Magyar kreativitás külföldön: kézműves szuvenírek, amik meghódítják a német piacot
Egy bezárt színház, sok unalmas sorozat és hatalmas adag tenni vágyás: így született a hand-made szuveníreket gyártó és forgalmazó Memini Design, melynek kőből, papírból, fából készült termékei már több mint 60 ezer otthonba jutottak el Németországban. A magyar házaspár Fekete Gabriella és Dohányos László nemcsak vállalkozást építettek, de közben önmagukat is újra definiálták.

Dohányos László 12 évvel ezelőtt sok év színházi munka után döntött úgy, hogy szerencsét próbál Németországban. „Akkoriban az életem minden fronton összeomlott. 2-3 hónap lehúzott reluxák mögött eltöltött, önkéntes magánzárka után próbáltam újra megtalálni és kitalálni önmagam. Így kötöttem ki egy szép német városban, Ulmban.” – meséli László. Amikor először leszállt a vonatról rögtön megpillantott egy plakátot az Ulmi színház műsorával, és eldöntötte: egyszer ott fog dolgozni. A terve valóra vált, mert 2 év költöztetői munka után el tudott helyezkedni a színházban és bónuszként a szerelem is rátalált. Csakhogy amikor beütött a Covid, a munkahelye bezárt, csakúgy, mint a többi hasonló intézmény. „Ültünk otthon a feleségemmel, sorozatokat néztünk, de 2 hét után már rettenetesen untuk. Valami izgalmas, kreatív feladatra vágytunk.” – emlékszik vissza. Az foglalkoztatta őket ebben az időszakban, hogy mi az a tevékenység, amiben igazán jól éreznék magukat és közben értéket tudnának teremteni az emberek számára.
Eszükbe jutott, hogy korábban sokszor megfordultak német kisvárosokban, pl. Tübingenben, Lindauban, ahol mindig hiányérzetük volt. „Turistaként szerettünk volna valami egyedi emléktárgyat hazavinni, ami arra a helyre emlékeztet, de csak tucatáruval találkoztunk.” – eleveníti fel Gabriella. Így jött az ötlet, hogy ők maguk készítsenek természetes anyagokból, - kőből, fából, papírból - egyedi és kreatív emléktárgyakat.
A nagyobb helyeket a kínai gyártók fedik le. Oda nehéz betörni!
Az első ötletük egy kis pörgethető, animációs füzet volt, amire mágnest is applikáltak, így hűtőmágnesként tudott funkcionálni. Ezeket még maguk készítették, de gyorsan kiderült, hogy túl sok időt vesz el, és nem hagy teret az értékesítésre, a kivitelezést ezért egy magyarországi partnerre bízták. „Rájöttünk, hogy számunkra nem a gyártás a lényeg, hanem az, hogy kreatív ötleteket dolgozzunk ki, üzletet kössünk és partnerekkel kapcsolódjunk.” – avat be a gondolkodásmódjukba László, aki Gabriellával együtt személyes találkozókon mutatják be az ötleteiket a partnereknek. A felszabadult kapacitásuknak hála egyre több városban, egyre több turistalátványosság – kastély, múzeum, templom - szuvenírjeit kezdték tervezni és gyártani, így kialakult a termékpalettájuk.
Felfigyeltek arra is, hogy a nagyobb forgalmú helyeket többnyire az olcsó, tömeggyártott termékek uralják, de a kisebb városokban, kisebb turistalátványosságoknál van egy piaci rés, ahova ők pont beleillenek. „A nagyobb helyeket jellemzően a kínai gyártók fedik le, oda betörni nehéz.” – mondja László. „Ez persze nem jelenti azt, hogy nagyobb helyekre nem szeretnénk bejutni, de ahhoz még fel kell építenünk egy nevesebb márkát.” – teszi hozzá Gabriella.
Eleinte sokat harcoltunk, hogy kinek az ízlése valósuljon meg, voltak kőkemény vitáink.
A munkamegosztás mára kettejük között egyértelműbbé vált. Gabriella elsősorban az adminisztrációs és kommunikációs feladatokat viszi. Úgy véli, hogy a hosszú távú álmok megfogalmazása nem az ő erőssége, de László éppen ebben erős: ő látja az összképet és a következő lépések irányát. A design és a kreatív munka azonban közös szenvedélyük, amit együtt formálnak.
László az üzleti szemléletet kisgyerekkora óta látta maga körül: „Nekem iszonyat nagy szerencsém van, mert az egész családom - szüleim, nővéremék – mindenki vállalkozó. De nincs olyan nagynéném vagy nagybátyám sem, aki ne vállalkozásból élt volna meg.” – meséli a vállalkozó.
Egy jó vezető önmaga is fejlődik, nem csak a vállalkozását fejleszti.
Nem volt mindig könnyű férj-feleségként együttműködniük a vállalkozásban. „Eleinte sokat harcoltunk, hogy kinek az ízlése valósuljon meg, de most már pont ez lett az erőssége a vállalkozásuknak, hogy van egy női szem, és van egy férfi szem.” – magyarázza Gabriella, amivel László is egyetért: „Amíg megtaláltuk önmagunkat, és azt, hogy ki miben jó, addig voltak kőkemény vitáink. Szerencsére rátaláltunk két nagyon jó szakemberre, két coach-ra, akik nagyon sokat segítettek.” Az ő támogatásukkal jött rá László is arra, hogyan kommunikáljon, viselkedjen felnőtt emberként, vezetőként, vagy akár férjként. Gabriellának is változnia kellett: meg kellett haladnia önmagát, el kellett hinnie, hogy képes megvalósítani azt, amit szeretne.
Ahogy haladt az idő egyre világosabbá vált, hogy hogyan találhatnak közös megoldásokat úgy, hogy a viták ne fajuljanak konfliktusokká. „Nekem Gabi kellett ahhoz, hogy rájöjjek: igenis érdemes fejlődni, meghaladni önmagunkat és változni, nemcsak a vállalkozásban, hanem magánemberként is. Én mindig azt mondom: egy jó vezető önmaga is fejlődik, nem csak a vállalkozását fejleszti.” – magyarázza László.
Kiemelten fontos a digitalizáció a fejlődéshez…
Ma már tudatosan a kereslethez igazítják a kínálatukat, és kizárólag a hűtőmágnesekre fókuszálnak. Úgy állítják össze a termékeiket, hogy azok egyszerre legyenek könnyen gyárthatók és mégis megőrizzék kézműves jellegüket. Nagy hangsúlyt fektetnek a visszajelzésekre is: rendszeresen kikérik a vásárlók és a partnerek véleményét, mert hisznek abban, hogy végső soron a piac mutatja meg, mire érdemes koncentrálniuk.
Digitális jelenlétük szintén tudatos építkezés eredménye: weboldalukat saját maguk készítették, elindították az Instagram-oldalukat, és a webshop beindítása is a tervek között szerepel. Egyelőre azonban nem erre helyezik a fő hangsúlyt, mivel a gyártásban még akadnak kihívások, és nem szeretnének olyan keresletet generálni, amelyet jelenleg nem tudnának maradéktalanul kiszolgálni. Mindezek ellenére a digitalizációt kulcsfontosságú tényezőnek tartják a jövőbeni növekedésükben.
Már 60 ezer német család 60 ezer hűtőjén ott vagyunk.
Jelenleg 12 német városban vannak jelen – többek között Ulmban, Heidelbergben, Tübingenben, Lindauban valamint a Bodeni-tónál –, és folyamatosan bővítik a partneri körüket. „Ma már 60 ezer német család hűtőszekrényén ott vannak a termékeink. A célunk azonban nem pusztán a növekedés, hanem az, hogy fenntarthatóbbá tegyük a szuvenírpiacot, és közben másokat is inspiráljunk arra, hogy merjenek a saját útjukra lépni bármilyen ötletből induljanak is ki” – hangsúlyozza László.
Németország ötször akkora piac…
Ahogy egyre több városban jelennek meg, úgy látják, hogy elkerülhetetlenné válik alvállalkozók bevonása a grafikai tervezés és más feladatok támogatására. László így fogalmaz: „Most azon dolgozunk, hogy megértsük ennek a piacnak a működését, hogy pontosan milyen feladatok várnak ránk, mit tudunk automatizálni, és mit kell delegálnunk. Biztosak vagyunk benne, hogy bőven lesz feladat és kihívás, hiszen Németország ötször akkora piac, mint Magyarország. És akkor ott van még Svájc, Ausztria, sőt, egész Európa is!”
6 tipp kezdő vállalkozóknak a Memini Design alapítóitól:
- Légy bátor! Ne azzal foglalkozz, hogy mit szólnak mások!
- Legyenek meg a döntéseid! Ezek által juthatsz el a céljaidhoz.
- A fejlődés kulcsa a piac állandó monitorozása.
- Lásd meg az üzlettársad erényeit, és támogassátok egymást!
- Az egót engedd el! Ha egóból dolgozol, akkor nemcsak a vállalkozás fog tönkremenni, de a kapcsolat is.
- Ne csak a vállalkozásod fejleszd, hanem magadat is!