Kisebbfajta forradalom a HR-folyamatokban – a HRmaster története
A megfelelő időpillanatban léptek a piacra, ezért a HR folyamatok automatizáláséban úttörő szerepet vállaló HRmaster szoftvert fejlesztő cég azóta az egyik legsikeresebb cég a piacon. Ugyanakkor a sikerhez vezető út számos kihívást tartogatott a csapat számára. Ezek leküzdéséről, vezetői gondolkodásról és a kezdő vállalkozók legfontosabb teendőiről is kérdeztük Dr. Mester Csabát, az Evolution Consulting Kft. ügyvezető igazgatóját.
Mikor és milyen motiváció alapján indult el a cég s miért éppen a HR területét választották?
A céget 2007-ben indítottuk el, kezdetben elsősorban HR-hez kapcsolódó tanácsadással és képzésekkel foglalkoztunk, ugyanis ez a terület már korábban is része volt a szakmai életemnek. Dolgoztam multinacionális tanácsadó cégeknél, magyar KKV-knál gazdasági vezetőként, és szabadúszó HR-szakemberként is. Ezek a szakmai tapasztalatok és élmények motiváltak a saját vállalkozásom elindítására. Az indulás utáni néhány évben a HR-tanácsadói tevékenységek domináltak, de hamarosan egyedi szoftvermegoldásokat kezdtünk el fejleszteni. Ez a lépés egy természetes szakmai evolúció része volt, ugyanis a tanácsadások során gyakran találkoztunk olyan ügyféligényekkel is, amelyek kiszolgálására akkor nem álltak rendelkezésre piaci eszközök. Erre egyfajta válaszként elindítottuk a saját szoftverfejlesztési tevékenységünket. A piaci tapasztalatok konzekvenciáit levonva alkottuk meg a moduláris felépítésű HRmaster szoftvert, amit azóta is folyamatosan fejlesztünk és bővítünk, ezért mára a HRmaster egy komplex szoftvercsomaggá nőtte ki magát.
Milyen feladatok megoldására, kihívásokra kínál megoldást a HRmaster szoftver s hogyan pozícionálták magukat a piacon?
Az indulásunk idején – ahogy említettem is – a HR-szoftverek piaca még gyerekcipőben járt, kevés átfogó megoldás létezett a HR területén jelentkező egyre több és komplexebb feladatok ellátásra. Úgy éreztük, hogy megvan a lehetőségünk valami maradandó megalkotására. Az elején persze időbe telt annak pontos meghatározása, hogy mely területekre fókuszálva szeretnénk megoldásokat nyújtani, de a piaci rések felismerésével sikerült olyan időbeli és szakmai előnyhöz jutnunk, amivel megalapozhattuk a piaci pozíciónkat és előnyt szerezhettünk a később érkező versenytársakkal szemben. Az ügyfeleink többsége kezdetben leginkább a személyügyi és munkaidőkezelési modul iránt érdeklődött, de idővel egyre nőtt az igény a további moduljaink, mint a toborzás-kiválasztás, a teljesítményértékelés, az e-learning és egyebek iránt is. A HRmaster egyik legfontosabb előnye a rugalmassága: a különböző modulok révén az ügyfelek testre szabhatják a rendszert, így az mindig pontosan ráilleszthető az adott szervezet igényeire.
Egy vállalkozás indítása csak a legritkábban megy simán, általában göröngyös az út, ezek pedig lehetnek kisebbek vagy nagyobbak is; az induláskor és az azt követő időszakban milyen kihívásokkal kellett szembesülniük és hogyan oldották meg a felmerülő nehézségeket?
Valóban, egy vállalkozás elindítása mindig komoly kihívásokat tartogat és a saját tapasztalatainkon keresztül tanuljuk meg, hogy milyen döntéseket kell hoznunk a különböző helyzetekben. Az egyik legnagyobb fejtörés az IT üzletág felfutásának kezdetekor jelentkezett, ekkor ugyanis két területre – a HR-szoftverek és vállalatirányítási rendszerek (ERP) fejlesztésére – fókuszáltunk. Viszont az ERP-megoldások fejlesztése rendkívül összetett és költséges folyamat; olykor alábecsültük a feladatok méretét és a szükséges erőforrások mértékét. Ezért később elengedtük ezt az irányt, és kizárólag a számunkra jobban áttekinthető HR területére koncentráltunk. Ez a döntés hosszú távon sikeresnek bizonyult. Ezen kívül nagy kihívást jelentett még a megfelelő szakértői csapat összeállítása is, hiszen a szakmailag felkészült IT- és HR-szakemberek kulcsfontossággal bírnak a célok elérése során. Az e téren jelentkező kihívásokra az alapító csapatban rejlő potenciál, a folyamatos toborzás, illetve a belső tudásmegosztás jelentette a megoldást. A fejlesztés során pedig fontos tapasztalatokat szereztünk a testre szabható megoldások piacán is, ugyanis gyakran felmerülő ügyféligény volt, hogy a rendszer könnyen illeszthető legyen különböző szervezeti, vállalati kultúrákhoz.
Melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek a cég történetében?
Akkor értünk az első nagy fordulóponthoz, amikor elkészült a HRmaster már működő- és piacképes alaprendszere. Egy másik jelentős mérföldkövet egy méretében nagyobb és jelentősebb ügyfél megszerzése jelentette, ugyanis ez az együttműködés pénzügyi stabilitást adott számunka, miközben jelentős szakmai tapasztalatokra tehettünk szert, hiszen az ügyfeleinkkel való közös munka a fejlődés lehetőségét is jelenti számunkra. Ugyanakkor a legutóbbi jelentős mérföldövet a cég életében szoftver bérszámfejtési moduljának fejlesztése és sikeres lezárása jelentette. Ez egy rendkívül komplex folyamat volt, aminek eredményeképpen jelentősen bővült az alkalmazás funkcionalitása. S mivel a mesterséges intelligencia (AI) az életünk egyre több területén van jelen, az elmúlt években az AI-alapú megoldásokban rejlő lehetőségek kiaknázására is jelentős energiákat fordítottunk és fordítunk jelenleg is.
Milyen cégek számára nyújt megoldást ez a szoftver, csak a nagyok „luxusa”, vagy a kisebbeknek is elérhető?
Ahogy említettem, a HRmaster egy komplex, moduláris felépítésű, a HR teljes spektrumát lefedő HR-szoftver, amelyhez tartozik egy mobilalkalmazás is. A skálázhatósága pedig lehetővé teszi, hogy különböző méretű és iparágú vállalatok igényeihez igazítsuk. Használják kisvállalkozások, akár 15-20 fős cégek, illetve nagyobb szervezetek is. A skálázhatóság azt jelenti, hogy a cégeknek, vállalatoknak az aktuális fejlettségükhöz igazítva és a további növekedésük érdekében lehetőségük van újabb és újabb modulokat hozzáadni a már meglévő rendszerhez.
A szoftver egyik erőssége, hogy bármely cég, még ha nem is rendelkezik dedikált HR osztállyal, könnyedén alkalmazhatja, hiszen a rendszer intuitív felhasználói felületet biztosít, és folyamatosan támogatja a munkaerő-gazdálkodás minden aspektusát. Az évek során megtörtént a rendszerintegráció a vezető bérszámfejtési rendszerekkel, ezáltal pedig rugalmas megoldásokat tudunk kínálni azon vállalatok számára is, amelyek más bérszámfejtő platformokat alkalmaznak, de a HR-feladataik ellátására a HRmastert választanák. Külön figyelmet fordítunk a felhasználói élmény folyamatos javítására is, ezért a felhasználóinktól rendszeres visszajelzéseket kérünk. Az ügyfélszolgálati tapasztalataink alapján egyre több nemzetközi cég is érdeklődik a szoftver iránt.
Mit tudhatunk az Ön vezetői krédójáról, vezetői gondolkodásmódjáról?
Számomra a nyílt és őszinte kommunikáció alapvető fontosságú, lényegesnek tartom, hogy egy szervezetnél mindenki elmondhassa a véleményét, a meglátásait, s hogy legyen megfelelő tere a visszajelzések adásának és fogadásának. A laposabb szervezeti struktúrákat preferálom, ahol csapatszinten történik az értékelés és a döntéshozás, mert ez katalizálja az együttműködést és a csapaszellemet is erősíti, így pedig hatékonyabban tudunk működni egyéni és céges szinten is. Fontosnak tartom, hogy egy vezető képes legyen egyensúlyt teremteni a bizalom és a felelősség között. Úgy gondolom, hogy a vezető feladata az is, hogy biztosítsa a támogató környezetet, s hogy a csapatot a folyamatos fejlődésre motiválja. Az egyik legfontosabb tapasztalatom pedig az, hogy vezetőként tisztában kell lennünk a munkatársaink erősségeivel és biztosítanunk kell számukra lehetőséget a tudásuk, a képességeik legmagasabb szintű kamatoztatására a szervezeti célok érdekében.
Tudom, hogy nincsenek univerzális válaszok, de mégis, milyen tanácsokat adna kezdő vállalkozóknak a piaci előnyök kihasználására?
Az egyik legfontosabb lépésük az kell legyen, hogy alaposan vizsgálják meg azt a piacot, ahová be szeretnének lépni. Egy telített piacra belépve nagyon nehéz kitűnni, tehát olyan egyedi és különleges megoldásokra van szükségük, amelyek valóban hozzáadott értéket nyújtanak. Ezzel szemben egy fejlődő piacon nagyobb a mozgástér, és könnyebb megalapozni a vállalkozás, a cég növekedését. Az időzítés is kulcsfontosságú tényezőt jelent; ha valaki a megfelelő pillanatban lép ki a piacra, akkor az így keletkező időbeli előny óriási értéket jelenthet számára. Ezek mellett hangsúlyoznám az alapos piacismeret fontosságát is, hiszen egy vállalkozásnak mindig tisztában kell lennie az ügyfelei valódi problémáival és igényeivel. A változásokra való gyors reagálás képessége és a folyamatos innováció szintén elengedhetetlenek ahhoz, hogy a cégünket hosszú távon is sikeressé tegyük.