Milyen a jó álláshirdetés? – 10 tipp Erdőssy Gellérttől, a CV Shark alapítójától
Versenyképes fizetés, barátságos munkahelyi légkör, rugalmas munkaidő – annyi álláshirdetésben olvashattuk már hasonlókat, hogy az álláskeresőknek kezd gyanússá válni, vajon mit is jelentenek a kifejezések. Ha rugalmas munkaidőt ígérnek, akkor vajon túlóráztatni fognak? Joggal merül fel munkaadói oldalon a kérdés: akkor mégis mit kellene beleírni az álláshirdetésbe, hogy hatékony legyen? Erdőssy Gellértet, a CVShark alapítóját kértük meg, segítsen összegyűjteni néhány fontos szempontot, amelyeket a kkv-knak is érdemes megfontolniuk, ha épp új munkatársak toborzására kerül sor.
Erdőssy Gellért nyolc éve foglalkozik azzal, hogy álláskeresőknek segít elhelyezkedni. Ez alatt az idő alatt felépített egy céget, a CVSharkot, és ugyanilyen néven egy komoly szakmai brandet is kialakított – a LinkedInen 20.000-en, a Facebookon 4100-an követik bejegyzéseit. Amikor Gellért a karrierépítőknek segít elérni céljaikat, legyen szó akár fizetésemelésről, akár egy új pozíció elnyeréséről, akkor azt is megtudja tőlük, hogy mik az elvárásaik egy leendő munkáltatóval szemben, vagy mi zavarja őket legjobban az álláskeresési folyamatban.
Ez utóbbi kérdéskörről egy kutatást is végzett, többszáz álláskereső online megkérdezésével, a végeredményből pedig kiderült, hogy a rosszul megfogalmazott álláshirdetések tűnnek a legzavaróbbnak számukra. Gellért azt is hozzáteszi, hogy az álláshirdetések nagy része azon bukik el, hogy igénytelennek és meggondolatlannak látszik, mintha csak előkaptak volna a cégnél egy sablont, amit 3-4 éve gyártottak, amikor először kerestek az adott munkakörre embert. „Pedig ha rosszul fogalmazzuk meg az álláshirdetést, azzal már el is veszítjük a legjobb lehetséges jelölteket, mert ők eleve kiszűrik azokat a cégeket, amelyeknek az ajánlata számukra nem elég egyértelmű, vagy leginkább semmitmondó” – emeli ki a szakértő.
Mit ajánl a CV Shark alapítója, mire ügyeljünk az álláshirdetés megfogalmazásánál?
- Gondoljuk át alaposan, milyen feladathoz, milyen embert keresünk, ne sablonokat rántsunk elő! „A legtöbb álláshirdetés azért rossz minőségű, mert a hirdető nem tudja pontosan, hogy mire van szüksége üzleti szempontból. Nem tudja megfogalmazni, hogy milyen jelöltet szeretne, és hogy annak a jelöltnek a cég adott szervezeti struktúrájában pontosan mi lenne a szerepköre. Gyakran a megszokásokra építenek a munkaadók, nem arra fókuszálnak, miről is szól az adott pozíció, hanem kiírják ugyanazt, amit már korábban. Ez pedig később nem a megfelelő jelentkezőket húzhatja be, félreértéseket eredményezhet.”
- Tekintsünk úgy az álláshirdetésre, mint egy marketinganyagra! „Klasszikus eset, hogy úgy születnek az álláshirdetések, hogy összeül az adott szakmai vezető, a jogász, és a hr-es, hogy megalkossák a szöveget. Mindenki egy picit belerak, és mindenki egy picit elvesz belőle – így jön létre egy olyan dokumentum, amelyik a legkevésbé sem informatív, és nem igazán segíti azt elő, hogy a jelölt úgy érezze, érdemes a céghez csatlakoznia. Pedig ez a dokumentum ugyanúgy egy marketinganyag, ahogy egy önéletrajz is az. Igazából azt szeretnénk elérni vele, hogy lehetőség szerint meggyőzze a jelöltet, hogy érdemes nálunk dolgoznia.”
- Magunkkal és az álláskeresőkkel is kiszúrunk, ha nem fogalmazunk pontosan „Egy álláshirdetésnek választ kell adnia arra, hogy milyen kulcskompetenciákat várunk el a jelölttől, amelyek az állás betöltéséhez szükségesek. Előfordulnak csillagromboló-jellegű leírások, vagy épp nagyon felületesek, pedig csak azt kellene összegezni, hogy ténylegesen mi lesz a dolga a jelöltnek. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy a hirdetés azt is adja vissza, hogy milyen a munkahely hangulata, bemutassa, hogy fog kinézni ott a munkavégzés, vázolja, milyen fejlődési lehetőségeket kínál a cég. Ha elnagyoljuk ezeknek a bemutatását, vagy nem is foglalkozunk vele, akkor jó eséllyel nem a megfelelő jelöltek fognak megtalálni minket.”
