Hogyan érvényesülhet egy patika az online térben? A Dermo.hu és a Boxy sztorija
Manapság a vállalkozások számára a legjobb hír, ha a vásárlók minél több terméket vásárolnak tőlük. De mi történik akkor, ha az adott vállalkozás, mely bővülni szeretne, és még több vásárlót akar bevonzani, történetesen egy gyógyszertári hálózat, mely – hazai jogszabályok következtében – fizikálisan (boltok számában) csak egy bizonyos szintig tud terjeszkedni? Arról, hogy hogyan érvényesült és terjeszkedett az Unipatika gyógyszertári lánc és milyen eszközökkel lépett az online térbe, Nagy Péter marketingvezetővel beszélgettünk. Cikkünkből pedig arra is fény derül, miként segíthet egy nagy webshoppal rendelkező vállalkozást a fulfillment logisztikai kiszervezés, hogy a fókusz a vállalkozások esetében a növekedésre és az ügyfelekre összpontosuljon? Erre a kérdésre Táncsics András, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója adta meg a választ.

Az idén 20 éves Unipatika gyógyszertári lánc webshopja 2018-ban indult el, amivel a tulajdonos gyógyszerészek jelentős tapasztalatot szereztek az online üzlet üzemeltetésének világában. Hazánkban azonban általános szabály, hogy egy gyógyszerésznek összesen 4 patikája lehet, így a tulajdonosok hamar szembesültek a problémával, hogy nem tudnak a patikalánccal tovább terjeszkedni. Mivel folyamatosan ellenőrizték a piacot, látták, hogy a kozmetikumok iránti kereslet gyors ütemben növekedik. Azt tapasztalták, hogy egyre többen keresnek tudatosan minőségi bőrápolási termékeket, a piac monitorozásával pedig egyértelművé vált, hogy igenis van igény a hatékony és megbízható dekorkozmetikumokra.
Szépségápolási webshop a patikák mellett
Ekkor jött az ötlet, vállalkozásukat tuningolják, és kilépnek az online térbe, hiszen rájöttek, kevés számú üzletükkel csak úgy tudnak terjeszkedni országos szinten, ha egy új webshopot nyitnak. A webes térben való versenyképesség megtartására létrehozták a Dermo.hu webáruházat, mely kifejezetten szépségápolásra specializálódott, és aminek fő célcsoportjaként elsősorban a 35 év feletti nőket célozták meg, akik tudatosan figyelnek bőrük ápolására, és magas minőségű, megbízható bőrápolási termékeket keresnek. Az alapkoncepció megvolt, már csak azt kellett kitalálni, hogy a széles termékkínálatot milyen hatékony online marketing eszközökkel tudják eljuttatni a vásárlókhoz?
„Megpróbáltuk a lehetőségeket kihasználni és mindent kiaknázni. Hatalmas előny volt, hogy a gyógyszertári hálózat különböző kozmetikai cégekkel van leszerződve. A Dermo.hu kifejezetten dermokozmetikumok forgalmazására specializálódott. Tudni kell, hogy ezeket a szigorú követelményekhez kötött termékeket, mely bőrgyógyászok által vannak kifejlesztve és jóváhagyva, hivatalosan csak gyógyszertárak értékesíthetik. Mi ezt kihasználva 2023 elején megalapítottuk a Dermo.hu-t, ahol széles körű termékpalettánk van a különböző dermokozmetikumokra, melyek nem okoznak bőrirritációt és jobban illeszkednek a bőrhöz. Így kezdtünk el terjeszkedni, és egy hatalmas szépségápolási webshopot kialakítani” – meséli Nagy Péter.
Raktározás és készletgazdálkodás? Ebben segíthet a fulfillment
Volt azonban még egy hatalmas probléma, amivel a gyógyszertári lánc szembesült: bár a budapesti és a budaörsi kiemelt helyeken lévő Unipatikák nagy raktárkészlettel rendelkeztek az egyik fővárosi bevásárlóközpontban, a körbe határolt helyszínen lehetetlen volt a Dermo.hu webshop termékeit is tárolni. Éppen ezért a tulajdonosok már a Dermo.hu megalakulása után nem sokkal a logisztika kiszervezése és a fulfillment mellett tették le a voksukat. És milyen jól is tették! Péter elmondása szerint ugyanis a logisztika kiszervezése rengeteg terhet levett a vállukról, és nagyon megkönnyítette az életüket. A vállalkozás sok fulfillment szolgáltatónál járt, de a feladatra a Boxy-t, hazánk legnagyobb fulfillment szolgáltatóját választotta. A vásárlói visszajelzésekre és az ügyfélélményre nagyon sokat adnak, így külön jó hír számukra a rengeteg pozitív visszajelzés a vásárlók részéről, mely termékeik gyors kézbesítésére vonatkozik. A visszacsatolásokra pedig külön menüpontot készítettek a weboldalon.
Lehet, hogy most sokunkban felmerül a kérdés: hogyha egy vállalkozásnak megnövekedett raktárkészlete van, miért nem elegendő egy nagyobb raktárhelyiséget üzemeltetni, és saját kezűleg menedzselni a logisztikai folyamatokat? A választ a Dermo.hu készletének raktározására szerződött partner, a Boxy adta meg számunkra, akinek – raktározási logisztikai cég lévén – fő szolgáltatása elsősorban az e-commerce cégek, a webshopok és az offline cégek online üzletágának termékeinek raktározása, tárolása, csomagolása, szétválogatása, címkézése, szállításra felkészítése és maga a kiszállítás, melyet saját maguk is menedzselnek, de 8 különböző futárszolgálattal is együttműködnek.
Táncsics András, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta, a logisztikai folyamatok kiszervezésével a kereskedők rengeteg plusz feladattól mentesülnek, hogy a fókusz ténylegesen saját feladataikra és elsődleges működési folyamataikra kerülhessen. „Egy webáruház életében két fő folyamat van. Az első a kereskedelmi feladatokból áll, azaz a marketingből, az értékesítésből, a vásárlási tranzakciókból, és persze ott van még minden egyéb, ami a cégvezetéshez kapcsolódik. A második az operatív feladatokra koncentrálódik, tehát a megrendelések teljeskörű kezelésére. Mi, a logisztika kiszervezésével igyekszünk megkönnyíteni a kereskedők dolgát, hogy csakis a saját feladataikra tudjanak koncentrálni” – mondja Táncsics András. Véleménye szerint rengeteg plusz munkával jár a raktárkészletek kezelése önállóan, hiszen egy bizonyos idő után az operációra tolódik a feladatok többsége a webshopot működtető vállalkozásoknál, egyre több kollégára van szükség, megnövekedik a termékek száma, és bár ezt lehetséges menedzselni házon belül, a folyamat nagyon hosszadalmas, fáradtságos és igen költséges is, arról nem is beszélve, hogy nagyon ritka, hogy a rendelések konstansok lennének.
Gondoljunk csak bele! Onnantól, hogy valaki kivesz egy raktárterületet saját részre és embereket foglalkoztat, vállalnia kell annak minden fix költségét. Akkor is, ha az ünnepi hajrában vagyunk, és rengeteg a munka, és akkor is, ha éppen „uborkaszezon” van, és kevesebb a bevétel, de az alkalmazottakat ugyanúgy fizetnünk kell, a rezsi- és bérleti díjakkal ugyanúgy számolnunk kell stb. „A fulfillmentben a skálázhatóság és a tény, hogy nem egy hatalmas költséggel kell számolni, hanem csomagok után kell fizetni, szinte felbecsülhetetlen. Míg egy saját raktárnál az adott rendelések mennyisége változhat, addig a fulfillment szolgáltatóknál minden sokkal tervezhetőbb” – mondja András.
Hogyan működik együtt a Dermo.hu és a Boxy?
Miután a Dermo.hu megállapodott a fulfillment céggel, minden – raktározásra és szállításra vonatkozó kérdést leegyeztettek egy-egy konzultáció keretén belül. A Boxy betárolta a Dermo.hu raktárkészletét, melynek pótlása és töltése a dermokozmetikumokat forgalmazó vállalkozás feladata, és amihez minden informatikai segítséget a Boxy-tól kapnak. „A Dermo.hu szinte nem is érintkezik a termékekkel. Mi rögzítünk mindent, tároljuk, elhelyezzük. Össze vagyunk kötve ügyfelünk webshopjával, amikor pedig vásárlási szándék érkezik, mi arról azonnal tudunk. A termékeket kiválogatjuk egy kiszedő pontra, egy kolléga pedig elhelyezi őket egy boxba, ahonnan a csomagoló állomásra megy a termék. Közel 100 féle csomagolóanyagot használunk annak tükrében, hogy mi jellemzi az adott árut pl. törékenység, súly, viszkozitás stb. szempontjából. Ezután jön a térkitöltő anyag és a biztonsági eszközök, ha szükségesek, a címkézés, majd megy a doboz a válogatóba, ahol a technológiánk szétválogatja a futárok számára. Innentől pedig már csak a kamionra várunk, aki tovább viszi a terméket” – ismerteti András, hogyan jutnak el általuk a Dermo.hu termékei a vásárlókhoz. Hozzátette, az egész folyamatról értesítést kapnak a Boxynál, minden nyomon követhető.
A vásárlói- és ügyfélélmény fokozása hatékony marketing eszközökkel
Mivel Péterék válláról rengeteg teher lekerült a logisztika kiszervezésével, könnyebben tudtak saját feladatukra, az ügyfelek bevonzására és egy hatékony marketingstratégia kidolgozására koncentrálni. A Dermo.hu oldala egyre nagyobb lett, amire Péterék komoly marketing kampányt építettek fel. A cél az volt, hogy minden olyan online és marketing eszközt kiaknázzanak, ami segíti a vásárlók bevonzását és fellendíti az oldal látogatottságát. „Ismerjük a konkurenseinket, és mi már nem árverseny stratégiákat alkalmazunk, hanem arra koncentrálunk, hogy nagy raktárkészletünk legyen, az oldalon sok akcióval és magas termékkínálattal találkozzanak a látogatók, és a vásárlói élmény maximális legyen” – árulta el a Dermo.hu marketing igazgatója.
A Dermo.hu, weboldaluk működtetésére az UNAS webshopmotort használja, melynek minden funkcióját próbálják kihasználni. A webshop technikai hátterére nagy hangsúlyt fektettek: ügyeltek arra, hogy megfelelően össze legyen kötve a Google-lel, kellően optimalizálva legyen keresőkre (SEO), és felkerüljön minden fontos árösszehasonlító oldalra – így, ha a vásárlók keresnek egy terméket, elsőként ez az oldal jelenjen meg számukra. És mi lehetne jobb visszajelzés egy webshop számára, mint az, hogy rengeteg a visszatérő vásárló? A látogatók 35–40%-a korábban már választott tőlük terméket, regisztrált, vagy termékeket tett a kosarába – ez jól mutatja a bizalmat és az elköteleződést.
„Mindig figyelünk a hirdetések optimalizálására, jó az átkattintási arány és a konverziók is, de úgy gondoljuk, haladni kell a korral, és nem csak a Google-re optimalizálni innentől kedve, hanem arra is figyelni kell, hogy a ChatGPT-s kereséseknél is megjelenjünk forrásként. A Dermo.hu-nál a Google Ads hirdetések, a social média felületek és a hírlevelek nagyon beváltak, maximálisan megtérültek” – meséli a webshop marketingvezetője, aki azt is elmondta, a mesterséges intelligenciát számos ponton használják.
Igyekeznek minél több hírlevelet írni, a rendszer pedig a mesterséges intelligenciára épül. Bár egyedi tartalmakat is gyártanak, az AI hírlevelek – folyamatosan monitorozva a vásárlók tevékenységeit – személyre szabottan generálódnak. A Dermo.hu kidolgozott egy hűségpont rendszert is, amivel még több vevőt próbálnak bevonzani. Popup kezelő programjukkal termékleírásokat készítenek, kiemelik a termékek előnyeit, leírásokat társítanak hozzá, és segítik a vásárlókat a legideálisabb kozmetikumok kiválasztásának folyamatában. Online chatjük szintén sok terhet levesz a vállukról. „A vásárlók egyszerűen meg tudják kérdezni a virtuális chatet az akciókról, a termékajánlókról, a szállítási módokról stb. Az AI-al működtetett chatbot pedig pillanatok alatt válaszol nekik a kérdésükre, ha pedig magasabb, komplexebb szakértelmet kíván a dolog, az ügyfélszolgálatunkkal is tudnak beszélni, ahol a kompetens kollégák segítenek nekik” – mondja Péter.
„Növekednünk kell, mielőtt a nagyobb piacterek teret hódítanak”
Nagy Péter elmondta, a webshop szépen növekszik, aminek következtében olyan márkákat is leszerződtettek már, amik nincsenek jelen például a gyógyszertáraikban. A Dermo.hu-n, több, mint 40 márka elérhető már. Igyekeznek mindig fejleszteni és lépést tartani a világgal és a piaccal. „Rajta vagyunk folyamatosan az új kampányokon és mindig maximálisan együtt működünk a gyártókkal. Egy komoly webshoppá szeretnénk válni. Tudjuk, hogy ehhez sok idő kell, de szeretnénk Magyarországon meghatározó kozmetikai webshop lenni, mielőtt a nagyobb piacterek megjelennek és teret hódítanak, hogy mi is versenyben maradhassunk. Bízunk magunkban, hiszen, ha a vásárlóink jó áron és gyorsan jutnak a termékekhez, vissza fognak térni hozzánk” – zárja szavait Péter.