Közösségi média: kezdjük az alapoknál!
Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn – felületek, amelyek mára kulcsfontosságúakká váltak minden vállalkozás számára. Kiváló marketinglehetőségeket rejtenek, ezért érdemes használni őket. Ismerd meg, melyiket mire használják, hogy ki tudd aknázni a bennük rejlő lehetőségeket!

Üzletszerzésre nem csak a Facebookot tudod használni. A Twitter, az Instagram vagy a Snapchat is kitűnő felületként szolgál a vállalakozók számára a kommunikálásra, a marketingüzenetek megjelenítésére és célba juttatására.
Persze ezek a fórumok másképpen működnek, mint a korábban megszokott eszközök – érdemes ezért jogilag is utánaérdeklődni ezeknek a dolgoknak. Most azt nézzük meg, hogyan működik, és mennyire elterjedt Magyarországon a Facebook, az Instagram, a Snapchat, a LinkedIn, a Twitter és a Foursquare.
Közösségi média: más, mint bármi más
- A közösségi oldalak a korábban megszokott egyirányú kommunikációt kétirányúvá tették, amihez a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell.
- A kapcsolattartás a közösségi felületeken rendkívül gyors, közvetlen, és gyakorlatilag a nap 24 órájában zajlik.
- A tartalmak a felhasználók megosztásai révén terjednek, így a cég kommunikációs szándékaitól független életet is élhetnek. Az üzenetek befolyásolása, megváltoztatása új szabályok szerint lehetséges.
- A termékek és szolgáltatások közvetlen bemutatását, reklámozását a szórakoztató és informatív tartalom váltja fel.
- Egyes közösségi médiafelületek eltűnnek, miközben új platformok alakulnak. A cégeknek ezekhez a folyamatokhoz is alkalmazkodniuk kell, azaz követniük kell a trendeket.
- Alapítás éve: 2004
- Havi aktív felhasználó: 2 milliárd
- Nők és férfiak aránya: 53/47
- 18–29 éves online eléréssel rendelkezők jelenléte: 89 százalék
A Föld 7,5 milliárd lakosa közül minden negyedik biztosan használja az alkalmazást. A céges megjelenés szinte elengedhetetlen, globálisan 40 millió kisvállalkozás használja a közösségi hálót. Magyarországon a felhasználók száma eléri az 5,4 milliót, ez a legnépszerűbb közösségi oldal hazánkban.
A magyar felhasználók 53 százaléka nő (vagyis 47 százalék férfi), 16 százalékuk csak asztali gépről, 29 százalékuk csak mobilról használja az oldalt, míg a többség (59 százalék) mindkét eszközt használja, hogy elérje a közösségi oldalt.
A felhasználók ma már Facebookról szerzik be az alapvető információkat, sokszor követnek másokat. A legnépszerűbb oldal Tibi atyáé, akinek a bejegyzései Magyarországon 1,2 millió embert érdekelnek.
- Alapítás éve: 2010
- Havi aktív felhasználó: 700 millió
- Nők és férfiak aránya: 68/32
- 18–29 éves online eléréssel rendelkezők jelenléte: 59 százalék
Az Instagramot ma már világszerte több mint hétszázmillió ember használja, a magyarországi felhasználók száma 900 ezer. Alapvetően okostelefonos alkalmazás, bár létezik már számítógépeken is elérhető verzió, alapvetően az is a mobilok világát tükrözi. A fényképek mellett ma már videókat is fel lehet tölteni.
Az első verziótól kezdve lehetőség van a fényképeket kicsinosítani: szűrők, effektek, feliratok állnak rendelkezésre, de a készítés helye és ideje is leírható, valamint képaláírás is adható. Ebben általában kulcsszavakat szokás elhelyezni, a hashtag a kettős kereszt után beírt szó itt indult hódító útjára (ezek alapján adott témában lehet keresni hasonló képeket). A fényképeket a készítő követői véleményezhetik, lájkolhatják, a készítők pedig erre reagálhatnak. Az alkalmazás lehetőséget nyújt közvetlen beszélgetésekre is.
- Alapítás éve: 2003
- Havi aktív felhasználó: 467 millió
- Nők és férfiak aránya: 44/56
- Kereset: a LinkedIn-felhasználók 44 százaléka évi 75 ezer dollárnál többet keres
A LinkedIn az üzleti kapcsolatok közösségi hálója, a magyar felhasználók száma félmillió felett van. A Facebookhoz hasonlóan itt is az ismerősöket lehet bejelölni az adatlap létrehozása után, és mód van beszélgetések kezdeményezésére, vélemények, élmények megosztására is. Jelentős különbség, hogy ez üzleti jellegű oldal: a felhasználók – általában – részletes életrajzukat töltik fel, és mód van arra, hogy megjelöljék, miben tartják jártasnak magukat. A „skill”-eket aztán az üzleti ismerősök elismerhetik – vagyis a többi (akár ismeretlen) felhasználó láthatja, hogy mások szerint miben tűnik ki az, akinek az adatlapját nézik. A lap kiváló fórum arra, hogy a vállalkozáshoz jelentkező munkatársak tudását előzetesen felmérjük, de jó lehetőség arra is, hogy egy cégvezető személyes márkáját építse.
Snapchat
- Alapítás éve: 2011
- Havi aktív felhasználó: több mint 300 millió
- Nők és férfiak aránya: az amerikai főiskolás nők 77 százaléka oszt meg szelfit a Snapchaten, a férfiaknál az arány 50 százalék
- 18–24 éves felhasználók aránya: 45 százalék
A Snapchat felhasználóinak száma tavaly elérte a 300 milliót, és bár az üzenetközvetítő alkalmazások között csak az ötödik volt a világon, a tinédzserek között ez volt a legnépszerűbb ilyen applikáció. Naponta egymillió képet és videót osztanak meg egymással a felhasználók – ma már csoportosan is.
A Snapchat alapvetően két ember közötti kommunikációra épült, a rövid szöveges üzenetváltásra szolgáló chatalkalmazás képek és videók elküldését is lehetővé teszi. Különlegessége, hogy az üzenetek, a képek és a 10 másodperces videók a megtekintés, de legfeljebb 24 óra múltán automatikusan törlődnek. A felhasználók követhetik egymást, a cégek általában Snapchat-en népszerű sztárok bejegyzéseit támogatják, és így érnek el rajongókat, de van, aki a bejegyzésekkel maga próbál követőket szerezni.
- Alapítás éve: 2006
- Havi aktív felhasználó: 317 millió
- Nők és férfiak: a netet használó nők 21, a férfiak 24 százalékának van fiókja
- 18–29 éves felhasználók aránya: 37 százalék
A Twitteren legfeljebb 140 karakteres bejegyzéseket – tweeteket vagy csiripeket – tehetünk közzé akár SMS-ben, internetelérés nélkül is. A felhasználók egymás követői. Akit követünk, annak a tweetjeit láthatjuk az üzenőfalunkon, ő viszont csak akkor látja a mi bejegyzéseinket, ha ő is követ minket.
Magyarországon a Twitter korántsem tarolt, vélhetően a magyar nyelv sajátosságai miatt, amelyek nem igazán kedveznek az ilyen korlátozott karakterszámú kommunikációnak.
Foursquare/Swarm
- Alapítás éve: 2009
- Havi aktív felhasználó: 55 millió
- Üzleti felhasználók száma: 1,3 milliárd
- 18–29 éves felhasználók aránya: 6 százalék
A Foursquare 2009-ben indított térképalapú közösségi mobiltelefonos applikáció. A felhasználó itt bejelölheti, hogy hol van éppen. Ehhez az információhoz képet, szöveget is csatolhat, és minősítheti a helyet: jó-e. Az üzleti felhasználók (éttermek, bárok) létrehozhatják saját helyüket, ajánlhatják magukat, és felajánlhatnak különböző ajándékokat (ingyen második sört) azoknak, akik regisztrálnak. Eredetileg ebben az alkalmazásban nézhette meg mindenki, hogy a barátai hol vannak, ám ma már egy másik applikáció, a Swarm szolgál arra, hogy az ismerősök megosszák egymással tartózkodási helyüket. Magyarországon néhány tízezren használják aktívan az alkalmazást.