Hogyan tudod erősíteni a márkádat könyvírással?

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő

Borsos Bencét a Booxpert tulajdonosát a könyvek iránt érzett szeretete, a szakértői piac mélyreható ismerete és egy neves könyvkiadóban szerzett sokrétű tapasztalata vitte arra az útra, hogy ma már vállalkozóként segíti azokat, akik profi minőségű könyvvel szeretnék teljessé tenni szakmai pályafutásukat és átadni a megszerzett tudást.

Bence kezdetben bloggerként és előadóként, később az egyik legnagyobb önfejlesztő könyvkiadó vezetőjeként és főszerkesztőjeként tevékenykedett. Mára már több, mint 70 szakkönyv életre hívásában vett részt. „Még a gimnázium alatt fedeztem fel, hogy vannak olyan könyvek, amelyekben nagyon sok hasznos tudás van.Elkezdtem falni ezeket és egy új világ nyílt ki számomra.” – emlékszik vissza az első meghatározó találkozásra az önfejlesztő és szakmai könyvekkel. Az volt számára az igazán lenyűgöző, hogy akár több évtizedes személyes vagy szakmai tapasztalatokhoz férhetett hozzá egy viszonylag csekély összegért. Rájött, hogy lehet tanulni szórakoztató módon is. Ez vezette oda, hogy az egyetem alatt egy barátjával, önismereti blogot kezdtek el csinálni, meginterjúvoltak számukra izgalmas embereket mindenféle témában. Később egy újonnan induló könyvkiadónál helyezkedett el, a MotiBooks-nál, amit – Magyarország egyik legsikeresebb motivációs előadója – Szabó Péter alapított. „A kiadó szakmai és operatív vezetését láttam el 4-5 éven keresztül. A hobbimnak, a szenvedélyemnek élhettem, jobbnál jobb könyveket hoztunk be Magyarországra, és számtalan magyar szerzővel dolgoztunk együtt.” – meséli Bence, akinél egy pár év után eljött mégis az a pont, hogy szeretett volna önállósodni. Szerencsés volt az indulás, mert addigra viszonylag széles kapcsolati hálóval rendelkezett. Vállalkozói körökben tudták, hogy ő a ’könyves srác’, így sokan keresték meg azzal, hogy szeretnének saját könyvet – vagy lefordíttatni és kiadni egy külföldön népszerű könyvet Magyarországon –, és segítsen nekik elérni ezt a céljukat. Azt vette észre, hogy a szolgáltatási palettája lényegében automatikusan alakult ki ezekből az igényekből. Felismerte azt is, hogy sok vállalkozónak üzletileg is hasznos, ha a tudását átadhatja egy könyv formájában, hiszen így könnyebben építhetnek ki bizalmat a célközönségükkel.

„Az elmélet mindig az, hogy ó, hát én egy hónap alatt megírom. De a gyakorlatban ritkán történik így!”

A Booxpert tulajdonosa sosem tudta magát hosszú távon elképzelni egy nyolc órás állásban, de nem érzi magát klasszikus vállalkozónak sem. Sokkal inkább megvalósító típusú menedzsernek tartja magát, aki jelenleg egyedül végzi a tevékenységét, persze úgy, hogy közben egy komoly alvállalkozói csapat feladatait is koordinálja. „A könyvkiadás nagy és komplex projekt, kis túlzással olyan, mintha egy építkezésbe akarnánk belevágni. Meg lehet persze akár egyedül is valósítani, de sokkal hatékonyabb olyanra bízni, aki már számtalanszor csinált ilyet.”– részletezi Bence. Egy könyv „beérése” és megszületése rendkívül sok idő. Jelenleg is számos olyan emberrel tárgyal, akik szeretnék megírni a könyvüket, de még nem vágtak bele. „Az elmélet mindig az, hogy ó, hát én egy hónap alatt megírom. De ez a gyakorlatban ritkán történik így!” – teszi hozzá a szakember, aki ezért is szereti, ha valakivel a kezdetektől, az ötlet szintjétől együtt tud dolgozni, mert így segíteni tud abban, hogy hogyan lesz hatékony az írás.

Az első találkozásokon általában elmeséli az ügyfeleinek, hogy fontos különbség van a hagyományos, kiadói megjelentetés és a magánkiadás modellje között. Ez utóbbi esetében nem kell átadni a kiadási jogokat, viszont nem áll az író mögött egy nagy vállalati gépezet sem, ami mindent megcsinál helyette. Magánkiadás esetén bárki lehet könyvkiadó a saját cégével egy új tevékenységi kör felvétele után, ha hajlandó rengeteg időt és utánajárást beletenni. „És van a harmadik út, mint például a Booxpert. Profi kiadói szolgáltatást nyújtok, de nem vagyok kiadó, tehát nem én birtoklom a kiadás jogait, nem kérek semmilyen jutalékot, a munkámnak csak egy egyszeri szolgáltatási díja van.” – magyarázza Bence.

„Ha egy könyvet hirdetsz, senki nem gondolja, hogy nyomulsz, vagy rá akarod tukmálni…”

Ami komoly kihívás a munkájában, az az, hogy annyira komplex és sok időt igénylő projektekről van szó, hogy számos helyen el tudnak csúszni az egyes fázisok. Ha az elején az egyik tolódik egy hetet, az a véghatáridőben akár több hónapos csúszást is jelenthet az egymásra épülő folyamatok miatt. Ehhez az is hozzájárul, hogy az elsőkönyves szerzők sokszor nem tudják pontosan felmérni, mennyi idő és energia megírni egy könyvet, és túlbecsülik a saját kapacitásukat és határaikat. Az együttműködésnek így az is része, hogy az írási folyamat során megfelelő hátteret, érzelmi támogatást nyújt a Booxpert, hogy a szerző ki tudja hozni magából a legtöbbet az adott időtartam és életkörülmények mellett, miközben tisztán kommunikálja, melyik határidő elmulasztása mit vonhat maga után a végcéllal kapcsolatban. Azok számára is van megoldása egyébként Bencének, akik egyáltalán nem akarnak a könyvírással foglalkozni, de értékes tudás és tapasztalat birtokában vannak: interjút készítenek az illetővel, rendszerezik a tudását, és megírják helyette a könyvet. Ez az úgynevezett „szellemírás”.

A tapasztalatai azt mutatják, hogy az elkészült könyv valójában több célú marketing eszköz, és képes fellendíteni a szerző teljes értékesítési folyamatát is , így új ügyfeleket is tud szerezni. „Egy jól megírt és helyesen pozicionált könyv szinte egy önmagát eladó történet. Ha egy könyvet hirdetsz, senki nem gondolja, hogy nyomulsz, vagy rá akarod tukmálni, hanem azt érzi, hogy értéket adsz vele. Ez egy módja annak, hogy anélkül adj el, hogy az valójában eladásnak érződne.” – véli a szakember. A Booxpert a könyv elkészülését követően segítséget nyújt az értékesítési stratégiában és abban is, hogy hogyan érdemes a könyvet beilleszteni a szerző meglévő termékei közé.

„A folyamat vége az, hogy készen van a könyv, a kezedbe foghatod, és még a könyvesboltokba is bekerült!”

Bence a vállalkozását teljesen online működteti , különféle applikációkkal és szoftverekkel dolgozik. A fájlok rendszerezésére a Google Drive -val, a megbeszélések lebonyolítására a Google Meet -tel, időmérésre a Toggl Track -et, tervezésre pedig a Notion -t használja. Az egyedüli offline lába az, amikor a nyomdába kell mennie valamilyen speciálisabb anyagot kiválasztani, egyeztetni, vagy megtekinteni az elkészült könyvet.

Fontos számára a szakmai kapcsolódás is. „Én alapvetően a networking erejében hiszek.Nem a felületes kapcsolatépítésre gondolok, hanem olyan emberekkel veszem körbe magam, akikkel mindig meg tudok beszélni egy adott problémát vagy kihívást.” – magyarázza, majd hozzáteszi, hogy neki kell az, hogy legyen egy érzelmi vonulata az egésznek, és azon keresztül indukáljon benne valami változást. „Ez nyilván nem épül fel egyik pillanatról a másikra, de ha mondjuk tíz évet beletesz az ember, akkor utána mindig van kihez fordulni.” – vélekedik a szakember, aki a kapcsolatkörének köszönheti, hogy az ügyfelei kizárólag ajánlás útján érkeznek. Nagy ritkán kitesz valamilyen referenciát a személyes Facebook- vagy Instagram-oldalára, de ezt nem nevezi marketing stratégiának és persze tudja, hogy a növekedéshez ez azért nem elég.

Amit Bence a Booxpert keretein belül csinál, az lényegében egyfajta produceri munkakör. Úgy szokta mondani, hogy ő olyan, mint egy generálkivitelező egy építkezésen, vagy egy esküvőszervező a nagy napon. Támogatja a szerzőt a kézirat elkészítésében – vagy akár meg is írják helyette –, majd az elkészült anyagot végigvezeti a teljes kiadási folyamaton: olvasószerkesztőn, tördelőn, korrektoron, borítótervező grafikuson, majd a nyomdán. „A folyamat vége az, hogy készen van a könyv, a kezedbe foghatod, és még a könyvesboltokba is bekerült!” – teszi hozzá a szakember, aki úgy érzi, számára abszolút fontos, hogy az ügyfeleinek olyan könyve jelenjen meg, amely nem csak egy a sok közül, hanem tényleg minőséget és komoly értéket képvisel.

Tippek, ha könyvet írnál a szakmai tapasztalataidról:

  • A legfontosabb, hogy döntsd el, mi a célod a könyvvel! Tudásmegosztás, személyes márkaépítés, új ügyfelek szerzése vagy más? Esetleg mindezek együtt?
  • Határozd meg a célközönségedet! Kiknek akarod írni a könyvet? Milyen problémáikra vagy kérdéseikre kínálna megoldást?
  • Készíts egy minél részletesebb vázlattervet, ami bemutatja a könyv fejezeteinek struktúráját és a főbb pontokat!
  • Vágj bele! Írd meg az első verziót minél hamarabb! A varázslat (és a munka nehezebb része) ezután jön.
  • Ha nem megy egyedül, keress szakértői segítséget! Nehéz végiggondolni egy olyan területet, amin még sosem jártál. Mindez egy folyamat, és menet közben tud kialakulni a végleges irány, ami megfelelő támogatással könnyebben megy.

szerző:Mekis Csilla