Kezdd az évet a marketinged felfrissítésével
Az év végén, vagy az év elején a cégek többsége mérleget von. Ám nem csupán a bevételek és a kiadások oldaláról, de a marketing tekintetében is. Szakértőket kérdeztünk arról, hogy mire érdemes odafigyelni és mi vár ránk 2025-ben, mi alapján gondoljuk újra, frissítsük fel a marketingünket. Bár sokan úgy gondolják, a marketing jövője egyértelműen a mesterséges intelligenciáról szól, a szakemberek állítják, hogy szükséges a valódi kapcsolat a vásárlókkal ahhoz, hogy igazi love-brandet tudjunk építeni.

Ezek az igazi túlélők
Dr. Szabó Orsolya marketingszakértő, a Zsolya Communication vezetője az interjú elején leszögezi; akkor tudunk igazán jól
értékelni, ha az év elején megfogalmaztuk a célkitűzéseinket és van mihez viszonyítanunk.
„Ha ezt 2024 elején elmulasztottuk, fontos, hogy 2025-ben megtegyük – javasolja Dr. Szabó Orsolya. „Maga a cég vezetése kell,
hogy meghatározza, számára mi jelent sikert a marketing területén; követőbázist szeretnének növelni, az elköteleződést erősíteni
vagy több bevételre van szükség? A kommunikációs céloknak minden esetben az üzleti célokra kell épülniük.”
A szakember azt is kiemeli, hogy a tervezéskor mindenképpen vegyük figyelembe a cég korát, helyzetét. Nem mindegy ugyanis,
hogy egy érett vállalkozásról beszélünk, vagy csupán néhány hónapja léptünk ki a piacra.
„Egy fiatal cég esetében a brandépítés az elsődleges és csak ezután következhet az eladás. Ám azt is be kell látni, hogy
nem lehet évekig csupán brandet építeni.”
Ahhoz, hogy megismerjék a vállalkozásunkat, még mindig nagyon fontos az online tér. Az aktív és minőségi közösségi média jelenlét,
illetve egy jól működő weboldal sokat lendíthet a vállalkozásunkon.
„Ugyanakkor, az e-maileket és a hírleveleket igazi túlélőként emlegetik a szakemberek, ugyanis – míg a social média elérések
egyre kiszámíthatatlanabbak - egy jól megírt hírlevelet még mindig nagy százalékban nyitnak meg a címzettek. Azt pedig ne
felejtsük el, hogy az adatbázis óriási érték. A közösségi oldalon feliratkozók akár egy fiókelkobzás kapcsán elveszhetnek,
de az e-mail listánkban szereplők a mi birtokunkban vannak.”
Orsolya szerint a jövőben egyértelműen nem megkerülhető a mesterséges intelligencia a marketingkampányokban sem, ám semmiképpen
nem ellenségként, hanem segítségként érdemes rá tekintenünk.”
„A cégek rengeteg időt és pénzt spórolhatnak az AI használatával, és már most azt javaslom, hogy három-négy alapprogramot mindenképpen tanuljanak meg használni. Minél több formában, minél
több csatornán tudjuk az érdeklődőt megérinteni, annál nagyobb az esélye, hogy hűséges vásárló válik belőle. A másik nagy
vonulat, amit megfigyeltünk, hogy már nem a tartalom a király („content is king”), sokkal inkább a közösségen van a fókusz.
Az, aki igazi love-brandet akar építeni, erre is nagy hangsúlyt kell, hogy fektessen. A kulcs pedig ebben az esetben nem a
mesterséges intelligencia, hanem éppen a valódi kapcsolat.”
„A tervek azért kellenek, hogy legyen mitől eltérni”
Gyimesi László, a Mystic Nails Hungary Kft. tulajdonosa és vezetője úgy gondolja, leginkább a gyakorlat segít abban, hogy
a megfelelő következtetéseket vonjuk le az elmúlt év marketingstratégiájának sikereivel és esetleges zökkenőivel kapcsolatban.
„A mi cégünknél az év elején megfogalmazott célkitűzések mindig beleillenek egy hosszabb távú tervbe – magyarázza Gyimesi
László. „Ugyanakkor, azt szoktam mondani, hogy a tervek valójában arra valók, hogy egy hirtelen változás, kihívás miatt legyen
mitől eltérni. Erre tökéletes példa volt, amikor a Temu bejött Magyarországra. Ki kellett találnunk, hogy mik azok a pontok,
ahol – a termék minőségen túl – jobbak tudunk lenni náluk, és egy ilyen tényező volt például az ingyenes utánvételes vásárlás
lehetősége, melyet ezután „kirakatba helyeztünk” a webshopon. Ez is mutatja, hogy ismerni kell a vásárlót: a műkörmösök jellemzően
készpénzben kapják a szolgáltatás díját, emiatt számukra így könnyebb a megrendelt termékekért fizetni.”
Gyimesi László fontosnak tartotta azt is kiemelni, hogy akik webshopot üzemeltetnek, gyakran monitorozzák az oldalt látogatók szokásait, hiszen ez nagy segítség marketing szempontból is. Nem mindegy ugyanis, hogy mikorra időzítünk
egy kampányt, vagy, hogy milyen akciókkal tudjuk az új vásárlók költéseit növelni, illetve a hűséget jutalmazni.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből
„A marketing sikere nemcsak abban mutatkozik meg, hogy többet költenek az oldalunkon, de akár úgy is, ha letöltenek egy e-bookot,
megnyitnak egy hírlevelet, vagy éppen feliratkoznak rá. A Mystic Nails-nél például értékelni lehet a termékeket, és ezáltal
különböző rangokat megszerezni. Ez is segíti az elköteleződést, hogy ne csak akkor legyen fontos a vásárló, amikor a kosarába
teszi a terméket.”
A szakember szerint az elmúlt üzleti év tanulságait levonva könnyebb megtervezni a következő esztendőt.
„Ha figyelünk a trendekre, pontosan láthatjuk, mikor érdemes például egy kampányt beindítani, vagy markáns marketingüzenetet
megfogalmazni. Ezeket jó előre meg tudjuk tervezni. Attól azonban óva intek mindenkit, hogy ne figyelje folyamatosan a piacot
és a cégét, majd a tapasztalatok tükrében ne merjen változtatni. Érdemes akár havonta felülvizsgálni a kitűzött terveket,
mert ha nem reagálunk időben a piac változásaira, az komoly hátrányt jelenthet.”
Az AI soha nem lesz olyan kreatív, mint az ember
Varga Daniella online marketing szakértő is mindenképpen azzal számol, hogy az AI, azaz a mesterséges intelligencia a következő
évben még inkább része lesz a cégek életének.
„Ha csak arra gondolunk, hogy az év eleje óta mennyit fejlődött ez a technológia, akkor könnyű belátni, hogy azok hátrányba
kerülnek, akik nem hajlandóak számolni vele – mondja Varga Daniella. „Minden eszközünkben ott vannak ezek a lehetőségek, és
érdemes is vele élni. Azonban semmiképpen nem ajánlom azt, hogy mindent robotizáljunk, hiszen gyakran észrevehetően sután
fogalmaz, amit a vásárló észrevesz. Sokkal inkább az arany középutat kell megtalálnunk, hiszen könnyű belátni: a mesterséges
intelligencia soha nem lesz olyan kreatív, mint az ember. Csak a meglévő tudásból tud táplálkozni, de nem lesz soha saját
érzése vagy tapasztalata. Viszont a használata által – különösen egy kisebb cégnél -, a felszabadult időt és energiát más
fejlesztésekre lehet fordítani.”
Az online marketing szakértő az év végi teendők között kiemeli, hogy vizsgáljuk meg a profitot, illetve, hogy az ahhoz kapcsolódó
marketingtevékenység mennyire volt hatásos.
„Ha nem vagyunk elégedettek a mutatókkal, fontos átgondolni, hogy hol lehet a hiba. Egyszerűen túl sok volt a kiadás, vagy
mélyebbre tekintve a reklám, a konverzió hiányzott vagy a kosarat hagyták el sokan vásárlás nélkül? A legjobb, ha felmérjük,
melyik az a 20 százaléka a termékeinknek, ami a bevétel 80 százalékát adja, és a jövőben érdemes ezzel kapcsolatban fejleszteni
a marketingtevékenységünket is.”
Természetesen – akár csak az idei évben -, kikerülhetetlen a közösségi média, amelyet – a tévhittel ellentétben – egyre idősebb
korosztály is használ.
„Azt javaslom, hogy arra a platformra fordítsunk energiát, amit mi magunk is örömmel használunk és szívesen közöljük ott az
üzeneteinket. Ha valaki például nem szívesen szerepel videós tartalmakban, akkor hiába ezt tekintik divatosnak, látszani fog,
hogy nem érezzük magunkat komfortosan.”
A kampányok tekintetében Daniella szintén az önazonos üzenetre és az edukációra szavaz.
„Legyen szó év végi, vagy jövőbeni kampányról, azzal már nem feltétlenül érünk célt, ha az az üzenetünk, hogy „Vedd meg, akciós!”.
Ha azonban kap egy sorvezetőt, hogy miért jó neki, ha az adott termék az övé lesz, ha érzi, hogy nem egy teljesítendő számként,
hanem emberként tekintünk rá, az a jövőben új és elkötelezett vásárlókat hozhat.”
5 tipp a szakértőktől, hogy a következő évben tökéletes legyen a marketing stratégiád
1. Induló vállalkozás esetén add el a terméked 50-100 vevőnek minimum, aztán kezdj el komolyabban marketing stratégiát tervezni az első eladások tapasztalatát már beépítve.
2. Tervezd meg a marketing költségvetésed egész évre, amelybe beletartoznak a hirdetési költéseid éppúgy, mint a szakmai eseményeken való megjelenésed.
3. Owen D. Young mondta: „Az az ember, aki mások helyébe tudja képzelni magát, aki megérti a többiek észjárását, soha ne aggódjék a jövőjén.” Magyarul minél jobban ismered a célpiacod észjárását, vágyait, problémáit, annál sikeresebb lesz a marketinged. Ehhez képest ezt a lépést spórolják ki a legtöbb vállalkozásnál. Te ne hagyd ki!
4. Válassz olyan platformokat, csatornákat, amin otthonosan mozogsz, mert így sokkal nagyobb eséllyel fogod hosszú távon is csinálni. Márpedig a konzisztens jelenlét mindig nyer a végén.
5. Legyél hatékony és változatos az online felületeken is: ebben rengeteget tudnak Neked segíteni az AI-marketing eszközök.