Keresztrejtvények készítésével indultak 25 éve, ma ők a legnagyobb rejtvénykiadók – a Csosch Kft. sztorija
Egy miskolci egyetemi kollégiumi szobából keresztrejtvény-készítéssel indult el a Csosch Kft. 1999-ben, amely az utóbbi tíz évben már rejtvénylapok kiadásával foglalkozik és több, mint 80 saját lappal rendelkezik. Dr. Varga Lászlóval, a vállalkozás társtulajdonosával és ügyvezetőjével beszélgetett a Hello Biznisz a cég története mellett a keresztrejtvények múltjáról, jelenéről, s arról, hogyan hat a digitalizáció az iparágra, illetve arról, hogy milyen jótékony hatásai vannak a rejtvényfejtésnek, s milyen sztereotípiák övezik.
A keresztrejtvény-fejtéstől a lapkiadásig
„A mi cégünk története egy klasszikus startup história – vágott bele Dr. Varga László, aki társtulajdonosa és ügyvezetője a Csosch Kft-nek. – Egy miskolci egyetemi kollégiumi szobából indult a Csosch Kft., Csóka Barnabás és Schaumann Tibor alapította. Kitalálták, hogy keresztrejtvényeket fognak készíteni és ezeket elküldik újságoknak, akik ezt örömmel fogadták. Első körben csak ösztöndíj-kiegészítést reméltek ettől, majd a cégalapítást követően, két-három esztendő után társultam egy barátommal az alapítókhoz; mi ekkor már végzett mérnökök voltunk. A klasszikus vállalkozói utat jártuk végig: a rejtvények készítése mellett a marketing tevékenységgel és a számlázással is nekünk kellett foglalkoznunk. A munkához lelkesedés párosult, persze 25 évvel ezelőtt nagyon kezdetleges számítástechnikai lehetőségek voltak, a lassú, kis teljesítményű gépekhez pedig floppy lemezt használtunk. Egyébként bárki is volt közülünk a vezető „névileg”, sokáig a 4 fős csapatunk munkája volt ez az egész, majd később csatlakoztak további kollégák is hozzánk; a többségük még ma is velünk van.”
Korán eldöntötték, hogy a rejtvénykészítés mellett saját lapokat fognak kiadni, s mára már a kiadói tevékenység adja vállalkozásuk gerincét – a 190 létező keresztrejtvény újságból nyolcvanat ők adnak ki.
„2002-ben kiadtuk az első saját rejtvénylapunkat Zsebrejtvény címmel – folytatta Dr. Varga László. – Aztán évente egyre több lapot adtunk ki a bérmunka (vagyis az újságoknak készített rejtvények) mellett, majd 2014-re a keresztrejtvény-készítés szinte teljesen átment a kiadói tevékenységbe. Jelenleg több, mint 80 saját lappal rendelkezünk, s ma már ebben a portfólióban nemcsak a sajátjaink vannak benne, hanem mások portfólióját is átvettük – így áll össze ez a nyolcvanas szám. A Kedvenc, az Ügyes (ezt a Ringier-től tavaly vettük meg), a Nagyi Skandi, a Maxi Skandi és a Heti Skandi szerepel többek között a kínálatunkban. Összesen 190 újság létezik még ma, eltérő periodikákkal, s a rendszeres fejtők több újságot is vesznek – van olyan ember, aki naponta egy teljes újságot megfejt!”
Az informatika elhozta a rejtvénykészítés fejlődését
Az első keresztrejtvényt egyébként éppen 110 éve készítették, a magyar keresztrejtvény pedig 2025-ben lett 100 éves. Az 1990-es
évek közepéig többnyire kézzel készítették a terméket, akkor azonban sokan áttértek a számítógépeken előállított keresztrejtvényekre,
s azóta – az informatika fejlődésével párhuzamosan – egyre ötletesebb, változatosabb rejtvényeket lehet csinálni.
„A keresztrejtvények alapja egy szóadatbázis, erre építve készítjük a rejtvényeket, melyek közül a legnépszerűbb talán a skandináv
típusú; ezen kívül azonban sokfajta van még, az úgynevezett hagyományos típusú (ez volt az első), amelyben egy rejtvényháló
volt, illetve külön álltak mellette a kérdések és a meghatározások – mutatott rá Dr. Varga László. – Létezik még többek mellett olasz típusú, szóvadász és szám szerint rejtvény is. A szóadatbázis fejlesztése viszont a mai napig
tart; korábban mi is saját gyártói rendszereink fejlesztésébe és az adatbázis-kezelésbe fektettünk sok pénzt és időt, hogy
több típusú keresztrejtvényt tudjunk előállítani. A rejtvények megfejtése egyébként általában egy vicc, vagy egy vicces grafika
poénja szokott lenni, esetleg valamilyen érdekesség a világból, vagy idézet. A grafikákat mi hazai grafikusoktól vásároljuk
hozzá hosszú évek óta. Cégfejlesztő történetünkhöz tartozik, hogy papírmentessé tettük a gyártási folyamatot és a nyomdai
anyagok készítését is.”
A nagy kérdés: az online rejtvényfejtés valaha átveheti-e az offline űzött tevékenységet?
A fentebb említett szép jubileumok a szakmában dolgozókat és az aktív fejtőket is gondolkodásra késztetik a szórakozási forma jövőjét illetően, hiszen amellett, hogy a keresztrejtvény-készítés automatizálódott, a piac is nagyon sokat változott az elmúlt évek során. Vajon az online rejtvényfejtés átveheti-e a tollal, ceruzával, offline űzött tevékenységet, illetve ha igen, akkor milyen mértékben és mikor? Lászlóék mindenesetre már elindultak digitalizációs irányba is.
„Alapvetően a keresztrejtvényfejtés még mindig papíralapon zajlik – szögezte le László. – A jelen emiatt még az újságkészítésé, de hogy mennyire fog ez a piac – legalább részben – online átmenni, s hogyan fog ez megoszlani, azt ma még senki nem tudja. Ez a legnehezebb kérdés számunkra is, de azt látjuk, hogy ma még nem tart ott a világ, hogy csak az online rejtvényfejtésre üzleti tervet lehessen építeni. Az üzlet ma még a lapkiadásban van, még úgy is, hogy csak egy terjesztő működik Magyarországon és szerintem ez a piac már nem is lesz többszereplős. Mindenesetre mi bő tíz évvel ezelőtt eldöntöttük, hogy kísérletképpen elindítunk egy online keresztrejtvényt, mégpedig a netrejtveny.hu honlapot, ami naponta frissül, ingyenes, sőt napi nyeremények is kisorsolásra kerülnek a megfejtők között. A mennyiség persze itt korlátozott, de aki nem ragaszkodik a printhez, annak itt a lehetőség online is. Az adatok nem rosszak, több ezer egyedi látogatója van naponta az oldalnak. Azt, hogy esetleg a jövőben a felhasználók fizessenek is az online keresztrejtvényfejtésért, elképzelhetőnek tartom, de jelenleg még tartjuk az ingyenes, napi frissítésű rendszert – a piacra bízzuk ennek eldöntését. A print tekintetében lehetséges, hogy mi fogjuk „lekapcsolni a villanyt” – a sajátságos piaci igények miatt mi még akkor is itt leszünk, amikor sok más, hagyományos újság már nem, hiszen a kézírás miatt nálunk aktív folyamat van – az írás folyamata más élményt ad, mint billentyűzeten bogarászni és kitölteni a megfejtést. Az persze nem eltagadható, hogy a mi szegmensünkben is folyamatosan csökkenő a trend, de mivel az igény valós, talán mi tartjuk magunkat a legjobban.”
Mindig lesz egy réteg, amely rejtvényfejtéssel foglalkozik
A keresztrejtvényfejtéssel kapcsolatban sokak fejében létezik egy sztereotípia, hogy ez csak az idősebb korosztályok számára
jelent vonzó kikapcsolódási lehetőséget. A másik megállapítás, hogy ma már egyre kevésbé van igény az emberek részéről gondolkodást
igénylő feladatok megoldására, pláne akkor, ha szórakozási lehetőségként tekintenek rá. Varga László mindennek ellenére optimista!
„Más az 50 év felettiek és az 50 év alattiak életritmusa – mutatott rá a tényre László. – Az tény, hogy az 50 felettiek fejtenek keresztrejtvényt napjainkban is rendszeresen, a fiatalabbak számára nagyon nagy az
„online zaj”, s igencsak sokféle kikapcsolódási lehetőségből tudnak választani, kevésbé koncentrált az igényük. Ettől függetlenül
fiatalok is fejtenek rejtvényt, de ez munkakörfüggő is – ha valaki például éjszakás portás, vagy nővér, s nem tud telefonozni,
akkor még mindig érdeklődés tárgya számára a rejtvényfejtés. A szórakozás iránti igény megvan minden korosztályban és többen
visszamennek a régi hagyományos lehetőségekhez (például társasjátékozás , kártyázás), mivel szerintem eljön egy pont, amikor
az ember telítődik a felgyorsult világ dolgaival. A saját fiam példáján látom, hogy mindig is lesz egy olyan réteg, amely
fog rejtvényt fejteni – a mértéke a kérdés, hiszen olyan nagy fejlődésen megy át a digitális világ, hogy nehéz a jövőt látni,
és még a mesterséges intelligenciáról nem is beszéltünk…”
A rejtvényfejtésnek rengeteg jótékony hatása van
A rejtvényfejtés jövője mellett szól tehát az eddigieken túl, hogy ez olyan szellemi tevékenység, amely könnyű, olcsó és bár nem gyors, de minőségi szórakozást nyújt. Sőt, nyelvtanulás szempontjából is potenciális lehetőség, hiszen akinek egy alapnyelvtudása van, az fejleszteni tudja általa az éppen tanult nyelvet.
„Ez utóbbi is szempont lehet a print rejtvények fennmaradásához – mondta végül Dr. Varga László. – Talán meglepő, de éppen emiatt külföldre is (elsősorban Romániába és Szlovákiába) szállítunk lapokat, de előfordul, hogy Kanadából, illetve Ausztráliából érkezik nagyobb mennyiségű megrendelés hozzánk, olyan magyarok részéről, akiknek céljuk, hogy ne felejtsék el a nyelvet, illetve hogy a szellemi frissességüket megőrizzék. Nem véletlenül: a rejtvényfejtésnek jótékony hatása van, csökkenti a stresszt, meditatív állapotba hoz, és sok kutatás, felmérés azt mutatja, hogy a demencia ellen védettebbé tesz – akik olvasnak, vagy rejtvényt fejtenek, azok 10 évvel fiatalabbak szellemileg a korosztályukhoz képest. Tehát amíg lesz lapterjesztés, addig itthon és külföldön is számíthatnak ránk; a legvégsőkig a piacon kívánunk maradni, eközben nyitott szemmel járunk, s keressük a lehetőségét annak, hogy hogyan tudjuk magunkat üzletileg úgy pozícionálni, hogy az újkor kihívásainak is megfeleljünk.”
A keresztrejtvény-piac helyzete összefoglalva, számokban:
Attól függően, milyen vastag egy kiadvány, 400–1300 forint között szóródik az újságok piaci ára, oldalszámtól függően. Egy 400 forintba kerülő példányból már akár egy 30-32 oldalas lapot lehet vásárolni – akik persze aktív keresztrejtvény-fejtők, azok a vastagabb kiadványokat preferálják. A negyedéves termékek a legdrágábbak, de ezek 100 oldal felettiek – ezen kívül léteznek természetesen havilapok, s hetilapok is. A példányszámok tekintetében létezik olyan újság, amelyből tízezer példányt eladnak. A relatíve jó árat a megfelelő példányszám miatt tudják tartani a piac szereplői, még úgy is, hogy a nyomdaköltség nem kicsi. Tavaly egyébként összesen körülbelül 9,5 millió ilyen típusú újságot vásároltak az emberek – átlagosan tehát szinte mindenki vesz egyet!