Mitől lehet a vállalkozásodban a bónuszrendszer valóban motiváló erejű?
A te vállalkozásodban is jól jönne, ha a munkatársak motivációja és elkötelezettsége növekedne, és ezáltal hatékonyabbá válna a működés? Nos, akkor lehet, hogy ideje elgondolkodnod a bónuszrendszer bevezetésén. Két vállalkozás példáján mutatjuk be, hogy a bónuszrendszer nemcsak a multiknak való úri huncutság, szakértőnk pedig kiemeli, hogy milyen előnyökkel járhat a rendszer és mire kell különösen figyelni a bevezetésekor.

„Egy jól kidolgozott bónuszrendszer motiváló erővel bír, az alkalmazottak céljai közelebb kerülnek a vállalati célokhoz. A pénzügyi ösztönzők növelhetik a teljesítményt, a nem pénzügyi bónuszok pedig a csapatszellemet és a hosszú távú elköteleződést erősíthetik” – foglalja össze Kaszás Helga HR tanácsadó, milyen szerepet is tölt be a bónuszrendszer egy cég életében. És még mielőtt azt gondolnánk, ilyesmire csak a nagyvállalatoknál, multiknál van példa, ismerjünk meg két vállalkozásvezetőt, akik saját cégüknél már bevezettek bónuszrendszert.
Fülöp Roland három építőipari területen tevékenykedő cégben is érdekelt: az Amper Studio Kft. épületvillamossági generálkivitelezéssel foglalkozik, a Joule Kft. épületgépészeti munkákat végez, míg a Telesis Generál Zrt. generálkivitelezési feladatokra specializálódott. A három vállalkozásban összesen 80 főt foglalkoztatnak. Roland azt mondja, hogy a vezetők szemlélete egységesen az, hogy ha a náluk dolgozó kollégák jól keresnek, akkor fognak tudni ők maguk is jól keresni – ehhez motiválni kell a munkatársakat, amire tökéletesen alkalmas a kizárólag pénzbeli juttatásokra épülő bónuszrendszer.
Schnierer Péter a családi vállalkozásként indult Hergroup kereskedelmi ügyvezetője. Nyílászárók gyártásához szükséges alapanyagok nagykereskedelmével, árnyékolástechnikai termékek és ipari ajtók forgalmazásával foglalkoznak. Idénre már 50 fős lett a munkatársi állomány, a lapos szervezeti működés strukturálására, elmélyítésére kerestek megoldást, amit a közép- és felsővezetői réteg kialakítása, valamint a bónuszrendszer bevezetése hozott meg.
Hogyan célszerű bevezetni a bónuszrendszert?
Rolandéknál a cél egyértelműen a hatékonyságnövelés volt és egy saját fejlesztésű bónuszrendszerre esett a választás: „Öt hétvégén összeültünk mi tulajdonosok, számoltunk, matekoztunk, hogy egy mindenki számára előnyös rendszert alakítsunk ki. A bónuszrendszerünkben a teljes prémium összege megoszlik az egyes pozíciók között, más súlyozást kaptak a vezetői pozíciók, a projektvezetők, az építésvezetők, a műszaki előkészítők. De a bónusz odaítélésénél figyelembe vesszük az egyéni teljesítményt is.”
Péterék is saját rendszert vezettek be, hosszas előkészítés után: „Számos szakmai előadáson vettem részt, rengeteg a témához kapcsolódó podcastbeszélgetést meghallgattam, hogy a bónuszrendszer strukturális felépítését elkészítsem. Amit mindenképpen megtanultam, hogy egy bónuszrendszer akkor fog tudni jól működni, akkor fogja mindenki elfogadni, ha a munkatársakat bevonva alakítjuk ki. Így az egyes üzletágak vezetőivel közösen, a többi munkavállalót is bekapcsolva kezdtük el területenként és pozíciónként meghatározni a szempontrendszert.” Péter azt is hozzáteszi, hogy számukra az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy minél egyszerűbb és könnyen érthető legyen a rendszer. Ugyanilyen lényeges volt az is, hogy a munkatársak azt érezzék, közvetlen ráhatásuk van a bónuszuk alakulására, tehát nagyobb hangsúlyt kaptak az egyéni teljesítmények.
Helga, mint a HR megoldások szakértője összegyűjtötte nekünk, hogy milyen szempontokra kell figyelni a bónuszrendszer kialakításakor:
- Egyszerűség és átláthatóság – Fontos, hogy a munkatársak pontosan tudják, hogy mit kell elérniük a bónuszhoz, ezért szükséges, hogy a rendszer egyszerű és világos legyen.
- Célcsoportok meghatározása – Jól kell definiálnunk a bónuszra jogosult munkaköröket.
- Mutatók és mérőszámok – Állítsunk fel mérhető és követhető célokat, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a cég teljesítményéhez.
- Költségek tervezése – A bónuszrendszer költségeit bele kell kalkulálni a teljes bérköltségbe, és figyelembe kell venni a járulékokat is.
- Kommunikáció – A bónuszrendszerrel kapcsolatos információkat egyértelműen kell kommunikálni a munkatársak felé és biztosítani kell a folyamatos visszajelzést.
Milyen pozitív hatásai lehetnek a bónuszrendszernek?
Helga kiemeli: „A bónuszrendszer ösztönzőereje abban rejlik, hogy egyértelmű kapcsolatot teremt a teljesítmény és a jutalom között. Ha az alkalmazottak látják, hogy munkájuk valódi hatással van a vállalat sikerére, hajlandóbbak lesznek extra erőfeszítésekre és hosszabb távon is elkötelezettek maradnak.”
Hogy a bónuszrendszer igazi kölcsönhatást hoz létre, azt Roland tapasztalata is megerősíti – náluk egyértelműen észrevehető volt, hogy javított a hangulaton és a munkamorálon a bónusz, nem beszélve arról, hogy a munkatársak motivációját és érdeklődését is könnyebb volt így fenntartani. Péterék vállalkozása esetében még nem mérhető számokkal a változás a bónuszrendszer bevezetése óta, mivel még viszonylag friss a történés, de a munkavállalókra gyakorolt pozitív hatást már most érzékelik.
„Eleve az volt a célunk, hogy a munkavállalói elégedettséget növeljük, a motivációt fenntartsuk, a csapat hatékonyságát optimalizáljuk. Cél volt az is, hogy elérjünk egy olyan állapotot, amikor elmondható, hogy nemcsak egy hajóban evezünk, hanem a lapátot is mindenki egy irányba húzza. Azt gondolom, hogy egy bizonyos létszám felett tudni kell úgy tekerni a hajókormányt, hogy közben mindenki lássa azt is, mi az irány. Ezt úgy sikerült elérnünk, hogy mindenki számára érthető teljesítménymérőket alkalmazunk, amelyek valódi értéket jelentenek a cégnek” – teszi hozzá Péter.
Kell-e időnként változtatni a bónuszrendszeren?
Péteréknél a pénzbeli bónusz három részből tevődik össze: számít az egyéni teljesítmény, a csapatteljesítmény és a céges teljesítmény is. Az egyéni teljesítmények után járó bónuszt minden hónapban, a csapatteljesítmények utánit negyedévente, míg a cég egészének teljesítménye utánit évente egyszer számolják el. „Mindenkinek van egy személyre szabott dashboardja, ahol az egyéni teljesítményét folyamatosan nyomon követheti, láthatja, hogy hol tart az adott időszakban. Ez pedig további motivációt ad a kollégáknak, hogy még jobban teljesítsenek” – mondja Péter.
Mint minden vállalati rendszer, a bónuszrendszer is igényli a folyamatos felülvizsgálatot: ha nehézségeket, hibákat tapasztalunk, azokat javítani lehet és kell. Rolandék például tanultak abból, hogy a legutóbbi alkalommal döcögősen alakult az év végi záráshoz szükséges adatszolgáltatás a bónuszrendszerről – idénre már megtalálták a megoldást, hogy gördülékenyebbé tegyék ezt a folyamatot. A rendszer egészéhez még nem nyúltak hozzá jelentősen: „Minimális változtatásokat eszközöltünk, néhány fogalmat pontosítottunk, amely esetleg korábban nem volt elég jól érthető.”
Péter úgy véli, náluk folyamatos a finomhangolás: „A legtöbb kollégának úgy működik az egyéni teljesítménymérő rendszere, hogy különböző sablonfeladatokat hoztunk létre számukra, amelyek elvégzése után bónuszpontot lehet szerezni. Nehéz úgy meghatározni elsőre a feladatokat, valamint a hozzájuk tartozó pontszámokat, hogy az minden szempontból otthonos legyen. Tehát egyrészt elérjük vele a meghatározott célunkat, másrészt a kollégának se legyen se túl könnyű, se túl nehéz teljesíteni a feladatot.”
Helga úgy véli, hogy vannak egyértelmű figyelmeztető jelek, amelyek arra utalnak, hogy a rendszer finomításra szorul: „Például, ha a munkatársak nem érdeklődnek eléggé a bónuszok iránt, ha csökken a teljesítményük, annak ellenére, hogy bónuszokat kínálunk. Érdemes időnként áttekinteni a piaci trendeket és visszajelzést kérni a munkatársaktól, hogy biztosak legyünk benne, a bónuszrendszerünk megfelel az igényeknek. De évente egyszer mindenképpen érdemes felülvizsgálni a rendszert, a visszajelzések alapján alakíthatunk a célokon, kritériumokon, akár a kifizetések gyakoriságán.”
Mik a tipikus hibák, amelyeket elkövethetünk egy bónuszrendszer bevezetésekor?
Szakértőnk első helyen említi azt a tipikus hibát, hogy túl bonyolult rendszert alakít ki egy cég, ahol a teljesítéshez szükséges feltételek nehezen érthetők. De abba a hibába is könnyen belefuthatunk, hogy nem megfelelő célokat határozunk meg, vagy hiányzik a pénzügyi terv a bónuszrendszer megvalósításához.
„Ahhoz, hogy a bónuszrendszer igazságos és átlátható legyen minden munkavállaló számára, elengedhetetlen a transzparencia, a munkatársak bevonása. Az igazságosságot szolgálja az is, ha minden munkatárs számára hozzáférhetők az elvárások, a bónusz feltételei. A transzparenciát segíti, ha számítunk a munkavállalói visszajelzésekre, ha a munkatársak elmondhatják, hogy mi az, ami valóban motiválja őket, miben látják ők saját teljesítményük elismerését.”
3 x 3 tipp a bónuszrendszer bevezetéséhez:
Kaszás Helga üzleti tanácsadó:
- Kezdjük kicsiben!
Nem érdemes rögtön az elején túl bonyolult rendszert kialakítani. Kezdjünk egyszerű, jól megérthető célokkal. - Legyen átlátható a rendszer és kérjünk visszajelzést a munkatársaktól!
Fontos, hogy minden munkatárs számára legyen egyértelmű, hogyan érheti el a bónuszt. Az a legjobb, ha a rendszer kialakításakor figyelembe vesszük a munkavállalók véleményét és a későbbiekben is számítunk a visszajelzéseikre a bónuszrendszerrel kapcsolatban. - Következetesség és rugalmasság
Legyünk következetesek a szabályok betartásában, ugyanakkor maradjunk nyitottak a rendszer fejlesztésére a visszajelzések alapján.
Fülöp Roland, a Telesis Generál Zrt. vezérigazgatója:
- Alaposan készüljünk fel!
Egy bónuszrendszer bevezetésénél nagyon át kell gondolni, hogy a cég tevékenységéhez hogyan illeszkedhet egy ilyen rendszer. - Bizonyos minimum létszám felett van értelme
A bónuszrendszer bevezetésénél nem mindegy, épp hol tart a cég, hány alkalmazott van, mekkora az éves árbevétel. Egy jó prémiumrendszer kidolgozásához el kell érni egy minimum dolgozói létszámot. - Hatékonyságot növelhetünk vele
Ha valóban sikerül fenntartani, pláne növelni a dolgozók motivációját, akkor hatékonyságnövekedést érhetünk el egy jó bónuszrendszerrel.
Schnierer Péter, a Hergroup kereskedelmi ügyvezetője:
- Egyszerűség mindennek előtt
Legyen a bónuszrendszerünk egyszerű és könnyen érthető mindenki számára. - Célok pontos meghatározása
Csak akkor lesznek teljesíthetők a bónuszrendszer céljai, ha pontosan és jól határozzuk meg őket, és mindenki számára világos, mi szükséges a saját bónusza eléréséhez. - Vonjuk be a munkatársakat a rendszer kialakításába!
Akkor lesz igazán jól működő a bónuszrendszerünk, ha a munkavállalókkal közösen alakítjuk ki, és később is folyamatosan kikérjük véleményüket.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből