Munkahelyünk bármennyi lehet, de életünk csak egy van!

Szombati Orsi, a Traveladdict bloggere egy súlyos betegség után döntött úgy, hogy a szenvedélye lesz a munkája; a multis környezetet hátrahagyva hivatásos utazó lett, akinek ma már 260 ezres követőtábora van az online térben.

{{ formattedDate }}6 perc olvasási idő

Autodidakta módon tanult meg mindent, amire szüksége lehet a közösségi platformokon és saját weboldalán. Mivel önmagára is brandként tekint, ezért is különösen fontos számára a kezdetektől, hogy önazonos tudjon maradni, miközben szeretné az olvasók, követők igényeit is figyelembe venni.

Nem égett ki, csak egy új életet választott

Hat év alatt építette fel azt az életet, amire vágyott; a szenvedélyéből él, az utazásból. Ha olvasunk róla, tőle, csak az juthat az eszünkbe, hogy Szombati Orsi önazonos abban, amit csinál.

„Talán azt érzik leginkább, hogy szívvel-lélekkel csinálom a feladataimat – mondja Orsi, akinek a munkásságát a Traveladdict blogon lehet követni. „Az utazást pedig nem munkának fogom fel; például nagyon ritkán élőzöm, amikor úton vagyok, illetve tudatosan – főleg hosszabb utazások esetén – három-négy napot valóban pihenek, például a tengerparton. Sokkal inkább arra törekszem - úgy külföldön, mint belföldön -, hogy összegyűjtsem az információkat, aztán amikor hazajövök, leválogatom a többezer fotót, átnézem a videókat és négy felületre gyártok anyagokat: a Facebookra, az Instagrammra, a TikTokra (KKV-m van, nekem való a TikTok?) és a saját weboldalamra. Ha két hétig vagyok valahol, akkor arról általában két hétig mesélek.”

Néhány évvel ezelőtt még teljesen más világban mozgott. 15 esztendőn át marketing területen tevékenykedett egy neves reklámcégnél. Akkor is nagyon szeretett utazni; már 20 országot pipálhatott ki a bakancslistájáról. Sokat köszönhet annak az időszaknak. „Esetemben nem volt szó kiégésről, egyszerűen csak mást akartam csinálni. A gyógyulásom után még három évet vállalati környezetben dolgoztam, miközben már elkezdtem a blogolást, de láttam, hogy ez csak akkor működhet, ha szívvel-lélekkel, teljes erőbedobással csinálom. Annyi pénzt félretettem korábban, hogy ha egy évig nincs munkám, akkor sem kellett volna aggódnom, így végül döntöttem, és felmondtam. Úgy gondolkodtam, hogy munkahelyem bármennyi lehet, de életem csak egy van.”

Nem kampányban, stratégiában gondolkodik

A marketingben és PR-ban töltött éveknek köszönheti, hogy stratégiában  gondolkodik, hogy nem egy hétre, hanem évekre tervez előre. „Nem projekteket képzelek el, vagy kampányokat, hanem stratégiai együttműködéseket. Mivel idő- és értékálló tartalmakat szeretnék, semmi olyat nem hirdetek az oldalamon, amivel nem tudok azonosulni, vagy fennáll a veszélye, hogy idővel már nem jelenti azt, amit most. Ezért például a szállodai vagy étteremajánló jellegű együttműködések tekintetében is óvatos és körültekintő vagyok.”

Orsi az úticélokat is úgy találja ki, hogy minél szélesebb körű és változatosabb érdeklődésű olvasót, nézőt megszólíthasson meg velük. A bejelentkezései között vannak szomszédos országok, amelyek akár autóval vagy vasúton is elérhetőek, de olyan távoli vidékek is, ahová nehezebb eljutni, mind a szervezés, mind az anyagiak tekintetében. „Ugyanakkor igyekszem úgy összeválogatni a desztinációkat, hogy izgalmas és érdekes legyen számomra és a követők számára is. Például nem fogok egyhuzamban fél évet Dél-Kelet-Ázsiában vagy Afrikában tölteni, mert úgy érzem, egy idő után már elveszne a felfedezés izgalma, és a rengeteg új impulzus az élmények megélését és feldolgozását megnehezítené.

Természetesen, egy ekkora olvasói bázis esetén már kell számolni azzal is, hogy tömegesen jönnek a kommentek és nem feltétlenül jóindulatúak. „Nincs asszisztensem, magam moderálom az oldalaimat. Többszáz hozzászólásnál pedig nehéz mindenre válaszolni, sőt, talán nem is lehet. Ha valaki például azt firtatja, hogy miből telik ezekre az utazásokra, egyszerűben belinkelem az erről szóló bejegyzésemet. De csak arra reagálok, amire lehet és érdemes is.”

