Hogyan válhat valaki hiteles és önazonos vezetővé? Interjú Szilágyi Gáborral, a Lizzy Card, a PlanAll és a Remind magazin tulajdonosával
Bizonyára mindegyikőnk otthonában található egy-egy olyan irodai eszköz vagy iskolaszer, melyen felcsillan a Lizzy Card logója. Nem véletlen, hiszen a 42 éve létező Lizzy Card korábban képeslapok gyártásával foglalkozott, mára komoly termékpalettával rendelkező vállalkozássá nőtte ki magát. A márka társtulajdonosa Szilágyi Gábor pedig nem csupán a Lizzy Carddal büszkélkedhet, hiszen az utóbbi időkben két új márkát is elindított, a PlanAll határidő brandet és a Remind magazint. Szakmai útja során számos vezetői és életközpontú kihívással találta szemben magát, de kitűnő vezetői attitűdjének köszönhetően az összes, nevéhez köthető márkát máig sikeresen kézben tartja. Cikkünkben Szilágyi Gáborral beszélgettünk arról, hogyan válhat valaki sikeres vezetővé és miként tud folyamatosan fejlődni?

Szilágyi Gábor 2002 óta vállalkozó, előtte egy nagyvállalatnál volt felsővezető. Nem igazán gondolkodott a vállalkozásban, de akkori üzlettársának buzdítására belevágott, és milyen jól is tette! Mára a népszerű Lizzy Card mellett két új márkát is épít egy cégen belül: a PlanAll tudatos tervező brandet és a Remind magazint. Elmondása szerint a vezetői léthez hosszú út vezetett, hiszen a korábban nagyvállalati szektorból érkező Gábornak hamar rá kellett jönnie, hiába rendelkezik tulajdonosi szemlélettel, a két szektor között óriási különbségek vannak, mivel a vállalkozások kapcsán hatalmas felelősség terhelődik az emberre.
„Semmi sem jöhetett volna létre jövőbe mutató víziók nélkül”
Gábor úgy véli, vállalkozásainak kulcsa abban rejlik, hogy mindig volt egy-egy víziója és megvalósítandó új ötlete, melyekért őszintén rajongott. Számára a munka részben hobbi is, hiszen imádja csinálni azt, amit, de elmondása szerint az egész vállalkozói lét nem jöhetett volna létre, ha nincsenek missziói és céljai, amiket kitűzött maga elé.
A Lizzy Card nevéhez a kezdetekben csak a képeslapok voltak köthetők, majd a márka elkezdett iskolaszereket és naptárakat is gyártani, illetve forgalmazni. Gábor és egyik kollégája kitalálták, hogy mi lenne, ha tuningolva az addigi vállalkozást, fejlesztenének a naptárakon, és olyan terméket hoznának létre, mely sokkal vidámabb, modernebb, mint piaci társaik.
Megálmodták, hogy az új naptárak nőiesebbek és tartalmilag sokkal gazdagabbak legyenek elődeiknél, tele szokáskövetésekkel, értékelőkkel, pénzügyi tervezőkkel és még számos extrával. Ötletük elnyerte a nagyközönség tetszését, és berobbant a piacra a PlanAll, az akkor még csak határidőnaplókat forgalmazó brandjük. Számos ismert stílustervezővel, influenszerrel és egyéb szakemberrel kezdek el kollaborálni, így üzleti kapcsolatba kerültek többek között például Lakatos Márkkal, Kende-Hofherr Krisztinával, Ördög Nórával, Balogh Petyával vagy éppen Viszkok Fruzsinával is. Ezeknek a tervezőknek a fókusza máshova tevődött azonban, hiszen középpontjukban a tudatos tervezés áll, ami egyébként Szilágyi Gábor vezetői stílusát és mindennapjait is aktívan körbe fonja.
A tudatosság a vállalkozás során is kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon
Gáborék a Covid után szerveztek a PlanAll-nak egy rendezvényt PlanAll Day néven. A korábbi esemény idénre 1000 fős rendezvénnyé avanzsált, ma már „A tudatosság napja” címmel, ahol kiemelt figyelmet szentelnek a tudatosságnak, mely a vezető szerint fontos, hogy mind testi-lelki egyensúlyunkban a mindennapok során, mind a munkában a vállalkozás alatt megnyilvánuljon. A tudatosság témakörének erősítésére és népszerűsítésére készítettek egy kiadványt, mely egy 250 oldalas magazin a tudatosságról és a tudatos életstílus különböző területeiről. A magazinban szakértők szólalnak meg a témával kapcsolatban, melyet áthat az érzékenyítés, a tanítás, az én idő fontossága, testi és lelki egészségünk megőrzése. A prémium lap offline formában érhető el, ezzel is az én idő fontosságát erősítik az érdeklődő olvasókban, hiszen úgy gondolják, fontos, hogy néha megálljunk egy kicsit, lenyugodjunk, kikapcsoljunk a mindennapok szorításából és kemény mókuskerekéből. A Remind-nak azóta webes oldala és hírportálja is van, ahol természetesen számos információt elérhetünk online formában is.
Gábor úgy véli, a tudatos tervezésnek át kell hatnia egész életünket, és ez fokozottan igaz az üzleti életre is, hiszen a vállalkozásban – főleg vezetőként, mindig nagyon tudatosan kell kezelni a dolgokat, és a cég hitvallását, mindennapjait és folyamatait is ennek tükrében kell igazgatni.
„Kell, hogy legyen egy valódi misszió, egy tudatos gondolkodásmód. Ne csak létezzünk, hanem éljünk is. A vállalkozásom során vezetőként mindig próbálom motiválni a csapatomat, azzal, hogy az általam elgondolt víziókat feléjük is közvetítem, és ha a kollégák elfogadják ezt az értékrendet és magukévá teszik, együtt, közösen indulhatunk el a siker felé vezető úton. Ha a dolgozók a cél felé tartanak, és megérzik akár a kezdetekben a minket ért sikereket, büszkék lesznek magukra, hogy igen, ezt bizony az ő közreműködésükkel értük el. Fontos, hogy mindig közöljük a célokat és kijelöljünk egy irányt, amiért a dolgozók akarnak tenni, nem kényszerként élik meg, és tudnak az eredeti misszióhoz kapcsolódni, akár saját komfortzónájukból való kilépés útján is.” – mondja Szilágyi Gábor, aki elmondta, egy sikeres vállalkozás csak úgy jöhet létre, ha az alkalmazottak csapatként dolgoznak együtt, és mindenki odafigyel a másikra.
A sikeres vezető ismeri önmagát, tisztában van erősségeivel, gyengeségeivel és őszintén érdekli a kollégák sorsa
Gábor, több tízéves tapasztalatai során rájött arra, hogy egy jó vezető nem uralkodik, hanem teret ad mindenkinek, és olyan irányt mutat, hogy azt érdemes legyen követni. A Lizzy Card tulajdonosát nagyon foglalkoztatja saját kollégái és alkalmazottai sorsa, és az, hogy mind mentálisan, mind fizikálisan, hogy érzik magukat, mennyire jó a céges belső környezet. Úgy véli, a sikeres vezetőnek elsősorban a szubjektív „soft skilleket” kell fejlesztenie önmagán, melyek a vezetéssel kapcsolatosak. „Manapság vezetői pozícióba csakis kizárólag a szaktudásuk alapján kerülnek az emberek, és valójában sajnos nincs olyan vezetőképző, ami kifejezetten arra fókuszálna, hogyan kell az emberekkel empatikusnak lenni, hogyan kell cégen belül hierarchiát kialakítani, feladatokat delegálni, konfliktusokat kezelni, helyesen kommunikálni, pedig ezek alapvető fontosságúak. Ezek tesznek egy vezetőt jó vezetővé .” – mondja.
Szilágyi Gábor szerint a legfontosabb kulcsszavak, amik egy jó vezetőt illetnek, az az önismeret, az önelfogadás, az önreflexió és az önszeretet. Ha ezek nincsenek meg, borul minden, és fontos, hogy ezt az eszköztárat használva és folyamatosan fejlesztve kell megpróbálni hatékony, igazságos és jó vezetővé válni.
A vezető feladata – ahogy a nevében is benne van az, hogy vezesse az embereket. Ha van egy munka, azt a kollégáknak el kell végezni, és egy jó főnökkel egy szervezeten belül mindenki meg tudja valósítani személyes és egyéni céljait. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy mindig tudni kell, meddig lehet elmenni, és a kollégáknak is fontos tisztában lenni azzal, hol vannak a határaik. Hiába jó munkaerő valaki, hogyha a csapaton belül konfliktusokat szít, és nem a csapatért dolgozik, hanem az ellen. Gábor meglátása, hogy mindenképpen fontos a vezetői empátia a kollégák felé, de olykor szükséges, hogy a dicséretek és a motiválás mellett igenis le kell ülni a dolgozókkal egy komolyabb beszélgetésre, hogyha a céges kultúra veszélybe kerül. „Hogyha valakik között konfliktushelyzet adódik, igyekszem mindig jó vezetőként igazságot tenni és behívni az egyes kollégákat egy elbeszélgetésre. Próbálom mindig megérteni, miért viselkedik valaki úgy, ahogy, és igyekszem megértetni vele, hogy a viselkedése nem fér bele a céges kultúrába, hiszen rombolja a céges célok és alapvető értékek elérését. Viszont mindig sokat dicsérek, mert ezzel hatalmas módon lehet motiválni mindenkit a sikeres vállalatirányítás felé. Egy vezető akkor jó, ha támogat, mindig visszajelez a többiek munkájával kapcsolatban – legyen az jó vagy éppen rossz meglátás .” – mondja Gábor.
Szilágyi Gábornak két évvel ezelőttig sajnálatos módon elhunyt mindkét korábbi üzlettársa, mely mindegyik cége kapcsán megrendítette a vállalkozó hitét, mondhatni, lelkileg teljesen belebetegedett a körülötte történt eseményekbe. Őt is utolérte a szorongás és egyéb mentális tünetek, és elmondása szerint akkor nagyon mélypontra került. A viszontagságok közepette azonban megértette a tudatosság fontosságát, és azt, mennyire jó, ha az ember olykor kicsit magába néz és tisztában van azzal, merre tart előre, mik az erősségei, mikre büszke, mik azok a gyengepontjai, melyeket még fejlesztenie kellene.
Kell valamilyen szabadidős elfoglaltság, ahol ki lehet kapcsolni
A Lizzy Card jelenleg 30 embert foglalkoztat, a Remind magazinnál és a PlanAll-nél pedig több, mint 50 ember dolgozik jelenleg. Van egy központi állandó csapat, illetve a médiatartalmakhoz, social média platform bejegyzésekhez és egyéb feladatokhoz külön külsősöket is alkalmaznak, így mondhatni, az újságíróikkal, fotósaikkal, szerkesztőkkel és lektorokkal kb. 60 főre tehető a cégek összlétszáma. Próbálnak egy modern cégkultúrát kialakítani, és mivel sokan home office-ban dolgoznak náluk, tudatosan arra is törekednek, hogy olykor összehozzák a dolgozókat, csapattá formálják őket, tehát offline módon találkozókat szervezzenek, ahol közösséget tudnak formálni és építeni.
Szilágyi Gábor úgy gondolja, bár vállalkozásai már-már hobbijának is számítanak, azért nagyon fontos, hogy mindig kikapcsoljon egy kicsit az ember, és feltöltődjön vállalat falain kívül. Ezt legjobban utazással lehet elérni. „ Az utazás kikapcsol a hétköznapi stresszes menetből, ezzel oldom a feszültséget. Tény, hogy a legjobb gondolataim sokszor ilyenkor jönnek, de ez szerintem nagyon pozitív. Az olvasás is jelentősen kikapcsol, fejlesztő olvasmányokat is olvasok, de az egyszerű – hétköznapokból monotonitásából kiszakító – könyveket is szeretem. Az utazásaim alatt imádok ismerősöket és barátokat szerezni és emberekhez kapcsolódni, számomra inspiráló, ha megismerem más emberek nézőpontjait és gondolatait. Szeretnék többet hódolni a testi egészségemnek is, hogy a mindennapokban fitten és kipihenten helytálljak, de a sportra kevesebb időm jut mostanság. Szeretek mindig új dolgokat tanulni, úgy vélem egy jó vezető folyamatosan képezi magát. Egy jó séta az erdőben, egy új gasztronómiai élmény, számos felfedezés – ezek mind-mind a kikapcsolódás részét képzik.” – meséli Gábor, hogyan próbál relaxálni és kicsit leengedni.
A vállalkozások során Gábor fontosnak tartja, hogy a kollégákkal együtt ünnepeljenek olykor, így például bizonyos évfordulókat meg szoktak tartani, és szeretné a csapatait sűrűbben elvinni egy-egy csapatépítőre, ahol beszélgethetnek, programokat csinálhatnak. „ Kiemelten fontos egy cég életében, hogy ne csak a hétköznapokban látszon, hogy a csapat igazi csapat, hanem máshol is odafigyeljünk egymásra, támogassuk a másikat, hiszen az ütős csapatmunka visz mindig előbbre egy sikeres vállalkozást. Munkán kívül is kell együtt kicsit lazítani, nekünk, vezetőknek megnyílni mások előtt és megmutatni, hogy mi is emberek vagyunk.” – ismerteti a vezető, mennyire fontos a csapatépítés.
Végezetül a PlanAll és a Remind alapítója elmondta, hogy a hiteles vezetés alapja abban is rejlik, hogy bár fontos barátságosan közeledni a kollégák felé, mindig tudni kell 2-3 lépés egészséges távolságot tartani vezető és alkalmazott között. Mindezt azért, hogy senki se lépjen bele a másik privát szférájába. Természetesen, ha olyan dolog történik, mely a dolgozó teljesítményére kihat, érdemes megkérdezni, mi történt, de egyébként egymás intimszféráját mindig tiszteletben kell tartani.
Összegezve
- Fontos, hogy tudatosan gondolkodjunk és legyen egy missziónk, egy víziónk
- A tudatosság hassa át egész életünket, a testi-lelki egészségünktől kezdve a munkánkig mindent
- Ismerjük és legyünk tisztában önmagunkkal, erősségeinkkel és gyengeségeinkkel
- Álljunk a kollégákhoz nyitottan, empatikus vezetői hozzáállásunknak megfelelően segítsük, támogassuk őket, hiszen a csapatmunka kulcsfontosságú
- Fontos a folyamatos képzés és tanulás