Hogyan vezess be új terméket válság idején?
A koronavírus miatt kialakult helyzet a legtöbb vállalkozásnak igen komoly fejtörést okoz. Sok cég csak most ismerkedik az online értékesítés lehetőségeivel, mások pedig új szolgáltatások, új termékek bevezetésével próbálkoznak a hatékony túlélés érdekében.
Ez azonban egyáltalán nem egyszerű feladat. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot, amelyek támogathatják a termékpaletta bővítését, és a válságos időszakban is segítenek talpon maradni.
1. Koncentráljunk az online felületekre
A jelenlegi vírushelyzetben elkerülhetetlenné vált a vállalkozások átalakulása, a korábbi munkafolyamatok újragondolása. Szinte egyik pillanatról a másikra értékelődtek fel az online elérhető szolgáltatások, ez a tendencia pedig nagy valószínűséggel egy darabig még a jövőben is velünk marad.
Sőt, a korábbinál nagy valószínűséggel akkor is többen fogják igénybe venni a webshopok által kínált lehetőségeket, ha minden visszaáll a normális kerékvágásba.
Éppen ezért itt az idő arra, hogy vállalkozásunkat digitális alapokra helyezzük, és a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt fektessünk az online értékesítésre.
2. Ismerjük meg a célközönséget
Egy új termék bevezetése során minden esetben fontos, hogy megfelelően felmérjük a célcsoport igényeit. Minél jobban ismerjük ugyanis saját célközönségünket, annál biztosabbak lehetünk fogyasztási szokásaikban.
Válsághelyzetben ez a folyamat különösen felértékelődik, és olyan tényezőkkel is számolnunk kell, melyekkel korábban nem feltétlenül kellett.
Az alapvető igények mellett tisztában kell lennünk azzal, hogy az általunk kínált termék egy adott csoport számára mennyire bír esszenciális jelentőséggel, azaz mekkora az esély arra, hogy a jelenlegihez hasonló kritikus helyzetben is költene rá az ideális vásárló.
Ezekben az időkben tehát olyan termékekre érdemes koncentrálni, melyek a fogyasztók jelenlegi igényeit elégítik ki. A bezártság és a vírus elleni védekezés rengeteg olyan szükségletet hozott magával, amelyekhez sok vállalkozás egy kis kreativitással megfelelően alkalmazkodhat.
Érdemes lehet tehát a portfólió kiterjesztésén is elgondolkodni, és kifejezetten olyan árucikkekben és szolgáltatásokban gondolkodni, melyek a hirtelen megváltozott fogyasztói igényekre reagálnak.
3. Legyünk kreatívak
Az alkalmazkodás csak akkor tud igazán működni, ha megtanulunk kreatívan reagálni a körülményekre. Gondolkodjunk látványos és emlékezetes kampányokban, melyek a feszült helyzetben is képesek felkelteni a fogyasztók érdeklődését.
Ehhez persze mindenképp meg kell tanulnunk az ideális vásárló fejével gondolkodni, és látnunk kell azt, hogy kreativitásunkkal milyen határokat feszegethetünk.
A jelenleg kialakult helyzetben ugyanis arra is oda kell figyelnünk, hogy kreativitásunk ne feszítse túl a húrt. Ha célközönségünk érzékeny, egy viccesnek gondolt hirdetés sok esetben rosszul is elsülhet, ezzel pedig egy új termék esetén épp az ellenkezőjét érhetjük el annak, amit terveztünk.
4. Ne sajnáljuk a pénzt a hirdetésre
Érthető módon a legtöbb vállalkozás válsághelyzetben szeretné ott megfogni a pénzt, ahol épp módja van rá. Sokan éppen ezért a marketinggel kapcsolatos költségeket próbálják csökkenteni, azonban ez korántsem annyira bölcs döntés, mint azt néhányan elsőre hinnék.
Gondoljunk ugyanis bele: jelenleg a legtöbb ember az otthon falai közé szorult, ami azt jelenti, hogy a korábbinál is többen használják szórakozásra és tájékozódásra az internetet. Ez azt jelenti, hogy az online hirdetések, szakmai tartalmak is egyre inkább felértékelődnek. Sokkal több emberhez juthat tehát el az üzenet ezeken a csatornákon keresztül, mint korábban.
Éppen ezért nem érdemes a marketingre szánt büdzsét kritikusan csökkenteni. Sokkal jobban megéri az átcsoportosításban gondolkodnunk.
Egy új termék bevezetése esetén a hagyományos reklámfelületek helyett koncentráljunk az online megjelenésre, legyen szó akár a közösségimédia-felületeken elhelyezett hirdetésről, akár egy új hírlevélkampányról, vagy épp saját oldalunkon publikált, érdekes és informatív tartalomról, mely megosztásokat generál.
5. Legyünk optimisták és pozitívak
Jelenleg a tévéből, az újságokból és az interneten is csak a vírus által okozott válsághelyzetről hallani. Gyakorlatilag elárasztanak minket a negatív hírek, így ebben a helyzetben némi pozitív energia olyan lehet, mint egy oázis a sivatag kellős közepén.
Ha szeretnél tehát valami új dologgal nagyot dobbantani a piacon, akkor érdemes az üzenetet, kampányt pozitívabb köntösbe öltöztetned.
Mutasd meg ügyfeleidnek, hogy velük vagy a bajban is. Hogy a nehéz időkben sem feledkezel meg róluk, és számodra fontos a velük történő kapcsolattartás. Együtt pedig a legnehezebb helyzetekkel is könnyebb megbirkózni, és a legkomolyabb válság sem legyőzhetetlen.
6. Állítsuk a középpontba az embert és az emberséget
Összességében elmondható, hogy egy új termék bevezetése válság idején nem egyszerű feladat. Megannyi tényezőt kell átgondolnunk azelőtt, hogy belépnénk a piacra, és még ezek után is benne van a pakliban a bukás lehetősége.
Abban az esetben azonban, ha nem magát a terméket, hanem annak emberi oldalát állítjuk előtérbe, jóval nagyobb eséllyel érhetjük el célközönségünket, és ösztönözhetjük őket vásárlásra.
Fontos, hogy a jelenlegi igényekre reagáljunk, a most problémáira kínáljunk megoldást, és mindezt úgy, hogy közben megmutatjuk ügyfeleinknek: márkánk értük van, velük van a bajban, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy az ő hétköznapjaikat jobbá és élhetőbbé tegyük.
Hogyan alkalmazkodj a megváltozott vásárlói igényekhez és vezess be új terméket a piacra? Biztosan az a jó döntés, ha drasztikusan lecsökkented a marketing költéseidet? Összegyűjtöttünk néhány tanácsot, hogy könnyebben tudj alkalmazkodni a jelenlegi helyzethez! ismerd meg őket!