Előfizetés extra tartalmakért

Az online térben dolgozni folyamatos tanulás, Orsi is figyeli a trendeket és igyekszik minden újítással tisztában lenni. „Ha videós tartalmakat készítünk, lényeges, hogy tudjuk, hová és milyen célból gyártjuk – szögezi le. „Például a videókból készítek álló- és fekvő formátumot is, ahhoz mérten, hogy hol szeretném posztolni. A felvett tartalmak közül a rövidebbek jelentenek nagyobb elérést, ugyanakkor, ez nem jelent feltétlenül elköteleződést. Valójában már a tartalom készítésekor el kell döntenünk, hogy nagyobb elérést szeretnénk, hogy növekedjen az oldal látogatottsága, vagy a meglévő követőinket szeretnénk ottmaradásra bírni.”

Orsi naponta átlagosan 4 órát tölt a videók, cikkek készítésével és a mai napig a legjobban az működik, ha egy A4-es füzetbe, kézzel írja össze a tennivalók listáját. „Természetesen – bármennyire is szeretném az élményeket megosztani-, de előfordulhat, hogy nem úgy megy a tartalmak gyártása, ahogyan azt szeretnénk. Ebben az esetben nekem bevált, ha más feladattal kezdek foglalkozni, majd újra visszatérek például a felvételek vágásához.” Az elmúlt években több, mint 80 országban járt, akadt közöttük olyan, amely kimondottan veszélyesnek tűnik, sőt, ma már nem is tanácsos oda utazni. Ám még ott is, ahol a legnagyobb biztonságban fedezhetjük fel a környéket, jól jön egy sorvezető. Erre építette fel az oldala előfizetéses rendszerét.

„Az utazásaimról szóló beszámolók bárki számára elérhetőek, ám ha szeretnének egyfajta sorvezetőt, segítséget, ahhoz létezik előfizetéses megoldás Egy doboznyi meglepetés: az előfizetéses vásárlás titkai – a Pixibox története is. Azok, akik emellett döntenek, többoldalas sorvezetőt kapnak, akár napra leosztva a programokat, látnivalókat. De szerepelnek benne ajánlott szálláshelyek, vagy hogy hol érdemes enni. Ezeket az információkat pedig a saját élményeim teszik hitelessé, hiszen kipróbáltam, nekem bevált és merem ajánlani másoknak is. Ezzel a szolgáltatással pedig megspórolok az előfizetőknek több órányi keresgélést a számítógép előtt ülve vagy megkímélem őket egy esetleges csalódástól, amit egy rossz választás okozhat.” Az idei listáján még két európai úti cél, Finnország és Lengyelország szerepel, de Marokkóba is tervez utazást. Jövőre szeretne újra Belső-Ázsiába menni, illetve Afrikába is ismét ellátogatni. És ahol csak teheti, búvárkodik. „Amióta meggyógyultam, másképp tekintek az akadályokra vagy a problémákra. Bátrabban merek élni és kockázatot vállalni, és hiszek abban, hogy minden úgy alakul, ahogy nekem a legjobb. Amire pedig nincs ráhatásom, azt igyekszem elkerülni; magánemberként és vállalkozóként is.”

5 tipp, amivel jelen vagy az online térben

  1. Feliratozd a narrált videókat, hiszen sokan nem hanggal fogyasztják az online tartalmakat, hanem pl.: tömegközlekedés, otthoni altatás közben.
  2. Aktivizáld a követőidet a közösségi oldalaidon. Fektess hangsúlyt a CTA-ra olyan módon, hogy az a márkádhoz valódi kapcsolódást, elköteleződést jelentsen.
  3. Kerüld az olyan vízjeles videók használatát, ahol látszik a készítő program neve (pl.: CapCut), ezeket ugyanis nem részesíti előnyben az algoritmus.
  4. Tervezd meg előre és írd össze ötlet szinten is, hogy az adott héten milyen tartalmakat és milyen csatornákra szeretnél posztolni. Ha a márkád szempontjából fontos pl.: az Instagramon az esztétikus feed, használj hozzá ingyenesen tervezőprogramot (pl.: Preview).
  5. Szánj időt az analitikák és a célközönséged igényeinek megértésére. Ha egy videó jól teljesített, merj bátran visszanyúlni hozzá és dolgozd fel újra, kicsit más formában vagy terjedelemben.

szerző:Ványik Dóra

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak