KocsiGuru szoftvert fejleszt és átalakítja a használt autók piacát

Miért kezd digitalizációba egy használt autókkal kereskedő cég? Murvai László és a KocsiGuru története nem csak arra jó példa, hogy miképp lehet elképesztő hatékonyság növelésre képes egy digitális fejlesztés, hanem arra is, hogy a saját működésére kialakított szoftver új, eddig nem látott üzleti lehetőségeket nyithat meg. Akár egy használt autósból is lehet szoftverfejlesztő. Murvai Lászlóval beszélgettünk.

{{ formattedDate }}9 perc olvasási idő

Murvai László 2014 óta vállalkozó. Gyerekkora óta üzletember akart lenni. Csengerben nőtt fel, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye szélén, ahol szülei is vállalkozók voltak: presszót és fagyizót üzemeltettek és a vendéglátás mellett almát is termesztettek. „Már kiskoromban azon gondolkodtam, hogy lehetne a traktort bérbe adni, a teherautóval valamit kezdeni, amikor épp nem szállít árut. A presszóban is dolgoztam és minden este szerettem összeadni, hogy miből mennyi fogyott, és átszámoltam a bevételt” – mesél a gyerekkoráról László. Az egyetemi évek során elköltözött Budapestre, majd friss diplomásként a General Electric-nél helyezkedett el, de nem tetszettek neki a munkavállalói lét keretei és rövid időn belül új utakat keresett magának. „Megírtam két üzleti tervet. Az egyik egy bútorkereskedésről szólt, amit a KIKA inspirált, a másik pedig egy autókereskedésről. Ez onnan jött, hogy édesapámékkal sokat jártunk autókereskedésbe autókat nézni és mindig is imádtam minden műszaki cikket kisgyerekkorom óta. Megírtam tehát az üzleti tervet, ami egyébként mind a mai napig meg van és megfogalmaztam a célt: egymilliárdos forgalom, havonta 50 eladás”- mesél László, aki végül az autós bizniszt választotta 2013-ban 23 évesen.

Pénzhiányos kezdetek

Egy barátjával kezdett külföldről behozni gépkocsikat. Mindössze 3-4 autóval kezdték el a vállalkozásukat, melyhez az alaptőkét László autója biztosította. „Másfél-két évig vittük együtt az üzletet egy nagyon kicsi telephelyen, konténerben, mindössze tíz darab autó helyét bérelve. Édesanyáméktól kaptam egy 50 négyzetméteres lakást, amit szerencsétlenségükre a nevemre írattak. Kitaláltam, hogy ezt a lakást el kell adni, mert bele kell tenni a bizniszbe, hiszen kevés a pénz, ez így nem fog menni. Gyorsan el tudtam adni az ingatlant és az így szerzett összeget egy az egyben beletettem a vállalkozásba. Majd a társam kiszállt és egyedül vittem tovább a céget.”- mondja László. A vállalkozás elkezdett fejlődni, bár a használt autókereskedés nem volt a bankoknál jó belépő, mégis tudott hitelt felvenni és új kollégák is érkeztek a céghez. 2017-ben már 60-70 darab használt autóval foglalkoztak, melyek közül már több nem is az ő tulajdonukban volt, hanem bizományban is értékesítettek. „Itt kezdődött az első szoftveres fejlesztés a cég életében. Felfedeztem, hogy milyen fontos a jó szoftver: láttam a szomszédokat a telepen, hogy kockás füzetben írják fel a használt autóról a hirdetési adatokat, a telefonszámot és ez jelentősen csökkenti a hatékonyságot. Volt egy egyetemi csoporttársam, akinek informatikai vállalkozása volt, és elkezdtük beszélgetni arról, hogy mennyivel gyorsabbá teszi a működésünket, ha egy program segít nézni a használt autókat és célrendszerbe tenni azokat. Elkezdtünk ezzel foglalkozni, még egy SMS küldő rendszert is fejlesztettünk a folyamatainkra, és akkor hirtelen özönleni kezdtek a járművek”.

Miért éri meg befektetni egy IT fejlesztésbe?

László a gyorsaság, az átláthatóság megteremtése miatt fektetett a digitalizációba, mivel egyből kiszámolta, hogy a beruházás már három-négy autó árán vissza fog jönni: „Nem is gondolkodtam rajta, hogy kell-e, annyira egyértelmű volt. Olyan versenyelőnyt biztosított, hogy nem győztük a vásárlók rohamát, el kellett kezdeni még több kollégát felvenni. Kinőttük a telephelyet, átköltöztünk a Budaörsi útra. Természetesen a költözés előtti 3-4 hónapban a cég az mínuszos lett, hogy éreztesse magát, hogy nincs kedve a változáshoz” – mondja mosolyogva László, aki ennek ellenére egy, a korábbi helyüknél háromszor akkora területre költöztette cégét, négyszer annyi bérleti díjért, ahol dupla annyi munkaerő igény is jelentkezett. Saját elmondása szerint is kemény időszakot élt át, hatalmas kockázatot vállalt, de beindult a biznisz és sokkal jobb helyzetbe került, mint előtte. A 2018-as 600 millió forintos forgalom, 2022-re majdnem kétmilliárdosra nőtt és a csapata is 22 fősre duzzadt. „ 2021-ig programozott excel táblázatokat használtuk, melyekből olyan makrózott google sheeteket (google táblázat – online elérhető táblázatkezelő program) készítettünk, mely az adásvételtől kezdve mindenféle adminisztrációt vezetni tudott és ebből vettük minden statisztikánkat”- meséli László. Ehhez a teljes működési folyamataikat át kell világítani és felépíteni digitálisan. „Ahogy bekerül egy jármű a rendszerben, onnan mérve van az, hogy mennyit áll a telephelyen, mennyi idő a felkészítése, milyen állomásokon mennyit áll a felkészítés alatt, az autókozmetikában, fényezőnél, szervizben. Fontos adat például, hogy mennyit áll a telephelyen azért, csak mert elfeledkezünk róla a sok autó között. De mérjük azt is, hogy a hirdetésmenedzsmentje mennyi idő alatt készül el és mikor mutatták meg az első vásárlónak, valamint mikor történik az eladás. Mindeközben figyeljük, hogy hányszor nézik meg, hány hívás történik. Az Excelben így láthatóvá vált nagyon sok olyan döntő információ, amit korábban csak éreztünk: mi a kocsik eladásának forgási sebessége, pontosan mik azok a mutatók, ami az eladáshoz vezet és esetlegesen hol hibázunk, nem utolsó sorban kik azok a partnerek, akik nem megfelelő gyorsaságúak vagy minőségűek. Beszédes például, hogy hányszor kell visszavinni a járművet egy partnerhez, aki mondjuk nem jól csinálja meg elsőre” – mondja László. Láthatóvá vált minden munkatársa teljesítménye is. László bevallja, hogy mindennek a felépítése nem volt egy könnyű folyamat, de az volt a legnehezebb kihívás, hogy elérje azt, hogy az emberek használják a szoftvert. Ezért a kezdetektől fogva kulcs kérdésként tekintett arra, hogy olyan rendszert építsenek, amit az emberek szeretnek használni. „Ha az emberek nem használják, akkor építhetünk mi bármit, az nem fog jól működni”- teszi hozzá. Ezért is váltotta le végül a kimunkált Excel táblázatokat egy ERP rendszerre. „Látható volt, hogy a makrózott exceleket egyre nehezebben tudták kezelni a kollégák, mivel sokfelé kellett kattintani, néha befagyott: nem volt tovább tartható. Ekkor jöttünk rá arra, hogy saját rendszer kell, de ez a makrózott Excel olyan szerteágazó volt már, hogy szinte azt lehet mondani, hogy ERP rendszert csináltunk belőle”- mondja László.

Váltás táblázatokról ERP-re

Az ERP-t egy külsős programozó céggel fejlesztették le, továbbá felvett egy informatikában jártas munkatársait is, aki korábban egy multi cégnek volt a hálózat fejlesztője. A táblázatok rendszere adta a vázat, de sokkal tovább jutottak, sokkal hatékonyabb programot tettek össze. Immár a táblázatokban kezelt folyamatok mellett a HR, a pénzügy, az iktatás-számlázás is rácsatlakozott a rendszerre. Nyolc hónap alatt végeztek a munkával és azóta ez a kereskedésük alapja. „Ezt a szoftvert úgy terveztük, hogy a lehető legegyszerűbb legyen, és szép, mert a kollégáknak ezt napi szinten használni kell. Olyan felhasználóbarátnak kellett lennie, hogy egy napon belül át lehessen látni egy új munkatársnak is és ne legyenek benne bonyolult extra beállítások, amikhez senki nem ért. Nálunk mindent folyamat pár kattintással végig vihető. Ez a szemlélet nagyon-nagyon látványos eredményt hozott”-meséli László. Mindehhez a fejlesztéshez hozzá kapcsolták a call centerüket is, amivel a bejövő hívásokat is jobban tudták mérni, nyomon követni: „mindig rájöttünk még valamire, hogy milyen oszlopra van szükség, mit kellene még látni. Nem utolsó sorban a kollégák is látják benne folyamatosan a saját maguk teljesítményét. Sikeres volt a bevezetés mert mindenkit bevontunk a fejlesztésbe. Az informatikusok folyamatosan bejártak a cégbe, leültek az értékesítőkkel, a beszerzőkkel és a pénzügyön is mindenkivel. Rájöttek a kollégák, hogy az adatok alapján nekik is egyszerűbbé válik a munkájuk és végső soron egy olyan eszközt kaptak a kezükbe, amit ők szerettek volna használni, ami megoldást ad az eddigi problémáikra és megkönnyíti az életüket.” Mindez lehetővé tette Lászlónak azt is, hogy egyre több üzleti szálon induljon el. Így foglalkoznak már autó bérbeadással, autokozmetikával, de készítettek például online aukciós oldalt is, amivel B2B-ben dolgoznak: autókereskedőknek aukcióztatnak járműveket. Ezek annyira jól fejlődtek, hogy külön cégeket alapított a tevékenységekre és föléjük egy holdingot húzott. De itt nem állt meg a terjeszkedéssel. „Közvetlen szomszédunkban van egy 700 négyzetméteres szervíz” – meséli László – „aminek a tetején volt 250 négyzetméteres iroda. Átmentem a tulajdonosához, hogy az irodát szeretném kivenni, mert már nem férünk el, de azt mondta, hogy csak a szervizzel együtt adja ki. Nekem sem kellett több, belevágtam és átvettük azt is, és kialakítottunk egy 5 állásos szervízt 10 fős csapattal. Indítottam még egy flottakezelő és egy bérautó céget is, úgyhogy 2022 év elejétől mostanáig több mint duplázódott a munkavállalók száma. Ez egy nagyon durva váltás volt, és a teljes szervezeti átállást több digitális program bevezetése is kísérte, így egy bérautó szoftvert, szerviz szoftvert is bérlünk, továbbá miniCRM-et is használunk. Eljutottunk újra oda, hogy ez így nem jó. Felvettünk egy informatikai vezetőt, aki fejlesztő is egyben, és több ERP rendszert fejlesztett már és most belekezdünk a kereskedésre készült ERP rendszerünk újratervezésébe és újrahúzásába, amit most már az egész cégre akarunk rávetíteni. Nem feltétlenül szeretnénk újra leprogramozni mindent, de fontos, hogy a rendszerek kommunikálni tudjanak egymással, mert megint eljutottunk oda, hogy a sok szoftver túlbonyolította az életet.”

Autókereskedőből szoftverfejlesztő

Ezt úgy akarják véghezvinni, hogy értékesíthető legyen a szoftver az iparágukban. „Ez mindenképp megint egy új céget vonz magában, természetesen, de autós berkekben nem nagyon van a használt autóra jó szoftver az országban, sőt még Közép-Európában sem nagyon lehet ilyet találni. Nagyon elmaradott programok vannak, az új autós üzletágban pedig a legtöbben magának a márkának a szoftverét használják, és ez a márka szoftverek a használt járművekre nem igazán alkalmasak. Nekünk van egy erős szoftverünk, ami tényleg a használt autóra van kitalálva, és ezt akarjuk dobozolni. Nagyon sok kisebb vállalkozás van a használt autó területen, ahol nincs szoftver, kézzel írják az adásvételit. Még egy új ötletünk a guruló szolgáltatásunk, amit már működtetünk jelen pillanatban is. A GuruGo egy innovatív szolgáltatás, mely lehetővé teszi azt, hogy az eladás pillanatáig használhatja az autóját az ügyfél. Emellett mi kezeljük az összes hirdetésmenedzsmentet, mi vesszük fel a telefont, felkészítjük az autót hirdetésre: lemossuk, lefotózzuk és a profi kép segítségével hat helyen hirdetjük. A szolgáltatás mellé beépítünk egy KocsiGuru garanciát is, ami teljes körű egy éven keresztül, ezzel a szolgáltatással cégek és magánszemélyek szavatossági kockázatukat 0-ra tudják csökkenteni. Szervizünkben szervizeljük az autókat, így ügyfeleink úgy érezhetik, mintha új autót vennének. A cél GuruGo irodák nyitása országszerte: két-hármat mi indítunk, és a többit pedig franchise-ban szeretnénk kialakítani”- húz elő újabb és újabb üzleti ötleteket tarsolyából a KocsiGuru, Murvai László.

Murvai László tanácsai arról, hogy mit kell átgondolni egy cégvezetőnek szoftverfejlesztés indítása előtt:

  1. Találd meg a megfelelő embert rá. Ez nem egyszerű, de minden az embereken múlik.
  2. Amikor belekezd valaki egy szoftver bevezetésébe, akkor elsőre az ügyfélszolgálatot vizsgálja meg, hogy mennyire elérhető, hogy válaszol-e, milyen gyorsan válaszol. Nézze meg, hogyha idegesítő kérdései vannak, akkor nyugodt marad-e? Csak sales-ezni akar, vagy tényleg válaszol-e rendesen?
  3. Érdemes keresni egy külsős tanácsadót, akit csak azért fizet meg egy pár órára, hogy tudjon segíteni a beszállítók kiválasztásában. Erre a feladatra jó egy olyan személy, aki informatikai vezető egy cégnél. Segít a szoftverfejlesztő cég kiválasztásában, mivel nagyon-nagyon el lehet szállni árakban, időben, energiában.

A cikk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg.

Szerző
Varga Zsuzsanna – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

szerző:Varga Zsuzsanna – Hello Biznisz szerkesztőség

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak