Méretre szabott siker: hogyan ötvözi a Galamb Szabóság a múlt értékeit a jövő technológiájával?
Voltak idők, amikor a klasszikus, kézműves tevékenységet igénylő munkák talán kevésbé voltak megbecsültek – éljenek a gépek, éljen az automatizáció. De most, hogy lassan mindennapos dilemma, kinek veszi el a munkáját a mesterséges intelligencia, újra felértékelődhet az, ami már majdnem feledésbe merült. Hát még akkor, ha az AI valami pluszt hozhat a folyamatba, de nem hagyja veszni a kézművesség értékét. Mint például egy szabóság esetében. A 16 éve működő Galamb Szabóság bátran ötvözi a régi hagyományokat a modern kor innovációival – a hogyanról Baranyi Csaba alapító mesélt nekünk.

Amikor a szabóság megalakult, még nyoma sem volt az AI-nak. 2009-ben a szabóságok rendre úgy működtek, hogy egyszemélyben kellett megoldania a szabónak minden, a vállalkozáshoz kötődő feladatot: ő volt az üzletvezető, a marketinges, a beszerző és az eladó is. A Galamb Szabóság ezzel a felállással szakított, mert az látszott számukra, hogy ilyen működési móddal egyik vállalkozás sem tudott kitűnni igazán a piacon. Elsők között kezdtek el ebben a szegmensben rendszerszinten gondolni a bizniszre.
Luxus termék-e a méretre szabott ruhadarab?
Baranyi Csaba, a Galamb Szabóság alapítója mérnökként végzett a Műszaki Egyetemen, nem volt különösebb szakmai háttere. Volt benne viszont elhivatottság és megértés utáni vágy, ezért amit csak lehetett, ellesett a mesterszabóktól: „Nem mondom, hogy össze tudok varrni egy zakót, mert nem vagyok tehetséges a varrásban, de minden egyes lépést értek, és tudom, mi kell ahhoz, hogy megvarrjunk egy öltönyt. Ennek a tudásnak az elsajátítása viszont sok évbe telt, rengeteg tanulást jelentett.”
És hogy miért pont Galamb lett a szabóság neve? „Egy második emeleti lakásban alapítottuk meg a szabóságot a Galamb utcában – innen ered a név” – árulja el Csaba. Hozzáteszi, hogy önmagában a szabósági szolgáltatást nem sorolná a luxusiparhoz: „A férfi szabósági méretes öltözködés inkább egy kulturális formája annak, amit egykoron a férfiak nap mint nap hordtak, hiszen nem volt más lehetőségük. A magasabb árat jelen esetben nem a brandérték adja, mint a luxuscikkeknél, hanem a befektetett emberi energia, a kézi varrás és kidolgozás. A luxustermékeknél a marketingérték az árnak akár a 70%-a is lehet, a szabósági szolgáltatásnál jó, ha eléri a 20%-ot.”
Hogyan tud bekapcsolódni az AI egy szabóság munkájába?
Hogy az elhivatottság nem volt hiábavaló, azt mostanra a számok is igazolják: a vállalkozás 16 éves fennállása alatt tizenötszörösére növelte árbevételét, tizenkétszeresére emberállományát. Ahhoz, hogy a növekedés ilyen dinamikus lehessen, szükség volt jó időben meghozott üzleti döntésekre, digitális újításokra.
„2015-ben volt számunkra az első jelentős mérföldkő, amikor elkezdtünk együtt dolgozni egy nápolyi mesterszabóval. Meghívtuk, ideköltözött Budapestre, csapatot építettünk fel, hogy manufakturális működést tudjunk kialakítani. Ebben az évben nyitottuk meg Zoltán utcai üzletünket is, ami mai napig egyedülálló üzlethelyiségnek számít. A következő nagy lépésünk az volt, amikor megalkottuk a ’ready to wear’ kollekciónkat. Nemcsak méretre készítettünk már öltönyöket, zakókat, nadrágokat, ingeket, hanem immár egy késztermék kollekciónk is rendelkezésre állt” – számol be az eredményekről Csaba.
Ami a következő fejlődési lépcsőfokot jelentette, az a digitális szabásminta bevezetése volt. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a szabómester által levett méretek alapján elkészül az egyedi szabásminta, de ez aztán bekerül a belső rendszerünkbe digitalizált formában, így a mesterséges intelligencia tudja elemezni az ott tárolt adatokat. A szoftver képes az idők során összegyűjtött valamennyi digitális szabásmintát feldolgozni, mintákat keresni, testalkatok és preferenciák alapján következtetéseket levonni. Az AI egyszerre elemez és tanul a folyamat közben, idővel javaslatot tud majd tenni a szabás optimalizálására, vagy az anyagszükségletre is. A várakozások azt mutatják, hogy a jövőben a szabás folyamata egyre egyszerűbb és automatizálható lesz. Ez pedig nemcsak a Galamb Szabóság számára jelenthet versenyelőnyt, hanem más, hasonló vállalkozásoknak is hasznos lehet.

Miért éppen Nápoly?
A munkafolyamatokat megkönnyítő digitális megoldások bevezetésére nemcsak azért van szükség, hogy haladni tudjanak a korral, hanem hogy a növekvő keresletet ki tudják elégíteni. Mert nem feltétlenül úri huncutság méretre szabott ruhadarabot viselni. Csaba nagyon érzékletesen szemlélteti, miért is maradt meg a létjogosultsága a szabósági szolgáltatásnak: „A mai emberek kényelmesen élnek. Kényelmes autókban ülnek, kényelmes repülőn utaznak és egyre inkább kényelmes ruhákat hordanak. Ehhez a megváltozott igényhez kellett, hogy idomuljon a szabósági kultúra is, ebben pedig az olasz szabászat élen jár. A zakók kényelmesek, de formatartók és több kidolgozási technológiát engednek a belső vásznak, mint régebben.”
Nem véletlen hát, hogy nápolyi szabóval kerestek együttműködést, sőt, mostanra Nápolyban is üzemeltetnek egy műhelyt. „Ott könnyebb szakembert találni, mint Magyarországon. Ennek az is az oka, hogy 30 évvel ezelőtt megszüntették idehaza a szabósági képzést” – teszi hozzá Csaba. Ha már lépniük kellett, hogy a rendelési állományukat ki tudják szolgálni, akkor olyan irányba mentek tovább, ahol a kényelmes viseletet garantáló trendet és a megfelelő szakemberállományt egyaránt megtalálják.
Mert a minőségből nem hajlandók engedni, és hogy tartani tudják a színvonalat, ahhoz Csaba szerint precizitásra, kitartásra és sok munkára van szükség. „A késztermék kollekciónk esetében is minden egyes darabot ugyanazzal a minőségi kritériummal állítunk elő, mint amiket a Bespoke öltönyeinknél alkalmazunk – csak nem méretre, hanem méretre igazítva adjuk át őket ügyfeleinknek” – magyarázza Csaba. És hogy milyen szemlélettel készülnek a termékeik? „Az a célunk, hogy minden élethelyzetre adjunk öltözködési megoldást és minden helyzetben tudják a kedves ügyfeleink, hogy számíthatnak ránk. Az ügyfeleink közé olyan elegáns, életigenlő férfiak tartoznak, akik nemcsak élik, hanem élvezik is az életet. Minden helyzetben a tökéleteset keresik, és ennek megfelelően az öltözködésben is a legmagasabb színvonalú darabot akarják viselni.”

Mit hoz a jövő?
Csabáék mindent megtesznek azért, hogy a kialakult ügyfélkörüket megtartsák, ahogy ő fogalmaz, náluk az ügyfélbizalom a nulladik helyen áll: minden ügyféllel külön foglalkoznak, a neki dedikált időben csak rá koncentrálnak. És természetesen soha nem adnak ki információt az ügyfeleikről. A vevői kör meg is hálálja ezt a különleges bánásmódot, és jó szívvel ajánlja tovább a Galamb Szabóság szolgáltatásait – ez által is folyamatosan bővül az ügyfélkör.
Van megfelelő, magas színvonalú termék és szolgáltatás, amely láthatóan megtalálta piacát és kialakult egy elégedett és visszatérői ügyfelekből álló célközönség. Van sikeresen alkalmazott digitális technológia, sőt, együttműködés a mesterséges intelligenciával. Mi jöhet még? „Néhány szezonnal ezelőtt elindítottuk a késztermék kollekciónkat, szeretnénk ezzel egy másik országban is megjelenni, de dolgozunk sok együttműködésen is, amiről remélhetőleg a jövőben többet mesélhetünk” – árulja el a közeljövő legfontosabb terveit Csaba.
A Galamb Szabóság a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.