Miért nem elég, ha a vállalkozásod csak a Facebookon van jelen, de nincs weboldala?
Weboldal egy fodrászatnak vagy egy pékségnek? Minek, ott a Facebook, elég ott megmutatni, hogy milyen remek a szolgáltatás. Bármennyire is élünk a digitális korban, sok kisvállalkozásra jellemző ez a gondolkodás. De vajon igazuk van-e? Elég lehet-e csak a közösségi médiában jelen lenni? Milyen előnyökkel járhat az, ha mégis weboldalfejlesztésre szánják rá magukat? Egyáltalán mitől lesz a vevő szempontjából hasznos egy weboldal? Ezeket a kérdéseket jártuk körül szakértőinkkel, Varga-Márfy Milánnal, a Scale Agency alapítójával és Tilly Barbarával, a prémium márkák szakértőjével.

Varga-Márfy Milán saját ügynökségét vezetve komplex márkaépítési problémákban segít kisebb és nagyobb vállalkozásoknak. A márkázásban, üzleti tervezésben, grafikában, marketingben és user experience vonalon szerzett tapasztalata és tudása adja mindehhez az alapot. Az ő ügynöksége, a Scale Agency áll a Biobubi vagy Agnes Silka márkaépítése mögött, de dolgoztak már olyan nagy márkáknak is, mint a Red Bull vagy a McKinsey. Munkájuk szerves része, hogy online jelenlétet alakítanak ki az adott márkának – így például weboldalt építenek fel. Milán már csak ezért is pontosan tudja, hogy miért nélkülözhetetlen a saját honlap egy vállalkozás számára.
Tilly Barbara is márkaépítéssel foglalkozik, stílustervező divatstylistként és marketing szakos közgazdászként ötvözte két szakterületét, és a prémium és luxusmárkák piacára fókuszál. Úgy véli, hogy pont az a kettőség, ami a két tanult szakmája által megjelenik a munkájában, a kreativitás és a szépérzék, valamint a marketingfókuszú háttértudás adja weboldalkészítéssel foglalkozó branding stúdiójának esszenciáját. Dolgozott már együtt svájci magánklinikával, gyémántékszer-márkákkal, vagy high-end lifestyle magazinnal is.
Miért nem elég csak a közösségi médiában jelen lenni?
Gyakran tapasztalhatjuk, hogy bizonyos szektorokban a vállalkozások nem fordítanak energiát a saját weboldal megalkotására, helyette megelégszenek azzal, ha jelen vannak a közösségi médiában: arra építenek, hogy a Facebook oldalukat vagy Insta profiljukat ugyanúgy megtalálják, és oda könnyen, gyorsan tudnak tartalmat készíteni, legyen szó egy étterem aktuális ebédmenüjéről, vagy egy szépségszalonban megmutatni kívánt frizurakölteményekről. De tényleg elegendő csak a social felületekre bízni magunkat? Szakértőnk, Milán úgy gondolja, hogy adott esetben jó indulás lehet a social media, de a saját weboldal mégis megkerülhetetlen: „Egy farmer + ing elég az üzleti életben való jelenléthez – azonban, ha több emberhez, több módon szeretnénk szólni, akkor szükségünk lehet melegítőnadrágra és öltönyre is. A weboldal lehet az a felület, ahol legmélyebben tudjuk végigvezetni az ügyfeleinket a szolgáltatásainkon vagy termékeinken. Nem beszélve arról, hogy a weboldal egy saját cégünk által birtokolt felület, ahol jobban tudunk mérni, tesztelni és növekedni, mert saját adattal, saját rendszerrel tudunk dolgozni.”
Barbi ráerősít, hogy ez a luxusmárkáknál sincs másként, hiába gondoljuk, hogy valami attól tűnik menőbbnek, ha kevés információ lelhető fel róla: „A weboldalad a vállalkozásod online kirakata, amin keresztül határok nélkül kommunikálsz. Megkülönböztet a többi piaci szereplőtől, pozícionál, mesél, kifejez. Minden apró részletének jelentősége van, a betűtípustól a színpalettán át az apró animációig, ikonkészletig.”
Ennek ellenére a saját weboldallal nem rendelkező kkv-k mindössze 10-15%-a tervezte 2023-ban, hogy a közeljövőben weboldalt fejleszt, és minden negyedik honlappal nem rendelkező vállalkozás gondolta azt, hogy elég a Facebookon jelen lenni – derül ki a Telekom egy korábbi felméréséből. A nemrég indult Demján Sándor „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” Program előttük is utat nyithat, hogy határozottabban megmutassák magukat az online térben – persze előbb fel kellene ismerniük, hogy erre valóban szükségük van.
Milán szerint egy vállalkozás számára az imidzsépítés és az időhatékonyság lehet a két legfontosabb előny, ami miatt érdemes saját weboldalt fejleszteniük: „Egy jó weboldal kiválthatja az időt, amit a szolgáltatásunk, termékünk bemutatásával töltünk. Ráadásul a piac sok esetben úgy működik, hogy összehasonlítanak bennünket másokkal, így egy értékajánlatokkal telerakott, bizalmat árasztó weboldal jól reprezentálhatja helyettünk a céget, amikor személyesen nem tudunk megjelenni.”
És hogy mivel győzhetők meg azok, akik szerint elegendő csak a közösségi médiában jelen lenni? „Egy social profil sosem fogja olyan részletességgel átadni a márka esszenciáját és érzéseit, mint egy weboldal. Mindkettőre szükség van, mindkettő része a márkaépítésnek, csak más-más célt szolgál” – szögezi le Barbi.
Milyen egy jó weboldal?
Ha már sikerült rávilágítanunk arra, hogy weboldalra márpedig szükség van, akkor ahhoz is adunk némi útmutatást, hogyan érdemes nekilátni a digitális stratégia kialakításának, a weboldalfejlesztésnek. Milán kiemeli, hogy egy induló vállalkozásnál a lelkesedés a legfontosabb tényező, aminek át kell ütnie a kommunikáción: „Mindegy milyen eszközöt választasz, de jöjjön át a lelkesedésed az iránt, amit árulsz. Az elején te magad vagy a márka, téged kell duplikálni az online térben.” Ha kezdetben nincs mindenre elegendő erőforrás, akkor azzal kell kezdeni, ami könnyen megy – ha az inkább a social media, akkor azzal, de ez nem jelenti azt, hogy hosszú távon elegendő lesz egy csatornánál lecövekelni.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből