„Komoly hátránya a Facebook-oldaladnak, hogy nem a tiéd!” – Hogyan építs stabil online jelenlétet az induló vállalkozásod számára?
Amikor új vállalkozást indítasz, gyorsan felmerül a kérdés: milyen platformokon érdemes megjelenned a termékeddel vagy szolgáltatásoddal? Vajon elég egy social media oldal létrehozása, vagy szükséged van saját weboldalra is? Szakértőnk, Matykó Noémi, a Chiro Marketing ügyvezetője elmagyarázza, hogy melyik miért jó, mivel érdemes kezdened és melyik platformokat ajánlatos választanod, ha a maximumra szeretnéd felpörgetni az indulást.

Noémi szerint jó ’nulladik lépés’ lehet egy Facebook vagy Instagram oldal annak, aki most kezd vállalkozni, mert alacsony a belépési küszöb: nem igényel komolyabb pénzügyi vagy időbeli befektetést, és bárki könnyedén létrehozhatja. „Ha tesztelni szeretnéd a piacot, és meg akarod tudni, van-e kereslet az ötletedre, egy Facebook oldal ehhez hatékony módszer lehet, hiszen interakciót válthatsz ki a felhasználókból. A lájkok, kommentek, megosztások pedig további organikus elérést generálnak, növelve az oldalad népszerűségét. „ – magyarázza a szakember. A Facebook előnye ezen kívül, hogy sokkal egyszerűbb és gyorsabb tartalmat készíteni rá, főként ha ChatGPT-t vagy Canvát használsz. Egy weboldal kezelése ezzel szemben összetettebb: meg kell tanulnod egy CMS-rendszer (például WordPress) használatát, képek és menüpontok feltöltését, vagy rendszeresen külsős szakembert kell megbíznod ezekkel a feladatokkal.
A social média oldalak hátránya
Minden előnye ellenére nem célszerű kizárólag egy közösségi oldalra építeni a vállalkozásodat. „Komoly hátránya a Facebook-oldaladnak, hogy nem a tiéd!” – magyarázza a szakember – „Ha az oldaladat letiltják valami miatt, vagy ha ne adj isten feltörik, ellopják, vagy kitesznek az adminok közül, nem marad semmi abból, amit addig létrehoztál.” Ezen kívül annak is van egy kockázata, ha változtatnak az algoritmuson, és lefelezik az eléréseket. „Nagyon lecsökkent az organikus elérés, és ez ellen nem nagyon tudunk mit tenni. Eleinte, ha volt 100 rajongód, akkor 90 látta a kiposztolt tartalmadat. Aztán egy idő után már csak 50, majd 20, és most már csak 1-2 látja. „ – részletezi a szakember. – „Viszont, ha van egy weboldalad, az a tiéd, azzal azt csinálsz, amit akarsz, arra tudsz építeni!” Ezen kívül a statikus információk, például nyitvatartás, szolgáltatások vagy árlista, nem jeleníthetők meg olyan átlátható módon, mint egy saját weboldalon. És azzal is számolnunk kell, hogy igaz, hogy elviekben ingyenes a social platform, de gyakorlatilag nem az: ahhoz, hogy megfelelő elérést tudj generálni az új oldaladon, az első perctől fogva érdemes hirdetned, ami pénzbe kerül.
Miért jó, ha van weboldalad?
Egy weboldal független, hosszú távon fenntartható online jelenlétet biztosít, amely nem függ a közösségi média platformok változásaitól. Hitelesebb képet ad a vállalkozásról, és mivel a fogyasztók egyre tudatosabbak, fontos, hogy a cégek saját felületeiken is elérhetők legyenek. Ráadásul egyre több a fake profil a közösségi oldalakon, ami összességében csökkenti a megbízhatóságát.
Minél nagyobb egy szolgáltatás/termék ún. ’bizalmi faktora’, annál fontosabb a hitelesség és annál nélkülözhetetlenebb egy honlap. "Egy fogkefét lehet, hogy megveszek Facebookon, de egy plasztikai sebészt már nem ott keresek" – fogalmaz Noémi és hozzáteszi, hogy emiatt az orvosok, ügyvédek, pénzügyi tanácsadók, coachok és hasonló szakmák számára kulcsfontosságú a weboldal a hitelesség miatt.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből
A weboldal másik nagy előnye, hogy teljes kontrollt biztosít: nincs kitéve a változó algoritmusoknak, adatokat gyűjthetsz és elemezhetsz pl. Google Analytics segítségével és optimalizálható a konverzió. Ha pedig terméket árulsz, létfontosságú. „2025-ben a marketing már nem azon múlik, hogy ki milyen szép képet tud csinálni - azon is -, de inkább az adatokon! Hogy tudom-e, hogy az előző hónapban hányan vásároltak nálam, hányan tették kosárba a terméket, melyik terméket nézték vagy rendelték meg a legtöbben, hány évesek a vásárlóim? Mert ekkor tudok ezekre a fontos információkra marketing kampányokat építeni. Ezt pedig honlap nélkül nem lehet.”- magyarázza Noémi.
Ha valaki luxus és prémium terméket, szolgáltatást árul akkor sem elég a social media. Lamborghinit, Ferrarit, gyémántgyűrűt nem veszünk a Facebookon. Bár az is igaz, hogy nem a csatorna dönti el, hogy hitelesek vagyunk-e, hanem az, hogy mit kommunikálunk és milyen formában. „Mindegy, hogy a világ legdrágább weboldalát csinálom meg, de ha gagyi a tartalom, bénák a fotók, helyesírási hibáktól hemzseg, akkor az nem lesz prémium tartalom, nem prémium embereknek fog szólni.” – részletezi Noémi.
A lead generálás is jobban tud működni a saját oldaladon keresztül. Ha pl. coach vagy, vagy más szolgáltatásod van, letölthető anyagokat, webinárokat tudsz csinálni, amivel feliratkozókat gyűjthetsz.
Ezekhez persze tudás, vagy pénz kell, enélkül nem megy. „Ha se tudásom, se időm, se kedvem, se pénzem rá, az nem fog menni! Ha akarsz egy kiflit, eldöntheted, hogy bemész a boltba és kifizeted, vagy megtanulod, hogyan kell sütni, és magad készíted el. Az egyik gyorsabb, de drágább, a másik időigényesebb, de olcsóbb.” – érzékelteti a szakember.
Mind a kettőre szükség van!
Összességében elmondható, hogy az a legjobb megoldás, ha a kettőt kombinálod: a weboldalad biztosítja a stabil hátteret és a hitelességet, míg a Facebook- vagy Instagram-oldalad az interakciók generálásában és a forgalomterelésben segít.
Noémi azt is elmondta, hogy komoly elmaradásban van Magyarország a digitális érettségben, még a környező országokhoz képest is. Nagyon sok vállalkozásnak egyáltalán nincs weboldala, még olyanoknak sem, akik 10-20 éve vállalkoznak. „Ennek a problémának az orvoslására hozták létre a Demján Sándor “Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” Programot, ahol állami támogatást lehet igényelni a vállalkozók az első weboldaluk létrehozására. Érdemes élni vele!„ – ajánlja a szakember.
Ha valaki fejlődni akar, új ügyfeleket szerezni, új leadeket generálni, bevételt növelni, akkor mind social média oldalt, mint saját weboldalt érdemes létrehozni. „Ha komolyan veszed a vállalkozásodat, a digitális jelenlétet 2025-ben már nem hagyhatod figyelmen kívül!” – összegezte végezetül a szakember.