Miért nem elég, ha a vállalkozásod csak a Facebookon van jelen, de nincs weboldala?

Weboldal egy fodrászatnak vagy egy pékségnek? Minek, ott a Facebook, elég ott megmutatni, hogy milyen remek a szolgáltatás. Bármennyire is élünk a digitális korban, sok kisvállalkozásra jellemző ez a gondolkodás. De vajon igazuk van-e? Elég lehet-e csak a közösségi médiában jelen lenni? Milyen előnyökkel járhat az, ha mégis weboldalfejlesztésre szánják rá magukat? Egyáltalán mitől lesz a vevő szempontjából hasznos egy weboldal? Ezeket a kérdéseket jártuk körül szakértőinkkel, Varga-Márfy Milánnal, a Scale Agency alapítójával és Tilly Barbarával, a prémium márkák szakértőjével.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Varga-Márfy Milán saját ügynökségét vezetve komplex márkaépítési problémákban segít kisebb és nagyobb vállalkozásoknak. A márkázásban, üzleti tervezésben, grafikában, marketingben és user experience vonalon szerzett tapasztalata és tudása adja mindehhez az alapot. Az ő ügynöksége, a Scale Agency áll a Biobubi vagy Agnes Silka márkaépítése mögött, de dolgoztak már olyan nagy márkáknak is, mint a Red Bull vagy a McKinsey. Munkájuk szerves része, hogy online jelenlétet alakítanak ki az adott márkának – így például weboldalt építenek fel. Milán már csak ezért is pontosan tudja, hogy miért nélkülözhetetlen a saját honlap egy vállalkozás számára.

Tilly Barbara is márkaépítéssel foglalkozik, stílustervező divatstylistként és marketing szakos közgazdászként ötvözte két szakterületét, és a prémium és luxusmárkák piacára fókuszál. Úgy véli, hogy pont az a kettőség, ami a két tanult szakmája által megjelenik a munkájában, a kreativitás és a szépérzék, valamint a marketingfókuszú háttértudás adja weboldalkészítéssel foglalkozó branding stúdiójának esszenciáját. Dolgozott már együtt svájci magánklinikával, gyémántékszer-márkákkal, vagy high-end lifestyle magazinnal is.

Miért nem elég csak a közösségi médiában jelen lenni?

Gyakran tapasztalhatjuk, hogy bizonyos szektorokban a vállalkozások nem fordítanak energiát a saját weboldal megalkotására, helyette megelégszenek azzal, ha jelen vannak a közösségi médiában: arra építenek, hogy a Facebook oldalukat vagy Insta profiljukat ugyanúgy megtalálják, és oda könnyen, gyorsan tudnak tartalmat készíteni, legyen szó egy étterem aktuális ebédmenüjéről, vagy egy szépségszalonban megmutatni kívánt frizurakölteményekről. De tényleg elegendő csak a social felületekre bízni magunkat? Szakértőnk, Milán úgy gondolja, hogy adott esetben jó indulás lehet a social media, de a saját weboldal mégis megkerülhetetlen: „Egy farmer + ing elég az üzleti életben való jelenléthez – azonban, ha több emberhez, több módon szeretnénk szólni, akkor szükségünk lehet melegítőnadrágra és öltönyre is. A weboldal lehet az a felület, ahol legmélyebben tudjuk végigvezetni az ügyfeleinket a szolgáltatásainkon vagy termékeinken. Nem beszélve arról, hogy a weboldal egy saját cégünk által birtokolt felület, ahol jobban tudunk mérni, tesztelni és növekedni, mert saját adattal, saját rendszerrel tudunk dolgozni.”

Barbi ráerősít, hogy ez a luxusmárkáknál sincs másként, hiába gondoljuk, hogy valami attól tűnik menőbbnek, ha kevés információ lelhető fel róla: „A weboldalad a vállalkozásod online kirakata, amin keresztül határok nélkül kommunikálsz. Megkülönböztet a többi piaci szereplőtől, pozícionál, mesél, kifejez. Minden apró részletének jelentősége van, a betűtípustól a színpalettán át az apró animációig, ikonkészletig.”

Ennek ellenére a saját weboldallal nem rendelkező kkv-k mindössze 10-15%-a tervezte 2023-ban, hogy a közeljövőben weboldalt fejleszt, és minden negyedik honlappal nem rendelkező vállalkozás gondolta azt, hogy elég a Facebookon jelen lenni – derül ki a Telekom egy korábbi felméréséből. A nemrég indult Demján Sándor „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” Program előttük is utat nyithat, hogy határozottabban megmutassák magukat az online térben – persze előbb fel kellene ismerniük, hogy erre valóban szükségük van.

Milán szerint egy vállalkozás számára az imidzsépítés és az időhatékonyság lehet a két legfontosabb előny, ami miatt érdemes saját weboldalt fejleszteniük: „Egy jó weboldal kiválthatja az időt, amit a szolgáltatásunk, termékünk bemutatásával töltünk. Ráadásul a piac sok esetben úgy működik, hogy összehasonlítanak bennünket másokkal, így egy értékajánlatokkal telerakott, bizalmat árasztó weboldal jól reprezentálhatja helyettünk a céget, amikor személyesen nem tudunk megjelenni.”

És hogy mivel győzhetők meg azok, akik szerint elegendő csak a közösségi médiában jelen lenni? „Egy social profil sosem fogja olyan részletességgel átadni a márka esszenciáját és érzéseit, mint egy weboldal. Mindkettőre szükség van, mindkettő része a márkaépítésnek, csak más-más célt szolgál” – szögezi le Barbi.

Milyen egy jó weboldal?

Ha már sikerült rávilágítanunk arra, hogy weboldalra márpedig szükség van, akkor ahhoz is adunk némi útmutatást, hogyan érdemes nekilátni a digitális stratégia kialakításának, a weboldalfejlesztésnek. Milán kiemeli, hogy egy induló vállalkozásnál a lelkesedés a legfontosabb tényező, aminek át kell ütnie a kommunikáción: „Mindegy milyen eszközöt választasz, de jöjjön át a lelkesedésed az iránt, amit árulsz. Az elején te magad vagy a márka, téged kell duplikálni az online térben.” Ha kezdetben nincs mindenre elegendő erőforrás, akkor azzal kell kezdeni, ami könnyen megy – ha az inkább a social media, akkor azzal, de ez nem jelenti azt, hogy hosszú távon elegendő lesz egy csatornánál lecövekelni.

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

Egy saját weboldalon meg kell mutatnunk magunkról mindent, ami a vevőinknek fontos lehet. Derüljön ki, kik vagyunk, miért foglalkozzunk azzal, amivel, mi a termékünk, szolgáltatásunk egyedisége, kikhez szólunk, hol vagyunk megtalálhatók. Milán azt tanácsolja, hogy válasszuk külön az értékesítési és branding stratégiát. Marketing szempontból közelítve keressük a választ azokra a kérdésekre, amelyeket a potenciális vevőink feltennének nekünk. Ha elakadunk, beszélgessünk erről a ChatGPT-vel akár, egészen biztosan lesznek inspiratív javaslatai azt illetően, mire kíváncsiak a vevőink a vállalkozásunk weboldalán. Fontos azonban, hogy minél konkrétabban kérdezzünk tőle, helyezzük őt el a megfelelő kontextusba – ha így járunk el, nagyobb valószínűséggel kapunk számunkra jól alkalmazható javaslatokat. Branding szempontból az kell, hogy hangsúlyt kapjon, hogy tükrözzük az egyediségünket, különleges hozzáállásunkat, kitűnjünk a versenytársak közül. Ezt leginkább a vizualitással tudjuk megtenni.

Milánt megkértük, hogy modellezzük le egy konkrét példán, hogyan célszerű felépíteni egy weboldalt. Ha például vállalkozásunk egy pékséget üzemeltet, akkor az alapinformációkon túl meg kell mutatnunk azt, hogy mitől is olyan finom a mi pékárunk, mi adja az egyediségét. Ebben benne lehet az, hogy hogyan kelesztjük a tésztát, vagy mennyi ideig sütjük a termékeket. „Elengedhetetlen, hogy illusztrációként olyan képeket használjunk, amiktől a vásárlónak összefolyik a nyál a szájában” – javasolja Milán. „Ha én lennék a pékség tulajdonosa, bemutatnám a csapatomat, kiírnám a nyitvatartásomat, és olyan marketingeszközöket használnék, amik miatt nemcsak a környékbeliek térnének be hozzám, hanem akár messzebbről is megkeresnének, mert azt hallották, hogy itt készül a város legjobb sajtos perece.”

Hiba lenne azt gondolni, hogy a luxusmárkákról nem vehet példát egy kisvállalkozás: „Azt gondolom, hogy egy kkv is profitálhat abból, ha odafigyel a részletekre. Az egyedi, minőségi dizájn és a felhasználói élmény finomhangolása ugyanolyan fontos, hiszen ezek teremtik meg azt a hitelességet és márkaélményt, ami hosszú távon megkülönböztet minket a versenytársaktól” – fogalmazza meg Barbi.

És hogy mit érdemes ellesnünk a prémiummárkáktól? Leginkább azt, hogy a kevesebb néha több. A weboldaluk rendszerint letisztult, visszafogott színeket használnak, és csakis saját készítésű fotókat, vizuális tartalmakat tesznek közé az oldalukon – amit Barbi a kisvállalkozásoknak is figyelmébe ajánl, már csak azért is, mert a saját fotókat és videókat még számos egyéb felületen is fel lehet használni. A szöveges részeknél is az egyszerűség dominál, ezek a blokkok rövidek és professzionális módon előkészítettek. A hangsúly sokkal inkább azon van, hogy milyen érzéseket kelt a látogatóban a weboldal, mennyire kelti fel a vágyat a márkához tartozás iránt.

Hogyan segít minket a weboldakészítésben az AI?

Ha már a látványnál tartunk: Milán is azt emeli ki, hogy az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalkozás elkövethet a weboldalfejlesztés során, hogy nem mai, nem szép a szöveg és a design – pedig ezek őt reprezentálják.

A digitális fejlesztések esetében ma már megkerülhetetlen a mesterséges intelligencia alkalmazása. Milán azért is javasolja az AI-eszközök használatát, mert szerinte felgyorsítják az információszerzés idejét, helyettünk is utánanéznek percek alatt olyan dolgoknak, amiket nekünk napokba telne összeszednünk. „Amellett, hogy arra használjuk az AI-t, hogy segítsen megfejteni, mire kíváncsiak a vásárlóink, milyen információktól lesz jobb a weboldalunk, képek generálására, ötletek kidolgozására is bevethetjük. A kulcs az, hogy minimum ötször kérdezzünk vissza azért, hogy a lehető legpontosabb válaszokat kapjuk, amik első találatként nem biztos, hogy elénk kerülnének.”

Varga-Márfy Milán, a Scale Agency ügyvezetőjének 3 legfontosabb tanácsa kisvállalkozások weboldalfejlesztéséhez:

  1. Lásd át az összefüggéseket!
    Nézd meg, hogyan illeszkedik be az értékesítésedbe a weboldal, Így sokkal jobban fogod érteni a mechanizmusát és a vállalkozásodra gyakorolt hatását.
  2. Nem árt, ha van határozott elképzelésed – vagy egy követendő mintád
    Járd körbe a weboldal témáját, ha magad készíted, keress inspirációt, hogy mire hasonlítson, mert az jó sorvezető. Ha pedig webfejlesztővel dolgozol, nézd meg, hogy van-e a korábbi munkái között olyan, amelyik te kérésedhez nagyon hasonló.
  3. Csak semmi kapkodás!
    Ne siesd el, hosszú távra készül a weboldalad.

Tilly Barbara, prémiummárka szakértő tanácsa weboldalfejlesztés előkészítéséhez:

  1. Skicc & Siteplan:
    Kezdjük egy skiccel, amely megmutatja az elképzeléseinket, és tartalmazza a siteplant (oldaltérképet), így láthatóvá válik, hogy mely oldalak alkotják majd a weboldalt és ezen oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.
  2. Wireframe
    A következő lépésben kidolgozzuk a wireframe-et, ahol pontosan elrendezzük az oldalak szakaszait: megtervezzük, hol helyezkedik el szöveg, hova kerül vizuális tartalom, hova kerülnek a cselekvésre ösztönző gombok.
  3. Design
    Miután a struktúra összeállt, megkezdjük a design kialakítását, amely során az elképzeléseket esztétikusan és funkcionalitásra optimalizáltan valósítjuk meg a végleges weboldalon.

szerző:Ganzler Orsolya

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak