Hogyan jut el egy vállalkozó a jó ötlettől az évi több millió értékesített termékig? A Julius-K9® márka sikersztorija erre is választ ad

Ha kutyasétáltatókat látunk, keressük csak a Julius-K9® feliratot a kutyahámon, nyakörvön – jó eséllyel megtaláljuk. Ha nem, akkor talán csak azért, mert már az egyedileg tervezhető feliratot választotta a kedvencének legjobbat akaró gazdi. Garázscégként indult, és ma már Amerikában is van leányvállalata a Julius-K9® márkának, amely kutyák számára tervez és gyárt professzionális és egyedi kiegészítőket. Hogyan tett szert a találmány világhírre? Mi jelentette a vállalkozás számára a legnagyobb kihívást? Miért maradt Magyarországon a cégközpont? Sebő Gyulát, a Julius-K9® cégalapítóját kérdeztük minderről.

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő

Minden úgy kezdődött, hogy a cégalapító, Sebő Gyula, alias „Julius” rajongásig szereti a kutyákat. Életcéljává vált, hogy olyan innovációkon dolgozhasson, amelyek az állatok jólétével kapcsolatosak. Kutyakiképzőként kezdte pályáját előbb Magyarországon, majd Ausztriában, és közben jött az ötlet, hogy speciális hámokat fejlesztene ki kutyáknak. Akkori feleségével közösen alapítottak vállalkozást 1997-ben, először egy 15 négyzetméteres garázs volt a raktárhelyiségük, és minden bevételüket visszaforgatták a cégbe. Ma, 24 évvel később egy világszinten jegyzett, számos díjat elnyert márka lett a Julius-K9®. A névválasztás nem véletlen: Julius az alapító Sebő Gyula németül hangzó keresztneve, a K9 pedig a Kele utca 9. számra utal, ahol Gyula az első kutyáját kapta.

„Számomra a kutyatartás nem más, mint felelősségvállalás, törődés. Cserébe a kutyák mosolyt hoznak életünkbe. Nem véletlen, hogy mára felértékelődött a kutyatartók szemében a kedvencükkel együtt töltött idő” – vallja Sebő Gyula. Ez a meggyőződés is kellett ahhoz, hogy családi vállalkozásként indult cégét sikerre vigye. Vásárlóikat leginkább arra ösztönzik, hogy a kutyás tevékenységeiknek megfelelően válasszák ki az ideális kutyahámot – merthogy az évek során már rengeteg új terméket fejlesztettek ki, a nyakörvektől kezdve a kutyajátékokon át a rendkívül népszerűvé vált egyedi hámfeliratokig.

Ha valami jó, akkor azt másolják

Az első megrendeléseik a megalakulásukat követően még szolgálati kutyás körökből érkeztek. Néhány évvel később, 2004-ben már rendszeres résztvevői voltak kiállításoknak, és létrehozták első külföldi márkaképviseleteiket. Hogy amit kifejlesztettek, az valóban keresett és hiánypótló termék, azt mi sem igazolja jobban, minthogy egyre többen másolni próbálták a technológiát, egyre nagyobb gondot jelentettek a termékhamisítványok. Szerencsére jogi lépésekkel sikerült visszaszorítani ezeket a próbálkozásokat.

„A végzet sokszor megkísértette a vállalkozásunkat, hiszen a szellemi tulajdonok védelméről semmit nem tudva eveztünk ki nemzetközi kereskedelmi vizekre. Fejlesztéseinket lemásolták, és olcsóbban tudták adni sok esetben, mint mi. Így az az érzés, hogy nulláról kellhet újrakezdenünk, mindig megjelent az első 12 évben a jövőképünkben. De küzdöttünk, tanultunk, utaztunk és felépítettünk egy nemzetközi szinten is működő rendszert, amely nagy kereskedelmi partnerekből és befektetőkből áll ma” – foglalja össze Gyula, mi jelentette a cég számára a legnagyobb kihívást a fennállásuk óta.

Világhírnév magyar bázissal

Ha küzdelmes is volt az útjuk, az akadályokat jól vették, 2014-ben már egymillió kutyahámot értékesítettek világszerte, és ekkor jött létre az észak-amerikai leányvállalat, a Julius-K9® LLC. Az anyacég bázisa mégis Magyarországon található: „Szeretjük ezt az országot és a magyar embereket. Nem csak kollégák vagyunk, hanem csapat, sőt egy kicsit még mindig család” – magyarázza a cégalapító, miért nem éltek a lehetőséggel eddig, hogy más országban próbáljanak szerencsét. – „Addig maradunk itt Magyarországon, amíg a fenntarthatóság lehetősége megvan. Tény, hogy rajtunk kívül alig páran gyártanak itthon textiltermékeket. Egyes területek a textiliparon belül Európából már teljesen hiányoznak, így kézenfekvő a termékgyártás egyes elemeinek külföldre helyezése. Ezzel számolunk, és már benne vagyunk a jelentősebb kontinenseken a lokális gyártás kifejlesztésében. Azt vártuk a pandémiától, hogy a textilipar fontosságára felhívhatjuk a figyelmet. A valóság azonban az, hogy a nagy kereskedelmi szereplők csak még inkább elárasztották Európát az olcsó import termékekkel, maszkoktól a védőruhákig, és az iparág fejlődésére itthon már nincs esély. Ezért nagyon rugalmasan kell kezelni a jövőben a gyártástervezést és a kereskedelmet.”

A járványhelyzetnek volt azért pozitív hozadéka is a cég számára: még a lelassult gyártás ellenére is a kontinensen abszolút előtérbe kerültek a termékeik a távol-keleti konkurensekkel szemben. Tisztában vannak vele, hogy ez az előny hamar elillanhat, ha a szállítási feltételek ismét javulnak, de azon dolgoznak, hogy minél stabilabban tarthassák megszerzett pozícióikat.Márpedig folyamatosan résen kell lenniük, ha már egyszer egy világmárkát építenek. De ahogy Gyula mondja, a mostani helyzet abban is nagyon különbözik a 24 évvel ezelőtti, induláskori állapothoz képest, hogy ma már rendelkezésükre áll a legmagasabb szakmai szint a témával kapcsolatban. „Senki sem a világmárka-építés szándékával lép a márkavédelem útjára, amikor megkezdi saját fejlesztése gondozását. Az a felismerés kell hozzá, hogy globális tervezés nélkül nem lehet jól eladni, nem lehet fennmaradó értéket teremteni, és tervezni sem ma már” – foglalja össze Gyula a legfőbb tapasztalatokat.

A cég a magasszintű márkaépítési tudás mellett a digitális világhoz is kiválóan alkalmazkodott.

A termékek tesztelése, tervezése és gyártása is a digitalizáció világából építkezik ma már. Az automatizált gyártósorok nélkül lehetetlen lenne a növekvő vásárlói igények kiszolgálása – ez is csak a digitalizációnak köszönhetően valósulhatott meg. Arról nem is beszélve, hogy a saját webshopon keresztül bonyolódik az értékesítés jelentős része.

A legfőbb motiváció: jobbá tenni az ember-kutya kapcsolatot

Ahhoz, hogy a Julius-K9® megőrizhesse sikerességét, egyformán szükség van jó szakemberekre, tervezési eszközökre, speciális technológiára – és nem utolsósorban megfelelő alapanyagra. Ez utóbbi okozza manapság a legnagyobb fejtörést, mivel minden drágul, vagy hiányzik a piacról, csúsznak a szállítások, nehézkessé válik a beszerzés. „Látnunk kell azt is, hogy az alapanyagot számunkra szállítók kiszolgáltatottsága mekkora. Ha nem biztonságos, akkor úgy kell invesztálnunk, vagy más anyagokat beterveznünk, hogy ne okozzon hiányt az sem, ha a beszállítónk szállításképtelen. A gyártás területén az automatizálás lehetővé teszi a rugalmasság növelését is. Ha a kapacitásunk nem elegendő, bármely célországban meg tudjuk valósítani a gyártás egy adott szintjét. Így csökkenthetjük a raktárkészletet és kizárólag azt gyártjuk le, amire szükség van” – meséli a cégalapító.

„Semmi nem érdekel bennünket jobban, mint az, hogy mit tegyünk, mit tehetünk a jobb ember-kutya kapcsolatért. Mi az a termék, ami ezt a bámulatos érzelmi töltésű összetartozást építeni tudja? Alapból minden ötlethez tudok kapcsolódni feltalálóként, kereskedőként. Érdekel is sokféle téma, de egy világméretű sikert elérő vállalkozást csak elhivatottságból tudok építeni” – összegzi Gyula a cég fő motivációját. Hozzáteszi, sohasem az mozgatta őket, hogy a legsikeresebbek legyenek, hanem hogy a kutyabarátok számára jó megoldásokat fejlesszenek. Így maguk is meglepődtek, amikor az üzleti eredmények is visszaigazolták az elgondolásaikat. Pedig mai versenytársaik a világ vezetői vállalatai, gyakran sokmillió dolláros befektetői háttérrel rendelkező cégek. „Mégis kitűnünk a sorból, mert mást és máshogyan mondunk, és más a termékünk összbenyomása vagy kisugárzása is, ha úgy tetszik. Mi a jövő húrjait pengetjük és fanatikusan fejlesztünk, miközben a 20 éves termékeink is jól szerepelnek a piacon. Ez az előny egy nagyon érzékeny dolog és meggondolatlan megnyilvánulásokkal, elhibázott kampányokkal hamar lerombolható.

”Sebő „Julius” Gyula három tanácsa kezdő vállalkozóknak:

  • Fontos a jó időzítés, a megfelelő terület kiválasztásaMa ki kell várni nagy türelemmel a megfelelő alkalmat a kitörésre. Ha ma kezdenék, akkor a hosszú távú megbízásokat, és a kockázatmentesebb és kisebb haszonnal járó projekteket választanám, de olyan területen, aminek felfelé ívelése a következő évtizedben egyértelmű.
  • Ki kell használni a tapasztalatszerzés lehetőségétJövőképünkben törekedjünk a harmóniára. Ha a világ ma óriási ütemben digitalizálódik, akkor eljut egy pontra, ami a nagybetűs, amúgy „analóg” értékeket igénylő embertől távol áll. Ezt megelőzve ezért a digitális és az analóg világot együtt kell beépíteni üzleti stratégiánkba.
  • Folyamatosan tanulni kell, figyelni a világban zajló változásokra Mivel a világban olyan dolgok történnek, mint amilyenek a mai civilizációnkban még soha, így jobb, ha többet és jobban figyelünk, fejlesztjük a megérzéseinket és tanulunk abból, hogy egy tervezhetetlen világban mi az, ami működhet, és mi az, ami nem. Ma mindnyájan az iskolapadban ülünk, és valljuk be őszintén önmagunknak, hogy nem felkészülten érkeztünk erre az órára, hiszen erre esélyünk sem volt.  Vállalkozás indításán gondolkozol? Keresd fel Tudásbázisunkat, ahol egy helyre összegyűjtöttünk számos hasznos cikket ebben a témában!

szerző:Ganzler Orsolya