- Jó, ha tudjuk, mi az, amit csaknem minden álláskereső igényel „Mindenki szeretne értelemes, érdemi munkát végezni, aminek látja az eredményét. Mindenki szeretné, ha visszajelzést kapna a munkájára. Mindenki szeretné, ha anyagilag is elismernék a munkahelyén. Mindenki szeretne jó környezetben, atmoszférában dolgozni, a munkatársakkal jó kollegiális viszonyt fenntartani. A legtöbben szeretnék, ha a munkájuk nem monoton, hanem változatos, kreatív lenne. És sokak számára fontos a fejlődési, előrelépési lehetőség.”
- Legyünk szemléletesek, lépjünk túl az elcsépelt kifejezéseken! „Azt az alapvető marketinges megközelítést vegyük figyelembe, hogy becsempésszük a szövegbe azt is, mi a benefit. Egy autóshirdetéses hasonlattal élve nem azt mondjuk, hogy ez a kocsi 220 km/h-val tud menni, hanem azt, hogy ahogy beletaposol a gázba, úgy süpped bele a hátad az ülésbe, a hajad lobog a szélben és átérzed, mit is jelent a szabadság. Hogy megmaradjunk az autónál: ne csak annyit írjunk, hogy ’céges autó magánhasználatra’, hanem fejtsük ki, hogy az milyen előnyökkel jár. Például a hétvégék élménnyé válhatnak, mert a céges autó elvisz minket bárhová.”
- Hozzuk a kötelezőt, de törekedjünk az egyediségre is! „Vannak már rögzült strukturális elemei egy álláshirdetésnek, amiket a jelöltek is keresnek. Meg kell adnunk pontosan, milyen munkakörre keresünk embert, mik az elvárások vele szemben, mit nyújt az adott pozíció. Ezen túl megpróbálhatjuk egyedivé tenni a hirdetésünket. Jó példa erre a DreamJobs oldalán felkínált néhány opció, ahol például meg lehet adnunk, hogy melyik szuperhős lenne a cégünk, vagy hogy rövidnadrágban vagy öltöny-nyakkendőben járunk-e dolgozni.”
- Alkalmazzunk fordított logikát! „Mivel az álláshirdetések legnagyobb részével az a probléma, hogy a munkáltatók nem tudják pontosan, hogy mit szeretnének, kit is keresnek, ebből az látszik, hogy igazából azt sem tudnák megfogalmazni, hogy számukra milyen a tökéletes jelölt. Ezért érdemes megfordítani a kérdéseket: gondoljuk át előbb azt, hogy milyen legyen az a munkatárs, akivel dolgozni szeretnénk, és aztán jöhet az a kérdés, hogy milyen hirdetés kell ahhoz, hogy ezt az embert megtaláljuk.”
- Nem a külcsín a lényeg – de vannak esetek, amikor mégis jelentősége lehet. „Általában nincs nagy jelentősége annak, hogy egy álláshirdetés látványilag hogy néz ki. De ha például egy kreatív iparágban tevékenykedő cég keres munkatársat, akkor már lehet vonzereje a befotózott irodabelsőnek, ahol látszanak a babzsákfotelek vagy az irodába bejáratos kutyák. Mi kkv-ként egy Google dokumentumban összerakott álláshirdetéssel hoztunk többszáz jelentkezőt, köztük igazi minőségi jelölteket, úgyhogy tényleg nem a design számít a legtöbb esetben.”
- Ha egyébként is gyakran kommunikálunk és elég erős a cég brandje, akkor az álláskeresők között is népszerűbbek leszünk. „Saját példát tudok hozni ismételten: a CVShark számára létrehozott közösségi média felületeken és a személyes profilomon keresztül értünk el rengeteg embert fizetett hirdetés nélkül. Tehát ha a cégnek általában is magas a brandértéke, akkor azt az álláshirdetések célba juttatásakor is ki tudja aknázni.”
- Legyünk konkrétak, ha a juttatásokról van szó! „Azzal a kifejezéssel ma már senki sem tud mit kezdeni, hogy ’versenyképes jövedelem’. Csaknem minden álláskereső szeretné pontosan tudni, mennyi az annyi, milyen juttatási csomag jár még a fizetése mellé, és nem utólag szembesülni az apróbetűs részekkel"
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből