Kilenc stratégiai lépés az online konkurencia elemzéshez és a versenyelőny megszerzéséhez
Nem vitás, hogy az online jelenlét elengedhetetlen egy vállalkozás életében – ha versenyképes akar lenni, ezt nem lehet megspórolni. A kkv-szektorban sok vállalkozót elrettent az, ha az elkészült weboldal nem hoz ügyfeleket, ezért sokan feladják, és más forrásból próbálnak ügyfeleket szerezni – de egy dolog létrehozni egy weboldalt, és egy másik, hogy releváns forgalmat is generáljunk rá, hiszen a siker kulcsa éppen az, hogy megfelelő stratégiával bővítsük a látogatottságot. Azonban akár új, akár már működő vállalkozásról beszélünk, a konkurencia elemzésről semmiképpen nem szabad megfeledkezni, hiszen ez jelentősen hozzátesz egy vállalkozás sikerességéhez!

Hogy mégis hogyan? Kovács Dávid weboldal készítéssel, ügyfélszerző online hirdetéssel és keresőoptimalizálással foglalkozó Google-, Semrush- és HubSpot- minősített szakértő kilenc lépést talál fontosnak, amit ebben a cikkben megoszt a HelloBiznisz olvasóival.
1. A megfelelő versenytársak megtalálása
Az első lépés mindig az, hogy tisztában legyünk azzal, kik a közvetlen versenytársaink. Dávid szerint ez egy egyszerű Google-kereséssel is feltérképezhető.
„A piacon azonos terméket vagy szolgáltatást kínálók meghatározása kulcsfontosságú, hiszen így kiderül, kik uralják az organikus találatokat és kik hirdetnek a keresőben aktívan – ecsetelte Kovács Dávid online marketing szakértő. – Csak írjuk be a szolgáltatás nevét, vagy a terméket a keresőbe és vizsgáljuk meg a találati listát! Használjunk a Google kereső mellett olyan eszközöket, mint a Semrush, Ahrefs, vagy a Similarweb, hogy részletesebb képet kapjunk a versenytársak forgalmáról és honlapjaik látogatóinak forrásairól!”
2. SWOT-elemzés – ismerd meg vállalkozásod és versenytársaid!
A SWOT-elemzés, azaz az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek feltérképezése nélkül nem lehet hatékony stratégiát építeni.
„Ez a saját vállalkozásunk és a versenytársak alapos megismerését is jelenti – folytatta Dávid. – Ne becsüljük alá ezt a lépést, hiszen a versenytársak erősségeinek és gyengeségeinek megértése segít abban, hogy pozíciónkat erősítsük, vagy új lehetőségeket találjunk.”
3. A versenytársak weboldalainak elemzése
Egy jó weboldal nemcsak szép, hanem tartalmilag és a felhasználók számára nyújtott funkciókban is erős.
„Vizsgáljuk meg, hogy a versenytársaink weboldala mennyire felhasználóbarát, milyen gyorsan töltődik be, és optimalizált-e mobil eszközökre? Mindezek mellett fontos szempont a tartalom minősége is: részletesen informálnak-e a szolgáltatásokról, vonzó vizuális elemeket használnak? Van-e blog, ami erősíti a szakmai státuszukat és javítja-e a SEO-t? Ne hagyjuk figyelmen kívül a vásárlási, ajánlatkérési folyamat egyszerűségét sem – néhány kattintás vagy több lépés szükséges? Egy jól strukturált, gyors és könnyen kezelhető weboldal sokat javíthat ügyfélszerzési esélyeinken és a versenyképességen.”
4. Közösségi média jelenlét: hol és hogyan?
A mai világban a közösségi média jelenlét nélkülözhetetlen egy vállalkozás számára.
„Figyeljük meg, hogy a versenytársaink mely platformokon aktívak, milyen gyakran posztolnak, és milyen típusú tartalmakra érkezik a legtöbb interakció! Mennyire tudják megszólítani a közönséget, milyen tartalomstratégiát követnek? Ne essünk abba a hibába, hogy minden létező platformon jelen vagyunk, de nem frissítjük ezeket rendszeresen – inkább fókuszáljunk azokra a felületekre, ahol a célközönségünk valóban aktív.”
5. Árazási stratégiák: Ne féljünk a versenytől!
Az árazás érzékeny terület, de egy jól felépített stratégia hatalmas versenyelőnyt jelenthet.
„Egy induló vállalkozások esetében érdemes a piaci ár alatt kezdeni, akár 10-15 százalékkal is, hogy megszerezzük az első ügyfeleket, akiktől hasznos visszajelzéseket kaphatunk – hívta fel a figyelmet Dávid. – Egy gyors árajánlatkérés a versenytársaktól segíthet abban, hogy megtudjuk, milyen árakkal dolgoznak, milyen gyorsan adnak ajánlatot és milyen formában teszik azt. Használjuk ezt az információt, és próbáljunk meg már az ajánlatkérés napján felvenni a potenciális ügyféllel a kapcsolatot telefonon e-mail helyett, így azonnal kapcsolatot teremthetünk az érdeklődőkkel!”
6. A keresőoptimalizálás (SEO) jelentősége
A SEO nemcsak egy hosszú távú befektetés, hanem egy szolgáltató számára kulcsfontosságú eszköz, amely megmutatja, hogy mekkora a potenciális online piac az adott szolgáltatásra.
„Ezzel hatékonyan mérhetjük fel a kereslet nagyságát az országban vagy a városban. Ezt bárki megteheti az ingyenes Google által biztosított kulcsszótervező segítségével, amellyel könnyen meghatározható, hogy mekkora a havi kereslet egy adott szolgáltatásra vagy termékre. Ez a kulcsszókutatás első lépése. Ahhoz, hogy egy új piacra belépő kkv versenyképes maradjon, elengedhetetlen egy legalább 12 hónapos, átfogó SEO-stratégia kidolgozása. Ez nem csupán egy rövid távú megoldás, hanem egy hosszú távú befektetés, amely biztosítja, hogy a weboldal organikusan jelenjen meg a Google találati listáján. A siker kulcsa a technikai SEO-beállítások helyes elvégzése – például a weboldal gyorsasága, mobilbarát kialakítása és a keresőmotorok számára olvasható szerkezet –, a kulcsszóra optimalizált, releváns szöveges tartalmak létrehozása, valamint a megbízható külső linkek beszerzése, azaz a link építés. A SEO türelmet igényel; jellemzően 6-12 hónap szükséges, hogy látható eredményeket hozzon. Ezért fontos, hogy már a kezdetektől egy jól megtervezett weboldallal indítsunk, amely készen áll arra, hogy a Google keresési forgalmat szerezzen fizetett hirdetések nélkül is. Míg a SEO hosszabb távon hoz eredményt, sok vállalkozás számára hasznos lehet, ha kezdetben Google hirdetésekre támaszkodik a gyorsabb bevételszerzés érdekében, majd ezután fokozatosan átáll a keresőoptimalizálásra. Sajnos a magyar kkv-k nagy része nincs felkészülve a SEO által igényelt anyagi és időbeli ráfordításokra, ezért ez akár versenyelőnyt is jelenthet azok számára, akik átlátják a keresőoptimalizálás fontosságát!”
7. Hirdetési kampányok elemzése
Az online jelenlét részei a hirdetések is. Dávid azt javasolja, hogy figyeljük meg, milyen kampányokat futtatnak versenytársaink, van-e remarketing stratégia, amely újra megszólítja azokat, akik egyszer már meglátogatták weboldalunkat, de nem kértek be ajánlatot?
„Ezen kívül figyeljük meg az e-mail marketing aktivitásukat is. Feliratkozva versenytársaink hírlevelére láthatjuk, milyen értéket kínálnak cserébe, és milyen gyakran kommunikálnak ügyfeleikkel. Azzal sem árt tisztában lenni, hogy a Facebook-on és egyéb közösségi média csatornákon érdeklődési körök alapján tudunk hirdetni, míg a Google hirdetés esetében szándékon alapuló hirdetéseket adhatunk fel. Ez azért fontos, mert a Google-ben már konkrét szándékkal keresnek az emberek – például egy szolgáltatás vagy termék iránt érdeklődnek –, míg a Facebook inkább arra ad lehetőséget, hogy az érdeklődő közönséget találjuk meg. Például a Google kulcsszótervezője alapján, ha fogorvosként hirdetünk, akkor átlagosan havi 12100 keresés érkezik a „fogorvos” kulcsszóra. Ha könyvelőként, akkor 4400 keresést kapunk, az asztalos szolgáltatásra átlagosan 3600 keresés érkezik havonta Magyarországon. Ezek az adatok rávilágítanak arra, hogy milyen potenciális ügyfélkört érhetünk el, ha megfelelően optimalizáljuk weboldalunkat és hirdetésünket az adott kulcsszavakra.”
8. A weboldal forgalom elemzése
Dávid szerint fontos megvizsgálni, honnan érkezik a forgalom versenytársaink weboldalára.
„A Google, a közösségi média vagy más források a legfontosabbak számukra? Ezek az adatok iránymutatást adnak, hogy mi melyik csatornán érhetjük el a célközönségünket. A fiatalabb generáció már kevésbé aktív a Facebookon, viszont a TikTokon egyre inkább jelen vannak, míg a LinkedIn az üzleti kapcsolatok építésére alkalmas, a Pinteresten pedig zömében a női felhasználók találhatóak.”
9. Az eredmények kiértékelése
Végül, de nem utolsósorban Dávid arra hívja fel a figyelmet, hogy a versenytárselemzésből nyert adatok alapján értékeljük ki az eredményeket.
„Ne vonjunk le azonnal következtetéseket! Csak azért, mert egy versenytárs nem használ videókat, vagy nem ír blogot, az nem jelenti azt, hogy nekünk sem kellene. Értékeljük a piacunkra szabottan a releváns megoldásokat, és alakítsunk ki egy olyan online stratégiát, amely az ügyfélbázisunk növekedéséhez vezet.”
Összegzésképpen: Dávid a több mint 15 éves nemzetközi online marketing tapasztalata alapján úgy gondolja, hogy a versenytárselemzés nemcsak arra jó, hogy „kémkedjünk”, hanem hogy tanuljunk és fejlődjünk. Ha időt szánunk ezekre a lépésekre, hosszú távon biztosíthatjuk vállalkozásunk sikerét az online térben!
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből