyoma sem volt a piacon a szoptatós poncsóknak, így hát Eszternek az édesanyja varrta meg az első darabot. Aztán, ahogy az lenni szokott, a barátnői elirigyelték, s hamar híre ment az egyedi daraboknak.
Szerencsére édesanyám egyik szakmája varrónő, ráadásul pont akkor szűnt meg a munkahelye, így adta magát, hogy fogjunk a közös vállalkozásba – meséli Eszter, aki az ötletből apránként, lassan haladva építette fel a Monello baby&more babaruhamárkát. Kezdetben például csak a délutáni alvásidőben tudott foglalkozni a vállalkozással.
A férjem pedig támogató háttérként lehetővé tette, hogy ne kelljen visszamennem dolgozni, hanem megvalósítsam az álmomat. Mindig hálás leszek neki, hogy a gyerekeink mellett lehettem, amíg el nem kezdték az óvodát és mindeközben építhettem a Monellot – mondja Voit Eszter. - Mindig annyit léptünk előre, amennyi időm és keretem volt rá. Őszintén szólva én jobban szeretem ezt a fajta fokozatos, lassúbb építkezést, mint például azt, ha egy nagyobb hitel vagy külső befektetés megdobja egy jelentős összeggel a céget. Így a vállalkozói lét minden lépcsőfokát megjárhattam, megtapasztalhattam. Nem is fogadnám el, ha valaki szeretne beszállni a Monellóba, mert szeretem magam eldönteni, hogyan és merre haladjunk, és ebben nem is akarok kompromisszumot kötni – mondja.
„Még nem tudtuk, hogy menő, vagy inkább ciki a kézműves termék”
Bár ma már nem tűnik annyira kockázatosnak egyedi babatermékekkel foglalkozni, tíz éve még nem volt piacuk, s Eszter bevallása szerint akkor még nem lehetett tudni, hogy menő, vagy inkább ciki egy-egy ilyen termék. Azóta kiderült, hogy megvan az a közönség, amelyik hajlandó többet is kifizetni egy magyar, minőségi, kézműves darabért. Ahogy azért is, ha egy terméknek van valamilyen plusz funkciója, ami megkönnyíti az édesanyák életét.
A Monello termékeit valódi kismamák valódi igényei hívják életre, Eszter nagyon figyel a visszajelzésekre, bevallása szerint ez a termékfejlesztés első számú mozgatórugója. A cég vezető termékét, a babamelegítő kiscsillagot például a vásárlók kérésére kezdték el egyre újabb és újabb anyagokból készíteni. Az élő kapcsolatok miatt tartja annyira fontosnak a vásározást is, már csak azért is, mert bár vannak viszonteladók, saját üzletük, márkaboltunk nincs, így csak az ilyen eseményeken tudnak személyesen találkozni a vásárlóikkal.
A vásárlók érzik, hogy szeretettel állunk hozzájuk, kíváncsiak vagyunk rájuk és megértjük az élethelyzetüket, a problémáikat, és ezt a szeretetet vissza is kapjuk. Sokszor küldenek például fotót, amin a gyermekük a mi termékünket viseli vagy használja. Ilyenkor érzem, hogy áramlanak a pozitív energiák, ami nagy lökést ad, ha éppen nem vagyok jó passzban – mondja Eszter. A cégvezető célzott közönségre lő, azaz kifejezetten baba-mama tematikájú vásárokon vesz részt a Monellóval, mint a Pici Piac vagy a Baba-Mama Expo. A nyári hazautazását is úgy időzíti, hogy személyesen is ott tudjon lenni ilyenkor.
A csapat a titok
Eszter és családja ugyanis nyolc éve, a férje munkája miatt az Egyesült Arab Emírségekbe költözött, az akkor 2 és 3,5 éves fiúk mellett A Monello is „követte”. Annak ellenére, hogy új otthonuk, Abu Dzabi (angolul: Abu Dhabi) több ezer kilométerre van, a mai technológiának köszönhetően ma már egyáltalán nem jelent gondot a földrajzi távolság a cégvezetésben. Legalábbis Eszternek nem, ami köszönhető a Monello mögött álló csapatnak.
A titok, hogy olyan csapatot állítsunk fel, ahol a munkatársak ugyanolyan ambícióval, hozzáértéssel és lelkesedéssel dolgoznak, mint mi, vagy akár még jobban is. Én innen, Abu Dzabiból gond nélkül tudom intézni a marketing, sales és számlázási feladatokat, míg a gyártás természetesen otthon, Magyarországon történik. Az utóbbiért ma is az édesanyám felel, akivel naponta beszélünk; hálás vagyok neki, amiért hetvenévesen még mindig teljes erőbedobással, szívvel lélekkel dolgozik nap mint nap – mondja Voit Eszter.
A cégvezető elárulja: éppen nemzetközi terjeszkedésre készülnek, az Egyesült Arab Emírségekben és Európa több országában is szeretnék bevezetni a márkát. Az előbbi lesz a nehezebb dió, ott ugyanis teljesen más a kultúra, a piac, máshogy kell megfogni az ottani anyukákat, máshogy kell tálalni a termékeket. Ráadásul két, egymástól teljesen eltérő célcsoportjuk is van: a helyi kisgyerekes édesanyák és a külföldről érkezett expat-ek. Jelenleg a folyamat végén járnak, éppen a webshop kialakításán és a jogi háttéren dolgoznak.
Felnőttek a gyerekek, de nem baj
Az elmúlt évek bebizonyították, hogy a Monello baby@more nemcsak a költözést élte túl: bár a babatermékekkel foglalkozó vállalkozások gyakran azért szűnnek meg, mert a tulajdonos más életszakaszba ér, megnőnek a gyerekei, és már más pörgeti, Eszternél más a helyzet. „Már 10 és 12 évesek a fiúk, azaz már rég nem a célcsoportom korosztálya, de a Monello még mindig a szívem-lelkem! Úgy érzem, sosem tudnék megválni tőle – ebből is látszik, hogy nem vagyok vérbeli üzletasszony…”, nevet.
Az utóbbi kijelentésére mindenesetre rácáfol, hogy már kismamaként ráérzett a folyamatos tanulás fontosságára. Énmárkaépítést például Oravecz Nóra mentorprogramjában tanult, aki még ki is utazott hozzájuk néhány éve. „A tőle kapott tudás pont jókor talált meg, fontos volt, hogy átlássam, meg kell jelennem a márkám arcaként, mert a vásáróimnak szüksége van erre, még akkor is, ha ez nekem gondot okoz, hiszen alapvetően introvertált típus vagyok. Olyan hátteret adott, amire lehet építeni”, mondja Eszter, aki erre törekszik a social médiában és a „marketingben is. „Nehéz követni a trendeket, néha nekem is csak 15 percem van arra, hogy körbenézzek, olyankor reménykedem, hogy ügyesen szelektálok… Mostanában Kónya Beától, azaz Pikreától tanulok, így mindig naprakész vagyok az Instagram világában is. A hatékony időmenedzsmenthez egyébként fel kell nőni, de ha édesanya vagy, sokkal könnyebb. A munkatársaim is anyukák, rugalmas a munkaidejük, és azt látom, hogy sokkal hatékonyabban, fókuszáltabban dolgoznak, mint mások.”
Az elején a Facebook volt a Monello baby@more fő platformja a közösségi médiában, az utóbbi időben azonban a fókusz áttolódott az Instagramra. Eszter gyakran ott válaszol a vásárlói üzenetekre és bemutatja az új termékeiket, a céggel kapcsolatos híreket. „Használjuk a Threads-et is, annak még rá kell kapnunk az ízére, ott leginkább szöveges vásárlói visszajelzéseket osztunk meg. Jön fel a TikTok is, amit nagyon sok kismama, friss anyuka használ. A social média videók nagy részét Ada készíti, a másik részét én készítem itt kint, és vannak, amelyeket a vásárlóink készítenek, vagy a tőlük kapott nyersanyagokból rakom össze. Ezen a platformon többek között vicces videókat, életigazságokat teszünk ki, amelyeken ugyan a mi termékeink is szerepelnek, de nem direktben azokról szólnak. Itt nehezebb márkaként megtalálni és legyártani a megfelelő tartalmat, mint mondjuk influenszerként”, mondja.
Eszter tanácsai vállalkozóknak:
- Légy hálás a vásárlói visszajelzésekért, ezek a nehéz időszakokban átlendítenek a holtponton, a termékfejlesztésben pedig mutatják az irányt.
- Mindig lásd magad előtt a célt és higgy benne – a vásárlók is hinni fognak! A szenvedély „átjön”, csak az működik igazán, amit örömmel és szeretettel csinál az ember. Ez a munkatársakra is igaz: ha így dolgoznak, az még a csomagoláson is meglátszik!
- Jó csapatot építeni befektetés. Érdemes inkább várni egy kicsit a megfelelő emberre, mint kompromisszumot kötni.
- Légy képben a trendekkel a social médiában és a marketingben!
- Sokat számít, hogy mások mit csinálnak, de ne felejts el magadra, a vállalkozásodra fókuszálni, nem felaprózódni, így tudsz értéket teremteni.
- A folyamatos tanulás alap. Keresd meg, hogy a különböző területeken kitől érdemes megszerezni a tudást, akár a gyerekeidtől is. Én ma már a fiamtól is tanulok, aki egy kis plusz zsebpénzért segít videókat gyártani.