Így kötötte össze az ellenérdekelt vállalkozásokat két egykori egyetemista – A Sharee- applikáció története
Összekötni a közösségi közlekedést egy platformra, mégpedig úgy, hogy a három konkurens szolgáltató ne a riválist lássa a másikban? Megjeleníthető legyen egyetlen applikációban a carsharing szolgáltatásnál megtalálható ezerötszáz gépjármű, illetve tizenhatezer egyéb eszköz, elektromos roller, kerékpár, illetve azok valós idejű elhelyezkedése térképen? A három évvel ezelőtti állapothoz képest ma már egyáltalán nem lehetetlen vállalkozás. Pedig az ötlet megvalósítása egy egyetemi fesztiválon vetődött fel Czvitkó Máté és Balogh Ákos elméjében, amikor még mindketten a tanintézmény padjait koptatták.
A carsharing, vagyis a közösségi autózás dinamikusan fejlődik Budapesten is, sőt egyre népszerűbb, hogy saját gépjármű fenntartása nélkül, egy tetszőlegesen kiválasztott autót lehet igénybe venni a megválasztott időintervallumra. Mindezt megfizethető áron, és mobiltelefonos applikáció segítségével. A fővárosban három szolgáltató található a piacon, értelemszerűen a Mol Limo, a GreenGo és a Wigo is egymástól független, nyereségérdekelt vállalkozás, és amely cégek üzletpolitikáját két egykori egyetemista sikeresen összekötötte.
A legnehezebb feladat elfogadtatni a konkurens cégekkel az összefogást
Cvitkó Máté egy Közgázfeszten találkozott először Balogh Ákossal, aki bár egyetemre járt, jelentős programozói tapasztalattal
rendelkezett, és nemzetközi informatikai versenyeken indult. Sörözés közben felvetődött, hogyan is lehetne összekötni a közösségi közlekedést egy közös platformra. Így született meg a Sharee Mobility Kft., a két fiatalember pedig nagy elánnal vetette magát a munkába.
„Elsőre egyáltalán nem volt pozitív a fogadtatás, és a szolgáltatók elhajtottak az ötletünkkel, amit kudarcnak éltünk meg Így
aztán az egyetemen szerzett kapcsolatrendszert felhasználva, megkerestünk egy-egy céget a banki, az energetikai és a telekommunikációs
szektorból, amelyeknél sikerült megvalósítanunk a telephelyek közötti közlekedést és személyszállítást” – mesélt a kezdetekről Czvitkó Máté, a Sharee Mobility Kft. ügyvezetője. E három nagyvállalattól sikerült szándéknyilatkozatot
is beszerezni, miszerint szívesen használnák a Mol Limo, a GreenGo vagy a Wigo gépjárműparkját a Sharee Mobility applikációjának
használatával. A két egyetemista tehát új tárgyalási pozícióval ült le a három szolgáltatóval egyeztetni, s máris pozitív
visszajelzést kaptak. „A legnehezebb feladat a három szolgáltató vezetőinek meggyőzése volt. El kellett fogadtatnunk, hogy azért, mert a másik konkurenciái,
még nem szenvednek hátrányt, ha közös platformot használnak. A befogadott szándéknyilatkozatokkal flottakezelést ajánlottunk,
így végre megkötöttük a szerződést, ami azonban csak a kezdet volt” – mondta Czvitkó Máté, majd hozzátette, a sikeres vállalkozáshoz további cégeket kellett meggyőzniük, hogy igénybe vegyék
a szolgáltatást. A tárgyalási pozíciójukat mindenképpen segítette, hogy a három szolgáltató által használt gépkocsikkal a fővárosban, és bizonyos bevásárlóközpontokban ingyenesen, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren pedig jelentős kedvezménnyel
lehet igénybe venni a parkolást.
Kihívás volt az informatikai rendszerek összehangolása, és tizenhatezer eszköz valós idejű megjelenítése
Természetesen a sikeres üzletkötéshez nélkülözhetetlen volt az applikáció zavartalan működtetése, amelyhez Balogh Ákos informatikai szaktudása szükségeltetett. Mivel korábban még nem találkoztak hasonlóan sokrétű rendszerrel, az elsődleges feladatot az adatbázis megfelelő optimalizálása, illetve a webes felület és a mobilalkalmazások együttes, gördülékeny üzemeltetése jelentette. A rendszert ők maguk tesztelték, és próbálták a legapróbb anomáliákat is kiszűrni, mert szerették volna elérni, hogy ne csak egy egyszerű szerverre készüljenek a modulok, hanem lehetőséget adjon a folytonos skálázásra is. Mihelyst úgy gondolták, az applikáció önállóan is megállja a helyét, újabb tárgyalások következtek a három szolgáltatóval. „Mindhárom cég úgy pozícionálja magát a piacon, hogy a maga vállalkozása működik a legtökéletesebben, ezért nekünk a piaci szegmenst kellett összekötnünk, vagyis, hogy a platformunkon a három szolgáltató számára lényeges szempontok mind megtalálhatók legyenek” – tette hozzá Balogh Ákos, utalva olyan üzleti kritériumokra, mint az olcsó gépjárműelérés vagy a zöldközlekedés fontossága.A szakmában többéves tapasztalattal rendelkező szakembereket sikerült meggyőzniük, annak ellenére, hogy a tárgyalások kezdetén csak alaprendszeren működött a platform, időközben azonban több funkcióval is bővült. Ilyen például a radar funkció, amely értesíti a felhasználtót, hogy egy előre megadott környéken a városban hol jelent meg új, szabad gépjármű. „Ehhez a funkcióhoz elengedhetetlen, hogy a radar a valós időben a valós állapotot tükrözze, és ne a két órával korábbit” – árulta el Balogh Ákos, hozzátéve, Budapesten hozzávetőlegesen tizenhatezer eszköz létezik, amelyet megjeleníthet az alkalmazás, de a különböző eszközök paraméterei is változók, amelyekről az alkalmazásukat használják, ezáltal a teherbírásuk is eltérő. „Kisebb képernyőhöz gyakran kisebb processzor tartozik, de ugyanúgy fontos, hogy megjeleníthető legyen az alkalmazás, és megfelelően lehessen használni.”
Környezettudatosság és -védelem a Sharee-applikáció segítségével
Balogh Ákos szerint az infrastruktúrájukat három év alatt szinte tökéletesre fejlesztették, és készen áll, ha a meglévő három szolgáltatóhoz továbbiak is csatlakoznának. Maga az applikáció egyelőre magyar és angol nyelven használható, és a szolgáltatás kizárólag a fővárosban működik, de a két szakember terveiben szerepel nyitni a vidéki városok felé, esetleg kilépni a külföldi piacra. „Elsősorban a V4-országok lehetnek relevánsak számunkra, esetleg az osztrák vagy német piac” – mondta Czvitkó Máté. Egyelőre azonban az itthoni igényeket próbálják kielégíteni, és az úgynevezett zöldhullámot meglovagolni. Egyre több nagyvállalat tartja ugyanis fontosnak a környezettudatosságot és -védelmet, ezáltal próbálja kihasználni az alkalmazás adta lehetőséget. A Sharee-applikáció segítségével a munkáltatók számára lényegesen olcsóbbak a munkavállalóknak biztosított elektromos gépkocsik, rollerek vagy kerékpárok biztosítása, mint cégautókat lízingelni vagy vásárolni. „A piaci igények kielégítéséhez a három szolgáltatónak is szükséges gépjárműpark fejlesztése, de ez is csak a vállalkozásuk nyereségességét segíti elő” – zárta Czvitkó Máté.Maga az applikáció létrehozásával kapcsolatban Balogh Ákos annyit mondott, akit érdekel az informatika, és ért is ehhez az önálló tudományághoz, bátran kísérletezzen, mert lényegében napról napra fejlődik, és napjainkban egyre könnyebben kezelhető eszközökkel és szoftverekkel lehet dolgozni. Hozzátette, ha valaki a carsharing szolgáltatáshoz hasonló üzleti modellben gondolkodik, sokkal kedvezőbb helyzetben kezdheti el vállalkozását, mint ők három évvel korábban. Ugyanakkor Balogh Ákos felhívta a figyelmet, hogy egy alkalmazást gyorsan meg lehet ugyan írni, de tíz, száz vagy akár ezer ember számára elérhetővé tenni, már maximális felelősséget és kihívást jelent.
Czvitkó Máté és Balogh Ákos tippjei leendő vállalkozóknak
- magabiztosság: sose vegye el kedvünket az elutasítás, legfeljebb más módon kell meggyőznünk tárgyalópartnereinket
- szakmai hitelesség: előnyösebb tárgyalási pozíciót lehet kivívni, ha sugárzik rólunk a szakértelem
- szaktudás: természetesen nem árt, ha értünk is ahhoz a szakterülethez, amellyel piaci szereplővé szeretnénk válni
- kitartás: szakembereket, piacvezetőket meggyőzni szinte sosem sikerülhet elsőre, de kitartó munkával semmi sem lehetetlen
- problémamegoldás: termékünk gyártása, kivitelezése, működtetése folyamatos ellenőrzést és fejlesztést igényel