Így kerülheted el a szoftverfejlesztések 5 tipikus hibáját

Ha új szoftver bevezetésére szánjuk rá magunkat, érdemes átgondolni, hogy a folyamat hol csúszhat félre. Mivel emberek vagyunk, hibázunk. Az informatikában az tud sikeres lenni, aki kezelni tudja a hibákat. No de mi romolhat el? Nézzük!

{{ formattedDate }}3 perc olvasási idő
  • Új funkciók hibái

Egy új funkcióval olyan képesség kerül a szoftverbe, ami addig nem volt benne. Az egyszerűnek tűnő funkciók is lehetnek bonyolultak a mélyben. Ha valami nem működik, vagy rosszul működik, az mindenki számára kellemetlenséget jelent – főleg, ha még fizettünk is érte! Itt nemcsak a pozitív folyamatokra gondolok – például sikeres bankkártyás fizetés -, hanem azokra is, amelyek valamilyen hibaüzenettel érnek véget – például raktáron el nem érhető áru kosárba rakása.

Az ilyen típusú hibák nagy hányadát megfelelő tervezéssel és kommunikációval ki lehet küszöbölni. Fontos, hogy a megrendelő és a kivitelező jól megértse egymást. Elengedhetetlen a termék tesztelése is – az ellenőrzésre szánt időt mindenképpen bele kell kalkulálni a projekt büdzséjébe.

  • Regressziós hibák

A regressziós hiba azt jelenti, hogy ami korábban működött, az most már nem. Például: bejelentkezés után a szokásos oldal helyett hibaüzenet fogad. Regressziós hiba akkor következik be, ha a szoftveren valaki módosítást hajt végre. Ilyen módosítás lehet a továbbfejlesztés, de egy másik hiba javítása is.

A szoftverfejlesztéssel kapcsolatos nehézségek nagy hányadát regressziós hibák okozzák. Ezek kiszűrése folyamatos ellenőrzést igényel – ugyanazokat a teszteket újra és újra el kell végezni. Talán nem meglepő, hogy a tesztek automatizálása (emberi beavatkozás nélküli újrafuttatása) ezen a területen hozza a legtöbb hasznot.

  • Performancia problémák

Ami öt felhasználóval gond nélkül hasít, az százzal lehet akár elviselhetetlenül lassú is. Nem elég, ha egy szoftver logikailag működik. Ha a felhasználók sokat várakoznak egyes műveletek befejeződésére, akkor azt ugyanúgy hibának fogják érezni, mintha az a művelet nem működne. Extrém esetekben a nagyfokú terhelés hatására a rendszer össze is omolhat.

A performancia problémák kiküszöbölése nagy fejfájást tud okozni akkor, amikor a rendszert amúgy már késznek gondolnánk. Akár egész komponensek újraírására is szükség lehet. Ezért már a kezdetektől fontos a jó tervezés és a skálázhatóságra – bővíthetőségre – törekvés. Szakemberek még az éles üzemmód előtt meg tudják találni a problémás részeket.

  • Biztonsági rések

Mindannyiunk számára alapkövetelmény, hogy a szoftverek, amiket használunk, biztonságosak legyenek. A felhasználók számára fontos, hogy a személyes adataikat illetéktelenek ne tudják felhasználni. A szoftver tulajdonosok azt is szeretnék, hogy a felhasználók csak olyan funkcióhoz férjenek hozzá, amihez joguk van – amiért például fizettek. A szoftverekben megbújó biztonsági rések aláássák a bizalmat és a bevételt is. Ezek kiküszöbölésére általában ezzel a területtel foglalkozó szakember segítségére van szükség.

  • Használhatósági problémák

Ma már egyre inkább követelmény az, hogy a számítógépes alkalmazások legyenek könnyen használhatók és átláthatók. Erre külön informatikai terület is épült: UX dizájn. Ha a felhasználóink eltévednek a szoftverben, azt kellemetlenségnek fogják érezni. A használhatóság akár a döntőbíró szerepét is játszhatja akkor, amikor valaki több alkalmazás közül kiválasztja azt az egyet, amit használni fog.

Ezekre érdemes figyelned, hogy megelőzd a hibákat:

  • Törekedj arra, hogy a megrendelő és a kivitelező jól értsék egymást és a követelményeket!
  • Már a projekt elején tervezd be a tesztelésre szánt erőforrásokat!
  • Ha fontos a szoftver performanciája, akkor minél korábban szervezd meg az ellenőrzését!
  • Gondolj a biztonsági rések befoltozására, és ha szükséges, ehhez kérj fel egy szakértőt!
  • Ne feledkezz el a használhatóság és a felhasználói élmény ellenőrzéséről sem!

szerző:Simon Kornél