Lehet-e több üzleti modellje egy vállalkozásnak?
Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen, nem feltétlenül szükséges egyetlen üzleti modellhez ragaszkodnia. Sódar Gabriella a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány igazgatóhelyettese, a .wave fenntarthatósági akcelerátor igazgatója, a Semmelweis Egyetem Sustainability in Healthcare kurzusának oktatója. Az ő segítségével megvizsgáljuk, mit is jelent pontosan az üzleti modell, milyen típusai vannak, és hogyan lehet több üzleti modellt alkalmazni egy vállalkozáson belül.
Kezdjük azzal, hogy mi is az az üzleti modell?
Leegyszerűsítve ez egy olyan rendszer, amely meghatározza, hogyan működik és hogyan keres pénzt egy vállalkozás. Számtalan üzleti modell létezik: az egyik leggyakoribb a termék alapú modell, ahol konkrét termékeket értékesítenek, mint például egy cipőboltban. A szolgáltatás alapú modell olyan vállalkozásokra jellemző, mint a fodrászat vagy a tanácsadó cég. Az előfizetéses modell rendszeres díjat kér a szolgáltatásokért, például egy fitneszterem esetében. Vannak vállalkozások, amelyek hirdetésekből származó bevételre támaszkodnak, mint egy online magazin, és olyanok is, amelyek más cégek termékeit vagy szolgáltatásait értékesítik, mint pl. egy online piactér. Egy különlegesebb példa a „hard discounter” modell, amelyet pl. a Lidl alkalmaz. „Üzleti modelljük az alacsony költségű, saját márkás termékekre épül, amelyek versenyképes árakat tesznek lehetővé.” – magyarázza Gabriella. A Lidl áruházak egyszerű kialakítása és korlátozott termékkínálata gyorsabb vásárlást tesz lehetővé, míg globális beszerzési hálózatuk biztosítja a friss és megfizethető termékeket.
Egy vállalkozásnak természetesen egyszerre több üzleti modellje is lehet.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből