Két húszéves srác, egy webshop és rengeteg mikrozöld – a Csirió sikersztorija
Két 20 éves fiatal alig több mint egy év alatt felhúzott egy olyan vállalkozást, amivel már a határon túlra is eljutottak, és már Ausztriában is értékesítik termékeiket. Mondhatni autodidakta módon tanultak bele a mikrozöldek termesztésébe, és saját maguk kísérletezték ki azt is, hogyan lesz a leginkább működőképes a webshopjuk. Történetük nemcsak kezdő vállalkozók számára lehet inspiráló. A Csirió sikersztorija következik.

Pető Zalán és Vörös Attila még csak 20 évesek, máris sikeres vállalkozást vezetnek, aminek ötlete a neten jött szembe velük: megnéztek egy videót a mikrozöldekről, és annyira beleszerettek a hasznos növényekbe, hogy tovább kutakodtak utánuk. Mik is azok a mikrozöldek és miért is olyan fontos beépíteni őket a táplálkozásunkba? A mikrozöldek és csírák a növények legelső, legélettelibb állapotában vannak, ezért bár kicsik, tápanyagtartalmuk jóval magasabb, mint a kifejlett növényeké. Akár 5-40-szer annyi vitamint és antioxidánst tartalmazhatnak, mint a kifejlett társaik. Ráadásul gazdagok enzimekben, így támogatják az emésztést, cserébe alacsony a kalóriatartalmuk.
A fiúk felismerték, hogy a mikrozöldek értékesítése egy növekedésben lévő piacot jelent. Így azon kezdtek morfondírozni, hogyan tudnának ők maguk ezzel foglalkozni. „Először tanulmányoztuk a témát, sokat olvastunk, aztán 2023 decemberében belevágtunk. Kezdetben mi magunk termeltük a mikrozöldeket és helyi piacokon árusítottuk őket” – meséli a vállalkozás indulásáról Attila. Eleinte nem ment minden simán, problémát jelentettek az időjárási viszonyok, kiderült, hogy egy nem túl jól szigetelt helyiséget választottak a termesztéshez, túlságosan átfújta a szél, ami hatással volt a növények fejlődésére. Az áramszámla is magas volt, a termelés nem működött zökkenőmentesen – de sikerült megtalálniuk az optimális megoldást.
Meglévő korábbi munkájuk mellett, napi 8-10 órás robotolás után, vagy netán épp előtt, hajnalban foglalkoztak a saját bizniszükkel, ellenőrizték a mikrozöldeket, fejlesztettek, építgettek. „Gyakran előfordult, hogy alig aludtunk, mert hajnalban indultunk a piacra, majd onnan a munkába. Sok nap telt el így, de ez az intenzív időszak alapozta meg azt, ahol ma tartunk” – összegzi Zalán.
A TikTokon való megjelenés igazi áttörést hozott
A kemény munka valóban meghozta gyümölcsét, néhány hónap elteltével, 2024 augusztusában online értékesítési lábat növesztettek, mert érezték, hogy szükség van a bővülésre. Webshopjukban mikrozöld- és csíraültető készleteket és magokat forgalmaznak, és már több ezer háztartásba juttatták el ezeket a szuperegészséges növényeket. „A webshopban ültetőkészleteket árusítunk, így mindenki otthon tudja megtermelni magának a csírákat és mikrozöldeket. Az értékesítés országos, sőt, most már Ausztriában is elérhetők vagyunk, de nem is szeretnénk itt megállni” – meséli Zalán.
Nemcsak magánszemélyek lettek a vásárlóik, helyi éttermeknek és zöldségeseknek is szállítani kezdtek, és mindenhonnan pozitív visszajelzéseket kaptak, de volt még egy fontos mérföldkő, ami a visszacsatolásokat illeti: „Azt már az első piacozásnál megtapasztaltuk, hogy van potenciál a mikrozöldekben, de az igazi áttörést a TikTokon való megjelenés hozta el – onnantól éreztük igazán, hogy amit kitaláltunk, működik.” És hogy mit is jelent számokban kifejezve az, hogy „működik”? Az idei év első négy hónapjában máris megtízszerezték a tavalyi év összbevételét.
A webshop lett a vállalkozás motorja
A növekedés egyik kulcsa egyértelműen a webshop, Shopify weboldalukat teljes mértékben maguknak építették fel. „Az elején mi sem értettünk hozzá igazán – minden új volt, és sokszor nem tudtuk, mi működik jól, vagy mit csináljunk másképp. Szépen lassan, tapasztalat útján, rengeteg próbálkozással éreztünk rá arra, hogy mi az, ami valóban eredményeket hoz. A legnagyobb tanulság, hogy a tesztelés mindennél fontosabb. Egy-egy apróság – egy gomb színe, a szövegezés, vagy akár a termékképek sorrendje – is hatalmas különbséget jelenthet a vásárlói döntés szempontjából” – összegzi a tapasztalatokat Attila.
A webshop építése egy folyamatos tanulási folyamat volt számukra, amihez leginkább kitartásra, kreativitásra és nyitottságra volt szükségük. A mai napig naponta optimalizálnak és tesztelnek – mert állítják, hogy mindig van hova fejlődni: „Előfordult velünk, hogy szemben találtuk magunkat egy problémával és már húszféle megoldást kipróbáltunk az orvoslására, de egyik sem vált be – végül a huszonegyedik próbálkozás hozta meg a sikert. Ez tanított meg minket arra, hogy a valódi fejlődéshez kitartás kell – mert szinte minden megoldható, csak nem szabad feladni.”
Egy még növekedésben lévő márka is gondolkodhat influenszer-együttműködésekben
Céljuk, hogy a Csirió az egészség brandjévé váljon, ezért a márkaépítésre különösen nagy figyelmet fordítanak. Ebben segíti őket a TikTokon való jelenlét is, ahol gyakran működnek együtt influenszerekkel: „Az influenszer partner kiválasztásnál fontos számunkra, hogy az adott személy azonosulni tudjon a Csirió értékeivel. Olyan partnereket keresünk, akik egészségtudatos, aktív életmódot folytatnak, és hitelesen tudják képviselni a márkát” – hangsúlyozza Zalán.
Az influenszerek kiválasztásáról is közösen döntenek, ahogyan a mindennapi feladatokban is együtt vesznek részt. Zalán így foglalja össze, milyen is egy átlagos napjuk: „Reggel általában egyikünk megvárja a másikat – míg Attila már készen áll a munkára, én még a kávémat iszom. Ezután összehangoljuk a nap programját: ügyfélkapcsolat, beszerzés, rendelés, influenszer keresés, kampánytervezés Google-ra, Facebookra, TikTokra, weboldalfejlesztés. Szükség esetén besegítünk az alkalmazottaknak az ügyintézésben vagy a csomagolásban is – mindig azon dolgozunk, hogy minden gördülékenyen menjen. A csomagolás a legidőigényesebb, mert ilyenkor nem tudunk más folyamatokkal haladni. Szerencsére ez már ritka, mert nagyszerű, megbízható csapatunk van. A legnagyobb örömöt az jelenti, amikor látjuk a munkánk gyümölcsét, és amikor együtt van a csapat.”
Nagyívű tervek: termékportfólió-bővítés és külföldi terjeszkedés
A srácok bevallják, hogy nekik sem sikerült minden elsőre, sőt. Főként az online hirdetések rengetegében érezték úgy, hogy nem minden próbálkozásuk váltja be a hozzá fűzött reményeket, de nem olyan fából faragaták őket, mint akik feladnák. Ilyen helyzetekben rendszerint addig dolgoznak az akadály leküzdésén, amíg el nem jutnak a megfelelő megoldáshoz. Ez a szemlélet viszi őket előre a mindennapokban, és ez ad motivációt számukra a jövőbeli terveik megvalósításához is.
Öt éven belül szeretnének Ausztrián kívül több más ország piacára is betörni, és további olyan termékeket felvenni a palettájukra, amelyek az egészséges életmódot támogatják. A céljuk nem más, minthogy a Csirió nevet hallva minél többeknek az egészséges, energikus élet jusson eszébe.
A Csirió csapatának 3 legfontosabb tanácsa fiatal vállalkozóknak:
- Ne féljünk belevágni és merjünk hibázni!
A legtöbb dologba úgyis menetközben tanul bele az ember. A tökéletes pillanat ritkán jön el – fontosabb, hogy elinduljunk, és ne féljünk attól, ha valami elsőre nem sikerül. A hibákból lehet a legtöbbet tanulni. - Dolgozzunk sokat!
Az elhivatottság és a munka iránti alázat kulcsfontosságú. Lehet, hogy eleinte szinte aludni sincs időnk, de ez az intenzív időszak alapozhatja meg a későbbi sikereket. - Higgyünk abban, amivel foglalkozunk, és soha ne adjuk fel!
Lesznek nehézségek, kudarcok, elutasítások – ezek mind részei az útnak. A különbség a sikeres és a feladó között nem az, hogy kinek volt könnyebb dolga, hanem az, hogy ki ment tovább akkor is, amikor a legnehezebb volt.